2026-04-07, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Så varför tycker du det är ok att man ska ta pengar ifrån någon utan att ha bevisat att dom sysslat med kriminell verksamhet?
För att "Väsentlig information saknas om sedlarnas ursprung och förvärv."

Dessutom anser jag, av det lilla vi vet, att det är mycket troligt att pengarna är svarta. Varför skulle man annars förvara en dryg miljon i kartonger på vinden? I alla fall kvinnan i paret arvet kom ifrån, hade ett bankkonto. Det finns absolut ingen rationell förklaring till att förvara en dryg miljon i utgångna sedlar hemma, om man nu inte är numismatiker.

Men om man nu ändå vill ha dessa pengar i flyttkartonger, och de är vita, så borde de kunna visa upp varifrån de kommer.

Allt handlar om att vi vill ha bort hanteringen av svarta pengar och brottsvinster.
Citera
2026-04-07, 21:17
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det gör dom ju?

Nej.

Citat:
Eller menar du att dom har tagit 1 miljon ifrån honom utan att ha bevisat att han sysslat med kriminell verksamhet?

Nej.
Citera
2026-04-07, 21:18
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Prova att läsa inlägget igen kanske.

Om du då inte förstår, läs om igen och repetera tills det går in.

Det börja bli ganska tydligt att du vet att du har fel men är lite för stolt för att erkänna det.

Ignore.
Citera
2026-04-07, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det börja bli ganska tydligt att du vet att du har fel men är lite för stolt för att erkänna det.

Ignore.

Du orkade inte läsa igen nej.

Dåså, livet går vidare.
Citera
2026-04-07, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Cirka 98,5 procent av alla ansökningar om inlösen beviljas. Men hela den här historien stinker.
https://www.mitti.se/nyheter/vasbybo-arvde-en-miljon--i-vardelosa-sedlar-6.3.356279.e3c0e0a65d

Bara följande är nog för att dra öronen till sig:

Personen ska alltså ha vetat att sina föräldrar endast använde kontanter, och ska ha känt till att de sålt en bostadrätt OCH en fritidsfastighet men inte ens reagerat över att deras bankkonto endast innehöll 50k då de gick bort? OCH inte ens brytt sig leta igenom kartonger fastän han visste att de var kontantmänniskor?

Give me a fucking break
Klockrent att föräldrarna sålt till kriminell(a) med svarta pengar. Vem kan annars casha upp så mycket pengar?
Citera
2026-04-07, 21:21
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
För att "Väsentlig information saknas om sedlarnas ursprung och förvärv."

Dessutom anser jag, av det lilla vi vet, att det är mycket troligt att pengarna är svarta. Varför skulle man annars förvara en dryg miljon i kartonger på vinden? I alla fall kvinnan i paret arvet kom ifrån, hade ett bankkonto. Det finns absolut ingen rationell förklaring till att förvara en dryg miljon i utgångna sedlar hemma, om man nu inte är numismatiker.

Men om man nu ändå vill ha dessa pengar i flyttkartonger, och de är vita, så borde de kunna visa upp varifrån de kommer.

Allt handlar om att vi vill ha bort hanteringen av svarta pengar och brottsvinster.

Orsaken till att pengarna sparades i cash kanske var att paret helt enkelt kände för att spara i cash för att nån har sagt att det är bra, ingen annan anledning. Och att detta inte har kommit på tal till deras son så han vet inte om att det var så dom tänkte. Hur menar du att han med detta ska kunna bevisa att pengarna inte var svarta?
Citera
2026-04-07, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Problemet idag är ju att jag jobbar, får pengarna in på kontot, och sen ska JAG ändå bevisa att mina pengar är vita!??!
Det kan liksom inte bli vitare.

Jag ser inte riktigt hur banken eller skatteverket ska kunna missa det?
Det är ju bara att gå in och kolla;
”Ja han har jobbat hela livet, aldrig åkt dit för något skit, äger ungefär vad man kan förvänta sig av nån som jobbat i X år, så då är det logiskt att han har X kronor i madrassen.”

Man skulle ju istället kunna sikta in sig på de som redan bevisat sig vara kriminella.

Ingen bank kommer fråga var din lön kommer ifrån. Det här handlar om en stor summa kontanter. Det är antingen en stor summa kontanter man går in med eller får en insättning som är stor (om du plötsligt får en insättning på en miljon lär de fråga vad det är frågan om ifall du vanligtvis tjänar typ 30+k i månaden. Det här är en person som INTE använde bank öht.

Det hade absolut varit absurt om du fick in din lön varje månad och banken ifrågasatte detta.

Sen är jag lite nyfiken; hur ska man gå efter de som redan bevisat sig vara kriminella om man inte kan först bevisa det med just pengatvätt?
Citera
2026-04-07, 21:37
Medlem
Citat:
Orsaken till att pengarna sparades i cash kanske var att paret helt enkelt kände för att spara i cash för att nån har sagt att det är bra, ingen annan anledning.
Ändå borde de väl man kunna få fram hur pengarna hamnat på vinden. Exempelvis genom att visa på kontantuttag som är större än vad man normalt behöver för att leva.

Sedan är det såklart inte brottsligt att tro det är fiffigt att samla ogiltiga sedlar på hög.

Citat:
Och att detta inte har kommit på tal till deras son så han vet inte om att det var så dom tänkte. Hur menar du att han med detta ska kunna bevisa att pengarna inte var svarta?
Mannen ger två förklaringar, den sistnämnda borde man kunna kolla upp, om affärerna gjordes upp med kontanter eller inte,
Enligt Väsbybon var föräldrarna av en äldre generation som under hela sin livstid inte hade något betalkort utan skötte alla ekonomiska ärenden med kontanter.
Pengarna ska enligt Väsbybon ha kommit från en försäljning av en fritidsfastighet och en försäljning av en bostadsrätt.
Och hur får man ut sin pension i kontanter? Hur betalar man elen med kontanter?

Sedan finns det saker som skulle vara intressanta att känna till, som om någon eller båda i paret var egenföretagare eller inte. Om, hur stor lön tog i så fall den ut? Fanns det något övrigt arv, förutom de 60k kvinnan hade på sitt konto, som en bostadsrätt, en permanentbostad, ett fritidshus och så vidare.

Enligt artikeln i "Mitt i Stockholm",
Cirka 98,5 procent av alla ansökningar om inlösen beviljas.
Så jag tror inte bara att Riksbanken bara dragit något ur arslet vad gäller de där pengarna.
Citera
2026-04-07, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Ingen bank kommer fråga var din lön kommer ifrån. Det här handlar om en stor summa kontanter. Det är antingen en stor summa kontanter man går in med eller får en insättning som är stor (om du plötsligt får en insättning på en miljon lär de fråga vad det är frågan om ifall du vanligtvis tjänar typ 30+k i månaden. Det här är en person som INTE använde bank öht.

Det hade absolut varit absurt om du fick in din lön varje månad och banken ifrågasatte detta.

Sen är jag lite nyfiken; hur ska man gå efter de som redan bevisat sig vara kriminella om man inte kan först bevisa det med just pengatvätt?

Alla kriminella ägnar sig ju inte åt pengatvätt, utan man kanske ska börja med att se om de får in en regelbunden lön, eller om de finns med i brottsregistret i övrigt?

En anekdot från verkligheten som är lite off topic men jag drar den ändå;
Jag hade BankID via Swedbank. (Kund, men inte helkund, sen 45år tillbaka).
Min mobil pajade så jag stod utan BankID.
Gick in på banken, köade och bad om hjälp för att få igång det i nya mobilen som hade fungerat igår på min gamla mobil.
Blev nekad.
Bad om att få prata med en chef, nu var de två pers.
Blev fortsatt nekad.

Jag hade tydligen en rad väldigt märkliga swishar in på kontot.
Jag förklarade att Swisharna (samtliga) var vanliga överföringar från MITT eget bankkonto från min andra bank, vilket såklart framgick tydligt av Swisharna.

Blev fortfarande nekad…

Bad om att få sitta ner i 5min och förklara varenda enskild Swish.
Blev nekad och nu blir jag utpekad av den här mellanchefen på Swedbank, till att vara delaktig till anledningen till deras miljardböter.
Hade jag spelat in det här samtalet så hade chefen fått sparken gissar jag.

Fick alltså åka vidare, anklagad för att vara brottsling, och nu utan tillgång till någon bank alls.
Kom inte åt något konto mer än med kortet på flera dagar pga det.

Det löste sig senare med hjälp av en annan bank som faktiskt lyssnade på sin kund.
Citera
2026-04-07, 21:49
Medlem
löls avatar
Fy fan vad sviken Väsbybon måste känna sig.
Så jäkla tragiskt för individen.
Citera
2026-04-07, 21:50
Medlem
Ograsts avatar
Och vad är då sensmoralen i den här historien? Spara inte pengarna i madrassen!
Citera
2026-04-07, 21:55
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Fy fan vad sviken Väsbybon måste känna sig.

Varför utgår du från att han talar sanning? Det finns ju enorma hål i hans historia?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in