2026-05-31, 17:10
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Nu har tydligen AIK gått ut med att budet på Yohanna är 130 miljoner netto så det där 23M€ kanske ändå stämde då när alla mellanhänder fått sitt och bonusar eventuellt tickat in. Sjukt.
Nytt ord för mig Nettoresultateffekt torde väl vara med allt inräknat.

AIK Fotboll har inlett förhandlingar gällande en försäljning av spelaren Zadok Yohanna. Nuvarande bud indikerar en nettoresultateffekt högre än klass VIII (dvs över 130 000 kSEK).
Citera
2026-05-31, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu

AIK Fotboll har inlett förhandlingar gällande en försäljning av spelaren Zadok Yohanna. Nuvarande bud indikerar en nettoresultateffekt högre än klass VIII (dvs över 130 000 kSEK).
Japp det är mer än 130 miljoner rakt in i egna kapitalet. Hade ni typ köpt honom för 10 miljoner och 2 redan skrivits av så hade summan behövt vara 138 miljoner för det är typ det som är skillnaden på netto och nettotesultateffekt. Men nu var det väl bara 1 miljon från en supportinsamling väl?
Citera
2026-05-31, 17:55
Medlem
Ska bli väldigt roligt nu hur det rapporteras i media och hur gemene man ska hålla koll på skillnaden på bajenmiljonerna som betalas för övergången och stålarna som Gnaget behåller.

Skönt att nästan alla klubbar klubbat igenom nya mallar kring rapporteringen av transfers, så man slipper den här skiten.

Oavsett, otroligt utfall på värvningen av Zadok.
Citera
2026-05-31, 20:34
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:

Imponerande siffror men quantumqueer kommer hitta något som gör att Bajerns försäljningar sticker ut mer och är mycket bättre.
Citera
2026-05-31, 20:38
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:

Fruktansvärt orättvist.
Citera
2026-05-31, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backadalen
När går Celinas kontrakt ut ?

Citat:

Slutet av Juli.
Sista augusti enligt denna, men jag kan gissa att vi släpper honom innan.
https://www.aikfotboll.se/pressmeddelande/240102-aik-fotboll-varvar-bersant-celina

30 augusti är det AIK-Hammarby (omgång 19).
Citera
2026-05-31, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Mycket pengar om det där stämmer men om aik tappar både Celina och Yohanna i sommar kan det mycket väl bli bottenstrid i höst och inte omöjligt superettan nästa säsong.
Får man de pengar det skrivs om kan man kanske misstänka att de ersätts.

Celina kom "gratis" och Yohanna ngn miljon.
Citera
2026-05-31, 23:55
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Sista augusti enligt denna, men jag kan gissa att vi släpper honom innan.
https://www.aikfotboll.se/pressmeddelande/240102-aik-fotboll-varvar-bersant-celina

30 augusti är det AIK-Hammarby (omgång 19).

Riktigt trist med Celina en av få ljusglimtar.
Citera
2026-06-01, 01:19
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:

Väntar på Londons svar ang nettoresultateffekt.
Citera
2026-06-01, 09:15
Medlem
bananjuices avatar
Extremt sjuka siffror rörande Yohanna, ska bli kul att se vad det blir till slut.
Citera
2026-06-01, 10:15
Medlem
Micke Anderson på väg bort enligt Avdic. Vi väljer alltså finnjäveln före Micke… Nöjd nu, Kukräven?
Citera
2026-06-01, 10:38
Medlem
Londons avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Väntar på Londons svar ang nettoresultateffekt.

Precis som det låter och enligt definitionen i pressmeddelandet.

Citat:
Beloppen i skalan avser resultateffekt netto av en spelarförsäljning i enlighet med Uefas definition av resultatmåttet ”Player Trading”, d v s intäkter från spelförsäljning med avdrag för agentarvoden, andra försäljningsomkostnader och eventuella ersättningar till tidigare klubbar samt bokfört värde på spelaren vid tidpunkten för försäljningen.

Så:
+ Försäljningspriset för spelaren
- Ersättning till tidigare klubbar
- Agentarvoden
- Övriga transaktionskostnader
- Bokfört värde på spelaren (som är typ noll i detta fall)

130 netto vore helt sick. Hade aldrig trott på siffran om det inte vore ett pressmeddelande från ett publikt listat bolag (med de regler som följer därav).

Eventuella bonusar och vfk som förhandlas fram får dessutom inte inräknas (bokföras) före de realiseras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in