2026-04-07, 21:55
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Varför bytte inte föräldrarna pengarna till moderna varianter när det begav sig?

Det var ju inte en överraskning som kom från blå himmel?

Säger inget om historien i sig, men här finns det ju massor av andra frågetecken att luska ut, då det inte är en mindre summa, och ändringen inte skedde igår?
Citera
2026-04-07, 22:00
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Varför bytte inte föräldrarna pengarna till moderna varianter när det begav sig?

Jag har tänkt detsamma, men eftersom inga årtal anges så kanske de dog då sedlarna fortfarande gällde, så jag har inte tagit upp det.
Citera
2026-04-07, 22:01
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Men förklara då hur har dom fått pengarna skattade utan att det finns registrerat någonstans? Ja vi vill veta nu hur du har tänkt.

Du ser ut att verkligen vägra förstå dig på ett scenario som kan vara troligt. Alla är oärliga enligt dig.

Men för att spela ditt spel: hur ska en arvtagare kunna bevisa sin släktings inkomster?
Bevisbördan ligger bokstavligen på arvtagaren - som enbart har pengarna och inget mer.
Kan DU bevisa din inkomst du fick på ditt första sommarjobb? Jag tvivlar det starkt och du kommer säga ”ja” bara för att vinna detta argument så då kontrar jag direkt med att du isåfall måste posta bevis. Bevisbördan ligger alltså på dig att bevisa det, precis som för arvtagaren här.
Citera
2026-04-07, 22:03
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Nej, rättare sagt så kan du inte utgå från att dessa pengar inte kommer från föräldrarnas lagliga arbete när du inte vet det.

Det gör jag inte heller. Jag har ingen aning om var pengarna kommer ifrån. Har du det?
Citera
2026-04-07, 22:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Tycker du man ska ha samma utgångspunkt i andra lägen? Till exempel gripa någon som är på väg till Ica för att man inte kan veta om personen rånat någon dagen innan?

Jag har skrivit flera gånger i tråden att när det kommer till folks kontanter tycker jag snuten endast får beslagta dessa om de har bevis för att de är svarta. Men det är ingen som tagit detta arv från mannen i fråga.
Citera
2026-04-07, 22:05
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Ingen bank kommer fråga var din lön kommer ifrån. Det här handlar om en stor summa kontanter. Det är antingen en stor summa kontanter man går in med eller får en insättning som är stor (om du plötsligt får en insättning på en miljon lär de fråga vad det är frågan om ifall du vanligtvis tjänar typ 30+k i månaden. Det här är en person som INTE använde bank öht.

Det hade absolut varit absurt om du fick in din lön varje månad och banken ifrågasatte detta.

Sen är jag lite nyfiken; hur ska man gå efter de som redan bevisat sig vara kriminella om man inte kan först bevisa det med just pengatvätt?

Mitt fetade. I detta fallet har ju inte banken bevisat att det handlar om pengatvätt. Det är det som sätter rättssäkerheten ur spel.
Citera
2026-04-07, 22:06
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Orsaken till att pengarna sparades i cash kanske var att paret helt enkelt kände för att spara i cash för att nån har sagt att det är bra, ingen annan anledning. Och att detta inte har kommit på tal till deras son så han vet inte om att det var så dom tänkte. Hur menar du att han med detta ska kunna bevisa att pengarna inte var svarta?
Du snackar bara skit. Uppenbart är det illegala pengar.
Citera
2026-04-07, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Antagligen för att de visste att de skulle få problem med att förklara var de kom ifrån.

Det "stora sedelutbytet" skedde 2015-2017, men flera år innan dess så blev man informerad.
Citera
2026-04-07, 22:08
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har skrivit flera gånger i tråden att när det kommer till folks kontanter tycker jag snuten endast får beslagta dessa om de har bevis för att de är svarta. Men det är ingen som tagit detta arv från mannen i fråga.

Nehe, hur kommer det sig då att mannen inte har dessa 1 miljon kronor att kunna konsumera med?
Citera
2026-04-07, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Du ser ut att verkligen vägra förstå dig på ett scenario som kan vara troligt. Alla är oärliga enligt dig.

Men för att spela ditt spel: hur ska en arvtagare kunna bevisa sin släktings inkomster?
Bevisbördan ligger bokstavligen på arvtagaren - som enbart har pengarna och inget mer.
Kan DU bevisa din inkomst du fick på ditt första sommarjobb? Jag tvivlar det starkt och du kommer säga ”ja” bara för att vinna detta argument så då kontrar jag direkt med att du isåfall måste posta bevis. Bevisbördan ligger alltså på dig att bevisa det, precis som för arvtagaren här.
Du är verkligen hopplös. Jag försöker bjuda in dig när vuxna diskuterar men det är som att spela poker med ett litet barn, man vinner enkelt men det är bara tråkigt så svara inte mer du är bara tröttsam.
Citera
2026-04-07, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
I praktiken är det inte någon större skillnad. De kanske inte har fysiskt tagit kontanterna ifrån honom, men de har gjort att kontanterna förlorat allt sitt värde.
Citera
2026-04-07, 22:13
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Nehe, hur kommer det sig då att mannen inte har dessa 1 miljon kronor att kunna konsumera med?

Han har 1 miljon i värdelösa sedlar. Det är ingen som tagit ifrån honom sedlarna.

Man kan inte räkna med att en viss valuta är värd lika mycket ett antal år in i framtiden. Valutor går upp och ner och ibland blir de värdelösa. Både om man har en valuta i madrassen eller på banken kan den bli värdelös i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in