2026-04-12, 07:33
  #949
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Tror faktiskt inte att det finns data på hur det går för barn som.tillkommit genom spermadonation, men är rätt säker på att det inte är frånvaron av vuxen person med penis i hushållet som avgör hur det går för barn. Snarare tror jag att det är skillnad på om modern själv valt att vara ensamstående förälder eller inte, att socioekonomi spelar roll eftersom ofrivilligt ensamstående föräldrar ofta har skakig ekonomi medan frivilligt ensamstående föräldrar som fått barn via insemination ofta har en stabil ekonomi och en stabil medelklassbakgrund. De har kalkylerat på den ekonomiska belastning ett barn innebär medan en ofrivilligt ensamstående förälder inte gjort det. Så nej jag tror inte man kan dra alla barn till ensamstående föräldrar över en kam och säga att det går dåligt för barn som kommit till via insemination. Men det vore intressant att läsa lite forskning om hur det går för dem.

Att det skulle vara bättre att födas av ovilliga föräldrar som inte är redo (och som sannolikt kommer att gå isär) som ett resultat av ett abortförbud än av en förälder som är villig och redo för ett barn och får det genom insemination låter bara galet.

Det stämmer att inseminationsmammorna inte är WT (som många av de naturligt gravida ensamma mammorna är, särskilt om det handlar om flera barn med olika män). Men i stället finns det andra problem, som kan vara minst lika skadliga för ett barn som att växa upp med en typisk WT-morsa. Inseminationsmammorna har ju skaffat barn på onaturligt sätt av en anledning. Antingen hatar de män eller är rädda för män, eller så har de p.g.a. knepigheter i sin personlighet inte lyckats träffa och fånga en man (SÅ svårt är det nu inte om man inte har helt orealistiska krav).

Det blir inte roligt för ett barn att bli instängd i en lägenhet med en knepig mamma utan något socialt liv, heller. Mamman vill ofta att det ska vara "vi två mot världen", och hindrar barnets försök att få kamrater och senare en egen partner. Och oftast får dessa barn inga syskon heller. Ingen pappa och inga syskon, bara det gör uppväxten sämre och mer otrygg.

Jag anser att det aldrig borde ha blivit tillåtet med ensaminsemination. Att det skulle ha varit svårt att hindra dem som ändå skulle ha gjort det - privat eller utomlands - är en annan sak, men då hade samhället i alla fall markerat att det inte är rätt.
Citera
2026-04-12, 07:36
  #950
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det stämmer att inseminationsmammorna inte är WT (som många av de naturligt gravida ensamma mammorna är, särskilt om det handlar om flera barn med olika män). Men i stället finns det andra problem, som kan vara minst lika skadliga för ett barn som att växa upp med en typisk WT-morsa. Inseminationsmammorna har ju skaffat barn på onaturligt sätt av en anledning. Antingen hatar de män eller är rädda för män, eller så har de p.g.a. knepigheter i sin personlighet inte lyckats träffa och fånga en man (SÅ svårt är det nu inte om man inte har helt orealistiska krav).

Det blir inte roligt för ett barn att bli instängd i en lägenhet med en knepig mamma utan något socialt liv, heller. Mamman vill ofta att det ska vara "vi två mot världen", och hindrar barnets försök att få kamrater och senare en egen partner. Och oftast får dessa barn inga syskon heller. Ingen pappa och inga syskon, bara det gör uppväxten sämre och mer otrygg.

Jag anser att det aldrig borde ha blivit tillåtet med ensaminsemination. Att det skulle ha varit svårt att hindra dem som ändå skulle ha gjort det - privat eller utomlands - är en annan sak, men då hade samhället i alla fall markerat att det inte är rätt.
Jag tror tvärtom att många kvinnor som använder insemination som ett sätt att få barn har ett stort socialt sammanhang och har tänkt igenom sin och barnets tillvaro på ett helt annat sätt än många som knullar fram ett barn.

Men både du och jag spekulerar. Vore roligt med lite forskning som sagt. Helst svensk.
Citera
2026-04-12, 07:38
  #951
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Barn är väldigt billigt, i synnerhet småbarn och man får dessutom bidrag för varje månad tills 18år!

En hund är ju t.o.m dyrare att ha de första 10 levnadsåren.

Nyfiken var det här kommer ifrån då det är ett vanligt påstående som kommer flygandes.
Nu är du ute och cyklar…
Orkade inte skriva allt så lät chat göra det åt dig
Engångskostnader (första tiden)
Det här köper de flesta innan eller strax efter födseln:
Barnvagn (ofta 3 000 – 15 000 kr)
Spjälsäng + madrass
Bilbarnstol
Skötbord
Kläder (startgarderob)
Babyskydd, filtar, bärsele
👉 Totalt: ofta 10 000 – 30 000 kr beroende på nytt/begagnat
💸 Löpande kostnader (per månad)
👶 Småbarn (0–1 år)
Blöjor: ca 500–1 000 kr
Mat (ersättning/barnmat): 300–1 000 kr
Kläder (växer snabbt!): 300–800 kr
Hygien & småsaker: 200–400 kr
👉 Totalt: ca 1 500 – 3 000 kr/mån
🧒 Förskoleålder
Mat: ökar lite
Kläder & skor
Leksaker/aktiviteter
Förskola: avgift beroende på inkomst
👉 Totalt: ca 2 000 – 4 000 kr/mån
🏫 Skolålder
Fritidsaktiviteter (sport, musik osv)
Mobil, dator ibland
Kläder (dyrare märken ibland)
Presenter till kalas
👉 Totalt: ca 3 000 – 6 000 kr/mån
🧾 Andra viktiga kostnader
🏠 Boende
Större bostad eller extra rum
Högre hyra/lån + el
🚗 Transport
Större bil (ibland)
Mer bränsle/resor
⏳ Inkomstpåverkan
Föräldraledighet = lägre inkomst en period
VAB (vård av barn) påverkar också
💰 Men du får också stöd i Sverige
Barnbidrag: 1 250 kr/mån (per barn)
Föräldrapenning från Försäkringskassan
Eventuellt bostadsbidrag
⚖️ Sammanfattning
Första året är dyrt pga inköp
Därefter kostar ett barn ofta 2 000 – 5 000 kr/mån i snitt
Största “dolda” kostnaden är ofta minskad inkomst + större boende
Citera
2026-04-12, 07:42
  #952
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag tror tvärtom att många kvinnor som använder insemination som ett sätt att få barn har ett stort socialt sammanhang och har tänkt igenom sin och barnets tillvaro på ett helt annat sätt än många som knullar fram ett barn.

Men både du och jag spekulerar. Vore roligt med lite forskning som sagt. Helst svensk.

De mammor jag känt (två stycken) där jag VET att barnet blivit till med insemination, hade i alla fall tydliga autistiska drag. Men visst, två fall är inte en vetenskaplig studie! Jag skulle också vilja se en sådan studie som inte är biased, och nu med vår nuvarande regering (om de får fortsätta) kommer det kanske att bli möjligt. Under sossarna hade ingen forskare vågat komma fram till att det var skadligt för barn att bli till så, och växa upp så. Då hade för det första studien inte fått publiceras, och sedan hade forskaren fått sluta jobbet, och institutionens forskningsanslag hade blivit indragna...
Citera
2026-04-12, 08:16
  #953
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
...För övrigt tycker jag inte alls det är fel att festa och resa när man är ung, och det var just under en lång ryggsäcksresa som min hustru och jag råkade avla vår äldste, så den mer ansvarslösa ungdomstiden fick ett abrupt slut. Vi hade verkligen ingenting när vi kom tillbaka till Sverige, men hör och häpna, det ordnade sig ändå, och med facit i hand hade vi inte velat ha det på något annat sätt.
Man får trixa lite, turas om med att gå i skolan osv., men visst fan går det att lösa. Resa behöver man inte heller sluta med, det är jätteroligt att resa med barn också.

Ett bra inlägg. Allt måste inte nödvändigtvis vara planerat in a´ minsta detalj. Planerat eller icke, lyckas man göra en av de fåtaliga förälskelserna man får vara med om i livet gravid, ja då är det bara att köra.
Citera
2026-04-12, 08:20
  #954
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dinosaurier5
Också väldigt intressant att kvinnor tror att de är lika attraktiva som gamlingar som när de var 20 år. Vilket ju är helt fel. Redan vid runt 29-30 så tappar kvinnorna rejält i attraktivitet och faller bort ifrån männens vy, eller ja incels är fortfarande intresserade av kvinnorna
Isåfall bör ju alla kvinnor som fött ett barn åt en man falla bort från denne mans vy då graviditeten förändrar kvinnokroppen till det sämre.
Citera
2026-04-12, 08:21
  #955
Medlem
Snubchurps avatar
Det är bra om man inser att det inte behövs fler människor på jorden och väntar med beslutet om att skaffa barn. SVT driver ju liksom många andra på med att det är allvarligt att det inte föds fler när det i själva verket är en lösning för att minska antalet konflikter. För varje individ som föds skapas nya problem.
Citera
2026-04-12, 08:24
  #956
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinosaurier5
Det stämmer inte! Fertiliteten är densamma oavsett. Finns mängder med ohälsosamma kvinnor som får barn upp i åldern. Det är att kvinnor inte längre kan hitta en man som uppfyller deras krav på oändliga rikedomar. Hade alla män varit rika som Elon Musk hade alla kvinnor sprungit till dom och särat på benen men så är ej fallet. Vi män vill inte ha karriärs kvinnor som Ebba Busch, som skiljer sig och gör sina barn till skilsmässobarn, det är oerhört oattraktivt.

Det är att vi lever biologiskt helt fel och prioriterar annat än vad motsatta könet känner är attraktivt. Där är problemet.

Vad i mitt inlägg anser Du inte stämmer?
Citera
2026-04-12, 08:25
  #957
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Det är bra om man inser att det inte behövs fler människor på jorden och väntar med beslutet om att skaffa barn. SVT driver ju liksom många andra på med att det är allvarligt att det inte föds fler när det i själva verket är en lösning för att minska antalet konflikter. För varje individ som föds skapas nya problem.

Är lite som med allt annat, ju större tillgång det finns på något desto mindre är det värt. Färre människor betyder att varje människa blir mer värdefull.
Citera
2026-04-12, 08:36
  #958
Medlem
Split-eds avatar
Ja det är väl ingen skräll direkt att det är såhär

Jag har ingen lösning, eller ens analys av det hela. Vi är väl alla olika antar jag? Jag ville skaffa barn när jag var ung, för att mina föräldrar var rätt gamla när dom fick mig (jag är en sladdis, mina föräldrar var nästan 40 när dom fick mig) och jag vill helt enkelt inte att mina barn ska behöva uppleva det.

När vi skulle få våran första, så blev vi bjudna till typ "föräldragrupp", där det var information om förlossning, tiden på BB och lite information om föräldraledighet (det enda nyttiga i det hela var väl det sista, man fick ganska bra hjälp med hur man skulle använda försäkringskassan så smidigt som möjligt), och samtidigt skulle man väl lära känna andra som skulle bli föräldrars, knyta lite nya kontakter få vänner osv.

Vi kände oss helt utanför lär vi var på det där. Jag var 23 år, min sambo (numera hustru) var 22 år, och den som var närmast oss i ålder var ändå 10 år äldre än oss.

Kändes som att alla tittade snett på oss, typ stackars ni som inte förstår hur mycket jobb det är med barn och vad det kostar pengar osv..

Dom var väl bara avundsjuka för att vi gjorde det vi skulle i rätt tid, och prioriterade rätt. Nu är våra barn 10+ och vi lever ett mycket bra stadigt familjeliv, och jag ångrar ingenting, jag tycker det blev helt perfekt. Man ska bilda familj ung när man har ork, det är roligt som fan.

Jag ser TYVÄRR vissa (jag har 2 par bekanta/vänner) som har svårt att skaffa barn, jag vet inte om det beror på att dom är 35+ och försöker eller om det beror på annat. Men jag tycker så jävla synd om dom och önskar att dom får mera hjälp för att kunna bilda familj.
Citera
2026-04-12, 09:24
  #959
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mayiy31000
Jag citerade ju min källa

Jag kollade upp det och du hade faktiskt rätt och jag fel. Jag måste ha blandat ihop genomsnitts-IQ med att dom allra smartaste personerna nästan alltid är män (pga det som du beskrev).
Citera
2026-04-12, 09:28
  #960
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Barnafödandet har minskat långt innan bostäder blev dyra och universitetsutbildning krävdes för jobb. Barnafödandet sjunker även i mindre orter där bostäder är billiga/hyreslägenheter lätta att få tag på.
Det är inte där skon klämmer. Allt vårdrelaterat är betydligt bättre idag jämfört med låt säga 40-talet, när det föddes betydligt mer barn per capita. Långt in på 50 och 60-talen så bodde flerbarnsfamiljer i små lägenheter (fram tills miljonprogrammet) och sov flera barn i samma rum. Den trångboddheten finns inte idag.


Om partnern tokvägrar barn så har du valt fel partner alternativt så är partnern bara ihop med dig i väntan på att hitta nån som han vill skaffa barn med. Du/ dina vänner saknar det som krävs för att bli en bra mamma.

Du tänker inte att det föddes barn på 50 och 60 talet för att det inte alls var socialt accepterat att vara singel som kvinna då? Hela samhället var liksom uppbyggt på att män och kvinnor skulle "para ihop sig".

Om partnern inte vill ha barn när han är 25 för han vill "ha egentid" och spela tv spel, för att sen lova ett löfte om barn efter två år för att sen bryta det är han ingenting annat än en ryggradslös fjant (som sen blev dumpad av min vän, om vi pratar om just det tillfället). Det är också komiskt hur du tänker att männens beslut slut hurvida kvinnor har vad som krävs för att bli en bra mamma - speciellt med tanke på att vi alla har 2-3 barn idag. Men det var männen vi var tillsammans som 25-åringar som egentligen visste att vi var dåliga eller bra mammor? Det är alltså en universell sanning bland alla män som vägrar barn; de har helt enkelt så schyssta känselsprön gällande detta att de kan ta detta livsavgörande beslut för båda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in