2026-03-28, 09:52
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Barn dör av placeringarna och allt ovanstående.

Folk är inte skrämda nog skulle jag säga...

Jag garanterar dig att det finns grövre mörkertal om det här. Ratifikationerna är närmst omöjliga att kalkylera.

Det dör 150-200 barn i Sverige per år, i åldrarna 0-19år. Detta inkluderar alltså cancerfall, medfödda fel, olyckor, självmord, mord, marginalfall etc.

Dvs mycket enkelt att kalkylera. De 13 jag nämner är alltså dom som faktiskt löper en ökad risk att dö under statens vård, övriga gör det inte. Om de inte har bakomliggande sjukdomar etc. Vill du räkna med marginalfall + barn som av naturliga/onaturliga anledningar dör under statens vård är det kanske totalt 20 per år. Vilket verkar överensstämma med socialstyrelsens statistik vad jag kan se.
Citera
2026-03-28, 10:00
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Det dör 150-200 barn i Sverige per år, i åldrarna 0-19år. Detta inkluderar alltså cancerfall, medfödda fel, olyckor, självmord, mord, marginalfall etc.

Dvs mycket enkelt att kalkylera. De 13 jag nämner är alltså dom som faktiskt löper en ökad risk att dö under statens vård, övriga gör det inte. Om de inte har bakomliggande sjukdomar etc. Vill du räkna med marginalfall + barn som av naturliga/onaturliga anledningar dör under statens vård är det kanske totalt 20 per år. Vilket verkar överensstämma med socialstyrelsens statistik vad jag kan se.
Det här är ett helt sinnessjukt svar på faktan jag gav dig.

Det står inte rätt till i huvudet på dig som gör så här.

LVU tar barn från familjer och sätter dem i händerna på kriminella som vanvårdar dem grovt. Det leder till kraftig misär och självmord. Vi ska inte ha det på det här viset.
Citera
2026-03-28, 10:05
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:

LVU tar barn från familjer och sätter dem i händerna på kriminella som vanvårdar dem grovt. Det leder till kraftig misär och självmord. Vi ska inte ha det på det här viset.

Ja du försökte avleda till annan bullshit som jag inte låter mig luras in på. I vanlig ordning väljer du något uppenbart hemskt som absolut ingen tycker är bra.

Ronja diskuterades, inte kriminella hvb-hem.
Citera
2026-03-28, 10:07
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:

Det dör fler av trafikolyckor, varför förbjuder vi inte bilar? Bättre för miljön också.
Citera
2026-03-28, 10:07
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ja du försökte avleda till annan bullshit som jag inte låter mig luras in på. I vanlig ordning väljer du något uppenbart hemskt som absolut ingen tycker är bra.

Ronja diskuterades, inte kriminella hvb-hem.
Du är helt förlorad. Vårt LVU-system förstör många barn och är rättsosäkert. Ditt engagemang i hela den här debatten har vart att håna och förnedra drabbade.

Du söker inte efter att åstadkomma vad som är för barnens bästa.
Citera
2026-03-28, 10:09
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Det dör fler av trafikolyckor, varför förbjuder vi inte bilar? Bättre för miljön också.
Vilket fullkomligt nonsensargument. Insatsen sätts in för att hjälpa barnen, istället gör de situationen värre.

Kan du förklarar hur trafikolyckor är jämförbara med LVU?
Citera
2026-03-28, 10:15
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ditt engagemang i hela den här debatten har vart att håna och förnedra drabbade.

Nej nej. Mitt engagemang har hela tiden varit att belysa hur vissa drabbade försöker utnyttja och gaslighta omgivningen till att tro att dom är offer för socialtjänstens brister. När dom i själva verket har fått korrekta LVUn, fattar ju vem som helst. Utom vissa då som också är rädda för 5G, vaccin och vill ha folie på skallen.
Citera
2026-03-28, 10:22
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Nej nej. Mitt engagemang har hela tiden varit att belysa hur vissa drabbade försöker utnyttja och gaslighta omgivningen till att tro att dom är offer för socialtjänstens brister. När dom i själva verket har fått korrekta LVUn, fattar ju vem som helst. Utom vissa då som också är rädda för 5G, vaccin och vill ha folie på skallen.
Den enda du övertygar om detta är dig själv.

Det är uppenbart att det sker någon form av 'barnhandel' med lvu och godtyckliga omhändertagningar. Det har jag belagt väl.

Alla barn som har LVUats har inte gjorts det i onöden.

Men systemet ser ut så att alla LVU är de facto fel, inte för att föräldrarna bör separeras från barnen av uppenbara skäl utan att rättsprocessen inte hör hemma i en rättsstat samt att garantin för att barnen behandlas rätt när väl är i statens vård.

Idag fungerar många SiS-hem som någon sjuk form av våldtäcksfabriker där man drogar ned unga flickor för att sedan våldföra sig på dem.

(FB) Omfattande sexuella övergrepp mot barn på statliga ungdomshem - Vem ska tro på mig?

Systemet är sjukt ända in i benmärgen och behöver rivas ur och byggas om.
Jag vägrar acceptera att staten ska skapa myndigheter där barnvåldtäckt och barnhandel sker. Idag är detta verkligheten.
Citera
2026-03-28, 10:42
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ja jag vet inte heller varför det ältas så mycket om rapporten. Den är där, bara till att läsa rätt upp och ner.

Det rör sig om ungefär 13 marginalfall om året som eventuellt hade varit vid liv om man hade erbjudit annan hjälp än lvu. Tragiskt vad fel beslut kan ha för konsekvenser.

Summa summarum. Barn som får LVU löper inte 400% större chans att dö, inte 5 gånger större heller. Det är enbart marginalbarnen som har en stor ökad risk att dö.

Detta är en av de stora desinformationspunkterna family united kör med och skrämmer upp folk i onödan.
Som vanligt nonsens från dig. Låt oss läsa innantill från rapporten. Redan i inledningen på sidan 1 står det (fetat av mig):
Suicid och narkotikamissbruk är bland de främsta orsakerna till dödsfall bland tonåringar i många västländer.1 En särskilt utsatt grupp är barn som är placerade utanför hemmet. Studier i bland annat Australien, Danmark och Sverige dokumenterar att 2–6 procent av alla barn kommer att placeras utanför hemmet någon gång.2 Dessa barn löper 3–5 gånger så stor risk att dö under tonåren och de tidiga vuxenåren som sina jämnåriga.3
https://cms-production.sns.se/app/uploads/2024/11/sns-analys-106-overleva-barndomen.pdf
Citera
2026-03-28, 10:55
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Som vanligt nonsens från dig. Låt oss läsa innantill från rapporten. Redan i inledningen på sidan 1 står det (fetat av mig):
Suicid och narkotikamissbruk är bland de främsta orsakerna till dödsfall bland tonåringar i många västländer.1 En särskilt utsatt grupp är barn som är placerade utanför hemmet. Studier i bland annat Australien, Danmark och Sverige dokumenterar att 2–6 procent av alla barn kommer att placeras utanför hemmet någon gång.2 Dessa barn löper 3–5 gånger så stor risk att dö under tonåren och de tidiga vuxenåren som sina jämnåriga.3
https://cms-production.sns.se/app/uploads/2024/11/sns-analys-106-overleva-barndomen.pdf

Och så var vi tillbaka till punkten ang att läsa innehållet och förstå det.

Som Ronja skriver löper barn som placeras 3-5x större risk att dö. Då pga sina hemförhållanden, trauma etc. Ronjas studie handlar om när man felbedömer någon som inte nödvändigtvis har behovet av en placering utan snarare behöver hjälp.

Dvs 3-5 är bakomliggande orsaker, Ronjas 6,8% är placeringsorsakad risk.

Det innebär att för varje barn som dör av sina "gamla" problem, dör det 3,5 barn till på grund av själva statliga interventionen. (För den jämförda gruppen)
Senast redigerad av Nariiouh 2026-03-28 kl. 10:58.
Citera
2026-03-28, 11:08
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Vilket fullkomligt nonsensargument. Insatsen sätts in för att hjälpa barnen, istället gör de situationen värre.

Kan du förklarar hur trafikolyckor är jämförbara med LVU?

Ingen tycker att det är bra om barn dör under LVU, det betyder inte att LVU ska avskaffas då det behövs.

Vi ska jobba mot att ingen ska behöva dö.

Samma argument är jämförbart med trafikfrågan.
Vi ska inte avskaffa bilar för att folk dör i trafiken, vi ska göra trafiken säkrare istället.

Är det verkligen en för avancerad metafor för dig?
Citera
2026-03-28, 11:13
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Ingen tycker att det är bra om barn dör under LVU, det betyder inte att LVU ska avskaffas då det behövs.

Vi ska jobba mot att ingen ska behöva dö.

Samma argument är jämförbart med trafikfrågan.
Vi ska inte avskaffa bilar för att folk dör i trafiken, vi ska göra trafiken säkrare istället.

Är det verkligen en för avancerad metafor för dig?
Hur är en trafikolycka jämförbart med en LVU-dom? Det var inte en jämförelse.

Så vad förnekar ni då allt om att barn dör och far illa inom LVU? Samt rättsosäkerheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in