2026-03-17, 19:08
Medlem
Hur kommer det sig att exakt samma vara dyker upp om och om igen med 4-5 olika priser? Inte hinner väl någon annan erbjuda samma sak 3 minuter senare och det verkar ändå vara olika säljare på alla dessa.

Chansar man på högre priser och sänker sig sedan när personen väljer att fortsätta scrolla? Allt är egentligen samma säljare?
Citera
2026-03-17, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oleanderr
Hur kommer det sig att exakt samma vara dyker upp om och om igen med 4-5 olika priser? Inte hinner väl någon annan erbjuda samma sak 3 minuter senare och det verkar ändå vara olika säljare på alla dessa.

Chansar man på högre priser och sänker sig sedan när personen väljer att fortsätta scrolla? Allt är egentligen samma säljare?
Olika säljare tar olika betalt. Tror även jag sett att samma säljare tagit olika betalt. Därför brukar jag alltid kolla om en vara jag är intresserad av finns för ett billigare pris. Det kan skilja rätt mycket i pris ibland. Sen kan priset på en vara höjas eller sänkas ibland så det är bra att ta en titt på priserna på varorna man har i varukorgen innan man beställer. Ibland kan de ha höjts mycket och då kan man byta ut den mot en billigare.
Citera
2026-03-17, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Nu brukar jag i o f betala direkt vid köp med Swisch, men jag har aldrig haft bekymmer med de få saker jag reklamerat. Men som både du och jag är inne på så måste TEMU ändå fortsätta vara ordentligt billigt för att det ska vara intressant att handla där. Sen finns det ju saker där som inte går att få tag på någon annanstans. Men för varor som redan finns här i Sverige på typ Jula så måste de vara runt i alla fall halva priset för att det ska vara intressant att köpa därifrån.

Sen så får det inte bli en vana med landtransporter som tar evig tid, utan det måste gå undan.
Jag betalar alltid med faktura eftersom det känns tryggt om något skulle strula. Temu har hittills varit problemfritt när det gäller reklamationer men hos Wish behövde jag en gång påpeka att de är skyldiga att följa konsumentköplagen och att jag kommer kontakta Klarna. De erbjöd mig 15% rabatt på en trasig vara och därefter 25% sedan sa de att jag skulle skicka tillbaka varan och betala returkostnaden själv. Jag fick full återbetalning efter att jag påpekat att de inte följde lagen och att jag skulle kontakta Klarna om de inte gjorde det.

Ja, nu när Temu inte är så överdrivet billiga längre så får nog Jula och liknande tillbaka lite kunder. Även Amazon har blivit mycket dyrare på en del varor tycker jag och dessutom lite längre leveranstid nu så då väljer jag ibland att beställa hos Clas Ohlson och hämta varorna i butik. Clas Ohlson har dessutom ofta 15% och ibland 20% rabatt online om man handlar två eller tre varor. Har jag för lite varor så passar jag på att beställa fryspåsar eller diskborste som jag ändå brukar köpa hos dem.

Om jag ska beställa något med landstransport så får det vara något jag verkligen vill ha men för det mesta struntar jag i varan.
Citera
2026-03-18, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one.and.only
Olika säljare tar olika betalt. Tror även jag sett att samma säljare tagit olika betalt. Därför brukar jag alltid kolla om en vara jag är intresserad av finns för ett billigare pris. Det kan skilja rätt mycket i pris ibland. Sen kan priset på en vara höjas eller sänkas ibland så det är bra att ta en titt på priserna på varorna man har i varukorgen innan man beställer. Ibland kan de ha höjts mycket och då kan man byta ut den mot en billigare.

Men hur kan alla ha samma sak? Och varför har samma säljare olika priser?
Citera
2026-03-18, 04:19
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

För att det handlar om dropshipping, säljarna har inte nån vara övht utan har en shop där dom säljer saker åt en tillverkare som plockas/skickas via Temu's lager och dom kan sätta priserna hur dom vill, så en del sätter så dom tjänar ören per vara men säljer mycket, och andra lägger på en rejäl slant men säljer i gengäld färre varor.

Och folk kollar inte alltid så noga utan plockar första bästa, tex via appens olika erbjudanden där dom inte kan jämföra priserna utan bara har en av dom dyrare listningarna som "utvald".
Citera
2026-03-18, 18:26
Medlem
Citat:
Det är ju inget konstigt att flera säljer samma produkt, det gör många svenska butiker också. Säljarna hoppas väl att du inte har koll på att varan finns att köpa billigare.
Citera
2026-03-19, 13:29
Medlem
Ok men köper ni kläder där eller är det bara jag? Finns det tjocka luvtröjör därifrån eller bara dessa tunna lakan som knappt är mer än en t-shirt?
Citera
2026-03-19, 15:49
Avstängd
Citat:
Ok men köper ni kläder där eller är det bara jag? Finns det tjocka luvtröjör därifrån eller bara dessa tunna lakan som knappt är mer än en t-shirt?
köper inga kläder handskar eller skor, man får inte glömma dessa är gjorda för kineser och dom är mycket mindre än vi europäer
Citera
2026-03-19, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhartman47
köper inga kläder handskar eller skor, man får inte glömma dessa är gjorda för kineser och dom är mycket mindre än vi europäer

Absolut men alltså jag menar tjocklecken. Det är en jävla t-shirt med en fladdrig luva varenda jävla gång dom får mig att tappa humöret
Citera
2026-03-20, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filifjonken
Samtliga produkter (5-6 olika) skulle levereras på 3 dagar! De måste ha skaffat sig stora lokala lager i norra Europa! Men när jag klickar på länken där det står 3 dgr får jag istället veta "Delivery time 6-14 business days" och ersättning för sen frakt får jag först om det kommer efter sista mars. Så vi får väl se hur lång tid det tar.

Nu har det kommit. Beställde 9/3, antagligen sent på kvällen, så 10-11 dgr. Är väl rätt normalt, kanske nån dag snabbare? Fick dock en känsla av att det inte fastnade i tullen så länge som det brukar. Klickade ju på den där knappen för snabb frakt också.
Citera
2026-03-20, 13:18
Medlem
swebarbs avatar
Citat:

Just kläder ska du aldrig köpa då bilderna oftast är missvisande och fullproppade med kemikaljer o skit
Citera
2026-03-23, 23:23
Medlem
Hur gör ni för att få saker gratis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här