2026-03-18, 12:20
Medlem
Totiuss avatar
För att spinna vidare på liknelsen med rummet och termometern: Antag att någon byggt en matematisk modell som räknar ut rumstemperaturen baserat på utomhustemperatur och rummets isolerförmåga. Antag att modellen och termometern visar olika värden. Vad litar du mest på? Modellen eller mätvärdet?
Citera
2026-03-18, 12:23
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Låt mig svara med en liknelse: Antag att du har en termometer i ett rum. Termometern visar ett värde. Vad gör du med det värdet om du vill veta temperaturen?

Jag tror inte att du vänder dig till SMHI för att be om en ”kvalificerad analys” av värdet.

Självklart har du rätt till en egen uppfattning - men det är inte schysst att ta ett annat arbete och strunta i de forskarnas analys, och särskilt inte när det verkar som att de inte säger samma sak som du.

Det måste du väl ändå förstå?

Vad du gör är ungefär som om jag skulle säga att Totius på flashback har visat att det i huvudsak är vi människor som påverkar klimatet. Och det tycker du ju inte.

Om man använder sig av ett material i någon form av seriös utläggning måste man naturligtvis redogöra för var det kommer ifrån och vad andra personer tycker, för det du gör är ju implicit kritik och samtidigt ett lån av intellektuellt material. Eller hur?

Det blir annorlunda om man bara säger något enkelt om att man har läst en artikel, men inte håller med.

Har du skrivit till några av artikelförfattarna och frågat om slutsatserna?
Citera
2026-03-18, 12:32
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Självklart har du rätt till en egen uppfattning - men det är inte schysst att ta ett annat arbete och strunta i de forskarnas analys, och särskilt inte när det verkar som att de inte säger samma sak som du.

Det måste du väl ändå förstå?

Vad du gör är ungefär som om jag skulle säga att Totius på flashback har visat att det i huvudsak är vi människor som påverkar klimatet. Och det tycker du ju inte.

Om man använder sig av ett material i någon form av seriös utläggning måste man naturligtvis redogöra för var det kommer ifrån och vad andra personer tycker, för det du gör är ju implicit kritik och samtidigt ett lån av intellektuellt material. Eller hur?

Det blir annorlunda om man bara säger något enkelt om att man har läst en artikel, men inte håller med.

Har du skrivit till några av artikelförfattarna och frågat om slutsatserna?
Bra att du också kommer in för du tillhör de som under flera år systematiskt har saboterat den här tråden som ska handla om vetenskap. Ditt inlägg är ytterligare ett exempel som bara handlar om person och inte om sak. Vetenskap handlar om sak.

Vad vill du diskutera som har med vetenskapen kring global uppvärmning att göra? Den här gången vill jag diskutera ASR men det har hittills omöjliggjorts genom en anstormning av OT-inlägg.
Citera
2026-03-18, 12:55
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Nja, det ligger väl kanske närmare till hands att vilja ha analysen och sammanfattning av diskussionen från de ansvariga forskarna? Eller? Fråga dig själv varför Totius så envetet vägrar berätta vad experterna bakom datan säger om den.
Men så arbetar man inte. Mätdata utgör grunden för det fortsatta arbetet. Och det fortsatta arbetet ligger i framtiden.
Citera
2026-03-18, 13:10
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[...]
Sen är IPCC på tal för att Totius påstod att siffrorna hen plockat från CERES motbevisade IPCCs teori om CO2 som drivande av uppvärmningen. [...]
Ja, energibalansen visar att IPCC:s förklaringsmodell i AR6 inte stämmer. Se vidare:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Citera
2026-03-18, 13:46
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ja, energibalansen visar att IPCC:s förklaringsmodell i AR6 inte stämmer. Se vidare:

Du har insett något revolutionerande och måste vara en helt otroligt amatörforskare. Men hur förklarar "de andra" forskarna den helt uppenbara bristen i IPCCs rapport? God sed är att beskriva vad den andra säger och sedan förklara hur det inte stämmer. Det visar att man är seriös och förstår det man försöker förkasta.

Och har du egentligen läst AR6? Den redogör väl ändå för feedbackeffekter, albedo, planckeffekter och diverse avancerade fysikrelaterade saker som faktiskt får bilden att gå ihop (tänk såna saker som Xenonen brukar skriva och troligen skulle ha skrivit nu också om inte bannad).
Citera
2026-03-18, 14:19
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Istället för såna där dramatiska utspel kan du väl svara på mina frågor. Jag begär inget oresonligt av dig.
Du borde ha läst mina inlägg och svarat istället för att bara vräka ur dig vettlösa spydigheter. Jag upprepar:
Citat:
Fast det är bättre att gå till IPCC direkt än att vänta på GustavAnder som dessutom har svårt för det här med ASR och TSI som vi kan se ovan.
Steg 3:
https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/downloads/figures/IPCC_AR6_WGI_SPM_Figure_1.png

Här visar IPCC hur bra den observerade temperaturen stämmer med modellerna. Det är en närmast perfekt överenstämmelse och vi ser hur forcingen från människans påverkan driver temperaturen eftersom de naturliga faktorerna sol (TSI) och vulkaner varierar naturligt inom ett konstant band.

Det är alltså de tidigare visade 2,72 W/m2 från människans påverkan som drivit upp temperaturen:
https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/figures/chapter-7/figure-7-6/

Men nu visar alltså CERES-data 2,7 W/m2 från ökad ASR de senaste 25 åren. Då behöver dessa adderas till ”Solar” eller ”Albedo” beroende hur man vill kategorisera energin. För summan spelar etiketten ingen roll.

När tillskottet från ASR läggs till blir den effektiva forcingen i modellen dubbelt så stor (2,72 + 2,7) men temperaturen har ju inte skenat utan följt IPCC:s modell. Det innebär att något annat måste tas bort från modellen för att matematiken ska fungera.

Fråga inför steg 4: Är anomalign och GustavAnder med så långt?
Citera
2026-03-18, 14:30
Avslutad
Citat:
Du borde ha läst mina inlägg och svarat istället för att bara vräka ur dig vettlösa spydigheter. Jag upprepar:
Totius resonemang är tydligt och bestickande. Istället för att för att blankt påstå att han missuppfattat något, saknar grundläggande kunskaper eller vantolkar siffror skulle det vara intressant med några argument mot Totius slutsats. Tills vidare och utifrån de bemötanden han fått i tråden så står sig teorin.
Citera
2026-03-18, 14:39
Medlem
anomaligns avatar
Citat:

Du berättar ännu en gång bara din uträkning. Vad jag är nyfiken på är hur förklarar IPCC-forskarna att temperaturen inte har skenat utan följt modellen, och Loeb et al att de inte anser att deras CERES-data motbevisar IPCC? Och hur är deras förklaring fel?
Citera
2026-03-18, 14:46
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Totius resonemang är tydligt och bestickande. Istället för att för att blankt påstå att han missuppfattat något, saknar grundläggande kunskaper eller vantolkar siffror skulle det vara intressant med några argument mot Totius slutsats. Tills vidare och utifrån de bemötanden han fått i tråden så står sig teorin.

Totius använder grundläggande metodfel som utgångspunkt för sina påståenden, en djupgående ovetenskaplighet, vilket gör att det är helt meningslöst att diskutera påståendena på detaljnivå, när fundamentet är korrupt.

Och många har ju försökt att förklara de här grejerna på en teknisk nivå för Totius, men inte heller det fungerar, det är också "mobbing". Det enda sättet som jag ser det är att ställa besvärliga frågor till Totius tills hen med lite tur äntligen ställer dem till sig själv.
Citera
2026-03-18, 14:49
Avslutad
Citat:
Och många har ju försökt att förklara de här grejerna på en teknisk nivå för Totius, men inte heller det fungerar, det är också "mobbing". Det enda sättet som jag ser det är att ställa besvärliga frågor till Totius tills hen med lite tur äntligen ställer dem till sig själv.
Det måste du i så fall ha gjort i PM med Totius för i tråden jag jag inte sett några sakliga invändningar från din sida. Bara resonemang helt bredvid själva sakfrågan. Om du inte inser det kan det bara tolkas som att du inte förstår vad Totius egentligen säger. Vilket är jättekonstigt eftersom, oavsett om han har rätt eller inte, det är mycket tydligt vad han menar och hur han kommit fram till sin tes.
Citera
2026-03-18, 14:55
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Det måste du i så fall ha gjort i PM med Totius för i tråden jag jag inte sett några sakliga invändningar från din sida. Bara resonemang helt bredvid själva sakfrågan. Om du inte inser det kan det bara tolkas som att du inte förstår vad Totius egentligen säger. Vilket är jättekonstigt eftersom, oavsett om han har rätt eller inte, det är mycket tydligt vad han menar och hur han kommit fram till sin tes.

Grejen är att Totius hypotes lutar sig mot att mer eller mindre alla experter har fundamentalt fel. Hela världens samlade kår av PhDs inom klimatforskningen, alla är puckon. Men inte Totius, hen har insett något som de inte gjort. Men hen beskriver bara sin uträkning, inte deras och hen pekar inte på hur deras förklaring inte stämmer. Denna approach att "vederlägga" etablerad forskning genom att ignorera den, det är pseudovetenskapens metod, där man föraktar vetenskaplighet och kritiskt tänkande, och väljer enkla svar som låter bra.
Senast redigerad av anomalign 2026-03-18 kl. 14:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in