2026-04-16, 06:43
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Kurvan följer Bitcoins utveckling ganska väl.
Kurvan följer ganska väl en vanlig kurva gällande "inkomst" för egentligen vem som helst som studerar, söker jobb, får jobb, får arv, vinner pengar på lotteri, jobbar extra en tid, har tuffare ekonomiskt en tid, sedan bättre ekonomi, gör lite för dyra inköp och kassan börjar sina till slut, inget konstigt alls. Ungerfär som vanlig Svensson.

2017: 142 000
2018: 84 000
2019: 220 000
2020: 327 000
2021: 676 000
2022: 325 000
2023: 85 000
2024: 24 000
2025: 0
Citera
2026-04-16, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Så sorgligt att se flaskan med fönsterputs och trasan ligga där på bänken.

Men, de här smått öppna lådorna i köket, kan inte det vara en del av Gerds städning? Hon kanske putsat skåpluckor och lådfronter också? Torkar man även på insidan och kanter kan jag se framför mig att man lämnar dem på glänt för att de ska torka. För vad sjutton skulle en mördare leta efter i kökslådor som han dessutom lämnar pyttelite öppna?

Det stämmer nog. Det förklarar också varför mikron var lite öppen. Hon har torkat ur den.
Citera
2026-04-16, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
Kurvan följer ganska väl en vanlig kurva gällande "inkomst" för egentligen vem som helst som studerar, söker jobb, får jobb, får arv, vinner pengar på lotteri, jobbar extra en tid, har tuffare ekonomiskt en tid, sedan bättre ekonomi, gör lite för dyra inköp och kassan börjar sina till slut, inget konstigt alls. Ungerfär som vanlig Svensson.

2017: 142 000
2018: 84 000
2019: 220 000
2020: 327 000
2021: 676 000
2022: 325 000
2023: 85 000
2024: 24 000
2025: 0

Håller i stort med. Dock är varken arv eller lotterivinster något som påverkar ens inkomster då dessa skattefria.
Citera
2026-04-16, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag tittade lite mer på mina bilder
https://imgur.com/a/samlade-bilder-fr-n-bratt-s-2x0CwPo

Men jag menar, hur springa ifatt och fälla Gerd, lägga henne på mage och hugga skallen i småbitar.
Det kräver en viss fysik.

När jag tittar på bilderna så rinner det mindre blod efter några decimeter längre fram.
Han blev dragen i benen för det syns inga släpspår efter en kropp som har geggat till det.

Hon ser att blivit släpad ganska snabbt efter slaget i huvudet med tanke på att mindre blod längre fram..

Jag själv tror nog inte att jag själv hade kunnat ha den kraften att spräcka ett huvud på detta brutala sättet. Kan JJ ha den kraften att göra detta?

Det känns som hat eller dölja min egna tillkortakommande.

Ett hugg med yxans baksida. Varför inte använda huggsidan?

Märkligt beteende.

Usch...

Hej! Ville kika på bilderna du lagt ut men när jag klickar på länken ser jag en ballerinasko men sen försvinner allting. Nån som förstår varför jag inte kan se bilderna?
Citera
2026-04-16, 08:16
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivlar
Hundföraren som sökte av området har skrivit bok, han har nämnt det här jobbet i boken.

Utdrag ur boken:
Vad heter boken
Citera
2026-04-16, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkeodoktorn
Håller i stort med. Dock är varken arv eller lotterivinster något som påverkar ens inkomster då dessa skattefria.

Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Hon kanske ville äga situationen. Inte låta mördaren ta ännu mer ifrån henne än far och styvmor. Alla är vi olika.

En annan tanke är att gården kan ha hängt med i flera generationer innan och att det därför kan betyda väldigt mycket för både pappan och Barbro, att det ska få fortsätta så i flera generationer framåt?
Citera
2026-04-16, 08:39
Medlem
Nivlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Vad heter boken

Alltid redo för nästa uppdrag heter den.

https://www.bokus.com/bok/9789189778832/alltid-redo-for-nasta-uppdrag?srsltid=AfmBOoqEmhzN1_kIWJaEMrMKHS_W2e6dia 562LfF3Os6f3n6XtZMmoOf
Citera
2026-04-16, 08:44
Medlem
Den omtalade ”vinden” var verkligen en oinredd vind vid tillfället. Barbro säger (i podden i brottets spår) nämligen att hon tjatade på Tor att han skulle inreda den så att han fick mer plats. Idag ser det dock ut som att den är inredd, Barbro verkar ha renoverat hela huset både in och utvändigt.
Citera
2026-04-16, 08:48
Medlem
MissDecibellas avatar
Eller som det spekulerades om en del några sidor bak? Dvs lokförare.

Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ja, nånting nytt. Indikerar att killen inte haft någon alltför kvalificerat yrkesliv. Rimmar dock illa med hans inkomsttoppar. Eller så tjänar man mer än jag trodde på att ratta runt en truck.

Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Enligt Troian är det inkomst av tjänst.

(FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005

Och han drar in en del pengar även åren där omkring. Det finns luckor i historiken men inget så här långt tyder på att han varit ett socialfall sedan Brattås. Man kan tänka att han dragit ihop en del deg under perioder, skaffat en buffert och sen knegat mindre ett tag. Ett och annat tyder på att han varit billig i drift.

⬇️⬇️⬇️

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Att han var skriven i Hede en sommarmånad och sedan på Frösön kan i så fall bero på att han jobbade på Inlandsbanan mellan Mora och Östersund den sommaren. Vet inte var de byter personal. Station Röjan ligger inte så långt från Hede.

Kanske finns på den här filmen från juli 2022?

https://www.youtube.com/watch?v=9PxDBDEl-z0
Citera
2026-04-16, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDetective
Hej! Ville kika på bilderna du lagt ut men när jag klickar på länken ser jag en ballerinasko men sen försvinner allting. Nån som förstår varför jag inte kan se bilderna?
Funkar för mig
Prova inkognitoläge eller annan webbläsare
Citera
2026-04-16, 09:37
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Kan ju vara så enkelt att man förstår att den trubbiga sidan är tillräckligt dödande och man vill undvika synen av en klyven skalle.

Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Det står i flera media att det var baksidan av yxan.

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Det framgår även i Tv4-dokumentären. Att det var trubbsidan och de säger ”blunt force trauma”. Bosse och nån annan polis/utredare (?) tittar på en blurrad bild på en laptop, som ser ut att kanske vara från obduktionen.
Om det var baksidan av yxan kan man inte ens vara säker på att det verkligen var en yxa. Det är ett antagande baserat på någons (dotterns?) påstående om att det saknas en yxa.

Men det var väl ingen som kollade varje vecka (eller ens varje månad eller kvartal) vilka yxor Tor hade? Han kan ju ha gjort sig av med den yxa som någon påstod saknades. Eller så kan den som påstod att den saknades ha tagit miste?
Citera
2026-04-16, 09:55
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Utgår man från möjliga motiv och skeenden får man några intressanta vinklingar:

Inte så troliga motiv/skeenden:

- En ren galning som begår mordet under drogrus eller psykos: En sådan person tar sig knappast tid att söka igenom huset så noga och försiktigt. Tar knappast med sig en pärm med diverse papper och slänger den en bit från huset.

- Rånmord: om en rånmördare letat igenom huset så noggrant hade hen förmodligen kollat Tors byxor. Sen är det rätt ovanligt med ett brutalt dubbelmord för att enbart komma över pengar.

- Någon som skulle ärva, eller förlora arvet, ligger bakom. Men då hade det räckt med att ha ihjäl Gerd, och det hade funnits goda möjligheter att göra det på annat håll, mer diskret.

Kanske möjliga:

- En diskussion om något känsligt eskalerar. Någon blir vansinnig och slår ihjäl de två i affekt. Lägger sedan ut villospår i form av halvöppna skåp och lådor, och en pärm som slängs i närheten. Bankomatkortet blir det sista villospåret.

- En ouppklarad affär har retat upp någon som beger sig till gården. Letar efter morden igenom huset efter papper som har med affären att göra. Jag vet inte riktigt: tror nog inte att någon planerar att bege sig hem till någon och slå ihjäl någon så brutalt pga en ouppklarad affär. Men kanske kan det kombineras med föregående punkt, om en diskussion som plötsligt eskalerar.

Oavsett motivet:

- Det bör ha varit en rätt lång och hyfsat stark person som slår ihjäl Tor så brutalt, med ett tungt föremål. Jag tror inte på en kvinna.

- Eftersom Tor sägs ha blivit slagen i bakhuvudet har han antingen litat på mördaren, eller inte hört mördaren komma. Jag skulle gissa att han kände, eller kände igen den som slog ihjäl honom.

- Den nu häktade jj passar egentligen inte in på något av det ovanstående. Var han på plats skulle jag gissa på att det var som hjälp/understöd åt någon annan.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2026-04-16 kl. 09:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in