Citat:
Ursprungligen postat av
PaleontologistKid
Desto mer omfattande utredningar blir, desto mer ”bevis” som skulle krävas in och desto hårdare man drar åt marginalerna… desto fler barn kommer falla mellan stolarna.
Ja precis som att man inte kan fälla alla skyldiga brottslingar så kan inte socialtjänsten heller skydda alla barn. Det är en helt absurd tanke att alla barn ska skyddas och att priset då betalas med rättssäkerhet.
Vid brottmål hade det varit en helt absurd tanke att fängsla någon oskyldig på bekostnad av att man då kan fälla alla skyldiga, men när det gäller barn så är det tydligen helt ok att gripa in felaktigt och därmed också skada samma barn mentalt för livet.
Att du inte förstår detta problemet är för mig ett fullständigt mysterium.
Eller tänker du att vi ska låsa in alla barn "för säkerhets skull"? Man vet ju aldrig vad som händer?
Citat:
Ursprungligen postat av
PaleontologistKid
De här barnen är fler än barnen som placeras ”fel”. Så enkelt är det. Misstag är fruktansvärda och ska inte behöva ske.
Ja och varför sker "misstag". Det är ju inte ens misstag, utan det finns socialsekreterare som sitter och hittar på för att igenom LVU på svenska barn. När det sker ett "misstag" så skadar du ett barn för livet mentalt. Det går inte att komma ifrån. Det får inte bli fel, precis som att man inte får fälla någon som är oskyldig i ett demokratiskt land i jakt på skyldiga.
Citat:
Ursprungligen postat av
PaleontologistKid
Men om vi drar åt kraven för hårt om LVU och dränker personalen som ska jobba med det (dina tvärfunktionella team) i långa administrativa lagstyrda kedjor för att inget barn ska omhändertas på för lösa grunder… då kan jag lova dig att vi kommer se en markant ökning av barn som dör.
Ja men vad du inte förstår är att barn dör i sina placeringar. Det finns forskning som visar på flera hundra procent högre överdödlighet för barn som placerades än för barn som klarade sig undan i domstol.
Ditt tankesätt att skydda barn från död är helt absurt, eftersom skyddet i sig kan innebära död och svåra sociala problem längre fram. Precis som permanenta mentala skador på barnet ifråga.
Varför kan du inte förstå denna problematik? Ett skydd är inte nödvändigtvis alltid ett skydd. Det kan tvärtom skada ett barn för livet.
Citat:
Ursprungligen postat av
PaleontologistKid
Fler barn som får umgänge med föräldrar som misshandlat sin partner, till och med syskon, tycker du att det känns bra?
Nej det är en halmgubbe. Jag har berättat precis vad jag tycker vi ska göra och det är att kraftigt öka kontrollen av barnutredningarna och hålla socialsekreterare som ljuger och far med osanning juridiskt ansvariga för allt de skriver. De ska inte få sitta och påstå saker om föräldrar och deras barn utan att det finns journalstöd för samma uppgifter. Det kan de idag och de kommer undan ostraffat dessvärre.
Jag tycker du ska se detta och fundera på om socialtjänstens arbetsmetoder verkligen är rimliga?
https://www.svtplay.se/video/eQrA3zN/uppdrag-granskning/barnsamtalen