2026-04-16, 12:26
Medlem
Såklart borde detta ha kollats upp. Antar att polis har koll på BO telefoner. På en liten ort känner alla - i stor utsträckning - till varandra och jag kan tänka mig att Tor var en mer eller mindre känd person med tillgångar.
Det enda scenariot jag kan komma på och som överensstämmer med de uppgifter som förekommer i media är en hyrestagare som vill häva kontrakt och få tillbaka sina pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Din teori låter fullständigt rimlig! Men borde inte polisen snabbt fått reda på, då det begav sig, att Tor sysslade med uthyrning och kollat upp det spåret?
Citera
2026-04-16, 12:29
Medlem
Radikalexorcists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Men du tänker att JJ (eller annan man) står för det dödliga våldet? Tor var väl dryga 2 meter lång, jag har mycket svårt att se en kvinna med skostorlek 38 lyckas drämma en yxa i hans bakhuvud.
Sedan när blev skostorlek ett mått på styrka?

Min tjej har skostorlek 37 och är stark som en oxe. Tillförs lite ilska och adrenalin i henne så vågar jag inte vara kvar i hemmet om jag råkat glömma att ta disken.
Citera
2026-04-16, 12:32
Medlem
Cartiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Utgår man från möjliga motiv och skeenden får man några intressanta vinklingar:

Inte så troliga motiv/skeenden:

- En ren galning som begår mordet under drogrus eller psykos: En sådan person tar sig knappast tid att söka igenom huset så noga och försiktigt. Tar knappast med sig en pärm med diverse papper och slänger den en bit från huset.

- Rånmord: om en rånmördare letat igenom huset så noggrant hade hen förmodligen kollat Tors byxor. Sen är det rätt ovanligt med ett brutalt dubbelmord för att enbart komma över pengar.

- Någon som skulle ärva, eller förlora arvet, ligger bakom. Men då hade det räckt med att ha ihjäl Gerd, och det hade funnits goda möjligheter att göra det på annat håll, mer diskret.

Kanske möjliga:

- En diskussion om något känsligt eskalerar. Någon blir vansinnig och slår ihjäl de två i affekt. Lägger sedan ut villospår i form av halvöppna skåp och lådor, och en pärm som slängs i närheten. Bankomatkortet blir det sista villospåret.

- En ouppklarad affär har retat upp någon som beger sig till gården. Letar efter morden igenom huset efter papper som har med affären att göra. Jag vet inte riktigt: tror nog inte att någon planerar att bege sig hem till någon och slå ihjäl någon så brutalt pga en ouppklarad affär. Men kanske kan det kombineras med föregående punkt, om en diskussion som plötsligt eskalerar.

Oavsett motivet:

- Det bör ha varit en rätt lång och hyfsat stark person som slår ihjäl Tor så brutalt, med ett tungt föremål. Jag tror inte på en kvinna.

- Eftersom Tor sägs ha blivit slagen i bakhuvudet har han antingen litat på mördaren, eller inte hört mördaren komma. Jag skulle gissa att han kände, eller kände igen den som slog ihjäl honom.

- Den nu häktade jj passar egentligen inte in på något av det ovanstående. Var han på plats skulle jag gissa på att det var som hjälp/understöd åt någon annan.

Har du sett Barbro? Hon bör vara mellan 175-180 cm.
Citera
2026-04-16, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Kände JJ någon som gjort en affär med Tor?
Var JJ medhjälparen?
Mer troligt var han mördaren då det andra skoavtrycket var storlek 38.
Hade JJ eller en vän till honom köpt något av Tor och var missnöjd?
Konstigt att ingen vet vem han umgicks med under sin tid i Härnösand.
Dna verkar i alla fall visa att JJ var där!
Mordet var kanske inte planerat utan skedde i stundens hetta. Och Gerd hade oturen att bli vittne.

Varför tjatas det i tråden om skostorlek 38 och dras slutsatser utifrån det? Polisen säger ju att de inte vet om det skoavtrycket är avsatt i samband med mordet eller vid något helt annat tillfälle.
Citera
2026-04-16, 13:11
Medlem
GW har reagerat på avsaknaden av "normala" reaktioner hos JJ under förhör. Personligen tycker jag det är väldigt intressant. Visst finns det alltid undantag för hur man kan reagera men för mig är det självklart är han inblandad i detta på något sätt. För anhörigas skull hoppas jag polisen har mer. Exempelvis ett uttag på 10000 kr samma dag eller någon dag innan eller liknande för att kunna sätta press på JJ.
Kanske att föräldrarna hjälpt till med pengar och att pappan är inblandad som någon varit inne på.
Citera
2026-04-16, 13:17
Medlem
allegragellers avatar
Expressens podd Krimrummet säger att de tror, obs! TROR, att polisen även har ett fingeravtryck från brottsplatsen.

Hur var det med bankomatkortet som bankomaten svalde? Försvann det?

https://podcasts.apple.com/se/podcast/krimrummet/id1604824561?i=1000761717975
Citera
2026-04-16, 13:23
Medlem
Sados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Varför tjatas det i tråden om skostorlek 38 och dras slutsatser utifrån det? Polisen säger ju att de inte vet om det skoavtrycket är avsatt i samband med mordet eller vid något helt annat tillfälle.
Ja, så länge polisen inte avfärdat det så är det väl rimligt att diskutera det vidare.
Citera
2026-04-16, 13:51
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Polisen söker fortfarande tips.

Tor Öberg och Gerd Wiklund, mördades i Brattåsen, Härnösand 2005

Har du information eller tips om vad som kan ha hänt i samband med morden? Om du själv har gjort iakttagelser eller fått information på annat sätt, kontakta polisen.

https://polisen.se/aktuellt/kalla-fall/2023/januari/tor-oberg-och-gerd-wiklund/

E-post: kalla-fall.region-nord@polisen.se
Tipsformulär: Tips till polisen via webbformulär
Telefon: 114 14, be om att få prata med Polisens Kontaktcenter (PKC) om kalla fall i polisregion Nord.

---------------------------------------

En ny Pod idag.

Inget nytt där.

Dubbelmordet i Brattås – jakten på ensamvargen
https://podcasts.apple.com/se/podcast/dubbelmordet-i-bratt%C3%A5s-jakten-p%C3%A5-ensamvargen/id1604824561?i=1000761717975

https://play.pod.space/sv/krimrummet/dubbelmordet-i-brattas-genombrottet

Bra dokumentär! Ny info:

”Vi kan se från dokument att han under åren har haft lite olika jobb, han har jobbat på lager, han har packat livsmedel, han har varit tidningsbud vid något tillfälle. Vi tar ganska nära i tid här, under 2023 och 2024 så var han inskriven hos Arbetsförmedlingen och då sökte han jobb väldigt aktivt, vitt och brett över hela landet. Så småningom så blev han utskriven från Arbetsförmedlingen i början av 2024 och då finns en notering om att han har hittat ett jobb, det vet vi inte riktigt vad det är för någonting.”

Från Krimrummet: Dubbelmordet i Brattås – jakten på ensamvargen 16 apr. 2026
https://podcasts.apple.com/se/podcast/krimrummet/id1604824561?i=1000761717975&r=2068
Citera
2026-04-16, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjolnir
Nånting säger mig att det endast är en tidsfråga innan JJ blir släppt på fri fot. Det vore isf ett monumentalt misslyckande för DNA profileringen.
Det verkar nästan som att vad som helst kan hända i det här fallet. Det är nonchalant utrett från början så jag tror inte man ska förvånas över något alls.
Sedan ser jag att detta skoavtryck från 38: or inte är säkert att de uppkom vid samma tidpunkt som morden.
Vad utredarna gjort hela tiden är att invänta en träff på dna, det märker man när man läser in sig på fallet.
Nu har de en träff, men hur långt kommer det att räcka?

Jag hittade en video i går där Tors dotter Barbro säger att Tor aldrig skulle vända ryggen åt en främling om han känt sig hotad. Så enligt dottern så antingen kände han personen, eller personerna, som var där eller så blev han överrumplad.
Men vad fasen har huggkubben inne i verkstaden att göra?
Det kan ju vara som GW spekulerar i att Tor kände behov av att visa sin styrka där och då, men då vände han ju ändå ryggen åt personen eller personerna och då bör han inte vara obekant med den eller de.
Tor måste ha varit inblandad i något med affärer.
Behöver inte alls vara något skumt utan bara någon enkel affär eller överenskommelse av något slag och där något gick snett i fråga om ersättning för något och som retat upp fel person.
Citera
2026-04-16, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Bra dokumentär! Ny info:
”Vi kan se från dokument att han under åren har haft lite olika jobb, han har jobbat på lager, han har packat livsmedel, han har varit tidningsbud vid något tillfälle. Vi tar ganska nära i tid här, under 2023 och 2024 så var han inskriven hos Arbetsförmedlingen och då sökte han jobb väldigt aktivt, vitt och brett över hela landet. Så småningom så blev han utskriven från Arbetsförmedlingen i början av 2024 och då finns en notering om att han har hittat ett jobb, det vet vi inte riktigt vad det är för någonting.”

Från Krimrummet: Dubbelmordet i Brattås – jakten på ensamvargen 16 apr. 2026
https://podcasts.apple.com/se/podcast/krimrummet/id1604824561?i=1000761717975&r=2068
En rastlös ensamvarg som lämnat sitt dna på en brottsplats med två ihjälslagna åldringar.

Någon i tråden var inne på det här med gårdar, att mgm verkar söka sig till platser med gårdar, och jag fick själv samma intryck.
En ensling som erbjuder sina tjänster till gårdsägare, som en dräng?
Mgm verkar på ytan planera sitt liv ordnat, men jag tror att därunder så har han haft andra motiv och andra drifter.
Kanske bara detta med behov av att jobba ensam som jobbat på lager, packat livsmedel, tidningsbud eller då något underliggande sinister behov.
Flera har redan varit inne på autism angående mgm, men att vilja leva som en vagabond samtidigt så jag vet inte?
Ska mgm fortsätta att neka, sitta och tiga och dessutom inte heller uppvisa några normala reaktioner så kommer fallet aldrig att lösas fullt ut.
Citera
2026-04-16, 14:20
Medlem
Kan vara sonika att han helt enkelt ville visa sin styrka och bar in denna gigantiska tunga kubbe för att visa håll er borta,här finns det power
Citera
2026-04-16, 14:25
Medlem
Ser många som tror man måste vara någon form av hulk och jätte för att svinga en klyvyxa. Yxhuvudet väger ofta kring 1,5kg och skaftet kring 80cm långt. Själv huggit ved sen 5års åldern och är man ca 150 lång är räckvidden med kroppslängd + arm + yxa minst 250cm. Ett huvud tål inte särskilt mycket våld, tippar tonåring oavsett kön med lätthet dödar någon via ett slag i bakhuvudet. Så en kvinna kan mycket väl vara skyldig och JJ medskyldig vilket väl är det enda de kan knyta honom till om det med dna på byxben stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in