2026-04-20, 18:01
  #23113
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Där finns det förskräckande spår från andra av USAs klavertramp. Enligt Lancet dog det en miljon bara i Irak.

Och det är högst tveksamt att den här attacken var befogad.

Hade Sverige bombat Norge i februari kan man också ge sig fan på att vi hade fått en koalition emot oss genom FN.

Som Graavarg säger har USAs infantila ledare helt missförstått Iran som land.

Och allt som har hänt de senaste 50 dagarna har bara stärkt de förbannade skäggen.

Det är bara att inse att Trump är en rådidiot.


Det skall sägas.., rent historiemässigt (med myt-varning) att Caligula försökte sig en illa förbered kampanj mot Storbritannien..där han återvände till Rom med snäckor som krigsbyte efter att ha "fightas" mot sjöguden Neptun.

Jag har blivit att tänka på den historien med Trumps äventyr mot Iran..
Citera
2026-04-20, 18:10
  #23114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Iranska skeppet hade 6t på sig att stanna. Och de hade inte stannat. De talade om flera gånger lämna maskinrummet. Det viktigaste för den am kaptenen är att hans besättning inte skadas. Det är iranska kaptenens ansvar att hans besättning inte skadas. Är du ett civilt fartyg och hotas av ett am krigsfartyg fartyg i 6t i en officiell blockadzon i krig så ska man stanna.
Ett skott i fören hade troligen inte stannat fartyget. Man kunde ha skjutit mot kommandobryggan men det hade kanske inte heller säkert fått stopp på fartyget. Dock hade man riskerat att skada "rätt" person.
Men det finns nog något USA-ägt kryssningsfartyg i Persiska Viken som Iran kan lägga vantarna på!
Vet i allra första början av mars fanns det ett stort antal kryssningsfartyg i Viken, och det finns säkert många kvar.
Citera
2026-04-20, 18:11
  #23115
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Dom hade kunnat rikta sig på fören som en första varning ..inte skjuta rakt in i maskinrummet där folk befinner sig. Det är inte militärer dom skjuter på det civila som måste vara kvar för att order av bryggan.

Sköt de inte mot maskinrummet för att sätta maskineriet ur spel så att fartyget skulle stanna?
Citera
2026-04-20, 18:14
  #23116
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Sköt de inte mot maskinrummet för att sätta maskineriet ur spel så att fartyget skulle stanna?

Oerhört lite info har släppts.. inget vet ens om besättningen är döda eller skadade.. bara att marinen vaktar fartyget och att de är hål i skrovet!
Citera
2026-04-20, 18:28
  #23117
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Jadu, på en skala 1 till 10? 14 isåfall. Gulfländerna med Saudi i spetsen är de länder som skrikit högts och försökt påverka Trump om att inte bara fortsätta bombningarna utan även erbjudit sig med att bidra militärt med flyg, trupper och en och annan kamel med kroksabel.

Har du någon källa på att Gulfländerna "erbjudit sig med att bidra militärt med flyg och trupper"?

Jag har fått uppfattningen att USA över lag inte ens fått använda sig av sina baser i Gulfländerna. Om så vore, varför utgår då alla insatser från hangarfartyg 1 000 km bort??
__________________
Senast redigerad av LeeVan 2026-04-20 kl. 18:32.
Citera
2026-04-20, 18:32
  #23118
Medlem
Den amerikanska hangarfartygsgruppen USS Gerald R. Ford har passerat Suezkanalen och är tillbaka i Röda havet. USS Abraham Lincoln upprätthåller blockad i norra Arabiska havet, och USS George HW Bush är på väg till Mellanöstern.
https://www.twz.com/sea/carrier-tracker-as-of-april-20-2026
Citera
2026-04-20, 18:33
  #23119
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Har du någon källa på att Gulfländerna "erbjudit sig med att bidra militärt med flyg och trupper"?

Jag har fått uppfattningen att USA över lag inte ens fått använda sig av sina baser i Gulfländerna. Om så vore, varför utgår då alla insatser från hangarfartyg 1 000 km bort??

?? Fartygen är konstruerade så. Du kan säkert komma på själv varför det är fördelaktigt att utgå från välbeväpnade fartygsgrupper som rör på sig hela tiden. Än att samla alla flyg på ett öppet fält.

Sedan utgår verkligen inte allt från hangarfartygen. Det finns många flyg som inte gå att lyfta från sådana. Tex tankflygplan m.m.

Jag orkar inte leta upp källor eller "bevis" som en del kallar det, på allt som framförallt redan tagits upp i tråden innan. Sök i tråden själv eller så finns det tjänster i Indien som kan hjälpa dig med sådant mot en liten kostnad.
Citera
2026-04-20, 18:48
  #23120
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Har du någon källa på att Gulfländerna "erbjudit sig med att bidra militärt med flyg och trupper"?

Jag har fått uppfattningen att USA över lag inte ens fått använda sig av sina baser i Gulfländerna. Om så vore, varför utgår då alla insatser från hangarfartyg 1 000 km bort??

Du har helt rätt. Gulfländerna har förbjudit USA från att använda sin militära infrastruktur därstädes till någon som helst offensiv verksamhet. Det där har Iran dock skitit i, utan brutit mot folkrättens regler och angripit dessa länder.

Olika uttalande kommer dock från Iran när man försöker blanda bort korten: Ibland säger de att "Gulfländerna härbärgerar amerikanska militära resurser och är därför automatiskt krigförande" - vilket är absurt om nu dessa länder upprätthåller förbudet för amerikanarna, vilket de gör; eller också säger de att "Vi angriper endast amerikanska mål i Gulfstaterna eftersom vi respekterar folkrätten", vilket också är absurt, eftersom en hel rad mål inte har ett dugg med amerikansk militär verksamhet att göra.

Precis som iraniernas helt absurda beteende vid samtalen i Islamabad - där landets utrikesdepartement går med på vissa saker, vilket omedelbart dementeras av Revolutionsgardet i Mashad, visar detta på att det inte finns någon sammanhållen iransk statsledning. Olika maktkluster agerar utifrån (vad de uppfattar som) landets intressen och då uppstår paradoxer.
__________________
Senast redigerad av Ken Dryden 2026-04-20 kl. 18:51.
Citera
2026-04-20, 18:55
  #23121
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
?? Fartygen är konstruerade så. Du kan säkert komma på själv varför det är fördelaktigt att utgå från välbeväpnade fartygsgrupper som rör på sig hela tiden. Än att samla alla flyg på ett öppet fält.

Sedan utgår verkligen inte allt från hangarfartygen. Det finns många flyg som inte gå att lyfta från sådana. Tex tankflygplan m.m.

Jag orkar inte leta upp källor eller "bevis" som en del kallar det, på allt som framförallt redan tagits upp i tråden innan. Sök i tråden själv eller så finns det tjänster i Indien som kan hjälpa dig med sådant mot en liten kostnad.

Jaha du.. Gulfländerna besvarade ju inte ens elden fast att de var utsatta för beskjutning under många veckor?

Och varför tog amerikansk militär personal, stationerade på baserna, in på hotell istället för att försvara militärbaserna?
Citera
2026-04-20, 18:58
  #23122
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jaha du.. Gulfländerna besvarade ju inte ens elden fast att de var utsatta för beskjutning under många veckor?

Och varför tog amerikansk militär personal, stationerade på baserna, in på hotell istället för att försvara militärbaserna?

Notera att jag skrev att de vill ansluta sig. Där i ligger skillnaden.

Vad har hotell incheckning att göra med hangarfartyg och försvara baser? Tror du US soldater springer runt med ak och försöker skjuta ner ballistiska missiler samtidigt som de ylar fraser ur koranen?
__________________
Senast redigerad av eldrattan 2026-04-20 kl. 19:01.
Citera
2026-04-20, 19:06
  #23123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jaha du.. Gulfländerna besvarade ju inte ens elden fast att de var utsatta för beskjutning under många veckor?

Och varför tog amerikansk militär personal, stationerade på baserna, in på hotell istället för att försvara militärbaserna?

var det därför iran besköt köpcenter ?
Citera
2026-04-20, 19:07
  #23124
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Oerhört lite info har släppts.. inget vet ens om besättningen är döda eller skadade.. bara att marinen vaktar fartyget och att de är hål i skrovet!

Du verkar orolig för det där iranska lastfartyget Touska. Men jag kan trösta dig med att USA (denna gång) har agerat helt utifrån folkrätt och sedvana. Du måste förstå att USA och och Iran befinner sig i väpnad konflikt. USA har proklamerat att en blockad gäller alla fartyg som rör sig till och från iranska hamnar, vilket innebär att alla fartyg som bryter mot detta är att betrakta som legitima krigsmål. Den amerikanska flottan tillkännagav också att man ämnade beskjuta maskinrummet på fraktfartyget Touska i god tid innan eldgivning. Detta innebär att besättningens väl och ve efter detta vilar på Touskas kapten. Om någon besättningsman i maskinrummet kommit till skada vilar ansvaret för detta helt och hållet på Touskas kapten, och inte på någon annan. Om du vill klandra någon rekommenderar jag dig att vända dig till det iranska rederiet Mosakhar Darya Shipping Company PJS, som faktiskt kontrolleras av Revolutionsgardet i Iran. Ambassaden i Stockholm kan nog hjälpa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in