2026-04-09, 10:34
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Familyunited
SocialtjänstSekten tillsammans med domstolssekten tar vårdnaden för att vi inte ska få kunna ta del av dessa handlingar.
Om du vill bli tagen på allvar måste du sluta använda ord som ”sekt”. Det omöjliggör all seriös kommunikation och gör att du förlorar motparten direkt.

När det gäller handlingarna så har du juridiskt fel. En vårdnadshavare har enligt Offentlighets- och sekretesslagen (OSL) en mycket stark rätt till partsinsyn. Det innebär att socialtjänsten som huvudregel INTE kan dölja en vårdplan, genomförandeplan eller underlag till en SIP för dig som part i målet.

Det enda lagliga sättet de kan neka dig insyn är om de kan bevisa att barnet skulle lida ”betydande men” (alltså allvarlig skada) om du fick se dem – till exempel vid konkreta brottsmisstankar. OM de nekar dig dessa handlingar utan ett sådant specifikt och dokumenterat beslut så begår de ett fel som du kan angripa juridiskt.

Istället för att prata om ”sekter” borde kraften läggas på att formellt begära ut dessa handlingar och kräva ett överklagningsbart beslut om de nekas. Det är så man vinner en rättslig strid – inte genom retorik.
Citera
2026-04-11, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Om du vill bli tagen på allvar måste du sluta använda ord som ”sekt”. Det omöjliggör all seriös kommunikation och gör att du förlorar motparten direkt.

När det gäller handlingarna så har du juridiskt fel. En vårdnadshavare har enligt Offentlighets- och sekretesslagen (OSL) en mycket stark rätt till partsinsyn. Det innebär att socialtjänsten som huvudregel INTE kan dölja en vårdplan, genomförandeplan eller underlag till en SIP för dig som part i målet.

Det enda lagliga sättet de kan neka dig insyn är om de kan bevisa att barnet skulle lida ”betydande men” (alltså allvarlig skada) om du fick se dem – till exempel vid konkreta brottsmisstankar. OM de nekar dig dessa handlingar utan ett sådant specifikt och dokumenterat beslut så begår de ett fel som du kan angripa juridiskt.

Istället för att prata om ”sekter” borde kraften läggas på att formellt begära ut dessa handlingar och kräva ett överklagningsbart beslut om de nekas. Det är så man vinner en rättslig strid – inte genom retorik.

Jag får inget eftersom jag inte har vårdnad som jag sa. Jag kallar dem för sekt för de är det. Det är deras bästa för att de ska förstå hur illa det är och haf sjukdomsinsikt måste de förstå vad de lider av. Att tillhöra en sekt som skadad barn är inte bra för någon inte dem som tillhör sekten heller.

Det jag lärde mig när jag gick anhörighetsprogram till missbrukare va att det är inte förrän den sjuka erkänner för sig själv att den är sjuk som den kan bli frisk.

Summa summarum. De är en sekt men de behöver inte vara en sekt
Citera
2026-04-11, 10:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Du har en poäng i att ordet sekt lätt får folk att slå ifrån sig och det är ju en rimlig invändning.

Men om man lägger etiketten åt sidan en stund och istället tittar på beteenden, så finns det vissa mönster som ofta dyker upp i mer slutna kulturer: stark intern lojalitet som väger tyngre än extern granskning, en tystnadskultur där avvikande röster trycks ner, en övertygelse om att den egna gruppen alltid vet bäst, och ett motstånd mot insyn utifrån. Kritik ses inte som något som kan förbättra verksamheten, utan som ett angrepp.

Känner du igen något av det?

Och visst, partsinsyn enligt OSL är en stark rättighet i teorin. Men vi hamnar i samma problem som vi varit inne på tidigare: en rättighet som inte används i praktiken blir i slutändan ganska svag. Föräldrar mitt i en LVU-process är ofta i chock, rädda och saknar juridisk erfarenhet.

Att då säga "begär ut handlingarna och kräv ett överklagningsbart beslut" är helt korrekt, men det förutsätter att man både känner till sina rättigheter och orkar driva dem i en av de mest pressade situationerna i livet.

Det krävs också att socialtjänsten faktiskt lämnar ut det de är skyldiga att lämna ut enligt OSL och det kan man dessvärre inte räkna med att de gör korrekt som läget ser ut idag. Resultatet blir att föräldrar ofta inte vet vad som påstås om dem eller vad de borde försvara sig emot. De famlar i blindo medan socialtjänsten ser hela spelplanen och flyttar sina pjäser fritt.

Det går i praktiken inte att vinna mot socialtjänsten med ett sådant upplägg, oavsett hur rätt man har.

Ett system som medvetet eller strukturellt hindrar den svagare parten från att försvara sig, som verkar utan insyn och utan reella konsekvenser för övergrepp, och där kritik konsekvent tystas ned eller avfärdas, det systemet påminner mer om en kafkaprocess än om rättssäker myndighetsutövning.

Du verkar återigen fastnat i instruktionsboken, utan att förstå hur situationen faktiskt ser ut för föräldrar som fastnar i dessa mardrömsprocesser mot socialtjänsten.

Återkom när du själv varit i en sådan process eller pratat med någon som faktiskt varit det och gå gärna igenom dokumentationen som de fått ut, så tror jag att du kommer att förstå bättre vad jag pratar om.
Senast redigerad av kurt-sune 2026-04-11 kl. 10:33.
Citera
2026-04-12, 12:53
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du har en poäng i att ordet sekt lätt får folk att slå ifrån sig och det är ju en rimlig invändning.

Men om man lägger etiketten åt sidan en stund och istället tittar på beteenden, så finns det vissa mönster som ofta dyker upp i mer slutna kulturer: stark intern lojalitet som väger tyngre än extern granskning, en tystnadskultur där avvikande röster trycks ner, en övertygelse om att den egna gruppen alltid vet bäst, och ett motstånd mot insyn utifrån. Kritik ses inte som något som kan förbättra verksamheten, utan som ett angrepp.

Känner du igen något av det?

Och visst, partsinsyn enligt OSL är en stark rättighet i teorin. Men vi hamnar i samma problem som vi varit inne på tidigare: en rättighet som inte används i praktiken blir i slutändan ganska svag. Föräldrar mitt i en LVU-process är ofta i chock, rädda och saknar juridisk erfarenhet.

Att då säga "begär ut handlingarna och kräv ett överklagningsbart beslut" är helt korrekt, men det förutsätter att man både känner till sina rättigheter och orkar driva dem i en av de mest pressade situationerna i livet.

Det krävs också att socialtjänsten faktiskt lämnar ut det de är skyldiga att lämna ut enligt OSL och det kan man dessvärre inte räkna med att de gör korrekt som läget ser ut idag. Resultatet blir att föräldrar ofta inte vet vad som påstås om dem eller vad de borde försvara sig emot. De famlar i blindo medan socialtjänsten ser hela spelplanen och flyttar sina pjäser fritt.

Det går i praktiken inte att vinna mot socialtjänsten med ett sådant upplägg, oavsett hur rätt man har.

Ett system som medvetet eller strukturellt hindrar den svagare parten från att försvara sig, som verkar utan insyn och utan reella konsekvenser för övergrepp, och där kritik konsekvent tystas ned eller avfärdas, det systemet påminner mer om en kafkaprocess än om rättssäker myndighetsutövning.

Du verkar återigen fastnat i instruktionsboken, utan att förstå hur situationen faktiskt ser ut för föräldrar som fastnar i dessa mardrömsprocesser mot socialtjänsten.

Återkom när du själv varit i en sådan process eller pratat med någon som faktiskt varit det och gå gärna igenom dokumentationen som de fått ut, så tror jag att du kommer att förstå bättre vad jag pratar om.
Se mitt svar till dig i följande tråd (så slipper jag korsposta):
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
Citera
2026-04-12, 18:03
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Tur att vi har skattefinansierad utbildning här i Sverige då.

Synd att det saknas rimlig föräldrautbildning. Idag fattar förhoppningsvis de flesta att man behöver utbildning för att bli en någorlunda kompetent läkare men det är uppenbart att alla tror att man per automatik blir en helt ok förälder bara man får barn.

Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Det är okej att kritisera kvalitén, det betyder ju inte att insatsen i sig inte behövs.

Precis som att JO- och IVO-kritik gentemot socialtjänsten inte innebär att besluten var fel, vilket jag återkommande hör konspiratörerna hävda.

Citat:
Ursprungligen postat av KungTiger
Har hittat den senaste helgonförklarade personen i FU sekten.

ALj som drog till Australien med sin grabben och stoltserar med en drös ärenden, till olika polismyndigheter och domstolar i världen, Interpol, statsavlöjningar och gud vet mer.

Det finns en hel del spännande rättshaverism på hans facebooksida att läsa.

Ps: Hörde honom på FU livesändning en gång sär han hävdade att socialtjänsten sysslade med både organhandel och sålde barnkött av döda barn 🫡

Citat:
Ursprungligen postat av adina
Han har grävt och hittat en massa fakta som kopplar Epstein till LVU det bland annat sådant som ingår i dokumentation han skickat till diverse myndigheter världen över

Den här mannen som driver en podcast med titeln "bloodline battlelines" (har någon lyssnat?) dyker upp då och då när konspiratörerna har sina tiktok-träffar och han är helt klart en glimrande diamant som förtjänar uppmärksamhet.

Hans anmälan mot JO-kanslern för brott i tjänsten gick nästan vägen:
https://www.facebook.com/groups/199743186879993/posts/3134569066730709

Hans skadeståndsanspråk på 15 miljoner mot Attunda tingsrätt kommuniceras för fullt:
https://www.facebook.com/groups/199743186879993/posts/3132653496922266

Story of his life:
https://www.facebook.com/groups/199743186879993/posts/3085108528343430
https://www.facebook.com/groups/199743186879993/posts/3108314782689471
https://ibb.co/M5RxRkLN

Har han rätt i sin skarpa analys, att han får uppmärksamhet bekräftar att han har rätt?

Citat:
"Pondera nu detta: OM jag hade gått ut o sagt skit om tex.. IKEA ? Tror ni hela IKEA concernen hade varit in på mina inlägg, spejat, hittat på falska profiler, skrivit skumma saker, bevakat mig ? Men jag har sagt "dåligt" om Socialtjänsten o svenska aktörer i en pedo härva.. och visst jag har använt grova ord som svenskar inte är van med. Jag växte upp i Australien, vi är lite tuffare o inte lika mesig. Men jag har hela socialtjänstkåren och company som är inne på mina inlägg, spanar, bevakar, dessutom andra som jag pekat ut Humana AB (största företaget som tjänar pengar på barnplaceringar), Regerings lobbyister + en rad andra innom rättsväsendet.. som är inne smyger runt, spejar, skapar fejk profiler, skriver bajs.. Så den som inte fattar att nåt är mysko är efterbliven."
Citera
2026-04-12, 18:30
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Precis som att JO- och IVO-kritik gentemot socialtjänsten inte innebär att besluten var fel, vilket jag återkommande hör konspiratörerna hävda.
Hur definierar du ”fel” i detta sammanhang?
Citera
2026-04-12, 20:10
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Hur definierar du ”fel” i detta sammanhang?

En konspiration som återkommande framförs från grupperna är att LVU-beslut per automatik är felaktiga pga att socialtjänsten kritiserats för brister i handläggningsprocess.
Citera
2026-04-12, 20:23
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
En konspiration som återkommande framförs från grupperna är att LVU-beslut per automatik är felaktiga pga att socialtjänsten kritiserats för brister i handläggningsprocess.
Det är inte vad jag frågade efter. Ordet ”fel” kan ha olika betydelser och vi behöver därför enas om vilken betydelse som du avser. Så jag upprepar frågan som du inte svarade på: Hur definierar du ”fel” i detta sammanhang?
Citera
2026-04-12, 20:31
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Det är inte vad jag frågade efter. Ordet ”fel” kan ha olika betydelser och vi behöver därför enas om vilken betydelse som du avser. Så jag upprepar frågan som du inte svarade på: Hur definierar du ”fel” i detta sammanhang?

Du fick ju svar på frågan.

Inte fel i den bemärkelse att besluten är ogiltiga och att barn ska hem.
Citera
2026-04-12, 21:02
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du fick ju svar på frågan.

Inte fel i den bemärkelse att besluten är ogiltiga och att barn ska hem.
Det är otydligt vad ni avser. Låt mig hjälpa er: Ett beslut är per definition felaktigt om det bygger på faktafel, lagbrott eller sådana brister i handläggningen att det faktiskt har påverkat eller riskerat att påverka utgången i ärendet.
Citera
2026-04-12, 22:13
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Det är otydligt vad ni avser. Låt mig hjälpa er: Ett beslut är per definition felaktigt om det bygger på faktafel, lagbrott eller sådana brister i handläggningen att det faktiskt har påverkat eller riskerat att påverka utgången i ärendet.

Jag tycker inte det är speciellt otydligt, tycker alla i tråden verkar vara överens om att brister existerar, debatten handlar snarare om bristernas karaktär och konsekvens.

Det jag menar är att i de fall då det exempelvis rör sig om större brister i hemförhållanden är beslutet i sig inte felaktigt bara för att handläggningen tagit för lång tid, saker journalförts fel eller utredningen haft någon annan brist som inte rör ”orsaken”. Jag förstår att din poäng är ”hur ska man veta det?”.

I de fall där det är direkta felaktigheter/vantolkningar/lögner eller tjänstefel som ligger till grund för LVU kommer ju dessa barn oftast åter hem. Vi har flera exempel på detta. Det är dessa fall som är de verkliga tragedierna, och även om de lyckligtvis inte utgör majoriteten, är varje sådant fall ett misslyckande.

Tldr; man får skilja på att illa fattade beslut inte nödvändigtvis är felaktiga beslut.
Citera
2026-04-12, 22:29
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag tycker inte det är speciellt otydligt, tycker alla i tråden verkar vara överens om att brister existerar, debatten handlar snarare om bristernas karaktär och konsekvens.

Det jag menar är att i de fall då det exempelvis rör sig om större brister i hemförhållanden är beslutet i sig inte felaktigt bara för att handläggningen tagit för lång tid, saker journalförts fel eller utredningen haft någon annan brist som inte rör ”orsaken”. Jag förstår att din poäng är ”hur ska man veta det?”.

I de fall där det är direkta felaktigheter/vantolkningar/lögner eller tjänstefel som ligger till grund för LVU kommer ju dessa barn oftast åter hem. Vi har flera exempel på detta. Det är dessa fall som är de verkliga tragedierna, och även om de lyckligtvis inte utgör majoriteten, är varje sådant fall ett misslyckande.

Tldr; man får skilja på att illa fattade beslut inte nödvändigtvis är felaktiga beslut.
Jag förstår inte ditt inlägg. Vad menar du är skillnaden mot det som jag skrev? ”Ett beslut är per definition felaktigt om det bygger på faktafel, lagbrott eller sådana brister i handläggningen att det faktiskt har påverkat eller riskerat att påverka utgången i ärendet.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in