2026-04-21, 13:12
Medlem
Låg inte br 400% över kpi när dom uteslöt dom från indexet? Att annat närmar sig är inte så jävla konstigt
2026-04-21, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Tittar man på varje 3 års period sedan 2010, om man hade en NASDAQ-100 ETF, så hade ökningarna för varje 3 års period sett ut såhär:

https://www.slickcharts.com/nasdaq100/returns

2010 - 2013 // +62%
2013 - 2016 // +35%
2016 - 2019 // +80%
2019 - 2022 // +25%
2022 - 2025 // +96%

Östermalms kvadratmerpris:

2010 - 2013 // +11.6%
2013 - 2016 // + 38%
2016 - 2019 // +1.3%
2019 - 2022 // + 26%
2022 - 2025 // +4.29%

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/ostermalm/#/bostadsratter/48m-prisutveckling

Hur jag än vänder och vrider på det så verkar det vara mer lönsamt att ha pengarna i en NASDAQ100-ETF än att ha dem uppbundna i en bostadsrätt, även om den ligger innanför tullarna i Stockholm.

Det förefaller vara alltså mer lönsamt att bo i en hyresrätt och investera eventuell kontantinsats i en NASDAQ100 ETF än att ha allt kontantinsats i en i bostadsrätt.

Även om du belånar med 25% hos din aktiemäklare, så kan du stå emot ett sällsynt börsfall i breda index på upp mot 50%. Med låg belåning blir utpresteringen alltså ännu kraftigare relativt kvadratmeterpriset vid Östermalm.

1) Visst, nu beräknar jag inte in eventuella valutakursförändringar då man har FX-risk, men på sikt så utpresterar NASDAQ100 med råge kvadratmeterpriset.

2) Jag valde NASDAQ100 då långsiktig ekonomisk tillväxt drivs av produktivitetsförbättringar, alltså teknologiska framsteg. NASDAQ100 är teknik tungt.

3) Lookback period är sedan 2010, valde det då man kan säga att tech-bolag började få relativt stabila kassaflöden då.

Så tankar, reflektioner?

Är det värt och sälja bostadsrätten och hitta någon hyresrätt i Stockholm?
Problemet blir väl att det är svårt att hitta en hyresrätt i ett område man skulle vilja bo i..

Över 10 år har jag fått lite mer än +60% värdeökning av min lägenhet, som mest uppe på +80%.

Jag tror knappast de flesta hade lyckats få den avkastningen på börsen.

Sen skippar du det mest väsentliga att alla behöver någonstans att bo, men ingen behöver en andel i ett random företag.

Så hela din jämförelse är skev och amatörmässigt gjorde genom att stirra på en siffra.
2026-04-21, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
En hyresrätt kommer alltid vara billigare än att äga sitt boende (i synnerhet en bostadsrätt). Problemet är dessutom att du låser in pengarna i ditt boende vilket ur ett investeringsperspektiv är ett stort misstag. Finns vissa individer som aldrig får skörda frukten av sin investering utan jobbar hela livet för att betala amortering och ränta tills de trillar av pinn.

Ja, verkar vara så.

Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Eller guld eller Clas Ohlson B.

Det är för låg diversifiering och för riskabelt med en tillgångsklass såsom råvaror, där det enbart är guld dessutom, samt en enda aktie.

NASDAQ100 är 100 största tech-aktierna i USA.

Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Över 10 år har jag fått lite mer än +60% värdeökning av min lägenhet, som mest uppe på +80%.

Jag tror knappast de flesta hade lyckats få den avkastningen på börsen.

Sen skippar du det mest väsentliga att alla behöver någonstans att bo, men ingen behöver en andel i ett random företag.

Så hela din jämförelse är skev och amatörmässigt gjorde genom att stirra på en siffra.

Inte random andel i ett företag, du skaffar andelar i en fond som har 100 aktier under sig.
Det är diversifierat.
2026-04-21, 13:16
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Vilka andra nice områden finns det i Stockholm där man relativt kan få en hyresrätt?

I Botkyrka ligger kötiden på ca: 6-8 år enligt Botkyrkabyggen. Vill man bo i flådiga Midsommarkransen dubblas tiden till ca: 16 år.

Det är inte direkt så att man kan välja och vraka.
2026-04-21, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Nej glöm Tensta.

Där man snabbt kan få ett vitt förstahandskontrakt är nyproduktion med groteska hyror.

som

2:a Vallentuna 16.000 kr
1:a Rågsved 11.000 kr
3:a Jakobsberg 19.000 kr

exemplen är från bostadsförmedlingen, lediga med få sökande.

Och de är inte bra områden alternativt väldigt långt från stan. Sjuka överpriser.
2026-04-21, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
I Botkyrka ligger kötiden på ca: 6-8 år enligt Botkyrkabyggen. Vill man bo i flådiga Midsommarkransen dubblas tiden till ca: 16 år.

Det är inte direkt så att man kan välja och vraka.

Nyproducerade hyresrätter då?
2026-04-21, 13:28
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Det är för låg diversifiering och för riskabelt med en tillgångsklass såsom råvaror, där det enbart är guld dessutom, samt en enda aktie.

NASDAQ100 är 100 största tech-aktierna i USA.
Instämmer. Mitt inlägg riktade sig till Voloteas märkliga tråd: (FB) Investor B eller Indexfond?
2026-04-21, 13:32
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Och de är inte bra områden alternativt väldigt långt från stan. Sjuka överpriser.

Ja, men folk flyttar in i dessa sjukt överprisade och letar desperat efter billigare alternativ.

Andra hand är ändå dyrare.
2026-04-21, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Ja, men folk flyttar in i dessa sjukt överprisade och letar desperat efter billigare alternativ.

Andra hand är ändå dyrare.

Absurt, det är lite en utopi att kunna hyra och investera på börsen istället, dels är det svårt att låna för investeringar och ovanpå det måste du vara nära vän med fastighetsägare som äger fastigheter på rätt ställen.. ytterst få har de förutsättningarna.
2026-04-21, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Tänk om man lagt dom pengarna i investor B istället

Håller med.

Man kan ju Cherrypicka på vad man vill.
Det finns säkert nåt bolag som ökat några tusen procent oxå. Det är ju superenkelt om du ska jämföra i backspegeln.

Sen brukar ju en hyresrätt och en bostadsrätt kosta ungefär lika mkt i månadskostnad, vilket betyder att i ena fallet så kör du hyresrätt och betalar hyresvärden 14K/mån.

I det andra fallet så betalar du oxå 14K/mån, varav delen som är avbetalning egentligen är till dig själv, plus att räntan är avdragsgill på deklarationen, så där får du oxå tillbaks en del. Och sen kan du ofta sälja bostaden med vinst när du vill flytta. Inte alltid, men oftast.

Jag ser båda alternativen som fullgoda alternativ. Det är ju inte som att du får mer pengar över till att investera i NVidia precis i hypen, för dom pengarna går till hyran ändå, oavsett boendeform.
2026-04-21, 13:46
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Absurt, det är lite en utopi att kunna hyra och investera på börsen istället, dels är det svårt att låna för investeringar och ovanpå det måste du vara nära vän med fastighetsägare som äger fastigheter på rätt ställen.. ytterst få har de förutsättningarna.

Nja, jag har f.d. kollega som vid 60 års ålder och 35 år i Bostadskön fick en fin tvåa med balkong
vid Zinkensdamm på söder för 8.200 kr. Sålde villan i Bromma och skattade hem vinsten på villan.
Han verkar mer än nöjd. Så, undantag finns.
2026-04-21, 13:50
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Tittar man på varje 3 års period sedan 2010, om man hade en NASDAQ-100 ETF, så hade ökningarna för varje 3 års period sett ut såhär:

https://www.slickcharts.com/nasdaq100/returns

2010 - 2013 // +62%
2013 - 2016 // +35%
2016 - 2019 // +80%
2019 - 2022 // +25%
2022 - 2025 // +96%

Östermalms kvadratmerpris:

2010 - 2013 // +11.6%
2013 - 2016 // + 38%
2016 - 2019 // +1.3%
2019 - 2022 // + 26%
2022 - 2025 // +4.29%

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/ostermalm/#/bostadsratter/48m-prisutveckling

Hur jag än vänder och vrider på det så verkar det vara mer lönsamt att ha pengarna i en NASDAQ100-ETF än att ha dem uppbundna i en bostadsrätt, även om den ligger innanför tullarna i Stockholm.

Det förefaller vara alltså mer lönsamt att bo i en hyresrätt och investera eventuell kontantinsats i en NASDAQ100 ETF än att ha allt kontantinsats i en i bostadsrätt.

Även om du belånar med 25% hos din aktiemäklare, så kan du stå emot ett sällsynt börsfall i breda index på upp mot 50%. Med låg belåning blir utpresteringen alltså ännu kraftigare relativt kvadratmeterpriset vid Östermalm.

1) Visst, nu beräknar jag inte in eventuella valutakursförändringar då man har FX-risk, men på sikt så utpresterar NASDAQ100 med råge kvadratmeterpriset.

2) Jag valde NASDAQ100 då långsiktig ekonomisk tillväxt drivs av produktivitetsförbättringar, alltså teknologiska framsteg. NASDAQ100 är teknik tungt.

3) Lookback period är sedan 2010, valde det då man kan säga att tech-bolag började få relativt stabila kassaflöden då.

Så tankar, reflektioner?

Är det värt och sälja bostadsrätten och hitta någon hyresrätt i Stockholm?
Problemet blir väl att det är svårt att hitta en hyresrätt i ett område man skulle vilja bo i..

Skillnaden är att du kan belåna bostaden betydligt mer och säkrare än aktier och därigenom få hävstång. Då går det jämt ut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in