2026-04-21, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ett par granater för om fartyget syns väl och har använts tidigare med bra effekt. En lysraket är inte speciellt hotfull.

Ser man granater alltid? Nej Ser man oftare en lysraket*? Ja. Hela jordens befolkning vet att USA blockerar Hormuz. De hade en am jagare bredvid sig i 6t, som talar om att man ska stanna, så är man dum i huvudet.

*Det kan ha varit en lysgranat skulle jag tro
Citera
2026-04-21, 06:52
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Pakistanierna har dessutom under hela den här förhandlingskarusellen varit kinesernas front. Kineserna kommer dock inte besätta någonting, som jag ser det. Kina är starka på alla plan, utom ett, nämligen deras militära förmåga till "power projection". Detta land förmår inte att agera militärt utanför sitt omedelbara närområde. Till och med europeiska ex-stormakter (som Fra och UK) är starkare.

Varför då, kan man undra. Skälen är framför allt två stycken.

Gör man en styrkesammansättningsanalys, så ser man att Kinas krigsmakt är konfigurerad för att agera på hemmaplan. Man har enorma mängder skyttesoldater med lätt beväpning och begränsad rörlighet. Den där typen av förband är bättre ämnade åt att slå ned folkliga uppror, än att plötsligt besätta öar ett halvt jordklot bort i strid mot en organiserad motståndare med multidomänkapacitet.

Kina har konstruerat marina resurser, diverse flygplan och ett robotvapen som (åtminstone på pappret) skulle kunna mäta sig med USA:s, men tittar man närmre, så ser man att dessa främst tycks ämnade åt närförsvar av hemlandet, än att agera utanför landets omedelbara gränser med uttänjda försörjningslinjer. Detta gäller både deras marin och deras flygvapen.

Dessutom finns det ingen vana att agera utanför landets gränser. De sista generaler som hade personlig stridserfarenhet och konkret vana att leda förband i fält (i form av Kinas krig mot Vietnam, 1979), rensades ut ur generalstaben och politbyrån detta år av den allt mer paranoide Xi Jinping.

Not good.
Nu menar jag inte att Kina ska attackera och ta Kharg utan snarare att de - efter kriget - får ansvaret över Kharg som en gåva av USA, typ. Det är ju Kina som har störst intresse där.
Citera
2026-04-21, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Men det finns nog något USA-ägt kryssningsfartyg i Persiska Viken som Iran kan lägga vantarna på!
Vet i allra första början av mars fanns det ett stort antal kryssningsfartyg i Viken, och det finns säkert många kvar.

De kan säkert försöka. Men sannolikheten att lyckas är liten. Det finns/fanns am fem transportfartyg (Handelsflotta) i gulfen. Någon kan ha smitit. De, som är kvar, gissar jag befinner sig på UAE-vatten. Jag gissar att farvattnen där är nog de mest övervakande vattnen i världen just nu.

Så iranska Kapten hornblower försöker sig på

A Iran ska åka över Gulfen

B Hitta fartygen bland alla andra fartyg - De har redan skjutit på fartyg som har betalt Iran (godkända) eller är vänner med Iran, så är de nog inte så bra på hitta rätt fartyg - Tips besök specsaver eller vad den iranska varianten heter.

C Sen ska de borda fartygen - Jag hade satt am marines på fartygen med Manpad mm*

Så Iran ska köra över Gulfen. Hitta fartygen och riskera möta fientlig eld.Irans kommandos må vara fanatiska, men så snabbt vill de inte träffa 72 oliver/druvor.

Jag tror nog i stället att Iran spanar och kommer am handelsflottan körande så skickar de ut några drönare med big bomba på

*Nu vet jag inte om USA har gjort det. då amerikanerna var inkompetente angående sin egen handelsflotta. De glömde säga till den am handelsflottan att lämna Gulfen innan kriget bröt ut. Troligen berodde det på att Trump och Hegseth trodde att kriget skulle vara över på en vecka eller två. De kom i håg Venezuela. Innan någon brölar om att Iran kunde ha fattat att USA tänkte anfalla, så fattade Iran nog att det fanns en risk för anfall när alla am krigsfartyg lämnade Gulfen innan kriget.
Citera
2026-04-21, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Du har helt rätt. Gulfländerna har förbjudit USA från att använda sin militära infrastruktur därstädes till någon som helst offensiv verksamhet. Det där har Iran dock skitit i, utan brutit mot folkrättens regler och angripit dessa länder.

Olika uttalande kommer dock från Iran när man försöker blanda bort korten: Ibland säger de att "Gulfländerna härbärgerar amerikanska militära resurser och är därför automatiskt krigförande" - vilket är absurt om nu dessa länder upprätthåller förbudet för amerikanarna, vilket de gör; eller också säger de att "Vi angriper endast amerikanska mål i Gulfstaterna eftersom vi respekterar folkrätten", vilket också är absurt, eftersom en hel rad mål inte har ett dugg med amerikansk militär verksamhet att göra.

Precis som iraniernas helt absurda beteende vid samtalen i Islamabad - där landets utrikesdepartement går med på vissa saker, vilket omedelbart dementeras av Revolutionsgardet i Mashad, visar detta på att det inte finns någon sammanhållen iransk statsledning. Olika maktkluster agerar utifrån (vad de uppfattar som) landets intressen och då uppstår paradoxer.

I alla länder är det vanligt att utrikesdep och försvarsdep tycker olika. MEN innan man förhandlar brukar ett land vara klara med vad som gäller. Det känns som en liten japan WWII vibe just nu över den iranska staten. Högsta ledaren, om han lever, är kanske japanska kejsaren. Frågan är om han är lika smart.

Det hela visar nackdelen med mosaikförsvaret. Det blir svårt att avsluta kriget även om det vore smartast att göra det. Det bildas med automatik maktkluster i en decentraliserad stat.

PS Jag undrar hur ofta olika maktkluster läcker till Israel/USA för att få dem att spränga interna fiender (andra maktkluster) i luften. Även mullorna är extremt splittrade.
Citera
2026-04-21, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Iran har klart förklarat, -"ifall det finns en stycken amerikan som äger en stycken aktie i bolag i Gulfstaterna, då är det ett legitimt mål att bomba för Iran"!
Tycker faktiskt Iran resonerar alldeles riktigt, liksom förbjuda transit genom Hormuzsundet för alla varor betalda med US-dollar.

Iran får förklara vad de vill. Men då begår de krigsbrott. De kan inte attackera civila mål. Lika lite som USA kan slå ut alla iranska broar och elverk är legitima mål. De kan inte heller förbjuda transit genom Hormuz. Det är också ett brott.

Så man kan inte säga att Iran inte begår krigsbrott men USA gör det. Det är uppenbart att Iran inte har förmåga att föra ett krig Jus in bello.

Det är vanligt att länder begår krigsbrott i krig. Men för iran är det en strategi. För USA är varje fall ett misslyckande.
Citera
2026-04-21, 08:27
Medlem
Jaha! Då kommer det snart smälla igen i Iran, för Israel och USA har inget annat alternativ.

Tror så här:

Iran kommer inte att backa så dom kommer bli sönderbombade så hela deras infrastruktur kommer bli en grushög.

Sedan är kriget slut för iranierna kommer ha fullt upp att bara försöka överleva dom närmsta 25 åren.

Så: Grattis till Israel och USA i förskott!
Citera
2026-04-21, 08:53
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ser man granater alltid? Nej Ser man oftare en lysraket*? Ja. Hela jordens befolkning vet att USA blockerar Hormuz. De hade en am jagare bredvid sig i 6t, som talar om att man ska stanna, så är man dum i huvudet.

*Det kan ha varit en lysgranat skulle jag tro
Det skulle inte jag tro. Oavsett så skjuts den inte i vattnet för om fartyget utan den detonerar i luften.
Visst är det korkat att inte stanna om man via radio kanal 16 blir varnad i timmar. Några granater för om fartyget hade varit ett större statement i samband med att man varnade att att nästa salva hamnar i maskinrummet. Nu sitter man där med ett stort fartyg utan framdrivning som blir svår att få i hamn eller ta över med egen besättning
Citera
2026-04-21, 09:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är vanligt att länder begår krigsbrott i krig. Men för iran är det en strategi. För USA är varje fall ett misslyckande.
För Iran är det ett misslyckande: ett erkännande att de har svårt att slå mot amerikanska militära mål. För Israel och USA är det en helt avsiktlig strategi. Inte bara har de attackerat civila mål, Trump har hotat helt utplåna Iran. Varför är du så mån om att försvara de som startade detta krig?
Citera
2026-04-21, 09:14
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Jaha! Då kommer det snart smälla igen i Iran, för Israel och USA har inget annat alternativ.

Tror så här:

Iran kommer inte att backa så dom kommer bli sönderbombade så hela deras infrastruktur kommer bli en grushög.

Sedan är kriget slut för iranierna kommer ha fullt upp att bara försöka överleva dom närmsta 25 åren.

Så: Grattis till Israel och USA i förskott!

Trump kommer nog att förlänga vapenvilan, oavsett om det blir några förhandlingar eller ej, misstänker jag.
Citera
2026-04-21, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Trump kommer nog att förlänga vapenvilan, oavsett om det blir några förhandlingar eller ej, misstänker jag.

Det lär inte bli länge i så fall. Snart är ett till hangarfartyg framme i området och då kan USA slå till.
Citera
2026-04-21, 09:16
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja eller gör en TACO igen.
Eller Trump, via Vance, går med på några lösa beslut för att dra sig ur.
Citera
2026-04-21, 09:44
Medlem
.nattramn.s avatar
En källa till Iranwier uppger att kaptenen på Tosca var från IRGC. De skriver också att besättningen är oskadd.

Ta det som ni vill, är själv novis på dessa medier som bevakar Iran från utlandet.

the captain of the container ship “Tosca”, who is an IRGC operative and known among the crew as a “protector of IRGC interests in shipping”,

The ship suffered serious damage and was immobilized, but the crew is reported to be safe.

https://iranwire.com/en/features/151477-new-details-on-us-attack-on-the-tosca-the-captain-is-an-irgc-operative/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in