Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
86,06%
562 röster
Nej
13,94%
91 röster
2026-04-17, 23:32
Medlem
STEGRA är en KATASTROF!

STEGRA har gjort slut på både tid och pengar.

” — Vi jobbar under enorm tidspress, inte bara för klimatets skull utan också för att vi har ett globalt konkurrensläge som vi måste förhålla oss till, säger Schwaag Serger.”

STEGRA tävlar alltså om att snabbt tillverka FOSSILFRITT STÅL.

” Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi vid Institutet för näringslivsforskning, säger att beskedet om nya ägare inte innebär att Stegra kommer lyckas.
- De är både tekniska och ekonomiska svårigheter som ska övervinnas, säger han.”

I denna tråd diskuteras ljusbågsungnar, vätgasteknik, DRI torn…..STEGRA ÄR INTE DÄR ÄN.

STEGRA består idag av ett MYCKET MEDIOKERT INDUSTRIOMRÅDE MED GIGANTISKA PROBLEM.

STEGRA har inte ens lyckats med avvattningen av sitt industriområde, skogen runt området dör, slangar, vattenpumpar drivs av elverk i skogen utanför området. Entreprenörer utan området kommer med klagomål om inträngande kontaminerat dagvatten.
Tillsynen från länstyrelsen och kommunen fungerar inte, STEGRA själv brister i kunskap eller kompetens.
Något konsultbolag har garanterat upprättat en fler hundring sidig avvattningsplan innan projektet fått miljötillstånd.

STEGRA har kulisser uppställda men inga golv i lokalerna att bygga sin industri på.

Hissen i DRI tornet ska nu ha kommit igång, den går 30 meter högt…..
Både ARBETSMILJÖVERKET och BYGGNADSARBETARE FÖRBUNDET har tittat på när arbetarna jobbat på 100 meter.

En industri ska byggas snabbt, och fundamenten, väderskydden och dagvattenhantering är inte RAKETFORSKNING.

Även svårt att förstå att en nation med en öppen arbetslöshet på 8,8% löser bemanningen till stålverket som inte vet när det ska vara klart genom att rekrytera utan för Europa.

STEGRA saknar sjukdomsinsikt.
Och det är tragiskt för Sverige.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/wallenberg-raddar-stegra-sa-kan-det-paverka-omstallningen

STEGRA är SJUK, och den sjuka har man gömt undan för allas blickar medvetet eller omedvetet.

STEGRA MÅSTE GRANSKAS.
Senast redigerad av Filfjant 2026-04-17 kl. 23:35.
Citera
2026-04-17, 23:53
Avstängd
Någon som kan ge en rimlig förklaring på varför en skärpt, realitetsbaserad och pragmatisk oligark som Wallenberg väljer att gå in i ett grönt klimatscam med 15 miljarder sek? Det måste vara knutet till en listig plan som går ut genom att verkställa en gigantisk förskingring av statliga bidrag som vida överträffar 15 miljarder kr i investering. Du investerar 15 och kan plocka ut 100. Jag tror det är så enkelt.

Självklart tror inte Wallenberg på detta. Antingen är han med på scammet eller så är han under hot. Man behöver inte vara den mest informerade chefen på säpo, noa, cia, gru, mss eller mi5 för att komma fram till den slutsatsen.

De stora grabbarna som styr massinvandringen till Europa står även bakom det gröna scammet precis som alla andra scam som covidvaccin etc, det handlar om att förskingra statskassan utan motstånd, det är definitionen av oligarkstyrd marknad.
Senast redigerad av SkogsMullenss 2026-04-18 kl. 00:02.
Citera
2026-04-18, 00:01
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsMullenss
Någon som kan ge en rimlig förklaring på varför en skärpt, realitetsbaserad och pragmatisk oligark som Wallenberg väljer att gå in i ett grönt klimatscam med 15 miljarder sek? Det måste vara knutet till en listig plan som går ut genom att verkställa en gigantisk förskingring av statliga bidrag som vida överträffar 15 miljarder kr i investering. Du investerar 15 och kan plocka ut 100. Jag tror det är så enkelt.

Självklart tror inte Wallenberg på detta. Antingen är han med på scammet eller så är han under hot.
Jag måste ofta lägga till ett alternativ:

Storfinansen prioriterar inte längre att tjäna pengar. Den har totalt gripit makten i samhället och förenats mot folket.

I Europa försöker den överföra all makt till EU I Bryssel. Ett område med starka naturresurser som malm och vattenkraft, beläget i EU:s utmärker, som Sverige och Norrland, betraktas av EU som ett hot.

Därför är Stegra bara ett i raden av många gröna projekt I Norrland som är avsett att misslyckas.

Wallenberg kastar bort pengar. Men storfinansen har idag blivit så mäktig att pengar inte har någon betydelse. Andra kapitalister ersätter lätt Wallenberg för detta offer, genom andra företag.

Det handlar om politisk makt. EU är så mäktiga att pengar inte har någon betydelse. Det handlar om.att slå.ned allt starkt som kan utvecklas positivt.
Senast redigerad av wwr 2026-04-18 kl. 00:22.
Citera
2026-04-18, 00:01
Medlem
stentoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PokkenPekka
Många som är trötta på hans svamlande och sagt till...

Det förvånar mig inte det minsta, han verkar ju ha en skallskada som i sin tur har kognitiv påverkan. Dummare människa har jag aldrig sett på maken till.
Vem pratar han med? Varför spammar han så mycket skitsnack?

On topic: green steel verkar ligga i Boden, där gjorde jag lumpen. Jag undrar om det är nära A8?
Citera
2026-04-18, 00:15
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag skulle säga att de tänker att EU ska göra traditionell produktion dyrare. Wallenberg har förmodligen tagit fasta på detta med nya tullkvoter som kommer att göra importerat stål mycket dyrare. Dessutom tror de väl att ett grönt stål ska kunna ta ut ännu lite mer.
- Det kontroversiella med det nya förslaget är att det innebär en kraftig förstärkning av skyddsåtgärderna jämfört med det gamla regelverket. Enligt förslaget ska kvotvolymerna i stort sett halveras samtidigt som tullen på de volymer som överskrider kvoten fördubblas.

- Reaktioner från stålköpare har inte heller låtit vänta på sig. I ett gemensamt uttalande i januari i år riktade tio branschorganisationer inom den europeiska tillverkningsindustrin, bland annat fordonsindustrins Acea och vitvarubranschens Applia, skarp kritik mot att förslaget var för långtgående. De varnade för att det nya tullsystemet riskerade att öka medlemmarnas årliga kostnader med 5-9 miljarder euro, motsvarande upp till nära 100 miljarder kronor.

https://efn.se/sa-ska-den-europeiska-stalindustrin-raddas
Kina överöser alltså marknaden med kraftigt subventionerat stål som nu ska beläggas med importkostnader. Vad som sker är ju att man ökar kostnadsläget som kommer att fortplanta sig till slutprodukterna och göra allt dyrare för allmänheten. Med ett högre prisläge för traditionellt stål blir premien för grönt stål mindre. Det är det Wallenberg tror sig kunna profitera på.

Jag tror inte detta kommer att funka. Wallenberg satsar alltså på att göra stål till tryffel, när det i resten av världen är en bulkvara och hela världen bygger på att stål massproduceras billigt i mängder. Utan det så är det ett helt annat samhälle. Det funkar inte eftersom allt skulle bli för dyrt.

Om stål blir för dyrt i Europa, springer hela världen förbi och Europa hamnar i något slags svedjebruksnivå.
Citera
2026-04-18, 00:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Någon som kan ge en rimlig förklaring på varför en skärpt, realitetsbaserad och pragmatisk oligark som Wallenberg väljer att gå in i ett grönt klimatscam med 15 miljarder sek?

Wallenberg har gått in med 2,7 miljarder. De övriga i konsortiet har tillsammans lagt 12,3 miljarder.

Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Jag tror inte detta kommer att funka. Wallenberg satsar alltså på att göra stål till tryffel, när det i resten av världen är en bulkvara och hela världen bygger på att stål massproduceras billigt i mängder. Utan det så är det ett helt annat samhälle. Det funkar inte eftersom allt skulle bli för dyrt.

Om stål blir för dyrt i Europa, springer hela världen förbi och Europa hamnar i något slags svedjebruksnivå.

Europa tänker ju lägga skärpta tullkvoter på de billiga kinesiska stålet och ge Stegra utsläppsrätter. Det leder till två saker: 1. Kostnadsläget i Europa ökar och 2. Tillväxtpotentialen minskar.

Att Stegra dessutom kommer att använda naturgas under oöverskådlig tid och inte alls kommer att vara det gröna bolag det utger sig för att bli är förjävligt.
Citera
2026-04-18, 01:07
Medlem
wwrs avatar
Teorin om att Stegra går ut på att lura åt sig bidrag faller ju helt.
Wallenberg går in med 3 miljarder i ett projekt på 100 miljarder. Det blir 3%.
För att Wallenberg bara skall få tillbaka 3 miljarder måste alltså Stegra lura till sig 100 miljarder. Det går inte.

Och Wallenberg är inte direkt heller känd som någon bidragsskummis. Det vill han inte ägna sig åt när han kontrollerar 40% av den svenska börsen.

Så detta handlar inte om att lura till sig bidrag.
Senast redigerad av wwr 2026-04-18 kl. 01:10.
Citera
2026-04-18, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Wallenberg har gått in med 2,7 miljarder. De övriga i konsortiet har tillsammans lagt 12,3 miljarder.

Europa tänker ju lägga skärpta tullkvoter på de billiga kinesiska stålet och ge Stegra utsläppsrätter. Det leder till två saker: 1. Kostnadsläget i Europa ökar och 2. Tillväxtpotentialen minskar.

Att Stegra dessutom kommer att använda naturgas under oöverskådlig tid och inte alls kommer att vara det gröna bolag det utger sig för att bli är förjävligt.

Tidigare kända lån är på ca 18,6 miljarder så hans insats på 2,7 miljarder räcket för t.ex. till räntebetalningar på dessa "kända" lån i fem år om man nu skall ta en jämförelse. I runda svängar är räntekostnaden på ca 450-470 milj. kr årligen. Obekräftade uppgifter säger även att Andra AP-fonden pytsar kapital i finansrundan, hur mycket kapital lär ta tid att få facit
Citera
2026-04-18, 08:16
Medlem
Internt så har jag fått det meddelat att Stegras DRI-ugn inte byggs med reformeringsreaktor och därför kan man inte köra (reduktions-)processen på naturgas. Naturgas kommer däremot användas inom processen för att tillföra kol till stålet.
Citera
2026-04-18, 08:42
Medlem
Citat:

Självklart tror inte Wallenberg på detta. Antingen är han med på scammet eller så är han under hot. Man behöver inte vara den mest informerade chefen på säpo, noa, cia, gru, mss eller mi5 för att komma fram till den slutsatsen.

De stora grabbarna som styr massinvandringen till Europa står även bakom det gröna scammet precis som alla andra scam som covidvaccin etc, det handlar om att förskingra statskassan utan motstånd, det är definitionen av oligarkstyrd marknad.

"Utöver politisk goodwill finns en betydande realtillgång som är knuten till Stegra: tilldelning av effekt på 1 750 megawatt (MW).

Detta motsvarar mer än hela Stockholms behov av effekt (1 600 MW) eller 25% av Sveriges effekt från kärnkraft.

Om det inte blir något fungerande stålverk lär det finnas andra användningsområden för så mycket elkraft. Se bara på Skellefteå där ett datacenter nu gör bruk av delar av den effekt Northvolt använde."

https://www.affarsvarlden.se/artikel/sandstrom-wallenberg-fyndar-en-trasig-gunga-och-tva-karuseller-i-guld

kanske blir lättare att sätta "spaden i jorden" för att bygga ut kärnkraften om el-slösaren stegra kommer igång?

att wall-enberg vill ha mer kärnkraft är väl ingen hemlighet?

jag tror till och med att miljöpartiet kan gå med på mer kärnkraft om det krävs för den så kallade gröna omställningen?
Citera
2026-04-18, 08:53
Medlem
fidelios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Jo men kan du förklara?

Jag gör inte anspråk på att jag har rätt eller att Stegra kommer lyckas, det är bara så jag förstår det när jag läser vad dom skriver.

Microsoft kan säkert köpa en viss mängd stål direkt från Stegra som man sen förser sina underleverantörer med för att tillverka taktstolar m.m. till sina datacenter.

Sen köper dom ”certifikat” från Stegra motsvarande all övrig mängd stål som går åt för att bygga sitt datacenter.

Då kan dom hävda att hela datacentret är byggt med grönt stål och får fina scope 3, miljö och hållbarhetsdeklarationer.

Det fysiska stålet stegra tillverkar, men sålt klimatnyttan som certifikat, måste ju då säljas som brunt antar jag.
Citera
2026-04-18, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stentoffel
Det förvånar mig inte det minsta, han verkar ju ha en skallskada som i sin tur har kognitiv påverkan. Dummare människa har jag aldrig sett på maken till.
Vem pratar han med? Varför spammar han så mycket skitsnack?

On topic: green steel verkar ligga i Boden, där gjorde jag lumpen. Jag undrar om det är nära A8?
Fågelvägen endast några kilometer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in