2026-04-12, 02:55
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Absolut finns det kvinnor som verkligen inte vill ha barn, men jag tror att det finns desto fler som intalar sig att de inte vill därför att förutsättningarna inte känns rätt, och visst har de blivit sämre än för ett par tre generationer sedan, tyvärr är det så.
För övrigt tycker jag inte alls det är fel att festa och resa när man är ung, och det var just under en lång ryggsäcksresa som min hustru och jag råkade avla vår äldste, så den mer ansvarslösa ungdomstiden fick ett abrupt slut. Vi hade verkligen ingenting när vi kom tillbaka till Sverige, men hör och häpna, det ordnade sig ändå, och med facit i hand hade vi inte velat ha det på något annat sätt.
Man får trixa lite, turas om med att gå i skolan osv., men visst fan går det att lösa. Resa behöver man inte heller sluta med, det är jätteroligt att resa med barn också.

Bra att barn kan få bli till lite av misstag. Jag och syrran var ändå planerade, men mina föräldrar hade inte en lägenhet och de kunde inte flytta till släktingar då de bodde på annan ort. Det slutade med att de bodde i en oinredd vind med toa i källaren tills de fick bostad. Själv fattar jag inte hur man vågar. Men de stöttade varandra. Och de litade på livet. Det gick bra, de fick flytta till en liten etta där min syrra fick sova i en balja.

Klart man får festa och resa, men en del ser det som att tjejer inte gör annat, som om de är rika och inte behöver jobba eller plugga, få förunnat.

De tjejer som vill ha barn men inte vågar tycker jag ofta säger att de vill ha barn i framtiden. De som säger absolut nej brukar mena det. Min bästa kompis som är tjej vet jag egentligen inte varför hon inte ville ha barn, men hon är verkligen inte den mammiga typen. Hon säger att det inte får plats barn i hennes liv, vilket jag kan relatera till. Ändå har hon gjort stora uppoffringar och accepterat sin bonus. Verkligen försökt få det att funka. Men hade hennes partner inte haft barn hade hon nog varit ännu gladare. En annan tjejbekant uttrycker det som att hon inte kan tänka sig en unge, hon säger att hon själv är ett barn på grund av ganska svår damp. Som ett barn som ska ta hand om ett barn. Kan lite relatera till det med.

Men om man tar de tjejbekanta som mer är vanliga, så har de allra flesta av dem barn. Nästan alla. Tror de flesta har 2. Några har 3. Så jag har ärligt inte sett mycket barnlöshet. De jag känner på liten ort skaffade barn mycket yngre än dem i storstad. På något mystisk sätt tror jag det spelade in.

Det måste ju finnas lika många killar som tjejer i dessa fall där jag mest känner tjejen där man är föräldrar. Men ändå känner jag rätt många killar som är barnlösa. Kanske hälften. Jag orkar inte ens tänka på hur det går ihop. Några är såpass unga att det inte är försent om de träffar den rätta.

Det är något i vår kultur just nu som får folk att undvika risker. Jag vet inte exakt varför och får känslan att ska jag försöka förklara det så kommer jag missa de djupaste anledningarna.
Citera
2026-04-12, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
35 årig kvinna är gammal avseende fertilitet. Inga eller ruttna ägg.

35 årig man är inte gammal avseende fertilitet. Många och fräscha spermier.

En man kan idag få barn som 50-åring. Inga problem.
Du har uppenbarligen ingen som helst kunskap när det gäller fertilitet.
Har du någon källa till att kvinnor som fyllt 35 inte har några ägg?
Nej, tänkte väl det.
Citera
2026-04-12, 03:08
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
De flesta hittar aldrig rätt partner. Sorgligt men sant.

Om man tror att man ska bli kär när ens lista av krav är fylld, då blir det svårt. Känns mer troligt att man hittar någon om man har en stor social krets och gillar att umgås. Då tänker man inte på krav och så kan man plötsligt eller under en lång tid bli kär. Kärleken kommer ju från det undermedvetna, inte från något man tänkt ut.

Sedan är det klart att man måste vara kompatibel med. Att man kan kommunicera och har liknande värderingar. Och att båda är ansvarsfulla om de vill ha barn. Men mer behövs egentligen inte
Citera
2026-04-12, 03:12
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Tacka judarna som uppfann feminismen för att få två beskattningsbara inkomstkällor per hushåll. Dem hade dock inte räknat med att det skulle medföra rekordlågt barnafödande.

Mer att det blev två heltider. Min mor började jobba när jag var 7, min mormor jobbade så fort barnen kunde vara ensamma. I arbetarklassen hade man inte råd att leva på en lön såvida man inte bodde i ett ärvt hus.
Citera
2026-04-12, 03:24
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaettMjoelk
Idiotisk artikel av svt från första början - klassisk "rage bait" och endast skriven för att få klipp/reaktioner.

Det nämns ingenting om mäns spermiekvalitet och hur den sänks med åldern i form av att kvinnan har svårare att bli gravid samt risken för sjukdomar ökar. Man fokuserar bara på att kvinnor "väntar för länge" precis som att vi gör det för att det är kul, eller för att vi är korkade. Saken är den att hitta en kompetent partner är otroligt svårt, och även om man gör det är det inte säkert att han är redo för barn. Jag känner många kvinnor (inklusive jag själv) som var redo för barn redan i 25-års åldern, men partnern då ville veta. Har till och med väninnor som blivit lovade "om två år börjar vi försöka" men sen när dagen D väl kom backade han totalt i frågan.

Om folk kan skaffa sig ett vanligt jobb att leva på utan 3,5 år på universitet och sen 5 års arbetslivserfarenhet samt föräldrarnas hjälp att köpa boende, lite rimligare omkostnader i livet samt hem relativt nära (bättre) förskolor och jobbet ska ni nog se att barnafödandet (som alla är så jävla oroliga för) går upp.

Men klart, det är mycket lättare att gnälla på kvinnor snarare än att männen och samhället steppar upp... Personligen älskar jag att kvinnor föder färre barn, ett stort jävla fuck you till samhället som svikit dem alltför länge. Att kvinnor inte vill skaffa barn i samma omfattning säger något om hur åt helvete det gått med planetens politik, och såklart är det bara kvinnorna som tar ansvaret för detta genom att göra att fler slipper genomlida den oron och känslan att inte kunna påverka. Älskar oss kvinnor.

Barnafödandet har minskat långt innan bostäder blev dyra och universitetsutbildning krävdes för jobb. Barnafödandet sjunker även i mindre orter där bostäder är billiga/hyreslägenheter lätta att få tag på.
Det är inte där skon klämmer. Allt vårdrelaterat är betydligt bättre idag jämfört med låt säga 40-talet, när det föddes betydligt mer barn per capita. Långt in på 50 och 60-talen så bodde flerbarnsfamiljer i små lägenheter (fram tills miljonprogrammet) och sov flera barn i samma rum. Den trångboddheten finns inte idag.

Om partnern tokvägrar barn så har du valt fel partner alternativt så är partnern bara ihop med dig i väntan på att hitta nån som han vill skaffa barn med. Du/ dina vänner saknar det som krävs för att bli en bra mamma.
Citera
2026-04-12, 03:25
Avstängd
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
En man kan idag få barn som 50-åring. Inga problem.
Enligt statistiken så är det väl inte att rekommendera. Stor risk att ungen blir mentalt störd.
Citera
2026-04-12, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
I en annan tråd tycker du att insemination av ensamstående kvinnor ska förbjudas. Ändå oroar du dig över minskat barnafödande. Hur ska du ha det? Det är alltså cirka 1880 ensamstående kvinnor cirka som årligen inseminerar sig. Alltså cirka 1880 barn/år kommer till via insemination.

Hur jag ska ha det? Insemination för ensamstående kvinnor ska förbjudas. Som jag sa. Kvinnor får helt enkelt skaffa barn tillsammans med män istället. Så ska jag ha det.

Citat:
Kvinnor väntar inte för länge. Om de vill ha barn, ser de till att skaffa barn i rimlig tid.

De kanske inte vill det först men ändrar sig och då är det för sent.

Citat:
Visst, finns tragiska fall av kvinnor som har blivit lurade och väntar på att deras man ska bli redo. Vilket aldrig händer. Och när hon fattar det så är det försent för hennes del med barn.

Så det är väl männen de ibland väntar för länge på.

Eller så ska kvinnorna ägna sig åt en miljon andra saker medan de är unga och sen när de äntligen är klara med det och redo för barn så är det försent. De ska resa jorden runt, springa efter fuckboys tills de är 35, plugga, göra karriär osv.

Det är verkligen patetiskt hur du ALLTID ska försvara kvinnor. Kvinnor är aldrig någonsin ansvariga för någonting enligt dig. Det är bara männens fel, jämt. Patetiskt. Anser du att kvinnor är barn eller vad är det frågan om? Du behandlar dom som om de vore det. Behandlar du din kvinnliga partner som ett barn också? Eller är det bara här du håller på så?
Citera
2026-04-12, 03:31
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag undrar alltid var alla män är som vill befrukta dessa kvinnor. För enligt min erfarenhet är det inte bara kvinnor som vill göra annat mellan 20 och 35, männen vill också studera (några av dem iallafall), starta en karriär, festa, resa och fixa boende innan de ens tänker på att bli förälder.

Det här, är en faktor som ofta glöms bort. Man mäter ofta hur många (få) barn kvinnor föder, mer sällan hur många ensamstående barnlösa män det finns som är 40 år.

Historiskt sett har unga barnlösa män dött i krig, idag tar de istället livet av sig. Ett helhetsgrepp på oviljan att skaffa barn överlag vore att föredra. Inte bara ekonomi, lång utbildning och hur lättillgängligt det är med preventivmedel. Eller hur kräsen man blir som kvinna 34 år om man håller sig snygg och smal så man adderar en cm varje år på hur lång ens parter måste vara för att svara. Eller hur kräsen man blir som man, när en normal kvinna på 31 år upplevs ha för liten rumpa och för slappa bröst, fast hon har tillsvidareanställning och kan laga mat.
Citera
2026-04-12, 03:31
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
För kvinnors del bör man nog skaffa barn redan innan 30. I slutet av 20 års åldern försämras den försiktigt, 30 - 35 gradvist och en markant tydlighet efter 35.

För män går det inte ens jämföra.

De novomutationer som skapar exempelvis den gravaste formen av autism, kommer från genfel i spermien. Det finns inget test för detta. Däremot finns det test för downs där det är kvinnans ägg som felar.

Sedan ska man ha tur med. Min syrra var över 40 och samma min kusins fru, när de fick friska barn. En kompis pappa var 70 när han blev till och han fick en mutation som satte sig i lillhjärnan, en nymutation troligen från pappan. Bland äldre tjejer är det vanligare med kromosomfel. Hos äldre killar är det vanligare med genmutationer.

Redan vid 30 börjar det smyga sig på hos kvinnan och 35 hos mannen. Mannens genfel kan ge barnet akondroplasi (som nämnts), crouzons, autism och faktiskt ökad risk för schizofreni. Det är även så att dessa spermier med genfel är MER härdiga än friska.

Barnet kan också få sjukdomar för att miljön i en äldre livmoder inte är ideal.

Men det betyder ju inte att äldre föräldrar får sjuka ungar, bara att risken ökar litegranna med varje år.
Citera
2026-04-12, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Om partnern tokvägrar barn så har du valt fel partner alternativt så är partnern bara ihop med dig i väntan på att hitta nån som han vill skaffa barn med. Du/ dina vänner saknar det som krävs för att bli en bra mamma.

Eller så "tokvägrar" inte partnern, utan håller kvinnan på sträckbänken och säger att han "inte är redo". För att han vill ha henne, till viss del, för att det är tryggt och bekvämt att ha henne och det är skönt sex. Men han vill inte vara bunden till henne genom barn.

Och hon är kär i honom. Vill ha barn med honom. Och väntar... Och hoppas att han ska "bli redo".

Men det infinner sig inte. Så till slut måste hon göra slut... Trots att det gör ont och hon inte vet om hon gör rätt eller fel och tänker "men tänk om han är redo om ett år...".

Och när de har gjort slut. Så träffar han en kvinna och blir kär och med henne vill han ha barn, eftersom han är kär.

Och hans ex är sårad. Och ännu mer sårad när hon hör att han träffat en ny och de nu ska ha barn... Så hon offrar ytterligare ett år av sin fertila tid på att komma över detta.

så kan det också gå till, vet du.
Citera
2026-04-12, 03:40
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Om jag gått på dina trix så hade jag ju ibland trott det ena och ibland det andra. Men det gör jag ju inte. Och med mellan raderna så menar jag just mellan raderna. Inte när du tror dig lura någon med "trix".

Personligen tycker jag det är roligare om folk inte vet vilket kön man är. Man kan få så skilda svar om en person tror att man är tjej än om han tror att man är kille. Men det är jättesvårt att skriva utifrån detta i längden. Isåfall måste man undvika frågor och också ämnen där kön spelar roll.

Jag tar det som smicker om man tror jag är det andra könet, jag vill så gärna vara en hel varelse med drag av båda könen och inte i en fålla där man bara får vara på ett visst vis. Det blir ett bevis att jag har fritt spelrum att vara mig själv. Men folk förväntar sig att man ska bli ledsen om de gissar fel.
Citera
2026-04-12, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Hur jag ska ha det? Insemination för ensamstående kvinnor ska förbjudas. Som jag sa. Kvinnor får helt enkelt skaffa barn tillsammans med män istället. Så ska jag ha det.

De kanske inte vill det först men ändrar sig och då är det för sent.

Eller så ska kvinnorna ägna sig åt en miljon andra saker medan de är unga och sen när de äntligen är klara med det och redo för barn så är det försent. De ska resa jorden runt, springa efter fuckboys tills de är 35, plugga, göra karriär osv.

Det är verkligen patetiskt hur du ALLTID ska försvara kvinnor. Kvinnor är aldrig någonsin ansvariga för någonting enligt dig. Det är bara männens fel, jämt. Patetiskt. Anser du att kvinnor är barn eller vad är det frågan om? Du behandlar dom som om de vore det. Behandlar du din kvinnliga partner som ett barn också? Eller är det bara här du håller på så?

Även vid insemination så skaffar kvinnor barn med en man. Spermadonatorn är man, vet du. Och om minskat barnafödande är ett problem så kan man ju knappast se insemination av ensamstående som ett problem. De ökar ju barnafödandet. Detta enkla fattar du väl ändå?

Kvinnor hinner både festa, plugga, skaffa jobb, resa, skaffa en bra partner och jobb mellan 20-30. Så det är inte så som du påstår.

Att det tar lång tid för vissa kvinnor innan de får sitt första barn är för att de väntar på män. Först väntar de på att hitta en bra man att bilda familj med. Sedan får de vänta på honom och att han ska bli redo att skaffa barn.

Vissa kvinnor väntar för länge på män. Det är vad som kan göra dessa kvinnor ofrivilligt barnlösa. Och därmed minska barnafödandet. Insemination ger dessa kvinnor chans till barn. Och ger samtalet högre siffra i statistiken över födda barn per kvinna. Som ju är så viktigt.

Jag försvarar faktiskt inte kvinnor. Jag visar på mannens roll i det hela. Belyser hans roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in