2026-04-22, 13:19
Medlem
SoulOfSophias avatar
Dom fejkade publikskratten är nog där bland annat för att det väcker positiva känslor hos tittarna att höra människor garva. Ett psykologiskt knep för att få folk att vilja titta.
Citera
2026-04-22, 13:24
Medlem
kalkryggars avatar
Den bästa amerikanska är och har alltid varit Seinfeld. George är en underbar karaktär.

Att skratten är pålagda är inget nytt. På den tiden det begav sig så forskades det på detta och de som såg det på tv upplevde det som roligare och tyckte det var mer underhållande med skratten även om det är helt uppenbart att det bara är pålagda skratt.

Saken är den att man har lättare att skratta mer när andra är med och skrattar. Det har såna som sätter upp teater kommit fram till.

Brukar man inte prata om att Lödder var den första sit com serien? Vet inte vad den heter på originaltitel dock.
Citera
2026-04-22, 13:31
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Den bästa amerikanska är och har alltid varit Seinfeld. George är en underbar karaktär.

Att skratten är pålagda är inget nytt. På den tiden det begav sig så forskades det på detta och de som såg det på tv upplevde det som roligare och tyckte det var mer underhållande med skratten även om det är helt uppenbart att det bara är pålagda skratt.

Saken är den att man har lättare att skratta mer när andra är med och skrattar. Det har såna som sätter upp teater kommit fram till.

Brukar man inte prata om att Lödder var den första sit com serien? Vet inte vad den heter på originaltitel dock.
Lödder är den första jag minns. Men jag vet att USA haft långt tillbaka tex. någon som heter"honeymooners". När MTV var nytt kunde man även se svartvita "Lucy" något och en talande häst i ett annat.

Albert och Herbert var ju sitcom baserat på en engelsk sitcom från 60-talet.

De har nog funnits länge.

Här fuska jag och googla:
Den första sitcomen (situationskomedin) anses ofta vara Mary Kay and Johnny, som sändes i USA mellan 1947 och 1950. Denna serie var banbrytande då den utspelar sig i en vardagsmiljö och följde ett gift par, vilket satte grunden för genren. Även om genren uppstod tidigare i radio, var detta en av de tidigaste i TV-formatet
Citera
2026-04-22, 14:06
Medlem
Någon provade att lägga på skratt på Mr. Bean-filmen och den blev mycket roligare fast det var exakt samma film. Det är psykologiskt och det fungerar. Vi är inte mer intelligenta än så
Citera
2026-04-22, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Hur är det med dom riktiga framgångsrika?
Married with children eller två och en halv men?
Dom var väl roliga?

Jodå men Våra värsta år var ändå lite repetition plus lite för löjligt ibland. Sen var hela idéen väl att allt skulle vara "anti" en vanlig sådan serie. Som hemsk tillvaro eller åtminstone att karaktärerna är missnöjda med sina liv.

Den var lite som en live version av Family guy eller nåt. Den såg jag inte som jätterolig heller för allt Peter eller någon sa, skulle illustreras med nån sorts scen som blev jobbigt. Jag gillade egentligen Simsons mer (även om jag inte sett den på länge) och de bästa avsnitten av South Park (som chockande cartoon) var egentligen bättre. Fast visst var den kul ibland...

Two and a half men? Jag minns inte mycket men tyckte väl den var hyfsat rolig ibland...
Citera
2026-04-22, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NykterPundare
Friends tycker jag håller måttet ändå, för mig är det karaktärerna i sig och deras relation till varandra som är underhållande, inte nödvändigtvis när dom lägger på skratten.

2 avsnitt varje kväll på kåken i 2 år, typ min enda rutin jag faktiskt tyckte om där.

Så, jag tycker friends är både bra och kul.

Ok, jag gillade också den men vissa hävdar den inte håller idag. Sen har det klagats på för lite "diversitet" vilket producenten har ursäktat för...

Detta är ju löjligt och "dubbelmoral" då ingen klagar på alla serier där alla huvudkaraktärer var svarta som t.ex. Cosby show. Lika mycket/lite mångfald där... Så det är bara del av en sjuk tendens att endast klaga på vita eller när det gäller vita...
Citera
2026-04-22, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
För att man på förhand vet att alla skämt och situationer är rentvättade i förväg och aldrig innehåller något faktiskt kul eller triggande.

Nja, det gäller inte alla serier som IT-crowd och danska Klovn. Den hävdades vara lite väl lik Curb your enthusiasm men... Jag tycker åtminstone några avsnitt av Klovn tillhör något av det roligaste jag sett. Även den första filmen är bra, men de bästa avsnitten av serien är bättre...

Det är åtminstone inte en serie som håller tillbaka mycket när det gäller sjuka saker eller saker bortom alla gränser. Nog speciellt de första säsongerna....
Senast redigerad av Snobird 2026-04-22 kl. 14:25.
Citera
2026-04-22, 14:25
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Nog finns det roliga sitcoms: Seinfeld, Vänner, the office, Våra värsta år osv… men jag har aldrig varit den som skriker ut mina skratt högt.
Citera
2026-04-22, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Kan tänka mig flera orsaker, bl.a. dom som varit bra verkar ha gjorts av folk som drivits mer av humor och en idé - än av att utföra ett jobb så att dom kan bli avlönade. Jag tror att när det förhållandet tippar över, då är det lätt att det slutar att bli roligt.

Det sägs att mycket av dialogen i sitcomsen förr var inte skriptat, utan mycket var improv byggt på det som fanns i manus. Nu är alla skådespelare strikt bundna till manus, dom är mer som rörelse- och ljudleverantörer. Gnistan är borta.

Och det har nog att göra med en annan grej som kan påverka både det ena och det andra i kvaliten - ekonomin. Det har alltid varit business såklart, men det finns ju grader i helvetet så att säga.

Sen hur viktigt det anses att vara politiskt korrekt såklart. Humor verkar inte överleva när agendan är viktigare än skämtet. Men det är min personliga reflektion, vad jag förstår så är många inne på att humor är mer krig än att kunna skratta åt livets absurditeter.

Något som däremot är betydligt roligare, det är hur stand-upen utvecklats. Där kör dom mycket själva och bara lägger upp på youtube. Massa bra nyproducerat!

Jo, stand-up kan väl vara mer "skratta högt". Sen någon sorts agenda kan väl fördärva allt, både serier och filmer. Även grejor som ska pressas på oss av diverse slag, inte av egentlig frigjordhet utan for att pricka av och tillfredsställa vissa grupper.
Citera
2026-04-22, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Finns undantag, Friends t.ex. var ju jättekul. Ibland skrattade jag så jag fick ont i magen! Var många pinsamma, dråpliga situationer som man kände igen sig i också, i den där åldern då man bodde ensam för första gången, skulle klara sig själv, hitta sitt ställe i arbetslivet, samt sökte en partner.

Jo, den var bra ibland men jag tyckte nog Seinfeld var roligare...
Citera
2026-04-22, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din Morsa
De har varit "roliga nog" att få folk att bänka sig framför TV'n så att de kunnat sälja tillräckligt med reklamplats för att fortsätta. Inte svårare än så.

TV-produktion handlar bara om kvalitet i den mån folk tittar. Sen kan det vara för att det är milt underhållande, ingenkänningsfaktor, "snackis" i sociala sammanhang, brist på alternativ eller vad som helst.

Mycket humor har dessutom kort hållbarhetstid, få saker håller utanför sin tids kontext.

Där har du nog en poäng men sen även serier som höll mycket kort och anses som några av de värsta nånsin. Ett exempel är "Heil, honey" som är som Lucy Show eller nåt fast med Adolf Hitler. Hur tänkte de?
Citera
2026-04-22, 14:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jo, den var bra ibland men jag tyckte nog Seinfeld var roligare...

Det här låter kanske konstigt, men jag har bara sett enstaka avsnitt av Seinfeld - typ när jag var hemma hos någon som envisades med att ha TV:n på. Men jag har förstått att många tycker att den är bra, och därför står den på min lista av TV-serier som väntar på mig när jag blir pensionär och får mer tid!
Senast redigerad av Merwinna 2026-04-22 kl. 14:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in