2026-04-21, 12:33
Medlem
Voloteas avatar
Tänk om man lagt dom pengarna i investor B istället
2026-04-21, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Ja, alltså räknar jag med rent cashflow, månadsavgift + ränta + amortering så landar det på runt 13-14k i månaden totalt för allt redan nu för bostadsrätt.

Jag hade gärna hyrt bostad också om jag får en likadan som jag har köpt nu ,och investerat på börsen istället, jag är nog inte ensam om det i Stockholm, men jag har blivit tvingad att köpa BRF i ett bra område och ta bolån..
2026-04-21, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Jag hade gärna hyrt bostad också om jag får en likadan som jag har köpt nu ,och investerat på börsen istället, jag är nog inte ensam om det i Stockholm, men jag har blivit tvingad att köpa BRF i ett bra område och ta bolån..

Varför tvingad?
2026-04-21, 12:38
Medlem
Citat:
Varför tvingad?

Gatan, eller typ flytta till hyresrätt i Tensta, pengarna måste fram om du vill bo tryggt och bra.
2026-04-21, 12:41
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Typ inga om du inte köper svart av fastighetsägaren.. möjligen Tensta att man kan få en på studs jag vet inte.

Nej glöm Tensta.

Där man snabbt kan få ett vitt förstahandskontrakt är nyproduktion med groteska hyror.

som

2:a Vallentuna 16.000 kr
1:a Rågsved 11.000 kr
3:a Jakobsberg 19.000 kr

exemplen är från bostadsförmedlingen, lediga med få sökande.
2026-04-21, 12:41
Medlem
Citat:
Gatan, eller typ flytta till hyresrätt i Tensta, pengarna måste fram om du vill bo tryggt och bra.

Jo, det var en av anledningarna till att jag köpte min, men det bör väl finnas relativt bra hyresrätter du kan få tag i utan köpoäng?

Eller det verkligen såpass binärt att det är typ Tensta eller liknande områden om man ej har massa köpoäng?

Blir väl nyproducerade hyresrätter isåfall om man inte har köpoäng?

Även om du betalar 15k för en nyproducerad hyresrätt än totalt 15k för amortering+ränta+månadsavgift för bostadsrätt så tjänar du ju på att ha den massa kontantinsatsen investerad i NASDAQ100 över tid.

När jag tänker efter så har ju många människor en sektorexponering mot fastigheter just för att de är tvungna att bo, och vi vet att fastighetssektorn är betydligt mindre avkastande än säg tech.
2026-04-21, 12:42
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Hur jag än vänder och vrider på det så verkar det vara mer lönsamt att ha pengarna i en NASDAQ100-ETF än att ha dem uppbundna i en bostadsrätt, även om den ligger innanför tullarna i Stockholm.
Det är väl givet? Företag ger avkastning, bostäder gör det inte...om något så kostar en bostad eftersom du regelbundet måste renovera den.

En bostad köper man för att man ska ha någonstans att bo, inte för att bli rik.

Man räknar med att vettiga index fonder dubblas var femte år. Så 1 miljon blir 2 miljoner, som blir 4 miljoner osv.

Att en tvåa i Stockholms innerstad som säljs för 4 miljoner skulle bli värd 8 miljoner på 5 år är rena fantasier. Du ska vara glad om du ens kan få tillbaka dina 4 miljoner för den.

Visserligen har det gått lite bättre för Stockholms innerstad, men för landet i övrigt så är det ju ständigt folk som säljer till förlust.

Citat:
“Den som köper en bostadsrätt bör ha för avsikt att bo minst sju år i bostaden för att vara hyggligt säker på att bostadsrätten inte minskat i värde. För att minska risken ytterligare kan det vara klokt att amortera om belåningsgraden är hög”, säger han.

https://www.dagensps.se/privatekonomi/manga-svenskar-drabbade-hela-kontantinsatsen-borta/
2026-04-21, 12:47
Medlem
Klas-Vegass avatar
Framför allt är jag säker på att börsen ökar först och sedan bostäder.

Läst en del om hur pengatryckandet i USa hamnar i finans-sektorn först och denna finans-sektor kan köpa upp tillgångar med dessa pengar innan de hamnar i samhället och inflationen trycker upp priserna.

Ganska säker på att det är samma mekanismer här...
2026-04-21, 12:49
Medlem
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-saltsjobaden-nacka-kommun-gamla-skolvagen-28-21571427?utm_campaign=tipsa&utm_medium=link&utm_so urce=ios_app&utm_content=iphone&hlcp=true

Kanske köra en sånhär lösning?
1.3m, 10% kontantinsats, 130k

Hur lång tid tar det att pendla från Saltis?
Har de inte en Saltsjöbana?
2026-04-21, 13:06
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Tittar man på varje 3 års period sedan 2010, om man hade en NASDAQ-100 ETF, så hade ökningarna för varje 3 års period sett ut såhär:

https://www.slickcharts.com/nasdaq100/returns

2010 - 2013 // +62%
2013 - 2016 // +35%
2016 - 2019 // +80%
2019 - 2022 // +25%
2022 - 2025 // +96%

Östermalms kvadratmerpris:

2010 - 2013 // +11.6%
2013 - 2016 // + 38%
2016 - 2019 // +1.3%
2019 - 2022 // + 26%
2022 - 2025 // +4.29%

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/ostermalm/#/bostadsratter/48m-prisutveckling

Hur jag än vänder och vrider på det så verkar det vara mer lönsamt att ha pengarna i en NASDAQ100-ETF än att ha dem uppbundna i en bostadsrätt, även om den ligger innanför tullarna i Stockholm.

Det förefaller vara alltså mer lönsamt att bo i en hyresrätt och investera eventuell kontantinsats i en NASDAQ100 ETF än att ha allt kontantinsats i en i bostadsrätt.

Även om du belånar med 25% hos din aktiemäklare, så kan du stå emot ett sällsynt börsfall i breda index på upp mot 50%. Med låg belåning blir utpresteringen alltså ännu kraftigare relativt kvadratmeterpriset vid Östermalm.

1) Visst, nu beräknar jag inte in eventuella valutakursförändringar då man har FX-risk, men på sikt så utpresterar NASDAQ100 med råge kvadratmeterpriset.

2) Jag valde NASDAQ100 då långsiktig ekonomisk tillväxt drivs av produktivitetsförbättringar, alltså teknologiska framsteg. NASDAQ100 är teknik tungt.

3) Lookback period är sedan 2010, valde det då man kan säga att tech-bolag började få relativt stabila kassaflöden då.

Så tankar, reflektioner?

Är det värt och sälja bostadsrätten och hitta någon hyresrätt i Stockholm?
Problemet blir väl att det är svårt att hitta en hyresrätt i ett område man skulle vilja bo i..
En hyresrätt kommer alltid vara billigare än att äga sitt boende (i synnerhet en bostadsrätt). Problemet är dessutom att du låser in pengarna i ditt boende vilket ur ett investeringsperspektiv är ett stort misstag. Finns vissa individer som aldrig får skörda frukten av sin investering utan jobbar hela livet för att betala amortering och ränta tills de trillar av pinn.
2026-04-21, 13:07
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Tänk om man lagt dom pengarna i investor B istället
Eller guld eller Clas Ohlson B.
2026-04-21, 13:09
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Problemet med hyresrätter är att du då måste bo bland pack och får försämrad livskvalitet.

Dessutom, i en hyresrätt så betalar du betydligt mycket mer i hyra. Pengar som du bara kastar bort varje månad. Har du tagit med det i dina beräkningar?
Detsamma om du köper och måste ta ett bolån. Pengarna som du betalar i ränta kastar du bort varje månad och hamnar rakt ner i mina fickor när jag får utdelning från storbankerna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in