2026-04-16, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Om det var baksidan av yxan kan man inte ens vara säker på att det verkligen var en yxa. Det är ett antagande baserat på någons (dotterns?) påstående om att det saknas en yxa.

Men det var väl ingen som kollade varje vecka (eller ens varje månad eller kvartal) vilka yxor Tor hade? Han kan ju ha gjort sig av med den yxa som någon påstod saknades. Eller så kan den som påstod att den saknades ha tagit miste?

Har också frågat om detta i tråden och verkar vara en hypotes framförd av GW för att det saknas (?) en klyvyxa, något han menar att Tor borde ha brukat. Jag tror det är bra att vara hälsosamt skeptisk mot hans "bestämda känslor".

Inte heller fattar jag varför det framställs så säkert att Tor pratat med GM. Han anfalls ju bakifrån, vad säger att han ens hann uppfatta gärningsmannen?

Min tro i brist på bättre är att revirpink och förhastade slutsatser var vad som fick den här utredningen att hamna i diket och vår nu misstänkte mördare att flyga under radarn.
Citera
2026-04-16, 10:29
Medlem
Kände JJ någon som gjort en affär med Tor?
Var JJ medhjälparen?
Mer troligt var han mördaren då det andra skoavtrycket var storlek 38.
Hade JJ eller en vän till honom köpt något av Tor och var missnöjd?
Konstigt att ingen vet vem han umgicks med under sin tid i Härnösand.
Dna verkar i alla fall visa att JJ var där!
Mordet var kanske inte planerat utan skedde i stundens hetta. Och Gerd hade oturen att bli vittne.
Senast redigerad av honn 2026-04-16 kl. 10:52.
Citera
2026-04-16, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Har också frågat om detta i tråden och verkar vara en hypotes framförd av GW för att det saknas (?) en klyvyxa, något han menar att Tor borde ha brukat. Jag tror det är bra att vara hälsosamt skeptisk mot hans "bestämda känslor".

Inte heller fattar jag varför det framställs så säkert att Tor pratat med GM. Han anfalls ju bakifrån, vad säger att han ens hann uppfatta gärningsmannen?

Min tro i brist på bättre är att revirpink och förhastade slutsatser var vad som fick den här utredningen att hamna i diket och vår nu misstänkte mördare att flyga under radarn.

Tor vände ryggen åt för han ville avsluta diskussionen, tror jag. Och då agerade gm i raseri.
Det kan handla om en affär så som påpekas i det anonyma brevet till journalisten med I brottets spår.
Citera
2026-04-16, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Barbro är skriven på adressen sedan 2013!

Flyttade in gjorde hon tidigare, eller vem bodde där 2012 vid branden?
Citera
2026-04-16, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Tor vände ryggen åt för han ville avsluta diskussionen, tror jag. Och då agerade gm i raseri.
Det kan handla om en affär så som påpekas i det anonyma brevet till journalisten med I brottets spår.

Absolut, så kan det mycket väl ha gått till. Men varför kan han inte precis lika gärna blivit anfallen direkt? Det här fallet verkat fullt med polisiära antaganden.
Citera
2026-04-16, 10:38
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Med tanke på den helt överdrivna övertäckningen av Tors kropp, pengarna kvar, fotavtryck av en kvinna på en då oinredd vind som att hon sökte efter något och att JJ som medhjälpare(?) känt en sådan lojalitet i så många år att han tigit, så tror jag på något helt personligt känslomässigt motiv.

Vad är det som gör att JJ känt så starkt att i stort sett rättvisa skipades att han skyddat någon i drygt 20 år?

En kvinnlig hämnare, långsint och helt fixerad vid rättvisa. När Tor avfärdar hennes konfrontation om saker som hänt för länge sedan ("gjort är gjort, det var längesen, inget att tjafsa om nu") blir det för mycket. Någon som JJ kunde förstå hur hon tänkte.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-04-16 kl. 10:45.
Citera
2026-04-16, 10:46
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivlar
Alltid redo för nästa uppdrag heter den.

https://www.bokus.com/bok/9789189778832/alltid-redo-for-nasta-uppdrag?srsltid=AfmBOoqEmhzN1_kIWJaEMrMKHS_W2e6dia 562LfF3Os6f3n6XtZMmoOf
Hur kunde du ha koll på att den polisen jobbade med det här fallet.
Citera
2026-04-16, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Med tanke på den helt överdrivna övertäckningen av Tors kropp, pengarna kvar, fotavtryck av en kvinna på en då oinredd vind som att hon sökte efter något och att JJ som medhjälpare(?) känt en sådan lojalitet i så många år att han tigit, så tror jag på något helt personligt känslomässigt motiv.

Vad är det som gör att JJ känt så starkt att i stort sett rättvisa skipades att han skyddat någon i drygt 20 år?

En kvinnlig hämnare, långsint och helt fixerad vid rättvisa. När Tor avfärdar hennes konfrontation om saker som hänt för länge sedan ("gjort är gjort, det var längesen, inget att tjafsa om nu") blir det för mycket. Någon som JJ kunde förstå hur hon tänkte.

Ja det är remarkabelt att Tors plånbok lämnades kvar. Och att kroppen täcktes för så noga.
Citera
2026-04-16, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack

Dina tankar är intressanta och minst lika hållbara som någon annans.
Citera
2026-04-16, 11:01
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Tyska skor - hade Brattås i Tors ungdom tagit emot behövande barn från Berlin? "Berlinbarn"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Berlinbarn

Krigsbarn från Finland?
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-04-16 kl. 11:09.
Citera
2026-04-16, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Flyttade in gjorde hon tidigare, eller vem bodde där 2012 vid branden?
Vet ej! Kanske bodde hon där redan då men var sedan skriven nån annanstans en tid. Kan vara därför hon varit skriven där sedan sommaren 2013 denna gång då. Eller kan hon ha haft det som sommarstuga fram tills 2013?
Och varit skriven nån annanstans?
Citera
2026-04-16, 11:10
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Nu tror jag ju att JJ höll i yxan. Han fick kanske också hjälp att etablera kontakten.

Mobba på du. Att farsan hjälper sin son med någon form av tvist är inte konstigt enligt mig.

Att föräldrar hjälper sina barn är fullt naturligt. I synnerhet handfallna sådana. Däremot att en polis skulle bistå i ett brutalt dubbelmord med yxa och sen hjälpa till med en cover-up känns för mig väldigt långsökt.

Om nu inte fadern besökte Härnösand regelbundet borde det rimligtvis vara väldigt lätt att kontrollera var han befann sig den 31/5 2005. Både familj och arbetskamrater inom polisen bör komma ihåg om han åkt upp till Härnösand just vid den tidpunkten.

Sen kan vi till det lägga att om inte fadern åkte upp för ett planerat mord (långsökt) bör han inte haft några betänkligheter över att berätta både för fru och arbetskamrater att han åkte upp för att hjälpa sonen med en besvärligt tvist med en äldre man.

Med det sagt är det naturligtvis fritt fram på Flashback att föra fram sina teorier. Visar det sig att fadern var inblandad lovar jag högtidligen att lyfta fram dina inlägg samt påpeka hur fel jag haft. Hur låter det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in