2026-03-28, 12:02
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Hur är en trafikolycka jämförbart med en LVU-dom? Det var inte en jämförelse.

På det sättet jag precis förklarade, det var en metafor.

Citat:
Så vad förnekar ni då allt om att barn dör och far illa inom LVU? Samt rättsosäkerheten.

Detta är definitionen av en halmgubbe, läste du ens vad jag skrev?
Citera
2026-03-28, 12:08
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Och så var vi tillbaka till punkten ang att läsa innehållet och förstå det.

Som Ronja skriver löper barn som placeras 3-5x större risk att dö. Då pga sina hemförhållanden, trauma etc. Ronjas studie handlar om när man felbedömer någon som inte nödvändigtvis har behovet av en placering utan snarare behöver hjälp.

Dvs 3-5 är bakomliggande orsaker, Ronjas 6,8% är placeringsorsakad risk.

Det innebär att för varje barn som dör av sina "gamla" problem, dör det 3,5 barn till på grund av själva statliga interventionen. (För den jämförda gruppen)
Bland de barn som faktiskt har placerats i Sverige, ser vi en dödlighet som är 3–5 gånger högre än hos barn som inte placerats. Det är ett konstaterande av ett historiskt faktum. Det säger dock inget om varför de dör.

Fakta är alltså att barn som placeras i Sverige har en 3–5 gånger högre risk att dö i ung ålder än sina jämnåriga. Det är utgångspunkten och det är ett facit på ett enormt misslyckande.

Det finns liknande problem i andra länder, men Helénsdotters studie visar svart på vitt att det svenska systemet har en unik brist på rättssäkerhet eftersom domarnas personliga dömande spelar större roll än lagen. Vi har ett system där slumpen avgör vem som dör och vem som får leva.

Det är ju denna horribla brist på rättssäkerhet i Sverige som är det problem som FU påtalar. Och som du och dina mobbar-kollegor inte fattar.
Citera
2026-03-28, 12:08
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren

Jag har läst ditt engagemang i tråden. Min uppfattning är korrekt.

Nej, det är ingen metafor. Du förstår inte vad ordet betyder.

LVU är handling, inte någon olycka.

Inget som du skriver visar på någon upprördhet om det totalt fallerade systemet vi har. Tvärtom, du förnekar det.

Påståendet att barn systematiskt tas av svenska myndigheter över någon form av barnhandel har legitimitet bakom det.

Vi kan exkludera FU helt ur den diskussionen.
Citera
2026-03-28, 12:11
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Bland de barn som faktiskt har placerats i Sverige, ser vi en dödlighet som är 3–5 gånger högre än hos barn som inte placerats. Det är ett konstaterande av ett historiskt faktum. Det säger dock inget om varför de dör.

Fakta är alltså att barn som placeras i Sverige har en 3–5 gånger högre risk att dö i ung ålder än sina jämnåriga. Det är utgångspunkten och det är ett facit på ett enormt misslyckande.

Det finns liknande problem i andra länder, men Helénsdotters studie visar svart på vitt att det svenska systemet har en unik brist på rättssäkerhet eftersom domarnas personliga dömande spelar större roll än lagen. Vi har ett system där slumpen avgör vem som dör och vem som får leva.

Det är ju denna horribla brist på rättssäkerhet i Sverige som är det problem som FU påtalar. Och som du och dina mobbar-kollegor inte fattar.

Nej. Du förvränger du.

De 3-5x hade mest troligen, tragiskt nog, dött oavsett. Pga bakomliggande problematik som bla värdelösa hemförhållanden.

Utöver dessa ”oundvikliga” fall dör det 3,5 barn pga marginalfall/fel vård. Hoppas det ger dig lite klarhet.
Citera
2026-03-28, 12:11
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Du håller på med metadiskussioner hela tiden. Vad vill du säga som har med tråden att göra? Du behöver klargöra det för att det ska gå att bemöta.
Citera
2026-03-28, 12:12
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Nej. Du förvränger du.

De 3-5x hade mest troligen, tragiskt nog, dött oavsett. Pga bakomliggande problematik som bla värdelösa hemförhållanden.

Utöver dessa ”oundvikliga” fall dör det 3,5 barn pga marginalfall/fel vård. Hoppas det ger dig lite klarhet.
Nej, jag förvränger inte.
Citera
2026-03-28, 12:17
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Jag har läst ditt engagemang i tråden. Min uppfattning är korrekt.

Nej, det är ingen metafor. Du förstår inte vad ordet betyder.

LVU är handling, inte någon olycka.

Inget som du skriver visar på någon upprördhet om det totalt fallerade systemet vi har. Tvärtom, du förnekar det.

Påståendet att barn systematiskt tas av svenska myndigheter över någon form av barnhandel har legitimitet bakom det.

Vi kan exkludera FU helt ur den diskussionen.

Ok så du förstår inte vad en metafor är helt enkelt.
Du har rätt jag anser inte vi har ett helt fallerande system med systematisk kidnappning av barn, jag tror inte på konspirationsteorierna helt enkelt.
Citera
2026-03-28, 12:19
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du håller på med metadiskussioner hela tiden. Vad vill du säga som har med tråden att göra? Du behöver klargöra det för att det ska gå att bemöta.

Läs för dig själv bara?

(FB) ”LVU-sekten” påstår att Svenska myndigheter systematiskt kidnappar och säljer barn.
Citera
2026-03-28, 12:20
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ok så du förstår inte vad en metafor är helt enkelt.
Du har rätt jag anser inte vi har ett helt fallerande system med systematisk kidnappning av barn, jag tror inte på konspirationsteorierna helt enkelt.
Och då är vi tillbaka i att förneka allt igen då.

Du menar alltså att all denna forskning och journalistik är lögn.
Citera
2026-03-28, 12:27
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Och då är vi tillbaka i att förneka allt igen då.

Du menar alltså att all denna forskning och journalistik är lögn.

Jag menar det jag skriver, varför måste du försöka tillskriva mig åsikter hela tiden.

Jag menar det jag skriver, börja med att läsa det så kan vi ha en diskussion kring det, och inte en diskussion om vad du anser jag tycker.
Citera
2026-03-28, 12:29
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Jag menar det jag skriver, varför måste du försöka tillskriva mig åsikter hela tiden.

Jag menar det jag skriver, börja med att läsa det så kan vi ha en diskussion kring det, och inte en diskussion om vad du anser jag tycker.
Jag tillskriver dig inget. Du förnekar vad journalister och forskning visar om LVU och låtsas om att allt går rätt till.

Det är aningen empatistört att vältra sig i alla dessa människors misär och hålla förövare om ryggen som du gör.
Citera
2026-03-28, 12:38
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Jag tillskriver dig inget. Du förnekar vad journalister och forskning visar om LVU och låtsas om att allt går rätt till.

Det är aningen empatistört att vältra sig i alla dessa människors misär och hålla förövare om ryggen som du gör.

Vänligen citera när jag sagt att allt går rätt till?
Jag vet med mig att jag inte gjort det och det inte är min åsikt, och ditt svar kommer inte vara något sådant citat, men varsågod motbevisa mig och styrk detta påstående tack. Alternativt håll käft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in