Citat:
Absolut finns det kvinnor som verkligen inte vill ha barn, men jag tror att det finns desto fler som intalar sig att de inte vill därför att förutsättningarna inte känns rätt, och visst har de blivit sämre än för ett par tre generationer sedan, tyvärr är det så.
För övrigt tycker jag inte alls det är fel att festa och resa när man är ung, och det var just under en lång ryggsäcksresa som min hustru och jag råkade avla vår äldste, så den mer ansvarslösa ungdomstiden fick ett abrupt slut. Vi hade verkligen ingenting när vi kom tillbaka till Sverige, men hör och häpna, det ordnade sig ändå, och med facit i hand hade vi inte velat ha det på något annat sätt.
Man får trixa lite, turas om med att gå i skolan osv., men visst fan går det att lösa. Resa behöver man inte heller sluta med, det är jätteroligt att resa med barn också.
För övrigt tycker jag inte alls det är fel att festa och resa när man är ung, och det var just under en lång ryggsäcksresa som min hustru och jag råkade avla vår äldste, så den mer ansvarslösa ungdomstiden fick ett abrupt slut. Vi hade verkligen ingenting när vi kom tillbaka till Sverige, men hör och häpna, det ordnade sig ändå, och med facit i hand hade vi inte velat ha det på något annat sätt.
Man får trixa lite, turas om med att gå i skolan osv., men visst fan går det att lösa. Resa behöver man inte heller sluta med, det är jätteroligt att resa med barn också.

Bra att barn kan få bli till lite av misstag. Jag och syrran var ändå planerade, men mina föräldrar hade inte en lägenhet och de kunde inte flytta till släktingar då de bodde på annan ort. Det slutade med att de bodde i en oinredd vind med toa i källaren tills de fick bostad. Själv fattar jag inte hur man vågar. Men de stöttade varandra. Och de litade på livet. Det gick bra, de fick flytta till en liten etta där min syrra fick sova i en balja.
Klart man får festa och resa, men en del ser det som att tjejer inte gör annat, som om de är rika och inte behöver jobba eller plugga, få förunnat.
De tjejer som vill ha barn men inte vågar tycker jag ofta säger att de vill ha barn i framtiden. De som säger absolut nej brukar mena det. Min bästa kompis som är tjej vet jag egentligen inte varför hon inte ville ha barn, men hon är verkligen inte den mammiga typen. Hon säger att det inte får plats barn i hennes liv, vilket jag kan relatera till. Ändå har hon gjort stora uppoffringar och accepterat sin bonus. Verkligen försökt få det att funka. Men hade hennes partner inte haft barn hade hon nog varit ännu gladare. En annan tjejbekant uttrycker det som att hon inte kan tänka sig en unge, hon säger att hon själv är ett barn på grund av ganska svår damp. Som ett barn som ska ta hand om ett barn. Kan lite relatera till det med.
Men om man tar de tjejbekanta som mer är vanliga, så har de allra flesta av dem barn. Nästan alla. Tror de flesta har 2. Några har 3. Så jag har ärligt inte sett mycket barnlöshet. De jag känner på liten ort skaffade barn mycket yngre än dem i storstad. På något mystisk sätt tror jag det spelade in.
Det måste ju finnas lika många killar som tjejer i dessa fall där jag mest känner tjejen där man är föräldrar. Men ändå känner jag rätt många killar som är barnlösa. Kanske hälften. Jag orkar inte ens tänka på hur det går ihop. Några är såpass unga att det inte är försent om de träffar den rätta.
Det är något i vår kultur just nu som får folk att undvika risker. Jag vet inte exakt varför och får känslan att ska jag försöka förklara det så kommer jag missa de djupaste anledningarna.