2026-04-22, 11:38
Medlem
Precis!
Socialsekreterarna använder ordet BEDÖMNING
för att kunna täcka sina ryggar, komma undan med sina sjuka tolkningar och utsagor.
Citera
2026-04-22, 11:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Precis!
Socialsekreterarna använder ordet BEDÖMNING
för att kunna täcka sina ryggar, komma undan med sina sjuka tolkningar och utsagor.

har du läst en utredning har du läst alla. Klipp och klistra-hafsverk. Återanvända anklagelser, "bristande insikt" osv.

Adams pappa hade bristande insikt han med. Att han inte höll med socialtjänsten om att han var pedofil och sexuellt utnyttjat sin egen son var tydligen "bristande insikt" i sitt barns vårdbehov.

Alltså nivå på sjuka människor som jobbar inom socialtjänsten vet nog inga gränser. Det skulle behövas en rejäl upprensning här och riktiga straff när de missbrukar sin makt.
Citera
2026-04-22, 12:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarmerca
Socialtjänsten är ett lotteri. Du kan ha tur och träffa någon som får en bra känsla för dig och du kan ha otur. Rättssäkert är det inte när det är magkänslan som styr.

Socialtjänsten verkar inte förstått sitt uppdrag. Inga barn skyddas om man använder per definition ovetenskapliga utredningsmetoder.

Alltså det är så mycket fel och brister att man tar sig för pannan att det här tillåts fortgå. Vi pratar om statens mest repressiva åtgärd mot en medborgare. Och de som håller i showen är fritidspolitiker och socionomer i praktiken utan personligt ansvar när det går fel?

Ska man skratta eller gråta?

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/anvander-ovetenskapliga-metoder-i-barnsamtal-som-avgor-lvu
Citera
2026-04-22, 12:59
Medlem
Den informationen du efterfrågar står svart på vitt i förvaltningsrättens dom daterad juli 2025. Bara att söka upp den och läsa.

Citat:
Ursprungligen postat av adina
Du har läst anmälningen eftersom du vet vad som anmälts på dessa 21 sidor

Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Vilka läkare säger att sjukdomen inte skulle sättas idag? Hur många för att vara exakt?

Menar du att flickan inte har pipo?

Menar du att doktorerna gjort en ny utredning om att flickan inte har detta ?

Om läkarna misstänker att flickan inte har denna sjukdom skulle de antagligen omedelbart göra en ny sjukdomsdiagnos? Menar du att man gjort detta?

Flickan har stomi, vilket talar för att flickan har tarmproblem.
Citera
2026-04-22, 13:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla.My.
Den informationen du efterfrågar står svart på vitt i förvaltningsrättens dom daterad juli 2025. Bara att söka upp den och läsa.

Precis. Det är ett skolexempel på cirkelresonemang. Oerhört vanligt förekommande i LVU-sammanhang.

Men det här var ju ett sällsynt bisarrt exempel på just det.

Tänk om en åklagare hade resonerat så i en brottsutredning? Hen hade blivit fullständigt utskrattad.
Citera
2026-04-22, 13:15
Medlem
Det som jag tycker är det allra sorgligaste i det här ärendet är att mamma Victoria inte verkar VILJA ha en frisk dotter. Det här ärendet genomsyras så totalt av Munchausen by proxy-tendenser, även om det inte finns tillräckligt för att styrka MBP i domstol så har jag sällan sett ett ärende där mamman öppet visar så tydliga MBP-tendenser. Bara det att man VET att Victoria hade blivit arg/upprörd om läkarna meddelade att Elsa inte har den allvarliga tarmsjukdomen PIPO säger så mycket.

En förälder med normal psykologisk funktion hade blivit så glad av ett sådant besked, men i det här ärendet är det så tydligt att Elsa ÄR sin diagnos för mamman, hon ses liksom främst som "ett allvarligt sjukt barn" i sin mammas blick. Det är väldigt väldigt sorgligt.

Lyckligtvis verkar inte pappan se på sin dotter på samma sätt, så Elsa har nog goda möjligheter att leva ett friskt normalt liv hemma hos oss sin far. Det känns skönt att veta tycker jag som utomstående.
Citera
2026-04-22, 13:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det som jag tycker är det allra sorgligaste i det här ärendet är att mamma Victoria inte verkar VILJA ha en frisk dotter. Det här ärendet genomsyras så totalt av Munchausen by proxy-tendenser, även om det inte finns tillräckligt för att styrka MBP i domstol så har jag sällan sett ett ärende där mamman öppet visar så tydliga MBP-tendenser. Bara det att man VET att Victoria hade blivit arg/upprörd om läkarna meddelade att Elsa inte har den allvarliga tarmsjukdomen PIPO säger så mycket.
Skyldig men friad i domstol? Vet du i vilken typ av länder en sådan ordning råder? Jag tror du hade trivts bra i Kina eller Nordkorea. Där har man ungefär samma tankegångar som du i rättsliga sammanhang. Det "verkar" som mamman är skyldig. Alltså är hon skyldig, för det finns ju en utredning.

Det är ju exakt det Kafka kritiserade för över hundra år sedan: Och du är kvar i detta tänkande år 2026? Otroligt.

Citat:
En förälder med normal psykologisk funktion hade blivit så glad av ett sådant besked, men i det här ärendet är det så tydligt att Elsa ÄR sin diagnos för mamman, hon ses liksom främst som "ett allvarligt sjukt barn" i sin mammas blick. Det är väldigt väldigt sorgligt.
Nej det är nog du som är sorglig. Hela ditt tankesätt är omodernt och hör inte hemma i ett demokratiskt samhälle.

Citat:
Lyckligtvis verkar inte pappan se på sin dotter på samma sätt, så Elsa har nog goda möjligheter att leva ett friskt normalt liv hemma hos oss sin far. Det känns skönt att veta tycker jag som utomstående.
Vad vet du om någonting? Har du all dokumentation i ärendet? Det var ju en himla tur att mamman hann ladda ner all dokumentation annars hade Elsa sannolikt aldrig varit hos sin biologiska pappa idag.
Citera
2026-04-22, 13:50
Medlem
Citat:

Så motbjudande och SJUK du är i ditt sätt att smutskasta Elsas mamma.
S
Senast redigerad av commandaria 2026-04-22 kl. 14:26.
Citera
2026-04-22, 14:57
Medlem
PaleontologistKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja precis som att man inte kan fälla alla skyldiga brottslingar så kan inte socialtjänsten heller skydda alla barn. Det är en helt absurd tanke att alla barn ska skyddas och att priset då betalas med rättssäkerhet.

Vid brottmål hade det varit en helt absurd tanke att fängsla någon oskyldig på bekostnad av att man då kan fälla alla skyldiga, men när det gäller barn så är det tydligen helt ok att gripa in felaktigt och därmed också skada samma barn mentalt för livet.

Att du inte förstår detta problemet är för mig ett fullständigt mysterium.

Eller tänker du att vi ska låsa in alla barn "för säkerhets skull"? Man vet ju aldrig vad som händer?

Ja och varför sker "misstag". Det är ju inte ens misstag, utan det finns socialsekreterare som sitter och hittar på för att igenom LVU på svenska barn. När det sker ett "misstag" så skadar du ett barn för livet mentalt. Det går inte att komma ifrån. Det får inte bli fel, precis som att man inte får fälla någon som är oskyldig i ett demokratiskt land i jakt på skyldiga.

Ja men vad du inte förstår är att barn dör i sina placeringar. Det finns forskning som visar på flera hundra procent högre överdödlighet för barn som placerades än för barn som klarade sig undan i domstol.

Ditt tankesätt att skydda barn från död är helt absurt, eftersom skyddet i sig kan innebära död och svåra sociala problem längre fram. Precis som permanenta mentala skador på barnet ifråga.

Varför kan du inte förstå denna problematik? Ett skydd är inte nödvändigtvis alltid ett skydd. Det kan tvärtom skada ett barn för livet.

Nej det är en halmgubbe. Jag har berättat precis vad jag tycker vi ska göra och det är att kraftigt öka kontrollen av barnutredningarna och hålla socialsekreterare som ljuger och far med osanning juridiskt ansvariga för allt de skriver. De ska inte få sitta och påstå saker om föräldrar och deras barn utan att det finns journalstöd för samma uppgifter. Det kan de idag och de kommer undan ostraffat dessvärre.

Jag tycker du ska se detta och fundera på om socialtjänstens arbetsmetoder verkligen är rimliga?

https://www.svtplay.se/video/eQrA3zN/uppdrag-granskning/barnsamtalen

I en brottsutredning kan man häkta en person och hålla denne häktad under mycket lång tid. Visst krävs viss bevisning för detta men det är ju under häktningen som utredningen sker. Det är då man fastställer om den häktade personen är skyldig eller ej - korrekt?
Citera
2026-04-22, 15:03
Medlem
Citat:

Jag tror inte att det är MBP här. Efter att ha lyssnat på ett antal intervjuer slås jag av hennes låga förmåga till empati och anmärkningsvärt höga ego-centrering - pungpappan som inte får ha delad vårdnad, den sjuka dottern som exponeras i media och inbringar pengar, självutnämnd som verbal, oerhört omsorgsfull och normal, hur hon trodde att soc bara drabbade ”en viss typ av människor”. Inte helt överraskande även en oförmåga att erkänna misstag.
Senast redigerad av bazaar 2026-04-22 kl. 15:41.
Citera
2026-04-22, 15:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
I en brottsutredning kan man häkta en person och hålla denne häktad under mycket lång tid. Visst krävs viss bevisning för detta men det är ju under häktningen som utredningen sker. Det är då man fastställer om den häktade personen är skyldig eller ej - korrekt?
Adam höll de i sju års tid och gömde bevisen bakom sekretess som talade emot placering.

Får man hållas häktad i sju år utan bevis?

Jag tror inte det.

Förstår ni systemriddare att fallet Adam är ett symtom på ett mycket mycket allvarligt systemfel, där vi har att göra med en myndighet som tillåts gömma undan bevis?

Det är knappast tillåtet i brottmål. Hade det skett så hade åklagaren fått sparken.

Men när det gäller LVU så är vilka fula tricks som helst tillåtna i barnets namn.
Senast redigerad av kurt-sune 2026-04-22 kl. 15:24.
Citera
2026-04-22, 15:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Jag tror inte att det är MBP här. Efter att ha lyssnat på ett antal intervjuer slås jag av hennes låga förmåga till empati och anmärkningsvärt höga ego-centrering - pungpappan som inte får ha delad vårdnad, den sjuka dottern som exponeras i media och inbringar pengar, självutnämnd som verbal, oerhört omsorgsfull och normal - hur hon trodde att soc bara drabbade ”en viss typ av människor”. Inte helt överraskande även en oförmåga att erkänna misstag.

Eller så är hon bara mamma till ett barn med en allvarlig sjukdom som larmade, men fick inget gehör och utsattes för en av de värsta kafkaprocesserna som man överhuvudtaget kan genomgå i det här landet.

Det är ingen lätt situation att ha ett barn med en allvarlig sjukdom som blir allt sämre och sämre som mamma. Det är fullt begripligt att hon inte var uppträdde rationellt i alla lägen, eftersom hon var i en svår kris.

Men anklagelserna som riktats mot henne i domen är ju faktiskt bland de mest bisarra jag läst och kan bara komma från en socialsekreterares mun, så kreativa de är när de hittar på anklagelser mot föräldrar till barn de vill LVU:a.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in