Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
86,06%
562 röster
Nej
13,94%
91 röster
Idag, 02:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag trodde att du var mer kunnig än så. Järnmalmen kan vara slut nu i natt, även om det är osannolikt, för att om en vecka återuppstå och ta slut igen veckan därpå.

Läs på om malm och mineral.

Orka yra. Skriv till SGU och berätta att de är okunniga som för den statistik jag refererade till. Dock har de ju levererat ett fel när det gäller att Sverige skulle ha 90 procent av Europas järnmalm. Det är 90 procent av EU:s järnmalm. Ukraina som ju ligger i Europa har väsentligt mycket mer än Sverige.
Citera
Idag, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Orka yra. Skriv till SGU och berätta att de är okunniga som för den statistik jag refererade till. Dock har de ju levererat ett fel när det gäller att Sverige skulle ha 90 procent av Europas järnmalm. Det är 90 procent av EU:s järnmalm. Ukraina som ju ligger i Europa har väsentligt mycket mer än Sverige.

Fast Ukraina kanske har blodstensmalm och inte magnetit? Det är inte bara att byta process hur enkelt som helst och det över en natt.

Pelletsen som LKAB levererar kan, som jag har förstått det, levereras beroende på vad köparen beställer.

(En del köpare vill ha nybilen i blå metallic, skinnklädsel och aluminiumfälgar medans andra föredrar grundutförandet.)

Ukraina ligger som bekant utanför EU så det lär nog ta tid innan EU får några större leveranser därifrån. Det finns många oklara ägarförhållanden med malmerna/mineralerna i Ukraina. Oligarker är inblandade och järnmalmen bryts inte med vinst. En del experter påstår att vissa sällsynta mineraler, som de påstår sig ha, aldrig kommer att kunna brytas med vinst.
Senast redigerad av Konrad Idag kl. 07:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in