2026-04-12, 09:30
  #961
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ja, då har man två alternativ. Antingen (1) skaffar man sig en god utbildning och gör karriär, sparar pengar och blir barnlös, eller (2) skaffar man familj med en man som försörjer dig och dina barn och har ett meningsfullt liv.

Problemet med nummer 2 är att det är väldigt sällsynt att hitta män som är intresserade av att försörja och som tjänar tillräckligt mycket. Sen får man ju lägga upp ett system där kvinnan på olika sätt ger lika mycket värde tillbaka till mannen.
Citera
2026-04-12, 09:32
  #962
Medlem
AndersPersson99s avatar
Jag tycker ändå det är väldigt bra att vi sätter fingret på problemet: kvinnor väntar för länge.

Det är inte rädslan över klimatförändringarna eller liknande bs som vänsterliberaler velat göra gällande.

Att prioritera kvoteringskarriär, instagramskrollande och "självförverkligande" har varit det faktiska problemet. Dessa kvinnor är egentligen rätt värdelösa som potentiella partners. Gamla, fula och självupptagna kravmaskiner som skriker efter "rättigheter" och "jämställdhet". De är en mardröm för en man och ingen man vill ha dem när de väl känner sig "redo".

Sen även om tjejer vill göra annat än spotta ut ungar så borde det ju inte vara något problem:

Studenten: 19.
1 år kuksafari i Bali: 20
Plugga master 5år: 25
Tid kvar att hitta rätt man och etablera sig i arbetslivet: 5 år.

Föda barn: 30.

Inga problem dvs.
Citera
2026-04-12, 09:32
  #963
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Problemet med nummer 2 är att det är väldigt sällsynt att hitta män som är intresserade av att försörja och som tjänar tillräckligt mycket. Sen får man ju lägga upp ett system där kvinnan på olika sätt ger lika mycket värde tillbaka till mannen.
Ett annat problem med nummer 2 är att ingen vet något om framtiden. Bara för att man har en man som försörjer en idag betyder inte det att man har en man som försörjer en imorgon. Eller om femton år. Och då står man där med ett femtonårigt gap i CV't.
Citera
2026-04-12, 09:37
  #964
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Ja det är väl ingen skräll direkt att det är såhär

Jag har ingen lösning, eller ens analys av det hela. Vi är väl alla olika antar jag? Jag ville skaffa barn när jag var ung, för att mina föräldrar var rätt gamla när dom fick mig (jag är en sladdis, mina föräldrar var nästan 40 när dom fick mig) och jag vill helt enkelt inte att mina barn ska behöva uppleva det.

När vi skulle få våran första, så blev vi bjudna till typ "föräldragrupp", där det var information om förlossning, tiden på BB och lite information om föräldraledighet (det enda nyttiga i det hela var väl det sista, man fick ganska bra hjälp med hur man skulle använda försäkringskassan så smidigt som möjligt), och samtidigt skulle man väl lära känna andra som skulle bli föräldrars, knyta lite nya kontakter få vänner osv.

Vi kände oss helt utanför lär vi var på det där. Jag var 23 år, min sambo (numera hustru) var 22 år, och den som var närmast oss i ålder var ändå 10 år äldre än oss.

Kändes som att alla tittade snett på oss, typ stackars ni som inte förstår hur mycket jobb det är med barn och vad det kostar pengar osv..

Dom var väl bara avundsjuka för att vi gjorde det vi skulle i rätt tid, och prioriterade rätt. Nu är våra barn 10+ och vi lever ett mycket bra stadigt familjeliv, och jag ångrar ingenting, jag tycker det blev helt perfekt. Man ska bilda familj ung när man har ork, det är roligt som fan.

Jag ser TYVÄRR vissa (jag har 2 par bekanta/vänner) som har svårt att skaffa barn, jag vet inte om det beror på att dom är 35+ och försöker eller om det beror på annat. Men jag tycker så jävla synd om dom och önskar att dom får mera hjälp för att kunna bilda familj.

Sen samtidigt, jag är med en i en grupp på Facebook som heter "I regret having children". Där är massor med människor som ångrar att de skaffade barn för tidigt, speciellt kvinnor. Det finns också förvånansvärt många som ångrar att de skaffade barn överhuvudtaget. De älskar sina barn (vissa gör inte), men de ångrar att de skaffade barn. Där är människor från hela världen, både män och kvinnor, men mest kvinnor och majoriteten verkar vara amerikaner.

Jag tänker att en sån här viktig grej, man sätter ändå en ny människa till världen som inte bett om det - måste var och en få besluta om själva.

I vissa kulturer känner kvinnorna sig tvingade att föda en massa ungar sen blir det si så där med deras uppväxt. Massa män som i stort sett skiter i sina ungar för de blev också pressade till det. Men de har alltid lättare att "komma undan". Ansvaret ligger på kvinnan.

Osv

Som sagt, det måste vara upp till individen.

Sen är det sorgligt för dem som vill ha barn men som inte hittar partner eller de par som av olika anledningar inte kan få barn och där håller jag med dig om att de bör få all hjälp de kan få. För tydligen behöver vi fler barn.
__________________
Senast redigerad av Jenny9 2026-04-12 kl. 09:48.
Citera
2026-04-12, 09:40
  #965
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Jag tycker ändå det är väldigt bra att vi sätter fingret på problemet: kvinnor väntar för länge.

Det är inte rädslan över klimatförändringarna eller liknande bs som vänsterliberaler velat göra gällande.

Att prioritera kvoteringskarriär, instagramskrollande och "självförverkligande" har varit det faktiska problemet. Dessa kvinnor är egentligen rätt värdelösa som potentiella partners. Gamla, fula och självupptagna kravmaskiner som skriker efter "rättigheter" och "jämställdhet". De är en mardröm för en man och ingen man vill ha dem när de väl känner sig "redo".

Sen även om tjejer vill göra annat än spotta ut ungar så borde det ju inte vara något problem:

Studenten: 19.
1 år kuksafari i Bali: 20
Plugga master 5år: 25
Tid kvar att hitta rätt man och etablera sig i arbetslivet: 5 år.

Föda barn: 30.

Inga problem dvs.

Varför måste det födas fler då? Har den tanken någon gång slagit dig?
__________________
Senast redigerad av Snubchurp 2026-04-12 kl. 09:42.
Citera
2026-04-12, 09:41
  #966
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Jag tycker ändå det är väldigt bra att vi sätter fingret på problemet: kvinnor väntar för länge.

Det är inte rädslan över klimatförändringarna eller liknande bs som vänsterliberaler velat göra gällande.

Att prioritera kvoteringskarriär, instagramskrollande och "självförverkligande" har varit det faktiska problemet. Dessa kvinnor är egentligen rätt värdelösa som potentiella partners. Gamla, fula och självupptagna kravmaskiner som skriker efter "rättigheter" och "jämställdhet". De är en mardröm för en man och ingen man vill ha dem när de väl känner sig "redo".

Sen även om tjejer vill göra annat än spotta ut ungar så borde det ju inte vara något problem:

Studenten: 19.
1 år kuksafari i Bali: 20
Plugga master 5år: 25
Tid kvar att hitta rätt man och etablera sig i arbetslivet: 5 år.

Föda barn: 30.

Inga problem dvs.

Massor med unga människor har börjat skita i klimatet för de känner att det redan är kört och ingen kommer ta tag i det. Jag känner att det är rätt kört. Bara på dessa åren jag levt har det förändrats åt det sämre. Detta kommer bara ackumuleras och för många människor kommer det betyda massvält, sjukdomar, krig och konflikter och annat.

För många är det en stor anledning att inte sätta barn till världen. En av flera anledningar.

Sen det här med att kvinnor skulle vara gamla och fula i 30 års åldern är bara så jävla löjligt. Det låter som nåt en 5 åring skulle säga.
__________________
Senast redigerad av Jenny9 2026-04-12 kl. 09:46.
Citera
2026-04-12, 09:48
  #967
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dinosaurier5
Också väldigt intressant att kvinnor tror att de är lika attraktiva som gamlingar som när de var 20 år. Vilket ju är helt fel. Redan vid runt 29-30 så tappar kvinnorna rejält i attraktivitet och faller bort ifrån männens vy, eller ja incels är fortfarande intresserade av kvinnorna

Varför skulle kvinnor tro det? Om kvinnor skulle tro att de var lika attraktiva som "gamlingar", som när de var 20. Så skulle det inte finnas "skönhetsoperationer" och en hel industri kring det som föryngrar utseendet. Så. Du är ute och cyklar.

Däremot så visar Folhälsomyndighetens studie på att äldre kvinnor mår bättre psykiskt än vad yngre kvinnor gör. Så, "gamlingar" kanske helt enkelt utstrålar välmående och självförtroende! Vilket du misstolkar som att de ser sig som "lika attraktiva som när de var 20". De mår helt enkelt bara bättre på insidan än vad unga kvinnor gör!

I övrigt undrar jag vad du vill med ditt inlägg. Vill du att unga kvinnor ska bli anti män och anti barnafödande? För det är det ditt inlägg skapar. En 22 årig kvinna som läser ditt inlägg och har en kille, kommer börja tänka "jaha, kommer han inte attraheras av mig något mer när jag blir 29-30?". Tror du att hon kommer bli sugen på att skaffa barn då? Nope. Det kommer hon inte bli. Hon kommer börja bli mån om att skaffa sig ett liv där hon inte är beroende av män.

Bespottande av kvinnor leder inte till högre barnafödande. Snarare tvärtom.
Citera
2026-04-12, 09:50
  #968
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Isåfall bör ju alla kvinnor som fött ett barn åt en man falla bort från denne mans vy då graviditeten förändrar kvinnokroppen till det sämre.
Skillnaden är väldigt liten om man jämför med åldern. Oftast har de BH, så att man knappt ser skillnaden. En typisk ung mamma är mycket sexigare än en gammal tant. Dessutom är kvinnor som redan fött barn inte en del av problemet med barnlöshet.

Däremot är det väldigt avtändande med ensamstående mulattmammor.
Citera
2026-04-12, 09:52
  #969
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Ok, jag kanske missförstod. Jag uppfattade som att du tyckte att kvinnor åstadkommer någonting enkom för att män åstadkommer saker när dom får stoppa snoppen i dom. Det var det jag undrade över, men misstänker nu att jag på något sätt har missförstått allting.

Nej, det undrar jag inte över, lika lite som jag undrar över vad män brukar åstadkomma för vårat samhälle.

Nej så tyckte jag inte alls =)
Citera
2026-04-12, 09:54
  #970
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Massor med unga människor har börjat skita i klimatet för de känner att det redan är kört och ingen kommer ta tag i det. Jag känner att det är rätt kört. Bara på dessa åren jag levt har det förändrats åt det sämre. Detta kommer bara ackumuleras och för många människor kommer det betyda massvält, sjukdomar, krig och konflikter och annat.

För många är det en stor anledning att inte sätta barn till världen. En av flera anledningar.

Sen det här med att kvinnor skulle vara gamla och fula i 30 års åldern är bara så jävla löjligt. Det låter som nåt en 5 åring skulle säga.
Så resonerar en feminist, talar om för män att kvinnor över 30 inte alls är, det är väl upp till männen att bestämma inte kvinnor.
Lite som att säga att ungdomar ska få vara med och bestämma saker i skolan när detta lett till att kunskapsnivåerna sjunker för varje årskull.
Ska vi ta tillbaks katederundervisning vilket uppenbarligen gav elever med betydligt större kunskapsbas eller ska vi höra ännu mer på vad barnen tycker om skolans utformning?
Det är lite som att bussa araber och negrer till fungerande skolor så att dom också ska få gå i en fungerande skola. Var har detta fungerat?? det enda som händer är att den fungerande skolan förstörs.
Citera
2026-04-12, 09:54
  #971
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindstream

Däremot är det väldigt avtändande med ensamstående mulattmammor.
Kvinnor är inte satta på jorden för att tilltala dig. Ligg inte med de som du finner avtändande bara. Problemet löst.
Citera
2026-04-12, 10:03
  #972
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Jag tycker ändå det är väldigt bra att vi sätter fingret på problemet: kvinnor väntar för länge.

Det är inte rädslan över klimatförändringarna eller liknande bs som vänsterliberaler velat göra gällande.

Att prioritera kvoteringskarriär, instagramskrollande och "självförverkligande" har varit det faktiska problemet. Dessa kvinnor är egentligen rätt värdelösa som potentiella partners. Gamla, fula och självupptagna kravmaskiner som skriker efter "rättigheter" och "jämställdhet". De är en mardröm för en man och ingen man vill ha dem när de väl känner sig "redo".

Sen även om tjejer vill göra annat än spotta ut ungar så borde det ju inte vara något problem:

Studenten: 19.
1 år kuksafari i Bali: 20
Plugga master 5år: 25
Tid kvar att hitta rätt man och etablera sig i arbetslivet: 5 år.

Föda barn: 30.

Inga problem dvs.

Det är snarare att hitta rätt man som de väntar länge på. Och har de hittat rätt man, så väntar de på att han "ska bli redo". I Finland har man sett att det just är relationsformerna, som gör att det föds färre barn. Förhållanden mellan unga tar slut innan de hunnit få barn ihop. Kan mycket väl vara så även i Sverige!

I övrigt är ju tiden man pluggar på högskola eller universitet en utmärkt tid att träffa en partner på!

Så har den unga kvinnan tur och träffar rätt man som är redo för barn, så ser det snarare ut såhär:

Studenten: 19 år.
Jobba och resa: 20 år.
Medellång utbildning och träffa en man: 21-24 år.
Bli sambos och få fast anställning och jobba: 24-25 år.
Första barnet: 25 år.
Andra barnet: 27 år.
Jobba: 28-30.
Tredje barnet: 30.
Jobba och ta hand om barnen: 31-40.
Vidareutbilda sig och ta hand om barnen: 41-45.
Barn 1 och 2 flyttar hemifrån, jobbar och tar hand om yngsta barnet: 45-50.
Yngsta barnet flyttar hemifrån och de två äldsta har fått barn: 50-52.
Satsar på karriären och träffar vuxna barnen och barnbarnen: 53- och uppåt.

Men träffar hon ingen villig man, så blir det en annan tidslinje. Där hon får lägga krut på karriären först. Och kanske blir mamma först vid 30+.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in