2026-04-21, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Det tror jag också kan vara en del av amerikanernas end game. Att tvinga kineserna att köpa olja via dom istället, för att säkra petrodollarn ytterligare några år.

För att behålla sin imperiestatus behöver dom pirata sig mer på detta sättet. Klassiker. Gulfstaterna kastas under bussen för att skydda sin egen valuta och handel.

Ett imperiums dödsryckningar. Kan hålla på länge dock, säkert upp till ett halvt sekel om vi har oflyt.

du vet att oljehandel utgör mindre än 0.5% av den i dollar handlande globala marknaden?
Citera
2026-04-21, 11:09
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Fast det räcker väl med löften om iransk olja ?

Alltså när det kommer till terrorgrupper och terrorhandlingar. Så räcker det med att det sker en terrorhandling några gånger i månaden för att det ska bli stillestånd i produktionen. Venezuela var tidigare en stor oljeleverantör till Kina. Nu är det US bolag som hanterar Venezuelas olja.
Kina och resten av världen vill ha stabila och jämna flöden. Det blir svårt när det kommer till Irans olja och US kommer aldrig låta Kina veva in kosingen från Kargh Island när det är US som gjort allt förarbete.

Bästa vore att se till att Iran får återgå till saffran export. Förutsatt att US inte blir den som får administrera Irans olja. Det är ju bara Kina som handlat olja av Iran innan ändå.
Citera
2026-04-21, 11:13
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Här behöver jag nog ändå värdera Agnès Callamards ord högre än ditt.

Två fel blir hur vi än vrider och vänder på det inte ett rätt. Iran, USA och Israel får hitta vägar runt dödandet av oskyldiga, eller så kommer min (och många andras) respekt för dom att i Irans fall fortsätta vara lågt, i Israels och USAs fall sjunka väldigt snabbt.

Att hantera människorättbrott genom människorättsbrott är aldrig sättet. Du verkar tycka att det inte pågår några brott av slaget från israeliskt håll, Amnesty håller inte med. Jag tror på Amnesty i detta.

Då ska du få ett bra tips. Vem är då denna Agnès Callamards? Jo en baguettesnaskare såklart. Brukar sluta läsa ungefär när ursprung uppdagats tillsammans med matchande rubrik.

Googla Frankrike hezbollah (babelstiner) kramare?

Det finns ett bra talesätt. Det finns två typer av Babelstiner. Maskerade terrorister och omaskerade (blivande) terrorister. Var tror du tex Hamas rekryteringsbas finns någonstans? Har du hört om många utifrån Gaza som ansluter sig till Hamas? Eller hur tror du det går till att leden fylls upp redan dagen efter? Så dessa "civila" i vilket skede får de anses vara "civila" enligt dig?
Senast redigerad av eldrattan 2026-04-21 kl. 11:22.
Citera
2026-04-21, 11:33
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
du vet att oljehandel utgör mindre än 0.5% av den i dollar handlande globala marknaden?

Fast det har faktiskt inte så mycket att göra med att just dollar används vid köp av olja. Såhär är definitionen av "petrodollar".

"Petrodollar kan definieras som den amerikanska dollar som tjänas in genom försäljning av olja".

Med andra ord att US har ett finger med i försäljningen och får inkomst när oljan säljs.

Så även om Venezuelas olja betalas i annan valuta än dollar så gynnar det petrodollarn.
Citera
2026-04-21, 11:37
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Du har helt rätt. Gulfländerna har förbjudit USA från att använda sin militära infrastruktur därstädes till någon som helst offensiv verksamhet.

Har du någon källa till det påståendet? Gulfländerna är ju fulla med militär infrastruktur från USA och alla gulf länderna har även militära avtal med USA. Vad jag förstår tillåter vanligtvis dessa försvarssamarbetsavtal (DCA) båda trupputplaceringar och användning av baser och anläggningar av USA i både fred och krigstid. Men du påstår alltså att det skulle finnas en klausul mot offensiv verksamhet?
Senast redigerad av doncroce 2026-04-21 kl. 12:07.
Citera
2026-04-21, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Det skulle inte jag tro. Oavsett så skjuts den inte i vattnet för om fartyget utan den detonerar i luften.
Visst är det korkat att inte stanna om man via radio kanal 16 blir varnad i timmar. Några granater för om fartyget hade varit ett större statement i samband med att man varnade att att nästa salva hamnar i maskinrummet. Nu sitter man där med ett stort fartyg utan framdrivning som blir svår att få i hamn eller ta över med egen besättning

Du som är expert hur stoppar du ett gigantiskt fartyg som vägrar stanna? Och minimera riskerna för din egen besättning?

Enligt mig har du två möjligheter: A: Skjuta på maskinrummet B: Skjuta på Kommandobryggan.

Det sköt lysraketer/lysgranater och varnade flera gånger att de kommer skjuta i maskinrummet.
Citera
2026-04-21, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Alltså när det kommer till terrorgrupper och terrorhandlingar. Så räcker det med att det sker en terrorhandling några gånger i månaden för att det ska bli stillestånd i produktionen. Venezuela var tidigare en stor oljeleverantör till Kina. Nu är det US bolag som hanterar Venezuelas olja.
Kina och resten av världen vill ha stabila och jämna flöden. Det blir svårt när det kommer till Irans olja och US kommer aldrig låta Kina veva in kosingen från Kargh Island när det är US som gjort allt förarbete.

Bästa vore att se till att Iran får återgå till saffran export. Förutsatt att US inte blir den som får administrera Irans olja. Det är ju bara Kina som handlat olja av Iran innan ändå.

Jag tror inte USA vill bråka med Kina i onödan. Oavsett förarbete.
Citera
2026-04-21, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
ja Säpo har ju Iran högt upp på listan för hot mot riket. Märkligt om vi då är helt passiva 🤷‍♂️
Trump behöver ju en ”vinst” så får
Väll se vad det innebär..

Helt passiva är vi ju inte. Regeringen har inte kritiserat kriget och har lovat ställa upp efter fredsavtal med styrkor för att patrullera sundet.
Citera
2026-04-21, 11:45
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Amnesty har ingen lösning på människorättsbrott annat än att anklaga de som försöker förhindra människorättsbrott för att eventuellt begå människorättsbrott medans de gör det.

Det riskerar inget, de erbjuder inget, de behöver bara få in en swish, och aktivsim lönar sig mer.

Tja, jag lyssnar på Amnesty.

Det gör att jag numera jämställer IDF och alla fnattiga "stor-israel"-sionister och den israeliska säkerhetsapparaten med sånt som Gestapo, Hizbollah, de galna mullorna i Iran, en del av USA-evangelisterna, "stor-Ryssland"-dårarna, ISIS, talibanerna och annat sånt slödder. Dvs. den förhållandevis stora grupp av människor som enligt mig har förlorat sitt existensberättigande eftersom de av ideologiska och/eller religiösa orsaker anser sig ha rätt och att det är rätt att döda oskyldiga medmänniskor för att uppnå sina mål.

Om jag var allsmäktig och hade en enorm spolknapp skulle jag inte tveka en sekund, det skulle säga "flooosh" direkt. Och vips hade planeten blivit mycket bättre för alla som är kvar.
Citera
2026-04-21, 11:56
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Amnesty har ingen lösning på människorättsbrott annat än att anklaga de som försöker förhindra människorättsbrott för att eventuellt begå människorättsbrott medans de gör det.

Det riskerar inget, de erbjuder inget, de behöver bara få in en swish, och aktivsim lönar sig mer.

Är på intet sätt ett något fan av Amnesty, men deras uppdrag är inte att lösa människorättsbrott, utan att skydda folk från att bli utsatta. Genom att bland annat name:a och shame: individer och stater som beter sig illa.

Att humans gonna human har vi nog alla förstått, Amnesty är mer en styrgrupp som ser till att budgeten spräcks med måtta.

De åtnjuter även ett relativt stort förtroende inom det internationella samfundet, även om det absolut finns hysteriska batikhäxor som kärat ner sig i förbrytare på lokal nivå.
Citera
2026-04-21, 11:57
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Är på intet sätt ett något fan av Amnesty, men deras uppdrag är inte att lösa människorättsbrott, utan att skydda folk från att bli utsatta. Genom att bland annat name:a och shame: individer och stater som beter sig illa.

Att humans gonna human har vi nog alla förstått, Amnesty är mer en styrgrupp som ser till att budgeten spräcks med måtta.

De åtnjuter även ett relativt stort förtroende inom det internationella samfundet, även om det absolut finns hysteriska batikhäxor som kärat ner sig i förbrytare på lokal nivå.

Du, hur står sig Iran på amnesty's lista? Är Iran fortfarande topplacerad eller har Kina gått om?
Citera
2026-04-21, 11:59
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:

Att vara den föredragna valutan inom oljehandeln incitamentsstyr köp av amerikanska statsobligationer. Oljan backar upp LÅNGT mycket mer än 0,5% av dollarn. Det är basal ekonomisk kunskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in