Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
89,18%
511 röster
Nej
10,82%
62 röster
2026-02-14, 10:22
Medlem
Då hävdar jag att Stegra kommer fortsätta att mjölkas.
För varför påbörja ett nytt projekt då det endast krävs 10 miljarder för att blåsa liv i glöden så lågorna slår upp och håller den KORUPTA brasan vid liv.
För MÖJLIGGÖRARNA har inga problem att fortsätta för egna pengar om det är det som krävs.

Slavarna kan endast frigöras om Stegras insolvens går att bevisa. Och om entreprenörer anser sig fått betalt eller ej lyser med sin frånvaro hos Kronofogden.

Kronofogden, Ekobrottsmyndigheten, Säkerhetspolisen kommer inte att på egen hand få stopp på denna samhälsomstörtande utländsk påverkansoperation.

Så Stegra fortsätter i sin nuvarande form.
Frågeställningen förtydligas i tidigare inlägg.
Citera
2026-02-14, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Har tidigare presenterat min teori om att en drivkraft består i vad man kan kalla tjänstemannaklassens klaaskrig mot alla andra. Om man är ingenjör eller ekonom som arbetar i projekt så spelar inte projektets framgång så stor roll. Om det går åt helvete så kan man ju bara låta sig anlitas i nåt annat projekt. Viktiga här är att det ständigt kommer nya projekt man kan hoppa på. Här passar det bra med en ideologisk överbyggnad som kan motivera det hela som t ex CO2. Faktiskt liknande principer bakom det enormt starka stödet för svensk migrationspolitik inom offentlig sektor och advokatskrået fast med invandring som motivering för byråkratklassens existens istället för tveksamma miljöprojekt.

Det jag finner chockerande är att vi helt verkar sakna styrning från högre nivå. Allt är ett dysfunktionellt självstyrande piano.

Det är en bra beskrivning. Men det handlar om personer som bara följer en naturkraft som vi kan benämna "egenintresset".

Skillnanden mot förr när systemet hade mer effektiv måluppfyllelse var att skolsystemet sorterade ut den majoritet av individer som inte kunde internalisera den etiska dimensionen av samhällsbyggnaden. Dessa kunde inte erhålla inträde i statsapparaten utan fick göra karriär som entreprenörer - där deras egenintresse kunde tyglas till samhällsnytta av statens osjälviska företrädare.

Med det sagt har så klart korruption och egoism alltid existerat - även inom byråkratin. Och byråkratier har alltid varit ineffektiva på många sätt. Men problemen har exploderat genom att den akademiska utbildningen och därmed access till byråkratin blivit en massrörelse. Där - precis som du skriver - medelklassen fått möjligheten att skaffa jobb åt sin klent begåvade avkomma.
Citera
2026-02-14, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggans
EPCM expanderar verkligen inte, 50% har fått gå.

Då följer vi pengarna.
Vilket EPCM har dragit ner 50%?
Citera
2026-02-14, 10:33
Medlem
Anklagarens avatar
Hur gick det med betalningarna av de obetalda fakturorna? Jag tycker att man borde ha kunnat läsa i pressen om de blivit av (inofficiellt pressmeddelade av infochefen på Stegra) och här på Flashback om de uteblivit.
Citera
2026-02-14, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Det är en bra beskrivning. Men det handlar om personer som bara följer en naturkraft som vi kan benämna "egenintresset".

Skillnanden mot förr när systemet hade mer effektiv måluppfyllelse var att skolsystemet sorterade ut den majoritet av individer som inte kunde internalisera den etiska dimensionen av samhällsbyggnaden. Dessa kunde inte erhålla inträde i statsapparaten utan fick göra karriär som entreprenörer - där deras egenintresse kunde tyglas till samhällsnytta av statens osjälviska företrädare.

Med det sagt har så klart korruption och egoism alltid existerat - även inom byråkratin. Och byråkratier har alltid varit ineffektiva på många sätt. Men problemen har exploderat genom att den akademiska utbildningen och därmed access till byråkratin blivit en massrörelse. Där - precis som du skriver - medelklassen fått möjligheten att skaffa jobb åt sin klent begåvade avkomma.

Låg utbildning, låg begåvning blir att det är svårt att ta in, speciellt att man själv skulle tillhöra MÖJLIGGÖRARNA när man anser sig smart och förfördelad av ”andras” INKOMPETENS.

Det kan även vara en utländsk påverkansoperation i scensatt av BRICS.
Men det kanske vi kommer fram till senare då skadan är skedd.
SAPIENS i grupp, dom är bäst på jorden att arbeta i grupp finns inte någon annan varelse på planeten som slår SAPIENS än.
Citera
2026-02-14, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Hur gick det med betalningarna av de obetalda fakturorna? Jag tycker att man borde ha kunnat läsa i pressen om de blivit av (inofficiellt pressmeddelade av infochefen på Stegra) och här på Flashback om de uteblivit.

Inga obetalda fakturor i någon utsträckning att det skulle bevisas att Stegra är insolvent.
Därför kan inte Kronofogden frigöra slavarna från deras kontrakt.
Citera
2026-02-14, 10:38
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filfjant
Inga obetalda fakturor i någon utsträckning att det skulle bevisas att Stegra är insolvent.
Därför kan inte Kronofogden frigöra slavarna från deras kontrakt.
Det var inte svar på min fråga.
Citera
2026-02-14, 10:50
Medlem
Citat:
Det var inte svar på min fråga.
Obetalda fakturor klassas nog mest troligt som tvistiga fakturor, och då förflyttas dessa mest troligt till en slutuppgörelse mellan entreprenörer och Stegra.
Således får entreprenörerna i dessa slavkontrakt trots att dom själva inte anser sig fått betalt fortsätta framåt och utföra kontraktsarbeten för att dom själva inte ska anses ha begått ett kontraktsbrott och lämnar projektet vilket från Stegras sida mest troligt skulle bemötas med en stämning för just kontraktsbrott.

SAPIENS har i århundraden förslavat varandra för att berika sig själva.
Jag hoppas det är ett bättre svar på din fråga.
Citera
2026-02-14, 10:54
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Obetalda fakturor klassas nog mest troligt som tvistiga fakturor, och då förflyttas dessa mest troligt till en slutuppgörelse mellan entreprenörer och Stegra.
Således får entreprenörerna i dessa slavkontrakt trots att dom själva inte anser sig fått betalt fortsätta framåt och utföra kontraktsarbeten för att dom själva inte ska anses ha begått ett kontraktsbrott och lämnar projektet vilket från Stegras sida mest troligt skulle bemötas med en stämning för just kontraktsbrott.

SAPIENS har i århundraden förslavat varandra för att berika sig själva.
Jag hoppas det är ett bättre svar på din fråga.
Nej, tyvärr inte. Varför skulle Stegra säga att bolaget avsåg betala tvistiga fordringar igår? Tvistiga fordringar betalar man normalt inte eftersom en betalning är att betrakta som ett erkännande av fordringens riktighet.
Citera
2026-02-14, 11:00
Medlem
Citat:
Nej, tyvärr inte. Varför skulle Stegra säga att bolaget avsåg betala tvistiga fordringar igår? Tvistiga fordringar betalar man normalt inte eftersom en betalning är att betrakta som ett erkännande av fordringens riktighet.

Då har jag slarvat, avser Stegra betala 1% eller 100% av tvistiga fakturor?
Jag förstår att Kronofogden där vill man inte hamna.
Citera
2026-02-14, 11:02
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Då har jag slarvat, avser Stegra betala 1% eller 100% av tvistiga fakturor?
Jag förstår att Kronofogden där vill man inte hamna.
Det rör sig om obetalda fakturor på hundratals miljoner kronor. Jag har inte sett någonstans att dessa skulle vara bestridda.
Citera
2026-02-14, 11:03
Medlem
Citat:

Jag har inte hört eller sett något om att pengar ska ha kommit in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in