2026-04-22, 15:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har inte haft en TV-apparat sedan jag skilde mig för många år sedan. Men det händer ju att jag laddar ner serier på Pirate Bay och kollar på datorn. Just Seinfeld är dock en av dem som jag bestämt mig för att skjuta upp. Jag betalar inte för någon underhållning i och med att det finns så mycket gratis.

Kan va värt att känna till att serien tar sig med säsongerna…
Citera
2026-04-22, 15:31
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Håller med om Seinfeld men George är egentligen en inte så trevlig och lite sorglig karaktär. Kramer är mer konstig och Elaine och Jerry mer "normala"...

Och det med skratten... "Canned laughter" sågs inte som helt ok i USA och brukade ofta stå "filmer in front of a live studio audience".

Lödder hette väl egentligen "Soap" och var en parodi på såpor som inte var så vanliga i Sverige när den började sändas...

Det var väl senare som först Dallas kom, sen Dynastin och Falcon Crest..Det gjordes också några svenska försök varav den första nog var "Varuhuset"...

Ja George är sorglig som fan, men så jävla bra att man garvar ihjäl sig.

Lödder kanske var den första såpa som sänder på svensk tv eller nåt. Jag minns att den var den första nånting i alla fall.

Jag minns Tre Kronor. Var inte gammel då men blev kär i Zara Zetterqvist i alla fall.
Citera
2026-04-22, 15:57
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Lödder kanske var den första såpa som sänder på svensk tv eller nåt. Jag minns att den var den första nånting i alla fall.
Första USianska såpan som sändes i Sverige. Eller ja, det var ju en parodi från början men ja.

Alltså.. Har ni suttit i publiken på en inspelning av något nån gång? Det måste inte vara en sitcom.
För det är nämligen något av en masspsykos - när ett par-trehundra andra människor runt om dig skrattar och tjoar så är det väldigt svårt att själv inte skratta och tjoa - även om du inte tycker att det är roligt.

Det är givetvis på gott ont eftersom det får sämre skämt att verka mycket roligare än vad dom är, men det skapar också energi i rummet som smittar av sig på skådespelarna. Sen har vi en serie som Married.. With Children där publiken faktiskt är engagerad och i det närmaste fungerar som en del av ensemblen.

Personligen föredrar jag 'single camera'-serier som NBCs klassiska uppsättning med The Office US, Community, Parks & Recs, Brooklyn 99 och Community. Skulle jag nämna sitcoms som jag tycker är bättre än 'okej' så är det bara single camera utan vare sig burkskratt eller studiopublik.
Senast redigerad av Fanten 2026-04-22 kl. 16:02.
Citera
2026-04-22, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
De hade åtminstone förr i tiden skratt i bakgrunden. Detta hävdades komma från en studiopublik, men säkerligen använde de "canned laughter" också.

Typ en karaktär kommer in i ett rum för att äta middag, säger något, och publiken brister ut i gapskratt. Folk som ser det på TV är dock mindre roade, eftersom det är humor som på sin höjd är fnissa lite men knappt det.

Det är helt enkelt inte ofta det är roligt i nivå med en komedi... Du tycker kanske "Alla älskar Raymond" var en konstant skrattfest men jag tvekar på att de flesta håller med.

Sen finns undantag som många avsnitt av The IT-crowd, vissa avsnitt av Frasier, etc...

Överlag är det dock "humor" som inte är på en "skratta högt"-nivå åtminstone. Lite smålustigt men inte mer än så...

Jag antar det kan vara för de vet att många slötittar när de äter och annat, så humorn är nedtonad. Det finns dock sitcoms som är riktigt roliga, så det går att göra.

Så varför är sitcoms så "tråkiga" eller inte roliga? Vad tror ni?

PGA WOKE !
Citera
2026-04-22, 17:01
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Hur är det med dom riktiga framgångsrika?
Married with children eller två och en halv men?
Dom var väl roliga?

Squeaky wheel gets the grease helt enkelt, en liten del av befolkningen identifierar sig som offer. Eller spelar offer för andra grupper i samhället. Inget får skämtas om. Därför vågar inte stora mediaföretag göra rolig humor längre. Allt blir mellanmjölk.

Titta på artister som Dave Chappelle, Ricky Gervaise, Chris Rock, Jim Jeffries osv. Dom är STORA för att dom räcker fingret till alla jävla gnällspikar. Av den anledningen kan dom leverera vass humor som dom flesta vill se. Netflix kan tvätta sina händer genom att säga att det är artistens skämt, och vi har satt en åldersgräns och varningar om fult språk.

Tror du Hassan eller Rally hade kunnat köras i P3 idag? Inte en sportkeps...

Samma fenomen stämmer på all reklam du hör och ser. Det vassaste skämtet du kommer få är möjligen ett lamt pappaskämt.

Detta är ett systemfel, odemokratisk humor där gnällfittorna har fått det dit dom vill. Men den stora massan som var tysta och nöjda inte längre hörs. Säger någon med en plattform något så blir dom cancelerade för att dom inte tycker rätt..

Undra vad som händer om Magan (S) skulle gå ut med att "Jimmy Carr är så jävla bra"...
Senast redigerad av Newkie 2026-04-22 kl. 17:05.
Citera
2026-04-22, 17:07
Medlem
Det finns folk som skrattar åt allt. Brukar tänka att det är dom som tittar på sitcoms. Får på 30 minuter skratta lika mycket som jag gör på ett år.
Citera
2026-04-22, 17:43
Moderator
skunkensunes avatar
Medier och journalistik --> Tv-serier och tv-program
/Moderator
Citera
2026-04-22, 17:52
Medlem
Jag gillar serierna av Chuck Lorre.
Citera
2026-04-22, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedbundylive
PGA WOKE !

Nu törs man bara skämta om feta svenskar eftersom det finns personer som lever på att anmäla icke PK skämt. Vi får heller inte glömma den stora gruppen som får sina åsikter på mejl en gång i veckan.
Citera
2026-04-22, 19:25
Medlem
När jag kollade på sitcoms för längesen, så minns jag att jag respekterade sitcoms utan det där jävla skrattet i bakgrunden. Minns att Scrubs inte hade det, och det var faktiskt underhållande tyckte jag till skillnad från mycket annat skräp.
Citera
2026-04-22, 20:41
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Dom fejkade publikskratten är nog där bland annat för att det väcker positiva känslor hos tittarna att höra människor garva. Ett psykologiskt knep för att få folk att vilja titta.
Då ska man tänka på att skratten är standardljud som används om och om igen. De är ofta inspelade på 50- eller 60-talet. Så det är döda människor man hör skratta.
Citera
2026-04-22, 20:52
Medlem
PrintPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Den enda roliga humorserien som faktiskt bjuder in till gapflabb är och förblir It's Always Sunny in Philadelphia.

Räknas inte som sit-com men jag håller med dig annars

Edit: Jo det gör det tydligen. Trodde de behövde vara filmat inför publik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in