Citat:
Jönsson gör ett stort nummer att rada upp olika typer av extrema väderhändelser med koppling till uppvärmningen och lista dem efter IPCCs confidence. Jag var glad att han åtminstone var ärlig i att inte försöka vilseleda om den mycket starka associationen till extrem nederbörd, även om han inte riktigt verkade ta det hela på så stort allvar. Han fokuserade mer på en lista med variationer av bränder och tropiska cykloner och liknande, där confidence enligt IPCC är låg.
Confidence ska inte tolkas som sannolikhet. Det är helt fel sätt att tänka. Confidence pratar om hur stor mängd forskning som gjorts för att ta reda på saken i frågan. Hur många citationer finns det, typ. När IPCC pratar om sannolikhet för en viss typ av utveckling eller väderhändelse så pratar de om likelyhood.
Detta låtsas Jönsson inte om. Och eftersom hans tes tycks vara att lagstiftare och media överdriver vad IPCC säger om extremväder, går det inte att betrakta hans vilseledande felaktigheter som ärliga misstag, utan de måste rimligen ses som avsiktliga lögner. Så nej, ärlighet är det sista jag skulle tillskriva honom. Han är en grifter.
Confidence ska inte tolkas som sannolikhet. Det är helt fel sätt att tänka. Confidence pratar om hur stor mängd forskning som gjorts för att ta reda på saken i frågan. Hur många citationer finns det, typ. När IPCC pratar om sannolikhet för en viss typ av utveckling eller väderhändelse så pratar de om likelyhood.
Detta låtsas Jönsson inte om. Och eftersom hans tes tycks vara att lagstiftare och media överdriver vad IPCC säger om extremväder, går det inte att betrakta hans vilseledande felaktigheter som ärliga misstag, utan de måste rimligen ses som avsiktliga lögner. Så nej, ärlighet är det sista jag skulle tillskriva honom. Han är en grifter.
Hehe... jag var nästan helt säkert på att någon (inte minst du) skulle nappa på det betet. Det gäller ju att peka på hare (oväsentlig detalj) så att alla tittar bort från det väsentliga. Men oss som sett videon lurar du inte.
Nämligen det att en opinionsbildare för tre år sedan gjorde en bra sammanfattning av det ungefärliga läget med utgångspunkt i citat från IPCC. Videon "Extremväder eller extrema tolkningar?" säger väl ungefär att han tycker vi skall handla mer rationellt och inte ha panik som leder till dumma och förhastade slutsatser. Världen brinner inte upp i morgon som somliga säger i videon.
Jag tror på det hela taget att hans presentation av IPCC:s huvudpunkter stämmer rätt bra. Ingen random watchdog i en oändlighetstråd på Flashback lär ändra på den bilden såvida denne inte presenterar en minst lika bra sammanfattning, med referenser, lite som Henrik gjort, som visar på något helt annat än det Henrik menar IPCC säger.