2026-04-02, 23:42
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
I förhöret går RB igenom ett antal saker han diskuterat med SE i relation till MOP. Däribland hans utstämplingstid.

Sakerna han diskuterat med SE i relation till MOP kan självklart vara vad RB menar när han säger att han inte pratat mer ”om detta” med Stig. Det är rentav den naturliga tolkningen.

Det finns ingen giltig anledning att göra en godtycklig avgränsning och skala bort utstämplingstiden från RB:s tänkbara syftning. Det är och förblir en spekulation.

Det håller jag inte med om.

Dessutom är det osant att RB "skalade bort" det senare beskedet till SE om den rätta tiden (23.20). RB förklarade i förhöret den 9 juni varför han gav fel tid till SE den 1 mars (23.19). "Det var därför jag också sa 23.19 åt honom." För att han inte kollade den registrerade tiden i Timecon förrän senare. Det är innebörden av vad RB säger i förhöret. Det framgår att RB lämnade fel tid till SE den 1 mars (23.19) och rätt tid efter den 1 mars och senast på morgonen den 10 mars (23.20). Därför uppgav SE att rätt tid var 23.20 i de tre återstående förhören 1986.

"Ja, den kollade jag med fröken ur då. Det var faktiskt så att klockan gick, våran klocka gick inte fel utan vår tidsapparat stod på 23.20 men vår klocka gick en minut fel vilket jag konstaterade vid kontroll med fröken ur. Och det var därför jag också sa 23.19 åt honom. (Sedan såg jag att tiden var fel) och ställde om systemet."

"Vår tidsapparat" (som visade 23.20 och inte gick fel) är Timecons arbetstidsterminal i hisshallen ("våran klocka" är digitalklockan i informationsfönstret på ovansidan av arbetstidsterminalen som framgår i personaltidningen Oss Emellan 1983).

"Vår klocka" (som visade 23.19 och gick en minut fel) är Timecons systemklocka (ej att förväxla med "våran klocka"). RB "ställde om systemet". Inte digitalklockan på arbetstidsterminalen.

Andra tolkningar är tekniskt omöjliga.

När RB uppgav i förhöret den 9 juni att "den kollade jag med fröken ur då" menade han att man alltid jämförde klockorna med Fröken Ur. Om man misstänkte att de gick fel. Det var självklart. RB menade inte att han jämförde klockorna med Fröken Ur just "då" (när han samtalade med SE den 1 mars).

När SE uppgav i förhöret den 10 mars att "vid senare kontroll med fröken Ur har det konstaterats att stämpeluret gick 1 minut för sakta" hade RB meddelat att rätt tid var 23.20 och inte 23.19. Självklart hade RB inte förklarat hur Timecon fungerade. SE drog slutsatsen att det var "stämpeluret" som gick en minut efter.

Det var tvärtom. Det var digitalklockan på arbetstidsterminalen ("stämpeluret") som gick rätt (och visade 23.20) och Timecons systemklocka som gick fel (och visade 23.19). Det var Timecons systemklocka som avgjorde vilken tid som registrerades. In- och utstämplingstider som redan hade fått fel tid när RB "ställde om systemet" (och korrigerade Timecons systemklocka) var självklart fel i fortsättningen också. RB korrigerade Timecons systemklocka. Inte tider som redan hade registrerats (som SE:s utstämplingstid 23.19).

RB "ställde om systemet". Inte digitalklockan på arbetstidsterminalen.
Citera
2026-04-02, 23:47
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalkin
Precis så!! Med confirmation bias så kan man bekräfta eller avföra Engström som varandes på platsen vid tidpunkten på mordet. De som påstår att Engström har alibi har enkelt bara gissat.

Instämmer!
Och de som påstår att han är GM, på sannolika skäl eller även skäligen misstänkt gissar också..
Citera
2026-04-03, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Att överåklagare Lennart Guné hade rätt när han meddelade den 18 december 2025 att det inte var säkert att Stig Engström stämplade ut 23.19.

Att det inte var säkert innebär ju inte att det definitivt inte var så. Om media rapporterar att det inte är säkert att Ronaldo fortsätter nästa säsong betyder det inte att han till 100% slutar. Alltså är det en öppen fråga. Anser jag.
Citera
2026-04-03, 08:55
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalkin
Exakt. Men rätt många som är intresserade av Palme-mordet har uppenbarligen Aspergers och de förstår inte sådana nyanser.

Haha, ja det är nog så. Nej, Stig samtalade inte två minuter denna fredagskväll. Han hade bråttom ”hem” dvs han visste sannolikt att OP och LP promenerade mot tunnelbanan och behövde passera Skandia/passera på andra sidan Sveavägen. Därav de barnsliga lögnerna om mörka urtavlor etc.

Han medger själv att han är bakom paret Palme men ljuger uppenbarligen om smällarna och sitt agerande på mordplatsen och efteråt.

Tycker verkligen inte att ljugandet är skickligt, inte ens poliserna som tyvärr förblindades av fantasier om politiska grupper och fantasifulla motiv köpte Stigs berättelser.

De såg bara inte motiven bakom Stigs lögner och lät sig luras av hans tillgjorda och förment harmlösa persona.
Citera
2026-04-03, 09:01
Medlem
Citat:
Jag visste inte ens att Ronaldo fortfarande spelar.

Du ser hur okunnig jag är.

Läs gärna mitt föregående inlägg en gång till.

Det vore intressant om du kunde berätta hur du ställer dig till uttrycken "pratade någon minut", "sprang en kvart" och "kostade en hundring". Innebär dessa exakt någon minut, 15.00 minuter och 100 kr eller kan det vara 2 min 25 s, 14 min 7 s och 96 kr? Sedan kan man överföra det till "pratade ett par minuter" och tänka vad som blir konsekvensen om SE faktiskt stämplade ut 23.19.12 och pratade i en min och 42 s. Då är han på Sveavägen lite innan 23.21. Och gör vad?
Citera
2026-04-03, 09:29
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Behövs inte, att något inte är säkert innebär inte att det definitivt är på ett annat sätt. Det är inte säkert att jag kommer på Mattias fest på fredag betyder inte att jag absolut är frånvarande. Tror att precis alla i den här tråden instämmer. På samma sätt som när det gäller ett par minuter eller en kvart.

Överåklagare Lennart Guné hade inte tagit del av uppgifterna om Skandias tidredovisningssystem Timecon när han uttalade sig den 18 december 2025. Uppgifterna finns inte i utredningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Det vore intressant om du kunde berätta hur du ställer dig till uttrycken "pratade någon minut", "sprang en kvart" och "kostade en hundring". Innebär dessa exakt någon minut, 15.00 minuter och 100 kr eller kan det vara 2 min 25 s, 14 min 7 s och 96 kr? Sedan kan man överföra det till "pratade ett par minuter" och tänka vad som blir konsekvensen om SE faktiskt stämplade ut 23.19.12 och pratade i en min och 42 s. Då är han på Sveavägen lite innan 23.21. Och gör vad?

De flesta svenskar använder inte uttrycket "ett par minuter" om de inte menar två minuter eller tre. Tror att precis alla språkforskare instämmer.

Det är en sak att vittnen kan uppge "ett par minuter" när tiden bara var en minut (vittnen kan ha fel).

Det är en annan sak att vittnen kan uppge "ett par minuter" när de menar en minut.

Det förra håller jag med om, men det senare inte.
Citera
2026-04-03, 09:35
Medlem
Citat:
Överåklagare Lennart Guné hade inte tagit del av uppgifterna om Skandias tidredovisningssystem Timecon när han uttalade sig den 18 december 2025. Uppgifterna finns inte i utredningen.

De flesta svenskar använder inte uttrycket "ett par minuter" om de inte menar två minuter eller tre. Tror att precis alla språkforskare instämmer.

Det är en sak att vittnen kan uppge "ett par minuter" när tiden bara var en minut (vittnen kan ha fel).

Det är en annan sak att vittnen kan uppge "ett par minuter" när de menar en minut.

Så när man säger ett par minuter klockar man tiden? Det köper inte jag. Och tydligen i princip ingen i den här tråden.
Citera
2026-04-03, 09:37
Medlem
Citat:

Återkom gärna med dina redogörelser för övriga tidsexempel. Om du ska hämta en kompis om 20 minuter ska han absolut inte gå ut efter 19 min och 16 s. Jag menar, säger folk 20 min är det ju 20 min och inget annat.
Citera
2026-04-03, 09:44
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Haha, ja det är nog så. Nej, Stig samtalade inte två minuter denna fredagskväll. Han hade bråttom ”hem” dvs han visste sannolikt att OP och LP promenerade mot tunnelbanan och behövde passera Skandia/passera på andra sidan Sveavägen. Därav de barnsliga lögnerna om mörka urtavlor etc.

Han medger själv att han är bakom paret Palme men ljuger uppenbarligen om smällarna och sitt agerande på mordplatsen och efteråt.

Tycker verkligen inte att ljugandet är skickligt, inte ens poliserna som tyvärr förblindades av fantasier om politiska grupper och fantasifulla motiv köpte Stigs berättelser.

De såg bara inte motiven bakom Stigs lögner och lät sig luras av hans tillgjorda och förment harmlösa persona.

Du har uppenbart inte läst förhören.

Stig fick ingen motfråga när han påstod att han hört en "smäll" 20 meter från mordplatsen och att han nådde platsen "5 - 6 sekunder" senare.

Som alla förstår kan inte Stig ha befunnit sig 20 meter från mordplatsen när skotten kom utan att se gärningsmannen, gärningsmannens flykt och vittnet Anders Björkman mindre än 10 meter bakom gärningsmannen. Stig kan heller inte ha avverkat 20 meter på 5 - 6 sekunder utan att springa.

Förhöret leddes av en av de trögaste kriminalpoliser som någonsin har funnits i vårt avlånga land, Allan Bäckström.
Citera
2026-04-03, 09:51
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw

I rätten sa han att han sa "gonatt till nattpersonalen" och det var ungefär vad han sa till RB dagen efter mordet. Inledningsvis garderade han sig (som GM) alltså mot att någon kan ha sett honom gå strax bakom paret Palme på Sveavägen, det gick helt enkelt inte att backa ifrån det med en ny version. RB och SE hade gemensamt konstaterat, med hänsyn taget till utstämplingstiden, att klockan bör ha varit 23.20 när han var ute på gatan "men inte just så mycket mer".

Senare (efter Idreveckan) vidareutvecklade han förväxlingen med språngmarschen via Supervittnet som han antydde kan ha sett honom springa.
Senast redigerad av MrBarnaby 2026-04-03 kl. 10:35.
Citera
2026-04-03, 10:00
Medlem
Citat:
Du får köpa vad du vill.

Den här tråden borde aldrig ha funnits.

Fler exempel behövs inte.

"Fler exempel behövs inte"

Jo, det är synnerligen intressant att veta hur du ställer dig till andra utttryck som "svenskar" och "språkforskare" använder. Berätta gärna hur långt ett samtal på "någon minut" är.
Citera
2026-04-03, 13:24
Medlem
Det ÄR ju lite intressant att Engström visstnog lämnar sitt kontor samtidigt som Palme lämnar bion, 23:15.

Man har vel sett värre sammanträff, men endå liksom. Om någon ringde Engström från en bil och sa att nu lämnar han bion då har ju inte Engström bråttom egentligen. Han kan växla ett par ord med väktarna innan han går ut. Lite för sakens skull liksom. Se lite normal ut.

Han täckte isåfall Sveavägen söderut.
Undrar om man kunde se ut på gatan från receptionen? Hur det såg ut därifrån?

Kanske var det just därför han stod i receptionen, för att spana efter Palme? Så det är därför han säger att han inte har pratat med väktarna. Vill inte avslöja att han stått och spanat efter Palme?

Nej, det här kan ha skedd på många sätt. Men SE är inte ute av dansen än, oavsett mockrättegångar och överåklagare. Så är det med den saken.
Senast redigerad av Ballalaila 2026-04-03 kl. 13:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in