Citat:
Ursprungligen postat av
anomalign
Om du visste det minsta om forskning, och inte läste forskning som om du aldrig gått en dag i skolan, så skulle du veta bättre än att invända mot mig när jag klagar över att Jönsson kallade IPCCs kod "low confidence" för "låg sannolikhet", vilket är ett direkt sakfel.
...
Ja, det stämmer att Henrik Jönsson felöversätter "confidence".
Eftersom
anomalign här gör ett stort nummer av just den detaljen rekommenderar jag alla som tror att det betyder att Henrik Jönsson storljuger om IPCC att titta på videon, istället för att svälja denne
anomaligns tirader:
https://m.youtube.com/watch?v=WuLTkHynrOA
Viktigast av allt, när det gäller frågan om ärlighet, är att Henrik Jönsson visar den engelska texten från IPCC klart och tydligt, så det är bara att frysa videon och läsa vad som står. Och han gör det inte en gång, han citerar åtskilliga delar av IPCC:s text och han spaltar upp olika förutspådda scenarier efter IPCC:s konfidensgrad.
Som sagt, han översätter felaktigt "confidence" med "sannolikhet" men om man skall försöka göra det till en avgörande fråga för betydelsen av det sammanlagda kommunicerade innehållet i videon så gör man sig ju bara löjlig. Det är ju tämligen självklart nämligen att när IPCC säger att ett framtida scenario förutspås med t.ex. "low confidence" så är det ett scenario som är mindre
sannolikt än ett som förutspås med "high confidence".
Och det är ju enbart en mycket liten detalj i Henrik Jönssons
faksimila presentation av avsevärt mer IPCC-text än vad somliga storfräsare här lyckas prestera fast de jobbar dag och natt med att bajsa ur sig text.
Henrik Jönssons video "Extremväder eller extrema tolkningar?" är dessutom sevärd av fler skäl. Nu tre år gammal känns den fortfarande helt relevant och kanske till och med lite profetisk. För debatten har ju faktiskt sansat sig generellt en liten aning under dessa tre år tycker jag. Greta är t.ex. inte tillnärmelsevis lika poppis längre.
Dessutom är den rätt kul och framförallt är den sansad. Det är inte panik, vi skall handla rationellt o.s.v. Och om nu någon sedan panikskriver att Henrik Jönsson är "klimatförnekare" utan att titta på filmen så vet vi andra, som har tittat, vad han egentligen säger om de sakerna och kan skratta gott åt hur somliga gör bort sig.