Citat:
Ursprungligen postat av
ajnoshort
Trevligt att se dig igen här, Reimer.
Det relevanta tycker jag är frågan om hur vittnesmål långt efter händelse är verkliga minnesbilder eller konstruktioner. Inte om vittnesmålet avgivits eller inte.
Tack för vänliga ord. Jag följer tråden men har inte sett skäl att skriva förrän nu.
Beträffande vittnesmål har jag själv varit vittne i en mordrättegång. Jag har blivit förhörd, kunnat läsa mitt förhör i FUP, vittnat i tingsrätt och därefter tagit del av hur domstolen sammanfattade mitt vittnesmål.
Jag reagerar därför på uppfattningen i tråden att förhörsprotokoll är fullständiga och rättvisande. Det stämmer inte. Ett protokoll är alltid en annan persons tolkning och sammanfattning av vad som sagts. I mitt fall lades ibland fokus på sådant jag själv uppfattade som oväsentligt, medan annat fick mindre utrymme. Det som står är dessutom inte formulerat i min egen röst eller berättarstil.
Domstolsväsendet är väl medvetet om att förhörsprotokoll inte är förstahandsutsagor utan sammanfattade andrahandsuppgifter. Det är därför vittnen kallas att vittna muntligt månader, ibland år, efter händelsen. I mitt fall gick det 4,5 månader. Enligt logiken i tråden skulle mitt minne då redan vara kraftigt kontaminerat. Om minneskontaminering vore så förödande som vissa här gör gällande skulle det i praktiken vara omöjligt att använda vittnesmål överhuvudtaget, både i rättsprocesser och i historiska sammanhang.
Samtidigt är det självklart att minnen förändras. Redan relativt kort tid efter händelsen hade vissa detaljer bleknat. Tolv år senare minns jag fortfarande helheten, men inte exakta formuleringar eller detaljer som exempelvis texter på brända boksidor eller etiketter – sådant kan jag i dag bara rekonstruera utan att kontrollera dokumentation.
Mot den bakgrunden har jag inga större problem med att Hanna i två förhör lämnar något olika uppgifter. Skillnader kan bero på minnesförändring, men också på hur frågorna ställts eller hur svaren sammanfattats. Variation i citat behöver inte innebära att hon ändrat sig – det kan lika gärna handla om att hon aldrig varit säker på de exakta orden, utan återgett andemeningen.
Jag tycker därför att du drar alltför stora växlar på "motsägelserna" i Hannas protokoll.
En sak jag särskilt tycker att du bör fundera över är den relativt utbroderade beskrivningen av varifrån ljudet kom. Till mig och i tidningsuppgifter från 1992 är hon tydlig med att ljudet uppfattades komma "från Ekuddenvägen". Uppgifterna om vändplatsen är jag däremot inte alls säker på att hon själv formulerat.
Det kan lika gärna vara så att förhörsledaren försökt konkretisera en ungefärlig riktning genom att beskriva den i relation till fasta punkter – exempelvis genom att dra tänkta linjer från hennes bostad och från vändplatsen för att ringa in området. I en dunge kan man i praktiken bara ange en riktning, och med Ekuddenvägen som ungefärlig gräns i öster blir en sådan konstruktion ett sätt att fånga det vittnet försöker beskriva. Givetvis blir träffen ungefärlig beroende på hur man drar strecken, men eftersom Hanna inte kan avgöra exakt avstånd eller riktning är den osäkerheten trots allt tillräckligt god.
Citat:
Ursprungligen postat av
ajnoshort
I förhöret finns tre olika riktningar angivna
“mot Ekuddenvägen”
“mot stigen nedanför lekplatsen”
“innanför vändplatsen vid Hällristningsvägen”
Nedanför vändplatsen från Hannas position är norr om lekplatsen.
Innanför vändplatsen på Hällristningsvägen är också norr om lekplatsen och där stigen på orienteringskartan mynnar.
Jag vill för övrigt påpeka att ditt resonemang om "nedanför lekplatsen", som du konverterar till "nedanför vändplatsen", varken stämmer med förhöret eller med normalt språkbruk. Från Hanna sett är "nedanför lekplatsen" detsamma som "bortanför lekplatsen". Utgångspunkten i de första angivelserna är "ifrån hennes bostad". Bisatsen "således innanför vändplatsen ..." syftar därför på riktningen ljudet kom från (sett utifrån vändplatsen som utgångspunkt), inte på stigen. Tvärtom är stigen kopplad till lekplatsen i förhöret och inte till vändplatsen.
Jag skulle till sist vilja varna dig och andra för att använda ChatGPT som stöd i den här typen av tolkningar. Ditt resonemang om hallucinationer får mig att tro att din erfarenhet av AI främst kommer från tekniska sammanhang där objektiva fakta kan begränsa risken för fel. Men den här tråden visar hur lätt vi människor tolkar samma uppgifter på helt olika sätt. I en sådan situation är det snubblande lätt att styra ChatGPT med det man själv uppfattar som fakta, vilket i praktiken kan leda till att olika personer får olika “stöd” för sina respektive tolkningar. Resultatet blir då inte ökad klarhet, utan snarare att varje tolkning kan påstå sig vara bekräftad av ChatGPT.