2026-04-16, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeOz
GW har reagerat på avsaknaden av "normala" reaktioner hos JJ under förhör. Personligen tycker jag det är väldigt intressant. Visst finns det alltid undantag för hur man kan reagera men för mig är det självklart är han inblandad i detta på något sätt. För anhörigas skull hoppas jag polisen har mer. Exempelvis ett uttag på 10000 kr samma dag eller någon dag innan eller liknande för att kunna sätta press på JJ.
Kanske att föräldrarna hjälpt till med pengar och att pappan är inblandad som någon varit inne på.
Lojal med pappa, som dessutom inte längre lever.
Jag tycker den där teorin är mycket trolig att pappan var sin son behjälplig i något som sonen på egen hand hade kommit överens med Tor om.
Pappa var polis så han tänkte sig för hela tiden, sonen var inte polis och han var dessutom ung, han satte sitt dna på platsen och tydligen kanske även ett fingeravtryck.
Tor kanske vågade vända ryggen till för att pappan identifierat sig som polis och där och då kunde Tor inte göra annat när stämningen blev hätsk än att visa sin kroppsstyrka med huggkubben.
Citera
2026-04-16, 14:46
Medlem
K.Blomkvists avatar
Jaså, han har jobbat som tidningsbud. Frågan är ju när och var.

Jag kollade på bild 3

https://imgur.com/a/samlade-bilder-fr-n-bratt-s-2x0CwPo

På tröskeln till höger ser det ut som ett skoavtryck i blod.
Jag skärpte till bilden med Topaz Gigapixel.

Om det nu är ett skoavtryck så liknar det inte sulan på de bilder vi har fått se på 43-45 och 38 skorna.
Citera
2026-04-16, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZodiacParadice
Är ju dock konstigt om inte Barbro eller någon annan anhörig vet om detta att Tor har skaffat sig en dräng.

Jag tror det finns folk som vet mer än vad dom hittills sagt.
Vem vet kanske börjar JJ prata. Gör han inte det kan utredningen köra fast igen.
Citera
2026-04-16, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeOz
GW har reagerat på avsaknaden av "normala" reaktioner hos JJ under förhör.

Har du länk på källa till det här påståendet?

Hur skulle GW kunna ha någon egen uppfattning om reaktioner från misstänkt i förhör? GW har väl knappast insikt i eller tillgång till förhören.
Citera
2026-04-16, 14:55
Medlem
Är det två stycken GM så kan det ju vara så att Tor diskuterat arbetet med t.ex JJ och Tor blev arg och tornade upp sig över JJ, medan gm2 med skostorlek38 stod tyst bakom Tor. Hon/han blir rädd, tar upp yxan och slår Tor i bakhuvudet. Olyckligt så ramlar Tor ihop och det var ett dödande slag. (eller så var det JJ som stod bakom, men tänker att Tor kanske inte vänder ryggen till en fullvuxen man, eller så gav JJ intrycket att vara en rädd liten hare och inget att bry sig om).

Rädda och förvirrade så täcker de över Tor med massa kläder när de hör Gärd kommer. osv

Citat:
Ursprungligen postat av exbit
En rastlös ensamvarg som lämnat sitt dna på en brottsplats med två ihjälslagna åldringar.

Någon i tråden var inne på det här med gårdar, att mgm verkar söka sig till platser med gårdar, och jag fick själv samma intryck.
En ensling som erbjuder sina tjänster till gårdsägare, som en dräng?
Mgm verkar på ytan planera sitt liv ordnat, men jag tror att därunder så har han haft andra motiv och andra drifter.
Kanske bara detta med behov av att jobba ensam som jobbat på lager, packat livsmedel, tidningsbud eller då något underliggande sinister behov.
Flera har redan varit inne på autism angående mgm, men att vilja leva som en vagabond samtidigt så jag vet inte?
Ska mgm fortsätta att neka, sitta och tiga och dessutom inte heller uppvisa några normala reaktioner så kommer fallet aldrig att lösas fullt ut.
Citera
2026-04-16, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Ber om ursäkt för mittt språk, det jag menar är att man kan ju faktiskt haft handskar på sig när man släpat henne men saliv från munnen eller ett hårstrå kan ju ha hamnat på byxbenet . men efter att ha googlat runt lite så verkar det som att DNA provet kommer från ett "handavtryck" på byxbenet

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/svt-forklarar-nycklarna-till-losningen-av-dubbelmordet-om-inte-dna-sparet-avgor

"I en SVT-intervju tidigare i våras berättade han vad dna-fyndet består av: Handavtryck på Gerd Wiklunds byxben, som troligen avsattes när någon släpat in henne i ladugården när hon låg på rygg."

Via handavtrycket borde man väl kunna avgöra om det är 1 eller 2 personer som släpat in Gerd i ladugården dvs hur själva greppet är kring benet. Om det är 1 person så borde den personen enklast greppat benen med var sin hand och gått baklänges in i ladugården. Om det däremot är 2 personer så kan ju personerna greppa var sitt ben och gå framlänges in i ladugården.
Citera
2026-04-16, 15:14
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Bra dokumentär! Ny info:

”Vi kan se från dokument att han under åren har haft lite olika jobb, han har jobbat på lager, han har packat livsmedel, han har varit tidningsbud vid något tillfälle. Vi tar ganska nära i tid här, under 2023 och 2024 så var han inskriven hos Arbetsförmedlingen och då sökte han jobb väldigt aktivt, vitt och brett över hela landet. Så småningom så blev han utskriven från Arbetsförmedlingen i början av 2024 och då finns en notering om att han har hittat ett jobb, det vet vi inte riktigt vad det är för någonting.”

Från Krimrummet: Dubbelmordet i Brattås – jakten på ensamvargen 16 apr. 2026
https://podcasts.apple.com/se/podcast/krimrummet/id1604824561?i=1000761717975&r=2068

Alltså misslyckades han förmodligen även med komvuxutbildningen. De yrken som nämns i podden är klassiska exempel på sånt som inte kräver någon utbildning av rang. Om ens någon. Det ökar också risken för att han kommit i kontakt med droger och skumma karaktärer.

Till er som tvivlar på DNA:t. Kom ihåg att JJ är häktad på sannolika skäl. Polisen har m a o med stor sannolikhet mer än bara DNA på mordplatsen att gå på.
Citera
2026-04-16, 15:18
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Har också frågat om detta i tråden och verkar vara en hypotes framförd av GW för att det saknas (?) en klyvyxa, något han menar att Tor borde ha brukat. Jag tror det är bra att vara hälsosamt skeptisk mot hans "bestämda känslor".

Inte heller fattar jag varför det framställs så säkert att Tor pratat med GM. Han anfalls ju bakifrån, vad säger att han ens hann uppfatta gärningsmannen?

Min tro i brist på bättre är att revirpink och förhastade slutsatser var vad som fick den här utredningen att hamna i diket och vår nu misstänkte mördare att flyga under radarn.
Nej, precis. Och inte verkar han ha hållit på att hugga ved heller. Man undrar vad som hände de sista 10-15 minuterna innan han slogs ihjäl.

För övrigt tänker jag att en karl Tor, som dessutom var skogsägare, borde ha haft en vedklyv och inte stå och hugga ved med yxa.
Citera
2026-04-16, 15:21
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cartier
Har du sett Barbro? Hon bör vara mellan 175-180 cm.
Ok, det ändrar de fysiska förutsättningarna litet, men ändå: Varför skulle hon plötsligt få tokspel, nappa åt sig något tungt föremål och slå ihjäl sin pappa? Eller skulle hon ha planerat det? Men varför då sådant övervåld? Och täcka över kroppen på det där sättet?
Citera
2026-04-16, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Bra dokumentär! Ny info:

”Vi kan se från dokument att han under åren har haft lite olika jobb, han har jobbat på lager, han har packat livsmedel, han har varit tidningsbud vid något tillfälle. Vi tar ganska nära i tid här, under 2023 och 2024 så var han inskriven hos Arbetsförmedlingen och då sökte han jobb väldigt aktivt, vitt och brett över hela landet. Så småningom så blev han utskriven från Arbetsförmedlingen i början av 2024 och då finns en notering om att han har hittat ett jobb, det vet vi inte riktigt vad det är för någonting.”

Från Krimrummet: Dubbelmordet i Brattås – jakten på ensamvargen 16 apr. 2026
https://podcasts.apple.com/se/podcast/krimrummet/id1604824561?i=1000761717975&r=2068

Kanske lagerjobbet krävde den truckutbildning som han gått. Jag trodde det var relativt lätt för personer med truckutbildning att få jobb. Idag krävs dock ofta kontakter. Kan vara svårt om man har typ social fobi,
Citera
2026-04-16, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Nej, precis. Och inte verkar han ha hållit på att hugga ved heller. Man undrar vad som hände de sista 10-15 minuterna innan han slogs ihjäl.

För övrigt tänker jag att en karl Tor, som dessutom var skogsägare, borde ha haft en vedklyv och inte stå och hugga ved med yxa.

Om den större vedhuggningen var klar? Kan det handlat om spisved eller tändved sånt som är svårt att göra i en vedklyv, då använder man även en mindre yxa med enhandsfattning.
För det är väl en trådsanning att det är en såndär rejäl klyvyxa som saknas va?
Citera
2026-04-16, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ok, det ändrar de fysiska förutsättningarna litet, men ändå: Varför skulle hon plötsligt få tokspel, nappa åt sig något tungt föremål och slå ihjäl sin pappa? Eller skulle hon ha planerat det? Men varför då sådant övervåld? Och täcka över kroppen på det där sättet?

Att täcka över kroppen är ju oftast ett bevis att det är någon som känner personen ifråga. men jag tvivlar dock på Barbros skuld. är det bevisat att det är övervåld? det kan ju krävas 2-3 slag med en yxa innan personen slutar röra på sig, skadorna efter 3 slag med en yxa kan vara rätt groteska.

Det enda jag tycker är väldigt märkligt med Barbros utsago är att hon talar med Gerd på tisdagen 11.00 på FM, Och säger att hon ringer tillbaka senare under dagen för att prata med Tor, hon ringer tillbaka tisdag kväll men ingen svarar.
Hela onsdagen går utan att ha fått tag i dom, men hon väljer ändå att vänta fram till torsdag
innan hon åker till gården.
Detta är en person som påstår att hon pratar med Tor dagligen men väntar ändå fram till torsdag, det är väl det som är märkligt.

Samt telefonsamtalet med systern att den ska "ringa polisen " om hon inte hört av Barbro inom 10 minuter när Barbro närmar sig gården.

Beteendet när hon öppnade vedboden med Tröjärmen sticker också ut.

Blir fantastiskt spännande om det visar sig att Barbo och JJ kände varandra .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in