Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
86,06%
562 röster
Nej
13,94%
91 röster
2026-04-17, 15:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Mitt fetade: Upprepar man att man skall producera "grönt stål" gång på gång, år ut och år in i all kommunikation och media hänger på, så oavsett sanningshalt, ökar chansen att det accepteras som en sanning av allmänheten. En lögn om "grönt stål" blir inte mer sann i verkligheten – fakta förändras inte. Däremot förändras allmänhetens uppfattning om vad som är sant.
Media utrycker ju att Wallenberg räddat det "Gröna stålverket" i Boden fast han eller närmare bestämt konsortiet har inte räddat något "grönt stålverk" utan möjligen ett helt vanligt stålverk med den skillnaden att man använder naturgas istället för kol i processen (DRI), vill säga om det nu kommer att producera några slabs eller stålrullar.

Precis och stålverk som använder naturgas och ljusbågsugnar är inte unikt. Kommer dessa stålverk som gör och har gjort det att acceptera falsk varudeklaration till deras nackdel?
Citera
2026-04-17, 15:53
Medlem
fidelios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Stegra kommer inte att producera grönt stål, men tillåts ändå betraktas som sådan. Det är givetvis ett sanktionerat bedrägeri. Det du nämner är ju ett annat bedrägeri som ju tillämpas i stor skala avseende utsläpp. Någon köper en annans rättighet och kallar sig därför grön utan att vara det.

Hela detta spektakel landar i att det inte alls finns någon klimatkris. Det är ett narrativ för att försöka skapa en artificiell marknad som fungerar så länge alla accepterar spelreglerna. Dessa regler kommer att ge en påtaglig effekt, nämligen att kostnadsläget i samhället ökar eftersom det som sker inte skapar någon faktiskt nytta.

Jag har inte läst den där ansökan som NVV avslog men med lite enkel matematik ser man ju att det är något du missförstått.

Hade man inte haft för avsikt att producera grönt stål med vätgas som reduktionsmedel utan istället använda naturgas så hade Stegra redan i fas 1 haft utsläpp långt över 500kton/år.

Naturgas används i ljusbågsugnar. Minns ej exakt hur. Vill minnas att man även använder naturgas i skänkugn. Så även om man primärt använder el så har dom väl konstaterat att det inte finns någon fossilfri lösning till ovan förens om 20år. Vet ej.
Citera
2026-04-17, 16:30
Medlem
Citat:
Men nog är det väl riktigt allvarligt att det tillåts tala om »grönt« utan att de tänker producera grönt förrän på sikt [om det går]? Behövs det verkligen ett stålverk till för att producera vanligt stål? Kommer de undan med att påstå sig vara »gröna« om de inte är det? Kommer köparna att spela med i den bluffen?

Nejdå, det är inte okej egentligen. Jag tror dock att alla kommer spela med i bluffen, inkl EU. Det känns som om det sitter väldigt långt inne att kalla ex Stegra för ett "vanligt" stålbolag med tanke på all hype. Kanske kan man ändå klassas som grön i deras ögon om man på sikt tänker vara just det. Att tekniken är högst osäker är sak samma för stunden, det blir framtidens problem.
Citera
2026-04-17, 16:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fidelio
Jag har inte läst den där ansökan som NVV avslog men med lite enkel matematik ser man ju att det är något du missförstått.

Hade man inte haft för avsikt att producera grönt stål med vätgas som reduktionsmedel utan istället använda naturgas så hade Stegra redan i fas 1 haft utsläpp långt över 500kton/år.

Naturgas används i ljusbågsugnar. Minns ej exakt hur. Vill minnas att man även använder naturgas i skänkugn. Så även om man primärt använder el så har dom väl konstaterat att det inte finns någon fossilfri lösning till ovan förens om 20år. Vet ej.

Vad är det jag skulle missförstått menar du? Kan du precisera? Jag har läst innantill vad som återgetts om detta. Det är inget jag hittat på. Du är ju själv inne på just det jag skriver i din avslutning, nämligen att: det inte finns någon fossilfri lösning, förrän tidigast 2045.

Vad jag menar är att om man säger sig bygga ett fossilfritt stålverk som ska sänka CO2-utsläppen så är det ju oerhört märkligt om man inte gör det och kommer undan med det.
Citera
2026-04-17, 16:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Nejdå, det är inte okej egentligen. Jag tror dock att alla kommer spela med i bluffen, inkl EU. Det känns som om det sitter väldigt långt inne att kalla ex Stegra för ett "vanligt" stålbolag med tanke på all hype. Kanske kan man ändå klassas som grön i deras ögon om man på sikt tänker vara just det. Att tekniken är högst osäker är sak samma för stunden, det blir framtidens problem.

Med andra ord så är minskade koldioxidutsläpp inget som politikerna egentligen bryr sig om och därmed är de inte alls oroade över klimatförändringar. Det är mer än en bluff. Det är kriminellt bedrägeri.
Citera
2026-04-17, 19:09
Medlem
Citat:
Det finns inget grönt stål idag och heller ingen marknad för grönt stål. Den marknaden håller på/ska skapas först.

Stegra säljer istället ”certifikat” till indirekt köpande kunder som i sin tur kan handla det fysiska stålet från vem som helst.

Det fysiska stålet(tillverkat grönt) från Stegra handlas då som icke-grönt till marknadspris.

Det där trolleritricket får du nog förklara lite bättre!
Citera
2026-04-17, 19:53
Medlem
fidelios avatar
Citat:
Vad är det jag skulle missförstått menar du? Kan du precisera? Jag har läst innantill vad som återgetts om detta. Det är inget jag hittat på. Du är ju själv inne på just det jag skriver i din avslutning, nämligen att: det inte finns någon fossilfri lösning, förrän tidigast 2045.

Vad jag menar är att om man säger sig bygga ett fossilfritt stålverk som ska sänka CO2-utsläppen så är det ju oerhört märkligt om man inte gör det och kommer undan med det.

Det ser ut som att du menar på att stålet blir grönt först 2045?

Stålet är grönt/fossilfritt dag ett man kommer igång med produktionen medelst DRI med vätgas och fossilfri el.

Ej koks/kol/naturgas -> fossilfritt

https://www.ssab.com/sv-se/fossilfri/insikter/gront-stal

Stegras stål är ”near zero emission” stål. Står på första sidan på deras hemsida. Likväl grönt.

SSABs produktserie ZERO(stålskrot) har också CO2-avtryck. Finns EPD på deras hemsida för den intresserade.

Men det är säkert också helt rätt att Stegras CO2-utsläpp är 500kton/år högre än om där inte fanns något stålverk alls.
Citera
2026-04-17, 20:08
Medlem
fidelios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Det där trolleritricket får du nog förklara lite bättre!

Tro det eller ej, men om detta kan man läsa på Stegras hemsida hur dom tänker sig att separera klimatnyttan från den fysiska produkten.
Citera
2026-04-17, 20:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Stålet är grönt/fossilfritt dag ett man kommer igång med produktionen medelst DRI med vätgas och fossilfri el.

Stegras stål är ”near zero emission” stål. Står på första sidan på deras hemsida. Likväl grönt.

SSABs produktserie ZERO(stålskrot) har också CO2-avtryck. Finns EPD på deras hemsida för den intresserade.

Men det är säkert också helt rätt att Stegras CO2-utsläpp är 500kton/år högre än om där inte fanns något stålverk alls.

Jag citerar ju endast vad Naturvårdsverket skriver i sitt avslag. De skriver alltså att: Stegra kommer att släppa ut omkring 500 000 ton koldioxid per år och att de inte kommer att nå fossilfrihet förrän 2045.

Bara det faktum att de får avslag avseende medel från Klimatklivet innebär som jag ser det att de inte håller måttet som ett företag med fossilfria lösningar och grön omställning. Tyvärr är det ju så att grönt stål saknar definition och som SSAB skriver:
- Begreppet grönt stål används ofta för att beskriva stål som tillverkas med lägre utsläpp, men vad innebär det egentligen? Faktum är att branschen saknar enhetliga standarder, vilket skapar utrymme för tolkning. Många företag marknadsför sitt stål som grönt, men kriterierna bakom dessa påståenden kan vara vaga eller inkonsekventa. I vissa fall betecknas stål som grönt trots att endast en bråkdel av produktionsprocessen är hållbar, medan resten är koldioxidintensiv.

Hela konceptet Stegra liknar mest en luftpastej som nu Wallenberg försöker legitimera. Jag är mest förvånad över att andra stålverk är passiva och tillåter Stegra att få en särställning som inte är i enlighet med vad Stegra egentligen tänker göra.
Citera
2026-04-17, 21:09
Medlem
Citat:
Tro det eller ej, men om detta kan man läsa på Stegras hemsida hur dom tänker sig att separera klimatnyttan från den fysiska produkten.

Jo men kan du förklara?
Citera
2026-04-17, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stentoffel
Denna tråden ligger under "aktuellt" och därför har jag hittat hit. Jag bryr mig inte om stålverk, men jag måste fråga - vad är du för jävla tomte egentligen? Hur är du inte bannlyst än? Du står för 90% av de senaste inläggen sedan 15 sidor tillbaka. Folk verkar ignorera dig i största möjliga mån men då diskuterar du med dig själv istället? Och det du väl diskuterar är bara repetitivt svammel, hela tiden. Det är i stort sett samma inlägg om och om igen. Orealistiska konspirationsteorier, trams och nån patologisk dragning till att skriva "sapiens" i caps? Ingen bryr sig om vad du säger, allt du säger är mindre värt än bajs, det saknar substans och dina inlägg blir inte borttagna för att "högre makter" försöker tysta dig - det är helt enkelt för att du är totalt inkompetent.

Såna som du är anledningen till varför flashback inte är vad det en gång var för 15 år sedan. Du hör inte hemma här, jag hoppas innerligt att du blir bannlyst och även om jag personligen inte är insatt i ämnet så kan jag uppskatta en intressant tråd och du bidrar med absolut noll. Du är värdelös, oduglig,ett slöseri med luft och bandbredd.

On topic: Jag tror inte på h2 green steel, jag tror att Wallenbergs har andra planer. Och dessutom verkar väl ingenting vara slaget i sten ännu vilket borde innebära att det fortfarande kan gå åt skogen.
Många som är trötta på hans svamlande och sagt till...
Citera
2026-04-17, 22:58
Medlem
Citat:

Reduceringen av järnmalmen till järnsvamp är det som drar mycket energi.

Smältningen i själva ljusbågsugnen är en liten elförbrukare - dvs i jämförelse.

Det är även processen att reducera järnmalm till järnsvamp med just vätgas som är ny och svår.

Om man inte klarar av att använda vätgas i den processen så kan man använda naturgas.

Det har inte framkommit hur Stegra har tänkt mellanlagra vätgasen.

Men du kanske vet det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in