Jag har inte blandat ihop något. Jag använde phi i figuren, inte TSI.
Om du inte kunde läsa de tre kurvornas beskrivning i figuren, lägger jag in dom här:
"Global temperature anomaly [°C] (Mann [2008])"
"CO2, relative. (Antarctica, Mauna loa)"
"Solar Modulation of Cosmic Rays, relative. (Steinhilber [2012], Oulu Cosmic Ray Station)"
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Den sista dataserien, phi, har en datapunkt per Hale-cykel, dvs med ca 22 års mellanrum. Serien slutar 1977, och den punkten är baserad på halecykeln 1965-1987. Jag lade in en till punkt för 1998 baserad på kosmisk strålning 1987-2008. Någon fler punkt går inte att lägga in eftersom att den nu pågående hale-cykeln har några år kvar. Kurvan är alltså så aktuell den kan bli.
Kurvan över phi är filtrerad med ett rullande medelvärde på 5 punkter. Ett ganska långsamt filter alltså. Filtreringen borde motsvara ett lågpassfilter med en tidskonstant på 110 år ungefär. Utan det filtret var det så stora sving i kurvan att det var svårt att se överensstämmelsen med temperaturen. Efter filtrering blev överensstämmelsen bra. Kanske är jordens tröghet för temperaturförändringar, tidskonstant, i ungefär samma område? 100 år?
Utöver phi ser det ut som att CO2 också är en bidragande komponent, men inte nödvändigtvis en stark komponent. Utan det kan nog vara så att bidraget från CO2 är mindre än hälften.
Ge sken och ge sken, jag har inte försökt luras som sagt.
Det finns ju flera forskare som menar att solen har större betydelse än bara variationer i TSI. Att forcingen är ungefär 5-10ggr så stor under en solcykel som variationen i TSI, och att det förmodligen har ett samband med solens moduleringen av kosmisk strålning (phi). Jag tänker att detta borde ju rimligtvis betyda att förändringar i phi över längre tid leder till temperaturförändringar under samma period. Jag lade in kurvan av temperatur och phi 1500 år tillbaka i samma figur, och det visade sig att de hade en förvånansvärt bra överensstämmelse. I motsats till det du skriver, tycker inte jag att det verkar vara en galen hypotes jag håller fast vid, utan det verkar ligga något i detta.
Det borde med statistiska metoder gå att kvantifiera förhållandet mellan phi och temperatur, men det har jag inte gjort (än). Jag har en misstanke om att det kan ha gjorts sådana försök tidigare, så jag får börja med att leta genom litteraturen och se vad jag kan hitta.
Tyckte inte du att det var en intressant upptäckt?
Vad jag vet har inte någon använt rekonstruktionen av phi från Steinhilber [2012] på det här sättet tidigare.