2026-04-14, 22:34
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Eller just därför inte?

Bör ha varit en allmän no-show.

Så kan det naturligtvis vara. I ärlighetens namn vet jag inte om jag skulle komma ihåg alla kurskamrater jag haft. Mycket beror på om de utmärkt sig på något sätt.
Citera
2026-04-14, 22:34
Medlem
Skriva ut på dator är spårbart

https://en.wikipedia.org/wiki/Printer_tracking_dots

Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Sant.

Det blir väl till att köpa nya färgband till loppisfyndet också så det blir lite färg på kuvertet när man skriver adressen.

Nu föddes väl JJ ungefär när skrivmaskinerna började dö ut, så även om de finns på loppisar undrar jag om yngre människor verkligen reflekterar över att använda en skrivmaskin?

Varför inte bara skriva ut adressen på datorn, klippa ut den och klistra på kuvertet?

Jag tror på en äldre brevskrivare till tipsbrevet.
Citera
2026-04-14, 22:35
Medlem
flippwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andeta
FUP? När?
vid åtal! tror jag
Citera
2026-04-14, 22:36
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DuplexDrive
Svårt att slå ihjäl nån med en klyvyxa, stor och klumpig och svår att få fart på. En mindre är nog att föredra. Vet vi att det var en klyvyxa som användes?
Precis, väldigt ohanterligt. Hur kan de veta att det var en klyvyxa om den är försvunnen och inte kan undersökas? Villospår.
Citera
2026-04-14, 22:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andeta
FUP? När?

Först ska det hållas förhör med JJ och om det räcker till åtal släpps FUPen vid åtalet.

Räkna med minst ett par månader eller ett halvår.
Citera
2026-04-14, 22:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1

Själva brevet var som du skriver utskrivet på en skrivare.

Så att blanda in en skrivmaskin som också kan bindas till utskriften för att skriva adressen på kuvertet blir bara tårta på tårta.
Citera
2026-04-14, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det har således mycket med mördarens vana att använda yxa och att takhöjden inte var så bra inne i verkstaden att göra.

Jag tycker valet av mordvapen inte tyder på att mordet var planerat. Då borde väl mördaren haft med sig ett eget vapen?

Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
För min egen del känns det mycket mer otäckt att använda eggen än nacken (trubbiga sidan) om jag ska slå en människa i huvudet med en yxa.

Frågan är hur många gångar han klonkade dem i huvudet efter att de fallit efter första slaget. Hur många gånger måste man slå för att bli övertygad om att någon är död?

Kanske GM helt enkelt bara sökte svar på dessa era grubblerier?
Citera
2026-04-14, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Och?

Det blir mindre blodskvätt skulle jag tro.

Det finns ju en bild av blodpölen där Gerd låg i ladan.
Citera
2026-04-14, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mellanoel
JJ gjorde en någon slags affärsöverenskommelse med TÖ som skulle betalas sista maj. JJ var dock inte nöjd med varan och med begränsad ekonomi som student kände han sig mycket pressad av situationen. Han sökte stöd hos sina föräldrar som försökte förmå JJ att åka ut och prata med TÖ.

JJ åkte ut med pengarna till TÖ på morgonen sista möjliga förfallodag i förhoppning om att kunna få ned priset. Detta misslyckas och JJ känner sig förödmjukad av TÖ men betalar ändå 10 000kr till TÖ.

JJ förklarar situationen för sina föräldrar och pappan som är ledig bestämmer sig för att åka upp från Sörmland för att hjälpa JJ att prata med TÖ.

När pappan kommit upp på eftermiddagen åker de ut till TÖ men TÖ ger inte med sig och har en otrevlig stil mot JJ och pappan. Pappan blir förbannad och med vetskapen om att han lever på lånad tid pga sin prostatacancer-diagnos slår han ihjäl TÖ med en yxa.

När Gerd kommer till platsen i finskor för att erbjuda fika så inser pappan att hon också behöver röjas. JJ blir mycket stressad över situationen och pappan försöker lugna JJ och får hjälp av JJ som täcker kropparna. JJ och pappan inser att de behöver hitta avtalet mellan JJ och TÖ och även helst de pengar JJ betalat kontant på morgonen.

De kör ner pappans bil för att blockera uppfarten till gården. I huset lyckas de inte hitta pengarna. JJ blir mer och mer stressad och bryter ihop. Även pappan inser att de måste härifrån. De lyckas inte hitta pengarna. Däremot hittar pappan avtalet och lite andra dokument. En mindre lättnad infinner sig. Slutligen försöker pappan att få det att se ut som ett rån genom att dra ut lite lådor och att ta Gerds väska. Han tar själv bankkortet och ber JJ springa bort med väskan en bit för att leda spåren åt fel håll.

De åker tillbaka till JJs lägenhet och lugnar sig några timmar. Sent på natten gör de i syfte att ytterligare stärka rånmord scenariot ett uttagsförsök på bankomaten vid E4 innan de tillsammans åker tillbaka till Sörmland.
Ingen dum teori alls, den gör att alla bitar faller på plats.
Någon koppling mellan Tor och mgm bara måste ju finnas.

Varför kommer ingen som känner till mgm in i tråden och skriver något?
Eller så kanske det kommer när foto på mgm släpps.
Citera
2026-04-14, 22:45
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1

Japp, det känner jag igen. Speciellt med HP:s skrivare.
Jag har testat det.
Citera
2026-04-14, 22:46
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuidNovi
Finns att läsa på nedan länk:
https://www.expressen.se/nyheter/brev-nytt-spar-i-tio-ar-gammalt-mordfall/
Tack!

Ja det låter ju ganska trovärdigt...
Inte omöjligt att medhjälparen faktiskt är den som har haft skostorlek 38.
Någon yngre vän till JJ. Som någon gång senare har pladdrat på fyllan eller berättat historien för en flickvän.
Citera
2026-04-14, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuidNovi
Finns att läsa på nedan länk:
https://www.expressen.se/nyheter/brev-nytt-spar-i-tio-ar-gammalt-mordfall/

Något med brevet som känns lite tillrättalagt.

Någon har vävt ihop nåt utifrån kända inslag i utredningen och försökt få bitarna att falla på plats. Har känt sig lite duktig. Flashback-spanarmässigt.

Fan, skrev jag brevet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in