Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Det är bara du som använder ord som du hittat utan sammanhang. Frågan du fått men undviker är: Hur förklarar du rent fysiskt att den observerade uppvärmningen sedan 1800-talet är så pass moderat om klimatkänsligheten faktiskt vore > 6 K (eller föralldel = 4,8 enligt Hansen et al.)?
Hansen har inte presenterat någon så hög klimatkänslighet. Och inte jag heller. Det är alltså en halmgubbe.
Citat:
Att du nu slänger dig med ord som ”hysteres” och ”pattern effect” är komiskt för det visar att du inte har fattat ett dugg av tidigare diskussioner (som du förstört på ditt vanliga sätt) gällande Svensmark, Shaviv och Vinos.
Det är ju inte Vinos eller någon annan hypotes du argumenterar för. När jag adresserade GCR tidigare (ja, jag visste att det var dit du var påväg innan du själv visste det) svarade du såhär:
Men börja inte med ditt vanvettiga postande igen. Jag har överhuvudtaget inte berört GCR.
Citat:
Svensmark och Shaviv ger en mekanism (GCR) för hur haven kan laddas med energi (via molnen). Vinos ger en mekansim för hur energin sedan fördelas geografiskt via olika cirkulationsmönster. På så sätt kan ”pattern effect” och ”hysteres” förklara varför vi ser en kraftig uppvärmning nu, trots att solaktiviteten inte har ökat de senaste decennierna.
Och här är du nu.
Låt mig påminna dig om vad du påstått.
Att klimatkänsligheten är hög (4.8 grader enligt din Hansen - referens (inte 6 grader)) och att historiska data talar emot detta och av det drar du sedan slutsatsen att klimatkänsligheten måste vara 1.5 grader, från röven.
Du har inte visat att
1. På vilket sätt historiska observationer motsäger en hög klimatkänslighet
2. Vilken information historiska variationer bidrar till frågan om klimatkänslighet (om premissen i 1 skulle gälla)
Det är alltså andra punkten olinjäritet och hysteres kommer in.
Och hur ser du på dessa saker?
Jo, så här:
"
Att som vissa börja babbla om ”non sequitir”, ”hysteres” och ”ickelinjär klimatkänslighet” istället för fysik och termodynamik är ren pseudovetenskap,"
Citat:
Hypotes: Svensmark/Shaviv ger mekanismen för energitillförseln medan Vinos förklarar de ändrade cirkulationsmönster som skapar den ”pattern effect” vi nu ser. Cirkulationen i kombination med havens termiska tröghet skapar den hysteres som gör att uppvärmningen fortsätter trots lägre solaktivitet.
Om GCR skulle påverka moln så skulle molnigheten öka eftersom GCR varit ökande sedan solcykel 22. Alltså precis tvärtemot vad observationerna du bygger hela ditt case på visar.
Om inte det är en falsifikation, hur skulle då en falsifikation kunna se ut?
Halmgubbar, lögner, flyttade positioner och flyttade målstolpar. Det är liksom du i ett nötskal.
Helt ointresserad av den faktiska vetenskapen i denna tråd som ligger under vetenskap, samtidigt som du kallar andra för dogmatiska.