2026-04-12, 16:49
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Fast samtidigt så hade dom väl bara 16M i kassan i Q1, och förra året gick dom -20M under Q1? Jag tänker att det faktiskt handlar om den löpande driften här.

Någon spelare behöver dom ju inte köpa förens när fönstret öppnar i sommar. Men har man inte pengar för det så får man rätta mun efter matsäcken, eller köpa på krita.
Enligt årsredovisningen för 2025 hade AIK drygt 21M i kassan vid årsskiftet. Rapporten för Q1 2026 (sista mars), är väl inte släppt ännu, antar jag.
Citera
2026-04-12, 16:50
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Klänning
Känns lite konstigt. I början av året borde en fotbollsklubb (i normalfallet) ha som bäst likviditet. Då har man fått in alla pengar från årskort och sponsring. Som jag har förstått det så brukar perioden efter sommaren vara då de flesta klubbar med begränsad ekonomi har som tuffats med likviditeten.
Håller med om att likviditeten omkring årsskiftet borde ha varit bättre, med tanke på att AIK sålde ca 17K säsongskort.
Citera
2026-04-12, 16:53
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Enligt årsredovisningen för 2025 hade AIK drygt 21M i kassan vid årsskiftet. Rapporten för Q1 2026 (sista mars), är väl inte släppt ännu, antar jag.

14:e maj är rapportdatum.

Kassaflöde viktigare än resultat just nu med sån usel likviditet såklart.
Citera
2026-04-12, 16:54
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Håller med om att likviditeten omkring årsskiftet borde ha varit bättre, med tanke på att AIK sålde ca 17K säsongskort.
Men släpper dom inte säsongskorten i oktober redan? Isf kan stora delar av den likviditeten gå redan i Q4.

Inte som när Bajen hade lägre kassa vid årskiftet häromåret, men säsongtskortsförsäljningsstart (långt ord) bara några dagar senare.
Citera
2026-04-12, 17:00
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Men släpper dom inte säsongskorten i oktober redan? Isf kan stora delar av den likviditeten gå redan i Q4.
Jo, det var det jag menade, att merparten av säsongskortsförsäljningen redan borde ha flutit in vid årsskiftet. Därav är likviditeten på 21M oroväckande låg. Samtidigt fanns det 17 M i kortfristiga fordringar på spelarförsäljning, vilket väl inte sällan flyter in inom tre månader.
Citera
2026-04-12, 17:04
Medlem
Londons avatar
Citat:

Inte som när Bajen hade lägre kassa vid årskiftet häromåret, men säsongtskortsförsäljningsstart (långt ord) bara några dagar senare.

Du menar på den tiden när Bajen inte hade råd att värva en vänsterback för mer än 5 mkr för att pengar och riskaptit var slut.

Det som fick JJ att lämna kort efter? Den tiden då likviditet inte hade något med fotbollsföreningar att göra?
Citera
2026-04-12, 17:11
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Du menar på den tiden när Bajen inte hade råd att värva en vänsterback för mer än 5 mkr för att pengar och riskaptit var slut.

Det som fick JJ att lämna kort efter? Den tiden då likviditet inte hade något med fotbollsföreningar att göra?
Kul att du är tillbaka. Antar att djurgården vunnit några matcher?
Citera
2026-04-12, 17:15
Medlem
Londons avatar
Citat:
Kul att du är tillbaka. Antar att djurgården vunnit några matcher?

Kul att du är kvar.

Hur snabbt saker och ting kan förändras. Kassa och likviditet är plötsligt intressant men publiksiffror not so much längre.
Citera
2026-04-12, 17:36
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Kul att du är kvar.

Hur snabbt saker och ting kan förändras. Kassa och likviditet är plötsligt intressant men publiksiffror not so much längre.
Hur mycket fick ni för Siltanen? Du garvade ju åt Lahdo då det inte gick att jämföra talangmässigt.
Citera
2026-04-12, 17:38
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Hur mycket fick ni för Siltanen? Du garvade ju åt Lahdo då det inte gick att jämföra talangmässigt.

Tror det är andra eller tredje gången du påstår det nu.

Visa mig med ett citat.
Citera
2026-04-12, 17:39
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Tror det är andra eller tredje gången du påstår det nu.

Visa mig med ett citat.
Vad sägs om det här?

Citat:
Är inte jag eller ”vi” som värderat någon av dem här.

Men Lahdo är såklart bättre förstås. Haha. Förstår inte varför han inte var med på listan över belgarnas topp 10 mest värdefulla spelare i AS?
Citera
2026-04-12, 17:49
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Vad sägs om det här?

Ditt svar på vad du citerade och mitt svar på detsamma i länken nedan.

Fortsätt grina.

(FB) En ny jävla säsong... - Allsvenskan 2025
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in