Citat:
Fast nej. Inte en lögn.
Ren lögn eftersom du fått upprepade tydliga svar. Det övriga i ditt inlägg är bara upprepningar och ad hominem som jag inte bemöter.
Mitt senaste svar: (FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Mitt senaste svar: (FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Låt mig upprepa mig.
Du skrev
*Som framgår av Loeb et al. (2021) Figure 2 så står förändringar i molnigheten för det största energibidraget. Bidraget från vattenånga är mycket lite
Mitt svar:
Tittar man på netto (cell f i figuren) vilket borde vara det enda rimliga när man pratar om energibidrag till systemet så är bidraget från WV större än moln.
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/cms/asset/853a03e5-b4ff-4e85-91df-fe8c62396f26/grl62546-fig-0002-m.png
Din invändning mot mitt svar:
Vattenånga är en faktor men i den aktuella trenden ser vi att molnen ändrar energibalansen dubbelt så snabbt som koldioxiden. Att då fokusera på vattenångan som en CO2-feedback är att titta på den minsta motorn i tåget medan de stora motorerna (moln och albedo) drar iväg med hela budgeten.
Att fokusera på CO2 och vattenånga som den minsta motorn (den är större än moln enligt figuren du hänvisade till där du skrev att förändrad molnighet är största bidraget och att bidraget från vattenånga är mycket litet, till energibidraget.
Så nej. I bästa fall har du endast talat emot dig själv några gånger. Du har inte kommit med någon relevant invändning.
Titta i cell f i bilden. Om du tycker att Clouds går högre än WV så håller du din enhet snett.
Här är figuren igen.
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/cms/asset/853a03e5-b4ff-4e85-91df-fe8c62396f26/grl62546-fig-0002-m.png
Klicka, jämför. Det var den figuren du hänvisade till när du skrev att bidraget från WV är "mycket litet" och att moln är dominerande. Trots att WV är större än moln enligt precis den figur du stödde ditt uttalande på (se * ovan).
Förstår du?
För övrigt är även förändringen i moln på samma sätt en återkoppling på den antropogena uppvärmningen driven av främst CO2 (och internal variability. Allt finns i dina egna referenser) . Det har jag ju också skrivit förut, som du inte heller invänt mot mer en att säga att "ASR driver uppvärmningen/EEI" vilket inte heller är en invändning eftersom ASR är just en observation och inte en attribution.
Senast redigerad av MrArtur 2026-04-16 kl. 15:12.
Senast redigerad av MrArtur 2026-04-16 kl. 15:12.