Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
86,06%
562 röster
Nej
13,94%
91 röster
2026-04-18, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fidelio
Jag gör inte anspråk på att jag har rätt eller att Stegra kommer lyckas, det är bara så jag förstår det när jag läser vad dom skriver.

Microsoft kan säkert köpa en viss mängd stål direkt från Stegra som man sen förser sina underleverantörer med för att tillverka taktstolar m.m. till sina datacenter.

Sen köper dom ”certifikat” från Stegra motsvarande all övrig mängd stål som går åt för att bygga sitt datacenter.

Då kan dom hävda att hela datacentret är byggt med grönt stål och får fina scope 3, miljö och hållbarhetsdeklarationer.

Det fysiska stålet stegra tillverkar, men sålt klimatnyttan som certifikat, måste ju då säljas som brunt antar jag.

Ja det framstår som att de åtminstone måste tillverka grönt stål då.

Bra att du erkänner att du inte förstår vad det innebär.

Låter som VDns sedvanliga falsarier.
Citera
2026-04-18, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"Utöver politisk goodwill finns en betydande realtillgång som är knuten till Stegra: tilldelning av effekt på 1 750 megawatt (MW).

Detta motsvarar mer än hela Stockholms behov av effekt (1 600 MW) eller 25% av Sveriges effekt från kärnkraft.

Om det inte blir något fungerande stålverk lär det finnas andra användningsområden för så mycket elkraft. Se bara på Skellefteå där ett datacenter nu gör bruk av delar av den effekt Northvolt använde."

https://www.affarsvarlden.se/artikel/sandstrom-wallenberg-fyndar-en-trasig-gunga-och-tva-karuseller-i-guld

kanske blir lättare att sätta "spaden i jorden" för att bygga ut kärnkraften om el-slösaren stegra kommer igång?

att wall-enberg vill ha mer kärnkraft är väl ingen hemlighet?

jag tror till och med att miljöpartiet kan gå med på mer kärnkraft om det krävs för den så kallade gröna omställningen?

Bästa poängen jag sett hitintills!
Citera
2026-04-18, 10:03
Medlem
stentoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakat6488
Fågelvägen endast några kilometer

Där ser man! Börjar vara en stund sen jag låg i lumpen så det är väl nedrustat till tusen idag, tråkigt att man lade ner regementet och satsar på ett icke-fungerande stålverk istället... Nu ska jag sluta störa tråden, ni verkar ha fullt upp med filfjanten och hans trollande. Gör er själva en tjänst och ignorera honom, ni matar bara trollet. Jag har svårt att se motivet, men jag börjar tro att det är någon med grav skallskada som har haft kognitiv påverkan eller ett rysstroll som på Sveriges största forum försöker skapa rökridå. Eller inte, jag har ingen aning.

On topic: stegra har hetat h2 green steel.
Citera
2026-04-18, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Teorin om att Stegra går ut på att lura åt sig bidrag faller ju helt.
Wallenberg går in med 3 miljarder i ett projekt på 100 miljarder. Det blir 3%.
För att Wallenberg bara skall få tillbaka 3 miljarder måste alltså Stegra lura till sig 100 miljarder. Det går inte.

Och Wallenberg är inte direkt heller känd som någon bidragsskummis. Det vill han inte ägna sig åt när han kontrollerar 40% av den svenska börsen.

Så detta handlar inte om att lura till sig bidrag.

Wallenbergs ”räddning” av STEGRA är ett försök att skapa positivt brus om STEGRA som ett trovärdigt PROJEKT.

Så TROLLA det kan dom, DOM är till och med riktigt duktiga. 👹+🌞=🧨💥

Och medialt har STEGRA / WALLENBERG lyckats med hjälp av RIKSGÄLDEN.

Men i grunden har inte något förändrats för STEGRA.

STEGRA var alldeles nyss ett ”FULLT FINANSIERAT” projekt.
STEGRA har gjort slut på både sin TID sina PENGAR och sitt FÖRTROENDEKAPITAL.

Men det är nu i princip glömt.

Och lokalerna saknar väggar, tak och golv att ställa STÅLVERKET STEGRA PÅ.

148 dagar kvar till valet, och fram tills dess kommer det att nu råda ett förrädiskt lugn.
Det har STATEN och KAPITALET gemensamt samordnat.

STEGRA är något annat än ett potentiellt fungerande FOSSILFRITT STÅLVERK.

Och mängden närvarande MÖJLIGGÖRARE är skrämmande.

HENRIK HENRIKSSON erkänner att STEGRA fablat ihop att STEGRA är 60% färdigt och att dom bygger 1% färdigt i veckan.

VARFÖR LJUGER / TROLLAR STEGRA och LEDARSKAPET så mycket mer än ett någorlunda fungerande verksamhet.
Senast redigerad av Filfjant 2026-04-18 kl. 11:17.
Citera
2026-04-18, 11:15
Medlem
Citat:
"Utöver politisk goodwill finns en betydande realtillgång som är knuten till Stegra: tilldelning av effekt på 1 750 megawatt (MW).

Detta motsvarar mer än hela Stockholms behov av effekt (1 600 MW) eller 25% av Sveriges effekt från kärnkraft.

Om det inte blir något fungerande stålverk lär det finnas andra användningsområden för så mycket elkraft. Se bara på Skellefteå där ett datacenter nu gör bruk av delar av den effekt Northvolt använde."

Kan väl lägga till att det för Northvolts del är EQT-ägda Edgeconnex som köpt in sig.
Och för den som inte vet är EQTs största ägare Wallenbergkontrollerade Investor.

Dock ska man för Stegras del påpeka att EUs tullmur , CBAM - som beskattar koldioxid - börjat fasas in. Lite problematiskt då Kina är långt före EU vad gäller stål tillverkat med vätgasprocessen och långt före vad gäller framställningen av "grönt väte" - de två saker som behövs för "Grönt Stål".

Så ska inte EU-parlamentet framstå som en samling idioter är det upp till Wallenberg att rädda Stegra men serverhallar kanske är för lockande? Oavsett ser 2026 ut att bli ännu ett mellanår och 2027 blir helt avgörande för bolagets framtid.
Citera
2026-04-18, 12:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

https://www.affarsvarlden.se/artikel/sandstrom-wallenberg-fyndar-en-trasig-gunga-och-tva-karuseller-i-guld

kanske blir lättare att sätta "spaden i jorden" för att bygga ut kärnkraften om el-slösaren stegra kommer igång?

att wall-enberg vill ha mer kärnkraft är väl ingen hemlighet?

jag tror till och med att miljöpartiet kan gå med på mer kärnkraft om det krävs för den så kallade gröna omställningen?

Att tilldela en verksamhet [Stegra] effekt som sedan kan användas till en annan verksamhet [AI-hallar] känns i grunden fullkomligt fel. Etableringar i SE1 spelar med små marginaler eftersom det produceras så lite i SE1. Det kommer inte att byggas kärnkraft där heller. Om det byggs kärnkraft så sker det i SE3 och den kommer inte gå att föra över till SE1 i någon större omfattning om vi inte har siktet inställt på om 50 år.
Citera
2026-04-18, 12:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Kan väl lägga till att det för Northvolts del är EQT-ägda Edgeconnex som köpt in sig.
Och för den som inte vet är EQTs största ägare Wallenbergkontrollerade Investor.

Dock ska man för Stegras del påpeka att EUs tullmur , CBAM - som beskattar koldioxid - börjat fasas in. Lite problematiskt då Kina är långt före EU vad gäller stål tillverkat med vätgasprocessen och långt före vad gäller framställningen av "grönt väte" - de två saker som behövs för "Grönt Stål".

Så ska inte EU-parlamentet framstå som en samling idioter är det upp till Wallenberg att rädda Stegra men serverhallar kanske är för lockande? Oavsett ser 2026 ut att bli ännu ett mellanår och 2027 blir helt avgörande för bolagets framtid.

Den som inte ser EU-parlamentet som en samling idioter är nog själv en idiot.

Stegra är inte färdigbyggt så något »mellanår« har de inte. Det är hittills endast ett misslyckat byggprojekt med obefintlig transparens i sin kommunikation med omvärlden. Det talades ju på presskonferensen om att ha stålverket färdigt någon gång mellan slutet på sommaren 2028 och årsskiftet 28/29. Att det samtidigt kan konstateras att de inte tänker producera fossilfritt stål förrän längre in i framtiden (2045 enligt ansökan till Naturvårdsverket) gör ju det hela ytterst suspekt.
Citera
2026-04-18, 12:47
Medlem
OlofPlanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stentoffel
Där ser man! Börjar vara en stund sen jag låg i lumpen så det är väl nedrustat till tusen idag, tråkigt att man lade ner regementet och satsar på ett icke-fungerande stålverk istället... Nu ska jag sluta störa tråden, ni verkar ha fullt upp med filfjanten och hans trollande. Gör er själva en tjänst och ignorera honom, ni matar bara trollet. Jag har svårt att se motivet, men jag börjar tro att det är någon med grav skallskada som har haft kognitiv påverkan eller ett rysstroll som på Sveriges största forum försöker skapa rökridå. Eller inte, jag har ingen aning.

On topic: stegra har hetat h2 green steel.

A8 lades ner och fanns inte under många år. Sedan lades S3 ner och A9 flyttade in där. 2022 togs namnet A8 tillbaka, men det ligger alltså inte där gamla A8 låg.
Citera
2026-04-18, 12:51
Avstängd
Har inte följt detta så noga men enligt mig alla förklaringar jag läst i statsmedia varför wallenburgaren går in i stegra är bara ett i leden av masspsykotisk hjärntvättspropaganda, väldigt lätt genomskådas den statliga mediarapporteringens föga förvånande skimmer av oligarkförskönande fjäsk i den oligarkkontrollerade ankdammsmarknaden Swedistan.

Längtar tills detta projekt är nedlagt efter alla misslyckanden men när det skett är alla statliga bidrag tömda, förskingrade, tvättade och återinvesterade så det spelar ingen roll. Oligarkerna fortsätter därefter att plundra, söndra och härska fast med fokus på nya objekt med nya framtidsdrömmar. De flesta tror att Sverige inte är ett korrupt land styrt av oligarker som Ukraina.

Trådens inlägg har passerat 5000st och de vetenskapliga förklaringarna att detta projekt är en omöjlighet har tydligt lagts fram. De låtsas försöka förändra energimarknaden med vetenskap och teknologi som inte existerar. De mottar statliga bidrag på astronomiska summor och vart pengarna går är en obesvarad fråga. Ingen ställs till svars för uteblivet resultat. Inget fängelse, inga återbetalningar, bara att njuta i deras lyxvillor med säkerhetsvakter, champagne, hyperbilar, snygga fruar och barnen i toppskolor etc. Sverige är som Ukraina. Nu kommer argumenten att jag är rysk agent och hot mot demokratin.. Ridå. 🤣
Senast redigerad av SkogsMullenss 2026-04-18 kl. 13:06.
Citera
2026-04-18, 13:07
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Utöver politisk goodwill finns en betydande realtillgång som är knuten till Stegra: tilldelning av effekt på 1 750 megawatt (MW).

Det måste vara el som annars hade transporterats söderut till resten av Sverige.
Nu verkar Stegra vara en bluff som inte är avsedd att färdigställas, anser jag. Men skulle Stegra starta och SSAB ställa om till eluppvärmning så blir strömmen dyrare i hela Sverige.
Citera
2026-04-18, 13:40
Medlem
Citat:
Jag måste ofta lägga till ett alternativ:

Storfinansen prioriterar inte längre att tjäna pengar. Den har totalt gripit makten i samhället och förenats mot folket.

I Europa försöker den överföra all makt till EU I Bryssel. Ett område med starka naturresurser som malm och vattenkraft, beläget i EU:s utmärker, som Sverige och Norrland, betraktas av EU som ett hot.

Därför är Stegra bara ett i raden av många gröna projekt I Norrland som är avsett att misslyckas.

Wallenberg kastar bort pengar. Men storfinansen har idag blivit så mäktig att pengar inte har någon betydelse. Andra kapitalister ersätter lätt Wallenberg för detta offer, genom andra företag.

Det handlar om politisk makt. EU är så mäktiga att pengar inte har någon betydelse. Det handlar om.att slå.ned allt starkt som kan utvecklas positivt.

STEGRA har stora problem, STEGRA har inte en planering när BYGGNADERNA ska vara klar.

Och STEGRAs teknik och strömförsörjning löser man genom att dom fantastiska LEDARNA uttalar sig i media , ” DET MÅSTE GÅ”.

Ska folket gå på den ”tekniska” lösningen som dom ”fantastiskt ledarna” erbjuder så är slaget förlorat.

Vi är ett litet land men med långa tentakler ut i
världen.

Vår frihet till självbestämmande gör att vi flertalet gånger måste kompromissa med både ideal och politiska direktiv.

Nationens frihet har ett pris, och när vi inte längre är beredda att betala det priset hotas vi av ytterst starka krafter, välj fritt vilka.

Vi är en liten demokrati i världens ände.
Det handlar om att i största möjliga mån vara oberoende.

Detta innebär att vi måste ha en fungerande livsmedelsproduktion, att vi är självförsörjande gällande vårt energibehov, att vi kan producera vårt eget försvarsmaterial och det viktigaste av allt:
Att vi har en egen industri som ständigt ligger i framkant gällande den tekniska kompetensen.

Allt detta grundar sig på ägande och kontroll.

Och ska det fungera så MÅSTE vi ha en fungerande TEKNIK, uttalanden som att ”DET MÅSTE GÅ” hjälper föga.

Kan vi inte äga så ska vi kunna kontrollera, och kan vi inte kontrollera, så måste vi per automatik äga.

Wallenberg och Staten har länge gått hand i hand.

Incitamentet för vår omvärld att ge oss den frihet vi eftertraktar är att vi har något dom vill ha.

När vi inte längre kan erbjuda dom det förlorar vi vår position och blir till sist slav under den starkaste valutan.

Människor / Sapiens har inte några som helst problem med att förslava varandra.

Så om WALLENBERG vill säkerställa att nationen inte förslavas eller om målet med Wallenbergs satsning i STEGRA grundar sig att ta makten över STEGRAS tilldelade energi🤷‍♂️

Ur det frihetliga perspektivet så skyller jag HARALD MIX för att utsätta Sverige för en märklig situation genom sina ogenomarbetade satsningar Northvolt och Stegra först och främst.

Och att HARALD MIX genom sin ambition att sänka hela världens co2 utsläpp borde också NÅGON granska.

HARALD MIX har inte visat att han är filantropiskt lagd genom sina norrländska satsningar iallafall.
Senast redigerad av Filfjant 2026-04-18 kl. 14:03.
Citera
2026-04-18, 14:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det måste vara el som annars hade transporterats söderut till resten av Sverige.
Nu verkar Stegra vara en bluff som inte är avsedd att färdigställas, anser jag. Men skulle Stegra starta och SSAB ställa om till eluppvärmning så blir strömmen dyrare i hela Sverige.

Nej, SE1 kan inte transmittera till övriga Sverige. De har en viss transmittering till SE2 som för vidare en mycket större mängd till SE3. SE1 producerar 25 TWh och förbrukar cirka 12 TWh, alltså samma som Stegra tänker lägga beslag på. Eftersom EU-direktivet (70-procentregeln - direktiv (EU) 2019/943) innebär att hopkopplade elområden har rätt att köpa upp till 70 procent av transmissionkapaciteten så innebär det att SE1 vid full transmissionskapacitet måste hålla 17,5 TWh tillgängligt för köp, oavsett egen förbrukning.

En januaridag för tre år sedan så produktionen i Sverige ut enligt följande:

SE4 - Malmö
vind 20 679 MWh
vatten 7 038 MWh
sol 67 MWh
Totalt: 27 784 MWh

SE3 - Stockholm
kärnkraft 139 321 MWh
vind 45 487 MWh
vatten 23 094 MWh
sol 30 MWh
Totalt: 207 932 MWh

SE2 - Sundsvall
vind 87 929 MWh
vatten 58 370 MWh
sol 4 MWh
Totalt: 158 495 MWh

SE1 - Luleå
vind 31 149 MWh
vatten 42 800 MWh
sol -
Totalt: 73 949 MWh

SE4 6 %. SE3 44 % SE3 34 % och SE1 16 %

Myten om den stora produktionen i SE1 är en myt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in