2026-04-02, 21:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Förklarat och utrett i tidigare inlägg.

Jepp. Senare.

Därför att RB ännu inte hade jämfört med Fröken Ur den 1 mars. Det är inte vad han säger i förhöret den 9 juni (det är inte vad han menar med "då"). Att skotten kom 23.21 var inte känt för allmänheten på eftermiddagen den 1 mars. RB hade bara kollat i Timecon vilken tid som var registerad. Tiden 23.19 var registrerad. Som framgår i PH:s PM den 5 juni. Att tiden 23.19 var registrerad i Timecon förändrades inte när RB senare jämförde med Fröken Ur och "ställde om systemet" (korrigerade Timecons systemklocka). Det gjorde han efter den 1 mars. När det blev känt för allmänheten att skotten kom 23.21 (den 2 mars).

Nej. Av nyss nämnda skäl.

Det här är samma typ av stolleprov som att YN skulle ha sett SE springa och titta bakåt tre gånger, och fippla med väskan, väster om barackerna. Fantastiska spänningsromaner kan du skriva på annat håll.

RB säger:

"Och så åkte jag in hit och så tittade jag på tiden här och konstatera att det var 23:19 då. Sedan ringde jag honom på nytt härifrån och gav honom tidsangivelsen."

"vår klocka gick en minut fel vilket jag konstaterade vid kontroll med Fröken Ur. Och det var därför jag också sa 23:19 åt honom."

Så kontrollen mot Fröken Ur skedde alltså på Skandia, innan RB ringde till SE samma dag. Den 1:a mars.

Sedan ger RB denna tid, och de andra han säger att han kollat upp, till PH.

Det stod klart för 40 år sedan. Det står klart nu. SE stämplade ut runt 23:19.
Citera
2026-04-02, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det här är samma typ av stolleprov som att YN skulle ha sett SE springa och titta bakåt tre gånger, och fippla med väskan, väster om barackerna. Fantastiska spänningsromaner kan du skriva på annat håll.

RB säger:

"Och så åkte jag in hit och så tittade jag på tiden här och konstatera att det var 23:19 då. Sedan ringde jag honom på nytt härifrån och gav honom tidsangivelsen."

"vår klocka gick en minut fel vilket jag konstaterade vid kontroll med Fröken Ur. Och det var därför jag också sa 23:19 åt honom."

Så kontrollen mot Fröken Ur skedde alltså på Skandia, innan RB ringde till SE samma dag. Den 1:a mars.

Jepp..håller med.

Efter utstämpling så torde samtal med väktare initierats samt utförts.

Stig Engström steppar utanför Skandias entre omkring 23.20.30.

Sammanfaller både med hans egna såsom väktarnas uppgifter,tycker du inte?
Citera
2026-04-02, 21:59
Medlem
Lebels avatar
Bra invändningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
RB uppger i juni att han inte pratat med SE sedan telefonsamtalen den 1 mars. Hur skulle han då ha kunnat lämna en annan tid senare?

Det stämmer inte. RB uppgav att "vi pratades vid tre gånger och sedan har inte jag pratat med Stig efteråt om detta". Som framgår i förhöret med RB den 9 juni syftade han på Stigs upplevelser under mordnatten. Det hindrar inte att RB lämnade rätt tid till Stig senare (23.20). Sannolikt den 10 mars. När Stig återvände från semestern.

Citat:
Tidigare föreslog du att RB ställde om systemet den 2 mars. Den 2 mars var en söndag.

Varför skulle RB på eget intiativ åka in på en söndag för att ställa om systemet, trots att SE inte bett om det och trots att det inte framgår i RB:s förhör?

Jag skrev att RB inte hade någon anledning att kolla den registrerade tiden i Timecon förrän den 2 mars. När allmänheten fick veta vilken minut mordet ägde rum. RB kan mycket väl ha kollat den registrerade tiden och jämfört med Fröken Ur (och arbetstidsterminalen i hisshallen) den 3 mars.
Citera
2026-04-02, 22:02
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
"Lässvårigheter"?

Ber ödmjukast om ursäkt du allvetande.

Att de inte kommenterat Timecon fast de tagit del av det och fortsätter att hävda att SE stämplade ut 23.19 betyder....

Att överåklagare Lennart Guné hade rätt när han meddelade den 18 december 2025 att det inte var säkert att Stig Engström stämplade ut 23.19.
Citera
2026-04-02, 22:10
Medlem
Lebels avatar
Citat:

RB säger:

Dina 15471 stolleprov kommer nog ingen i närheten av.

Vad RB uppgav i förhöret den 9 juni 1986 är förklarat i tidigare inlägg.
Citera
2026-04-02, 22:13
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Som framgår i förhöret med RB den 9 juni syftade han på Stigs upplevelser under mordnatten.

Det är ditt antagande.

Citat:
Jag skrev att RB inte hade någon anledning att kolla den registrerade tiden i Timecon förrän den 2 mars.

Du skrev att RB sannolikt kollade tiderna den 2 mars. Bland annat här:

Citat:
Bergström kontrollerade klockorna senare. Sannolikt den 2 mars.

Att RB på eget initiativ skulle åka in till Skandia på söndagen den 2 mars för att mixtra med systemet, utan att ens ha möjlighet att kontakta SE eftersom han då var i Idre, är minst sagt långsökt.
Citera
2026-04-02, 22:18
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det är ditt antagande.

Nej, det är inget antagande. Det framgår av förhöret att RB syftar på Stigs upplevelser under mordnatten.

Citat:
Du skrev att RB sannolikt kollade tiderna den 2 mars.

Att RB på eget initiativ skulle åka in till Skandia på söndagen den 2 mars för att mixtra med systemet, utan att ens ha möjlighet att kontakta SE eftersom han då var i Idre, är minst sagt långsökt.

Det står jag för. RB verkade nyfiken av sig. Mycket nyfiken.
Citera
2026-04-02, 22:47
Medlem
Citat:
RB jobbade med detta dagligen. Han tog sig det extra bekymret att jämföra med Fröken Ur.

Varför skulle han ge fel uppgift till SE och PH?

Om det hade stått 23:19 i originalet, så hade SE stämplat ut 23:18.

Detta eftersom systemklockan gick en minut för fort jämfört med Fröken Ur.

Kan inte ta 40 år att lista ut det.

Jag tror lika gärna Engström kan ha stämplat ut 23:18, faktiskt. Det passar liksom bättre. Han lämnar kontoret 23:15, leverar lite post kommer ner och stämplar ut 23:18.

Sen ett litet snack med väktarna och ut på gatan. Kanske innan 23:20 faktiskt, HO säger att Engström lämnar vid 23:20-tiden, men det kan lika gärna varit en minut före. Ett «tvåminuters» samtal tre månader senare.. nja det kan lika gärna varit en halv eller en minut.

För allt vi vet stod Engström ute på gatan och tog en sigg innan 23:19. Ready to rock!
Citera
2026-04-02, 22:48
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Nej, det är inget antagande. Det framgår av förhöret att RB syftar på Stigs upplevelser under mordnatten.

I förhöret går RB igenom ett antal saker han diskuterat med SE i relation till MOP. Däribland hans utstämplingstid.

Sakerna han diskuterat med SE i relation till MOP kan självklart vara vad RB menar när han säger att han inte pratat mer ”om detta” med Stig. Det är rentav den naturliga tolkningen.

Det finns ingen giltig anledning att göra en godtycklig avgränsning och skala bort utstämplingstiden från RB:s tänkbara syftning. Det är och förblir en spekulation.

Citat:
Det står jag för. RB verkade nyfiken av sig. Mycket nyfiken.

Borde ha framgått i förhöret med RB.

Ett mastodontförhör i dialogform och ändå inte en stavelse om att RB åkte in en gång till på söndagen eller gav en annan tid till SE senare.

Och nej, en halv maskad rad räcker inte för att få in allt det.
Citera
2026-04-02, 22:48
Medlem
Btw det finns INGET kvitto på tiden.
Citera
2026-04-02, 22:52
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jepp..håller med.

Efter utstämpling så torde samtal med väktare initierats samt utförts.

Stig Engström steppar utanför Skandias entre omkring 23.20.30.

Sammanfaller både med hans egna såsom väktarnas uppgifter,tycker du inte?

Vilket RB hörde sig för om redan dagen efter, och då nekade SE till att han pratat med väktarna på vägen ut.

Du känner till att RB pratade med väktarna också, den 1:a mars? AK torde då ha varit där. Då framkom inget att SE skulle ha pratat på vägen ut, men däremot att han kom tillbaka, och gick in för att dricka kaffe.

Så helt övertygad är jag inte om HO:s uppgift. Han kanske bara drog till med något.
Citera
2026-04-02, 23:16
Medlem
Det finns inget kvitto. Uppgifter om utstämplingen var ditt o datt eller jag tror Engström lämnade vid «23:20»-tiden.. altså ärligt talat.

Nånstans mellan 23:15 och 23:20 kom Engström ut på gatan. Thats it.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in