Citat:
Ursprungligen postat av
Anthraxious
Ingen bank kommer fråga var din lön kommer ifrån. Det här handlar om en stor summa kontanter. Det är antingen en stor summa kontanter man går in med eller får en insättning som är stor (om du plötsligt får en insättning på en miljon lär de fråga vad det är frågan om ifall du vanligtvis tjänar typ 30+k i månaden. Det här är en person som INTE använde bank öht.
Det hade absolut varit absurt om du fick in din lön varje månad och banken ifrågasatte detta.
Sen är jag lite nyfiken; hur ska man gå efter de som redan bevisat sig vara kriminella om man inte kan först bevisa det med just pengatvätt?
Alla kriminella ägnar sig ju inte åt pengatvätt, utan man kanske ska börja med att se om de får in en regelbunden lön, eller om de finns med i brottsregistret i övrigt?
En anekdot från verkligheten som är lite off topic men jag drar den ändå;
Jag hade BankID via Swedbank. (Kund, men inte helkund, sen 45år tillbaka).
Min mobil pajade så jag stod utan BankID.
Gick in på banken, köade och bad om hjälp för att få igång det i nya mobilen som hade fungerat igår på min gamla mobil.
Blev nekad.
Bad om att få prata med en chef, nu var de två pers.
Blev fortsatt nekad.
Jag hade tydligen en rad väldigt märkliga swishar in på kontot.
Jag förklarade att Swisharna (samtliga) var vanliga överföringar från MITT eget bankkonto från min andra bank, vilket såklart framgick tydligt av Swisharna.
Blev fortfarande nekad…
Bad om att få sitta ner i 5min och förklara varenda enskild Swish.
Blev nekad och nu blir jag utpekad av den här mellanchefen på Swedbank, till att vara delaktig till anledningen till deras miljardböter.
Hade jag spelat in det här samtalet så hade chefen fått sparken gissar jag.
Fick alltså åka vidare, anklagad för att vara brottsling, och nu utan tillgång till någon bank alls.
Kom inte åt något konto mer än med kortet på flera dagar pga det.
Det löste sig senare med hjälp av en annan bank som faktiskt lyssnade på sin kund.