2026-04-14, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Stod det inte i pressen att han faktiskt hade jobbat länge som elektriker?

Ok, har jag missat helt. Källa?
Citera
2026-04-14, 22:27
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Stora klyvyxor är bredare än en vanlig yxa i trubbiga änden. Nästan som en slägga. Eftersom det är svårt att hugga rakt om man inte "tar sats" över huvudet med eggsidan, så är det nog lättare att slå med den trubbiga, utan att tappa yxan.

Är det dessutom lågt i tak blir ett rakt hugg omöjligt, fast det kanske är något GW fått för sig.
Det har således mycket med mördarens vana att använda yxa och att takhöjden inte var så bra inne i verkstaden att göra.

Jag tycker valet av mordvapen inte tyder på att mordet var planerat. Då borde väl mördaren haft med sig ett eget vapen?
Citera
2026-04-14, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det borde väl inte vara för att minimera skadorna som man använder den trubbiga sidan?
Syftet med att slå någon i huvudet med en yxa kan väl bara vara ett och detsamma?

Jag tänkte att FBIs profilers hade någon teori om att de man känner personligen får den "snällare sidan", men så verkar inte vara fallet, så mördaren behöver inte vara bekant med Tor och Gerd.

(Jag känner att mina kunskaper om yxmord blir bättre och bättre.)

För min egen del känns det mycket mer otäckt att använda eggen än nacken (trubbiga sidan) om jag ska slå en människa i huvudet med en yxa.

Frågan är hur många gångar han klonkade dem i huvudet efter att de fallit efter första slaget. Hur många gånger måste man slå för att bli övertygad om att någon är död?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Det vi kan konstatera är att vi vet på tok för litet om honom. Litet märkligt att ingen från hans tid i Halmstad eller Härnösand har dykt upp i tråden eller att media inte luskat mer på denna front. En person som tog noll poäng borde ha fastnat i minnet.

Eller just därför inte?

Bör ha varit en allmän no-show.
Citera
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseK0ngo
TÖ hade tydligen ett rykte av att vara en riktig surgubbe av rang, kan ju ha handlat om en diskussion om svartbyggena som barkade iväg helt åt helvete, helt plötsligt så låg TÖ död på marken och mitt upp i allt dök Gärd upp och hon fick också samma behandling.

Nu verkar det ju inte så de har något med svartbyggena att göra, men man förstår ju varför det har spekulerats friskt om det i alla år.
Ja, som spekulationer duger de gott. Nu verkar mordet ändå haft helt andra motiv, men det gick inte att veta så klart.
Citera
2026-04-14, 22:30
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det har således mycket med mördarens vana att använda yxa och att takhöjden inte var så bra inne i verkstaden att göra.

Jag tycker valet av mordvapen inte tyder på att mordet var planerat. Då borde väl mördaren haft med sig ett eget vapen?
Vana och vana, man känner direkt med en klyvyxa i handen att den är tung och slår igenom med kraft, inte först och främst med en vass egg, som en yxa för finsnickrande.

Förstår inte hur de kan vara så säkra på att en klyvyxa är mordvapnet bara för att det saknas en sådan. Kan vara villospår som GW faller som en fura för.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-04-14 kl. 22:32.
Citera
2026-04-14, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Jo det förstås... skriva ut adressen hade ju varit smidigare.
Men alla kanske inte är så smarta.. eller så var det slumpen. Det bara blev så.
Men absolut, en äldre person är definitivt inte osannolikt.

Vad stod det egentligen i brevet?

Finns att läsa på nedan länk:
https://www.expressen.se/nyheter/brev-nytt-spar-i-tio-ar-gammalt-mordfall/
Citera
2026-04-14, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Hehe. Allt känns fullt tänkbart. Om du byter ut farsan.

Varför pussla in honom? Enligt någon skulle han ha varit intresserad av att köpa en stugtomt av Tor. Eller varit med på resan till St Petersburg. Har ni nåt på den gubben?

JJ hade inte många relationer utöver familjen.

Tiden det går från besöket på morgonen till dess att mordet sker på eftermiddagen stämmer med resa från Sörmland.

Lever med vetskap om att det snart tar slut pga canerdiagnos. Lite att förlora.

Arbetat som polis så vet hur han ska agera för att komma undan.
Citera
2026-04-14, 22:31
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
För min egen del känns det mycket mer otäckt att använda eggen än nacken (trubbiga sidan) om jag ska slå en människa i huvudet med en yxa.

Frågan är hur många gångar han klonkade dem i huvudet efter att de fallit efter första slaget. Hur många gånger måste man slå för att bli övertygad om att någon är död?
Jag får för mig att de som dör av krosskador i huvudet kan ha agonal andning ganska länge, så några extra hugg är nog inte omöjligt.

Edit: Att yxmörda någon och som JJ för första gången måste kännas otäckt vilken sida som än användes.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-04-14 kl. 22:34.
Citera
2026-04-14, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Stora klyvyxor är bredare än en vanlig yxa i trubbiga änden. Nästan som en slägga. Eftersom det är svårt att hugga rakt om man inte "tar sats" över huvudet med eggsidan, så är det nog lättare att slå med den trubbiga, utan att tappa yxan.

Är det dessutom lågt i tak blir ett rakt hugg omöjligt, fast det kanske är något GW fått för sig.

Svårt att slå ihjäl nån med en klyvyxa, stor och klumpig och svår att få fart på. En mindre är nog att föredra. Vet vi att det var en klyvyxa som användes?
Citera
2026-04-14, 22:33
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ok, har jag missat helt. Källa?
Bara något mitt minne lagrat de senaste dagarna.
Letade på nätet och hittade inget konkret men sök på "mordet i brattås "elektriker" så är det inte noll träff iaf.
Citera
2026-04-14, 22:34
Medlem
andetas avatar
FUP? När?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in