2026-04-15, 18:12
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Vet vi att bilen stod där hela tiden mellan 14-16?
Vad är din teori om varför Gerd fick minimalt med övertäckning?
Att man täckte Tor primärt för att Gerd inte skulle hitta honom och att när väl båda var döda så var det inte lika viktigt längre?
Gerd visste nog med all säkerhet att de fått besök. Hon var ju där.

Och varför skulle de åka fram och tillbaka med bilen efter ett mord?
Citera
2026-04-15, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det finns många mördare som har den personligheten.
De har oftast diagnoser och problem av olika slag.

Citat:
Ursprungligen postat av sopstationen
Har inte alla dom här 80 tals mördarna varit tillbakadragna personer?
På 80 talet slank alla igenom skoltiden men för många gick det dåligt i vuxenlivet.

Vet inte på vilken grund du har för detta annars om man ser i USA och tittar på olika seriemördare har dom verkliga sociala skils.
Citera
2026-04-15, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det finns många mördare som har den personligheten.
De har oftast diagnoser och problem av olika slag.

Det känns som det var en mer drivande i detta fall, synnerligen när MGM aldrig ägt en bil, synnerligen en röd Volvo.

Om han har autism brukar man inte var direkt ledare.
Citera
2026-04-15, 18:24
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Gerd visste nog med all säkerhet att de fått besök. Hon var ju där.

Och varför skulle de åka fram och tillbaka med bilen efter ett mord?
Möjligt att Gerd visste det men GM visste kanske inte att Gerd vad där den dagen.

Menar inte att de skulle ha åkt fram och tillbaka.
Citera
2026-04-15, 18:43
Medlem
K.Blomkvists avatar
Jag kollade kartan för fyndplatsen av väskan och påsen.

Jag är inte säker på att de följde stigen.

Det ligger ju en väg där ganska nära.

https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v2.0/?e=651567&n=6942885&z=14&mapprofile=flygbild&name= Fyndplatsen&category=v%C3%A4ska%20och%20p%C3%A5se& layers=%5B%5B%227%22%5D%5D

Kolla bild 6 på min upload https://imgur.com/a/samlade-bilder-fr-n-bratt-s-2x0CwPo
Citera
2026-04-15, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist

https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v2.0/?e=651567&n=6942885&z=14&mapprofile=flygbild&name= Fyndplatsen&category=v%C3%A4ska%20och%20p%C3%A5se& layers=%5B%5B%227%22%5D%5D

Kolla bild 6 på min upload https://imgur.com/a/samlade-bilder-fr-n-bratt-s-2x0CwPo

Det har du rätt I stigen går inte där. Det är snarare en plats närmare stora vägen bredvid uppfarten till gården.
Citera
2026-04-15, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Hon sade att hon först såg vad hon trodde var röd färg.
Hon sade också att det hon efter en kort stund insåg att det var blod.

Ja men hon nämnde inget om någon stor blodpöl i dokumentären alls utan det första hon såg var Gerd
🤔
Senast redigerad av hallongrottan 2026-04-15 kl. 18:56.
Citera
2026-04-15, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Ja hon är skum. Jag fick direkt en konstig känsla när hon berättade om att hon skulle på älgjakt då hon blev inkallad på förhör. Och inga känslor alls än leende.

Tor verkar ha varit en girig typ, gick bakom ryggen på sina syskon då han fick köpa gården för 40.000 av fadern på sjuttiotalet. Och vägrade att ens köpa ut syskonen med 10.000 var...
Dottern flyttar in på gården efter att pappan blivit mördad. Förnekar att hon skulle ha känt till testamentet han skrev ett halvår tidigare, där hon ärver gården... Men jag tror mer på det här brevet som den anonyme brevskrivaren skickade till kvinnan med podden I brottets spår. Vad sålde Tor och till vem, som gav honom delbetalning på 10.000? Var JJ mördare eller medhjälpare?

Ja jag tror definitivt att hon har ett finger med i spelet…återstår att se
Citera
2026-04-15, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag tror praxis är att tillämpa reglerna som gällde vid brottstillfället.

Det är därför nya lagar inte gäller retroaktivt. Jag anar att exakt samma princip gäller straffutmätning.

Det är inte rimligt att en person döms för något som varit lagligt vid brottstillfället om det kriminaliseras efter brottets fullbordan.

På samma sätt gäller att ett brott har en viss skala på påföljden "kostnaden att åka fast" och den ska inte påverkas av att praxis ändras till hårdare straff efter brottet. Den som blir dömd får ett straff som motsvarar praxis när brottet begicks om straffen efter brottet blivit högre.

Du ska som brottsling kunna lita på att du känner till "kostnaden för att åka fast" när du begår brottet.

Jag tror dessutom att om praxis ändras så att påföljden sänks för ett brott, så får brottslingen ett straff enligt den nya lägre praxisen.

Jag uppfattar det som om praxis för straffet gällande mord har blivit hårdare efter 2005 och om det är så blir mördaren i Brattås dömd enligt reglerna som gällde 2005, om han verkligen blir dömd.

Saken är inte helt enkel. Men ska försöka förklara:

1. Retroaktiv lagstiftning/rättstillämpning
Ett vanligt missförstånd är att det är förbjudet med retroaktiv lagstiftning/rättstillämpning i Sverige, vilket inte stämmer. Dock finns det bestämmelser i Regeringsformen och Brottsbalken som gör att det råder ett förbud mot retroaktiv rättstillämpning inom straffrätten.
Där anges ett förbud mot att döma någon till straff för en gärning som inte var straffbelagd när den begicks, samt heller inte döma någon till en påföljd som inte hade lagfart när brottet begicks. Dock finns undantag i fall där det handlar om en ny påföljd som anses lindrigare, dvs mer fördelaktig för den dömde, för då får den lagstiftningen tillämpas retroaktivt. Den vid tiden lagstadgade straffskalan för mord var 10 års fängelse ELLER livstids fängelse (och ingenting däremellan) vilket gör att utgångspunkten är att denna straffskala/lagstiftning skall gälla. Någon "ny fördelaktigare påföljd" till mord har heller inte instiftats sedan denna tiden. Det enda som ändrats sedan denna lagstiftning är ju att man gjort en utvidgad straffskala (10-18 år eller fängelse på livstid) och det är ju ingenting som skulle gynna den tilltalade så något undantag finns inte att göra.

2. Retroaktiv rättspraxis
När det gäller rättspraxis så får detta tillämpas retroaktiv - så länge den aktuella lagstiftningen inte ändrats. Ser man till Brottsbalkens mordbestämmelser så har mordparagrafen, sedan det aktuella mordet, ändrats flertalet gånger (2009, 2014, 2020). Därför skall aktuell praxis vid tiden för mordet gälla. Det är då främst Högsta Domstolens avgöranden i NJA 1999 s. 531 och NJA 2007 s. 194 som är aktuella. Dock skall sägas att praxisen nu och då inte skiljer sig särskilt mycket när det gäller flera mord (dubbelmord). För i NJA 1999 s. 531 så klargörs att livstidsstraffen skall förbehållas de allra mest kvalificerade morden. Som exempel angav man mord som planerats, utförts med särskild grymhet, innefattat moment som gör att mordet framstår som särskilt grovt eller skördat mer än ett offer. Med detta vid handen så kan man konstatera att någonting annat än livstids fängelse inte kommit på fråga - även 2005.

3. Övrigt
Däremot kan det finnas förvaltningsrättsliga frågor som rör straffverkställighet som inte träffas av förbudet mot retroaktiv rättstillämpning, eftersom det inte har någon korrelation med tidpunkten för själva brottet. Det kan t ex handla om frigivning, permissioner, frigång osv. Exempel på detta är den tidigare lagstiftningen som sa att en livstidsdömd person, efter 10 år, kunde ansöka om att få sitt straff tidsbestämt. Denna lagstiftningen ändrades 1 januari 2026 så att man kan ansöka om tidsbestämt straff först efter 12 år. Det sistnämnda kommer alltså gälla denna personen om han skulle dömas till livstids fängelse - även om annan lagstiftning hade gällt vid tiden för mordet. Samma sak gäller lagändringen från 2/3dels villkorlig frigivning, till 3/4dels villkorlig frigivning, vilket gör att han vid fällande dom kommer att få avtjäna straffet enligt den nya lagstiftningen innefattande 3/4dels villkorlig frigivning.

/Hoppas jag varit tydlig
Citera
2026-04-15, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenniejanna
Vänta… påföljden för ett brott bestäms väl inte av praxis det år brottet begicks, utan vad som gäller när domen faller? Någon får gärna upplysa mig om jag fattat fel!

För förtydligande, läs: (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005
Citera
2026-04-15, 19:16
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist

Frågan är om det där krysset är rätt markerat? Enligt Lantmäteriets karta ligger stigen en liten bit längre bort (från bakom ladan). Svenska fall för FBI hävdar ju att fynden gjordes i direkt anslutning till stigen.

Någon som dessutom vet om det fanns kokat kaffe när teknikerna undersökte huset?
Citera
2026-04-15, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcabo
Vaaa? Brott utgår från gällande lagstiftning, den gäller ju inte retroaktivt.

För förtydligande, läs: (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in