2026-04-11, 09:57
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Men i min släkt finns det massor av kvinnor som gift sig och skaffat barn tidigt från 19 och i 20 års ålder. Har ju fungerat bra, men männen har ju varit jämngamla. Så frågan är vad killarna är idag som vill skaffa barn och satsa på familjeliv tidigt i livet.

Så fråga killarna och männen också.

De siffror jag sett visar att unga män vill ha barn i större utsträckning än unga kvinnor. Men skillnaden är inte jättestor.
Citera
2026-04-11, 09:58
Medlem
Kvinnor borde bli männens egendom igen. Då skulle vi få igång barnafödandet.
Citera
2026-04-11, 09:59
Medlem
löls avatar
Det är feminismen som tror sig lyft kvinnorna till en bättre värld.

De ska skaffa en karriär, göra det män gör, konkurrera med män på arbetsmarknaden. Kvinnorna tror sig vara mer fria med feministerna i ryggen.

Då finns det inte tid för barn och familj.

Feminismens fel

OT många män har också dragits in i feminismens värld. Och det skadar dem också. I slutänden skadas hela världen.
Citera
2026-04-11, 10:00
Medlem
Som jag brukar upprepa i alla dessa trådar, det låga barnafödandet beror inte på att fler är barnlösa utan på att de som skaffar barn, skaffar färre. Kanske för att de vill?
Citera
2026-04-11, 10:01
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/utredning-kopplar-okunskap-till-laga-fodelsetal-behover-tanka-tidigare

Jag trodde alla visste att gamlingar inte kan få barn? Vad beror denna okunskap på?

Intressant. Det är ovanligt i Sverige att politiker vågar avkräva ansvar av kvinnor på det viset.
Citera
2026-04-11, 10:02
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det är industrialismen och kapitalismen som vill se kvinnor jobba och tjäna pengar till statskassan och arbetsgivaren. Feminismen har jobbat för att kvinnor ska kunna skaffa barn, även i vårt kapitalistiska samhälle.

Flertalet kvinnor får barn innan 35. Ingen kvinna är "lurad" till någonting. Kvinnor vet att riskerna ökar efter 35 och vilka risker det handlar om.

Kvinnor över 20 är inga barn.
Tjejer under 18 är barn.

Tejer under 18 är inte barn biologiskt utan de är juridiskt minderåriga. En 7-åring är ett barn, en 17-åring är det inte.

Jag är inte emot att kvinnor jobbar. Men min bild är att det tvingats fram normer och kultur som går ut på att kvinnor inte bara ska jobba, utan helt främja sig ifrån män och istället satsa på långa utbildningar och s.k. "karriärer". I samma normförändring har det ingått att måla upp unga kvinnor som småbarn, demonisera all manlig heterosexualitet där normal attraktion benämns som "sexualiserande" eller "objektifierande". Normal maskulinitet har ansetts "problematisk" eller "toxisk", och istället har feminina, trans och hbtq-män lyfts fram som någonting positivt. Kärnfamiljen har utmålats som en fälla och som något förlegat. Att mörklägga det faktum att fertiliteten sjunker för kvinnor redan från 25, ingår i det ideologiskt styrda narrativet.

Du ingår själv i detta narrativ, då du konsekvent vägrar yppa sann biologisk fakta som motsäger ditt narrativ.
Citera
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Som jag brukar upprepa i alla dessa trådar, det låga barnafödandet beror inte på att fler är barnlösa utan på att de som skaffar barn, skaffar färre. Kanske för att de vill?

Nej, de hinner helt enkelt inte. Barn nummer tre uteblir.
Citera
Medlem
Allt beror på att kvinnor och män hjärntvättas att inte skaffa barn.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Mycken kloka ord! Hjälpa unga att bli vuxenredo och ha bra ekonomi innan 25 års ålder är viktigt om man vill att barn ska födas i den bästa åldern för graviditet och förlossning: 20-30. Och långt ifrån alla behöver vara högutbildade. Räcker med korta till medellånga utbildningar på 1 år till 4 år.

Och precis som du skriver: Unga kvinnor vill I regel ha jämnåriga män. Men det kan vara svårt att finna unga män som är redo att bli pappor.

Vänligen belägg det svartmarkerade.
Citera
2026-04-11, 10:03
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruitCombo
Du och andra kvinnor bidrar till detta. I Hollywoodfilmer så är det ibland 35-åriga kvinnor som redan har barn som åker i väg till Mars eller gör något annat spektakulärt. I verkligheten så ändras en kvinnas liv helt när hon skaffar barn, och det är mer realistiskt att hon jobbar på ett bibliotek om hon är 35 år och har två barn.

Du hävdar att det finns någon lösning där kvinnor kan skaffa barn när de är unga, sedan ha samma slags karriär som de mest framgångsrika männen. Samtidigt så tror att du själv varken har barn eller en bra karriär. Du har antagligen en hund som substitut för barn, inget jobb, eller ett dåligt jobb, sedan sitter du och skyller på samhället för allt du inte har.

Jag får heller inte ihop din logik då det verkar som att du tycker att män är ansvariga för allt negativt för kvinnor i samhället, samtidigt som du anser att män inte är de som avgör hur samhället ser ut.

Varför tycker du inte att kvinnor ska få göra något spektakulärt vid 35 och ha en lika bra karriär som de mest framgångsrika männen?

Det stämmer att jag har vovve. Kanske lite för att omfamna min längtan efter barn. Karriär har jag och en väldigt bra sådan. Vad vill du ha sagt med detta egentligen?

Det verkar inte alls som att "jag tycker att män är ansvariga för allt negativt för kvinnor i samhället". Varför hittar du på en sådan sak? Jag har heller aldrig sagt att jag anser att män inte är de som avgör hur samhället ser ut. Du ljuger även om detta. Är du mytoman?
Citera
2026-04-11, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Nej, de hinner helt enkelt inte. Barn nummer tre uteblir.
Eller så är de nöjda med 1-2 barn.
Citera
2026-04-11, 10:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Varför tycker du inte att kvinnor ska få göra något spektakulärt vid 35 och ha en lika bra karriär som de mest framgångsrika männen?

Om de hade kunnat detta så hade de ju redan gjort det. Det närmsta en kvinnlig Steve Jobs vi kommit är Elizabeth Holmes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in