Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
Jerusalem Post rapporterar att de mål man planerade att slå ut före kriget nu till stor del redan är utslagna och antalet allierade luftanfall mot Iran har därför sjunkit kraftigt jämfört med krigets början.
USA och Israel har alltså fått slut på mål att anfalla.
https://www.jpost.com/middle-east/iran-news/article-891073
Artikeln har skrivits av Yonah Jeremy Bob, som jag faktiskt har träffat vid ett tillfälle för några år sedan. Han är, enligt mitt förmenande, en av de mest skarpsinniga militära analytiker som vi har idag. Han beskriver i den artikel som du länkar till, den ofrånkomliga kulmineringspunkten (
der Kulminationspunkt des Sieges), som Clausewitz talar om i "Vom Kriege", bok 7, kapitel 22. Bob verkar anse att den är nådd nu. Ska vi följa Clausewitz vidare, så finns det tre alternativ för alliansen:
• Avsluta krigshandlingarna och räkna in de vinster du fått, även om krigsmålen inte uppfylldes till hundra procent. That's life, liksom
• Utvidga krigshandlingarna om du har materiella och moraliska ("hemmaopinionen") resurser till det. Typ en markoffensiv, involvering av fler aktörer (stater), etc.
• Transformera striderna från öppna krigshandlingar till en långsiktig polisiär verksamhet, där du avbryter striderna, men ligger i beredskap med mindre resurser, för att eventuellt slå till mot fienden om han sticker upp, ungefär som en ordningsvakt i tunnelbanan.
Jag tror att det blir det första alternativet. Då lämnar soldaterna spelplanen till förmån för politiker och diplomater.