2026-04-20, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag försökte att fixa till bilden. Tror inte att jag lyckades fullt ut...

https://imgur.com/a/misst-nkt-EPFVSLE

Tack ska du ha!!

Påminner inte detta fall om Tore i Borlänge som blev ihjälslagen med hammare av en psykiskt sjuk missbrukare, ett så kallat vansinnesdåd?
Citera
2026-04-20, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Jag håller helt med. När någon tidigare i tråden tyckte sig se en likhet med fantombilden och det första skolfotot förblev jag skeptisk men direkt jag såg det här fotot och ögonen så klickade det till.

Nu är det väl kanske så att fantombilden föreställer någon annan. Samtidigt vet vi inte hur JJ:s utseende förändrats sen skoltiden. Om min teori stämmer att han fastnat i drogträsket kan han ha sett rejält nedgången ut 2005.

Ja och även om personen blev sedd i diket vid Tors gård senare och inte samma dag som dubbelmordet, som det spekulerats kring, så kanske det var JJ som var där och letade efter något? Och kanske, som någon föreslog, hade han en ansiktsmask?
Citera
2026-04-20, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

Tor passar in på båda dessa kategorier. Vad jag förstår hade han rätt god ekonomi, och var aktiv på många sätt. Det är inte orimligt att han brukat gå omkring med mycket kontanter.

Jag har också tänkt att Tor hade god ekonomi. Han bodde billigt. Det var väl i princip bara el och telefon/bredband han betalade? Vatten? Hemförsäkring? Han hade ingen annan försäkring som löste ut på barnen när han dog.

Tor verkar ha tjänat bra. Det kom en utbetalning på skogsavverkning till dödsboet (finns i bouppteckningen) Han var pensionär och arbetade hårt.

Ändå har han bara runt en halv mille sammanlagt på sparkontot och småkonton. Aktier och värdepapper drygt 100k. 70 år och levt billigt (bostaden) hela livet.

Jag fortsätter att tro att det var det perfekta rånet (madrass-kontanter) tills jag motbevisas. Hur nu det ska gå till när det isåfall saknas spår och mördaren måste erkänna och berätta om pengarna i detalj.
Citera
2026-04-20, 16:04
Medlem
Tack för detta nya skolfoto!

Citat:
Ursprungligen postat av dddddddddddeath
annat skolfoto

https://imgur.com/a/rXTki56
Citera
2026-04-20, 16:22
Medlem
Som några har varit inne på kan ju den sista skogsavverkningen ha skett svart till en början, och Tor tidigare tjänat pengar svart, men efter mordet ändrade sig skogsägaren och skattade samt satt in Tors ersättning på hans konto.

Jag hoppas på åtal och en finansutredning på BO då jag förmodar att det är svårt att få fatt på 20+ år gamla deklarationer?
Citera
2026-04-20, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback159
Mordet är inte impulsiv handling/bråk enligt mig. Om man bråkar, och impulsivt slår någon, man är då ansikte mot ansikte. Mördaren väntat att Tor vänder om, och då mördaren slår Tor i nacken. Ingen impulsiv handling. Vidare, mördaren hade handskar och lämnade inga fingeravtryck fast ute temperatur var ca 18-20 grader, vad kan tyda att mördaren hade handskar bara för att inte lämna fingeravtryck på planerat mord. Och sist, hade detta varit impulsiv handling, varför den andra person som var med mördaren (skor 38) anmäler inte mördaren? Varför mördaren mördar Gärd men inte den person med skor 38 som vittnat dubellmord ? Möjligen de två(skor 38 och skor 45) hade planerat och utfört mord tillsammans. Huvud fråga, vilka två personer hade motiv/anledning/nytta att mörda Tor?

Var aldrig medhjälparen rädd om hen nu bevittnade ett dubbelmord? Det framgår inte av det anonyma brevet, utan de "resonerade logiskt hur de skulle undgå att bli upptäckta"...
Kan medhjälparen verkligen ha vågat posta det anonyma brevet, om det är äkta? Med tanke på vad gm är kapabel till.
Citera
2026-04-20, 17:17
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Var aldrig medhjälparen rädd om hen nu bevittnade ett dubbelmord? Det framgår inte av det anonyma brevet, utan de "resonerade logiskt hur de skulle undgå att bli upptäckta"...
Kan medhjälparen verkligen ha vågat posta det anonyma brevet, om det är äkta? Med tanke på vad gm är kapabel till.

Om jag minns rätt lät det inte som något våp som skrivit brevet. Det var väl istället ganska raljerande till tonen med ett illa dolt förakt för polisarbetet i bygden.
Citera
2026-04-20, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dddddddddddeath
annat skolfoto

https://imgur.com/a/rXTki56

Tack.
Rutig skjorta. Page. Stirrande ögon. Långsmalt ansikte.
Vad kan gå fel?
Citera
2026-04-20, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Oj. Ögonen var verkligen lika fantombilden (som kanske föreställde någon annan?). Stora och stirrande.

Hur hans ögon kan beskrivas som små och tätt sittande fattar jag inte.

Jämfört med ett rådjur har han väldigt tätt sittande ögon.
Citera
2026-04-20, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Tack.
Rutig skjorta. Page. Stirrande ögon. Långsmalt ansikte.
Vad kan gå fel?

Vad för mönster på skjortan hade gett honom bättre möjligheter i livet?
Citera
2026-04-20, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Som några har varit inne på kan ju den sista skogsavverkningen ha skett svart till en början, och Tor tidigare tjänat pengar svart, men efter mordet ändrade sig skogsägaren och skattade samt satt in Tors ersättning på hans konto.

Jag hoppas på åtal och en finansutredning på BO då jag förmodar att det är svårt att få fatt på 20+ år gamla deklarationer?

Det är väl Tor som är skogsägaren.
Citera
2026-04-20, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Det är väl Tor som är skogsägaren.

Det är han också. Menar du att det står skogsavverkning på utbetalningen för att någon annan har köpt timmer av honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in