2026-03-13, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Låt oss gå över mina förutsättningar här för att besvara din fråga.
Jag förväntas alltså förklara för dig, du som misslyckades brutalt med att läsa en text som var ~1 A4 i storlek för bara någon sida sedan, att du har fel i dina antaganden som du gör för att du inte vet bättre.
Frågeställningen blir då, kommer du lyckas läsa texten som förklarar att du har fel? Troligtvis inte
Om du mot förmodan lyckas, kommer du acceptera att du har fel? Absolut inte, eftersom det krävs att en viss nivå av intelligens för att inse att man har fel och hade du haft det så hade du troligtvis inte gjort din glädje kalkyl från början.

Jag kan förklara varför det är en glädjekalkyl du ägnar dig åt och varför det är helt ointressant i en diskussion om bostadsmarknaden men jag förväntar mig inte att du helt plötsligt skall komma till insikt i saken. Du lär fortsätta att traggla på samma spår som tidigare.

Here goes.
Det är en glädjekalkyl för du förutsätter optimala förutsättningar och sätter ribban så lågt som möjligt och när ribban är klarad anser du att uppdraget är slutfört.

Optimala förutsättningar i detta fallet innebär att du tar en person som är heltidsanställd, med normal lön och hög sparförmåga.
Vad händer om man tjänar mindre än snittet? Om man inte bor hemma utan tvingas bor i dyr andra-hand och inte kan spara 4000-5000 per månad?
Vad händer om man, under spartiden, får se ett krig i mellanöstern bryta ut och se sitt sparande gå ner 5-10% på kort tid? Kontantinsatsen minskar men bostäderna blir dyrare oavsett.

Lägsta möjliga ribba innebär att du accepterar vilken skitlägenhet som helst. Det har tidigare påtalats för dig att folk kanske inte är sugna på att lägga 2-3 miljoner och skuldsätta sig för lång framtid bara för att få en sunkig lägenhet i Biskopsgården.
Bostäder är inte utbytbara, det är inte en en liter mjölk vi talar om. Kvalité i detta fallet har betydelse och många som säljs saknar grundläggande hygienfaktorer som krävs för att ens vara ett alternativ.
Er åsikt däremot är att "vilken som helst duger", vilket är att utföra en glädjekalkyl.

Sist men inte minst sätter ni ribban på att precis klara av att utföra köpet.
Vad händer om du är 24 år och har skuldsatt dig djupt för att lyckas köpa en lägenhet och nu behöver du lägga ~40-50% av din inkomst i boendekostnader.
Byta jobb? Börja plugga? Skaffa barn? Not gonna happen, inte med de boendekostnaderna och det är inte så att folk inte vet om detta.
Många avstår nog från bostadsköp, även om de precis klarar gränsen eftersom de löpande kostnaderna efter blir så katastrofalt höga eftersom priset på bostaden är så högt.

Det slutliga argumentet jag ofta får höra när man väl har avfärdat era glädjekalkyler är "men flytta dit du har råd då!" vilket är exakt poängen.
Om det inte finns bostäder i Göteborg som unga har råd med, då är det ju brist på bostäder!

Sedan är det också så att ni grovt missförstår frågan, vilket jag påtalade inledningsvis i bristen på intelligens, och det leder er till att tro att er glädjekalkyl bevisar något.
Det är inte en fråga om "går det" utan en fråga om "hur svårt är det?".
Det går att vinna på lotto men det är inte vanligt förekommande, likaså är det i detta fallet.
Det går att köpa en lägenhet, under optimala förutsättningar och med en stor nypa tur men om det är väldigt svårt att köpa bostad för att priserna är så höga så följer logiken att färre skulle kunna köpa och vi skulle få fler unga vuxna som bor hemma och det är exakt det vi ser nu:
"En bristande bostadsmarknad fortsätter att begränsa unga vuxna i Storgöteborg. Var fjärde ung i åldern 20–27 år bor kvar hemma, 90 procent av dem ofrivilligt. En tredjedel tvekar också inför att bilda familj på grund av bostadsläget. "

Detta svaret lär ju flyga långt över ditt förstånd men det kanske kan tjäna som exempel på varför "min glädjekalkyl visar att det går!" inte är ett bra argument. Precis på samma sätt är inte argumentet "Hur kan det vara brist på bostäder, de säljs ju på Hemnet?" direkt hållbart, förutom i just bevis på den låga förmågan hos personen som använder det.

Får du betalt för antal ord du postar? Om inte, sök hjälp, skaffa flickvän eller gå ut och känn på gräs.

PS, 22.5k i bruttolön som jag antog är ganska jättelångt under snittet, ca 16k/månad under medianlön i sverige...Sen att du igen vill jämföra hägersten med biskopsgården... eftersom du inte verkar känna till Stockholm så kan jag hjälpa dig på traven, det är som att jämföra biskopsgården med johanneberg.

Och självklart är det alla vi andra som missförstår. Det måste vara tufft wallincus, att ständigt vara det missförstådda, upplysta geniet du är.

Men ändå, efter en halv novell, lyckas du fortfarande inte peka på var det skulle vara en glädjekalkyl.
Senast redigerad av Aabbcc123 2026-03-14 kl. 00:36.
Citera
2026-03-14, 07:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Får du betalt för antal ord du postar? Om inte, sök hjälp, skaffa flickvän eller gå ut och känn på gräs.

PS, 22.5k i bruttolön som jag antog är ganska jättelångt under snittet, ca 16k/månad under medianlön i sverige...Sen att du igen vill jämföra hägersten med biskopsgården... eftersom du inte verkar känna till Stockholm så kan jag hjälpa dig på traven, det är som att jämföra biskopsgården med johanneberg.

Och självklart är det alla vi andra som missförstår. Det måste vara tufft wallincus, att ständigt vara det missförstådda, upplysta geniet du är.

Men ändå, efter en halv novell, lyckas du fortfarande inte peka på var det skulle vara en glädjekalkyl.

Fullständig smörja att hålla på och kalla Hägersten och Midsommarkransen där priserna ligger knappt under södermalm för ghetton. Men det är konsekvent med wallincus tidigare beteende. Han är bitter över att inte ha råd med absolut premium.

Snittpriset för ett radhus i Göteborgs kommun är 4,6msek enligt hemnet. Det kräver en insats på 460k och ger sen följande månadskalkyl

Ränta 6,1k efter avdrag
Amortering 7k
Drift 4k

Totalt 17,1k per månad, men då är 41% amortering som givetvis inte är en kostnad utan ett sparande som minskar på lånet och gör räntekostnaden lägre.

Två löner på 30k, vilket är en bra bit under medellönen, ger 50k netto per månad. Ovan boende blir då 34% av den disponibla inkomsten.

En hyresrätt i centrala Göteborg på 120 kvm får man i regel betala samma pengar för. Om man inte har kötid på 20 år och kan hitta ett väldigt prisreglerat objekt. Men det hjälper ingen ungdom.

Wallincus mfl gillar att säga att det var så mycket enklare ”förr”.

”Förr” dvs på 80-tal och tidigt 90-tal. Började de allra flesta att jobba efter gymnasiet (efter lumpen). 10-15% skaffade sig en högskoleexamen (35% idag). Man tog inte sabbatsår, man backpackade inte, man höll inte på med en massa olika eller ”flummiga” utbildningar. Man började jobba som typ elektriker och var nöjd med det. Det gör betydligt färre idag.

Kravbilden på vilket liv man förväntar sig är EXTREMT mycket högre 2026 än det var 1990. Folk var nöjda med att jobba i en kassa, vara brevbärare osv osv. Detta TROTS att reallönerna och levnadsstandarden för tex en uska och en elektriker är MYCKET högre 2026 än det var 1990.

Problemet är att kraven 2026 är högre än de var då. Inget annat
Senast redigerad av flanders 2026-03-14 kl. 07:31.
Citera
2026-03-14, 07:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpacykeln
Men nu är läget som det är och då får han anpassa sig till det läget och i detta fall flytta dit han har råd. Bevisligen säljs bostäder till de priserna som råder i dagens marknad.
Bor han i Göteborg, flytta till Trollhättan/Borås så får en en stor bostad till bråkdel av priset i Göteborg, vad är problemet?

Men jag förstår absolut, hade varit nice o köpa en lgh va den kostade för 25-30 år sedan. Tror inte många människor i Sverige skulle släppa för de priset dessvärre.

Att flytta till Trollhättan eller Borås anser skribenten vara så vidrigt att han hellre avstår barn för att slippa det. Säger ju rätt mycket om skribenten.

Du får ett ok radhus i Borås för 2,5msek vad jag kan se.

250k i insats och sen en kalkyl som ger;

Ränta 3,3k
Drift 4k
Amortering 3,8k
Totalt 11,1k per månad

Två löner a 25k ger 42k efter skatt. Då blir ovan kalkyl 26% av disponibel inkomst.

En uska snittar för övrigt över 30k per månad. Så även en busschafför. Ytterst oklart vilka heltidsjobb som ens ger ”bara” 25k per månad. En utbildad lärare kan utan problem ha råd med ett radhus i Borås själv.

Jobbar man i Göteborg har man ungefär samma pendlingstid som ”stackarna” som bor i Saltsjöbaden (Solsidan).
Senast redigerad av flanders 2026-03-14 kl. 07:45.
Citera
2026-03-14, 08:57
Medlem
Citat:

Mhm, här är återigen ditt inlägg där du misslyckas att läsa en text som är 1 A4 sida lång ungefär och kaxigt försöker rätta det som framgår i artikeln, vilket misslyckas eftersom du inte kunde läsa texten.
Förstår att långa texter är svårt för en sådan som du, och det bästa av allt är att förutspådde att du skulle göra exakt det du gör nu. Du ställer en fråga du inte vill ha svar på, ignorerar svaret och upprepar dina felaktiga antaganden.

Här är en dagsfärsk rapport om bostadsbristen och svårigheten på bostadsmarknaden:
"Vartannat år sedan 1997 genomför Hyresgästföreningen en undersökning om unga vuxnas boende. Senaste rapporten visar att trenden är att utflyttningen sker allt senare. Snittåldern på när man flyttar hemifrån ligger nu på 21 år, jämfört med 20 år på 00-talet och 19 år på 70-talet."

Detta stöder det jag säger, om det är svårt för unga att ha råd med bostad kommer utflyttningsåldern gå upp.

Så vem har rätt i denna frågan?
På ena sidan har vi Evidens som jobbar med analys via Länsförsäkringar som jobbar med (bland annat) bostäder, vi har Hyresgästföreningen, Stockholms handelskammare och Mäklarsamfundet som alla säger samma sak som jag, att det är svårt för unga att skaffa bostad.

På andra sidan har vi dig, en person som kämpar med att läsa en artikel på 1 A4 sida, som inte kan räkna ut vad sparande blir över tid som framför en glädjekalkyl efter att ha surfat runt på Hemnet.

När du fått det bevisat för dig att du läst/räknat fel så kanske lite blygsamhet inför hur inkompetent du är hade varit på sin plats och du kanske bör reflektera över att om du kämpar med den väldigt enkla artikeln jag länkade så kanske inte du är den som vet mest om status på bostadsmarknaden.
Det känns dock skönt att jag fick rätt, ännu en gång, eftersom jag sade att om du är dum nog att framföra en glädjekalkyl som ett argument så kommer du inte förstå att du har fel för du saknar förmågan till självreflektion.
Citera
2026-03-14, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Att flytta till Trollhättan eller Borås anser skribenten vara så vidrigt att han hellre avstår barn för att slippa det. Säger ju rätt mycket om skribenten.
Lögnaktiga flanders slår till igen.
Vart skriver insändaren att det är vidrigt?

Ingenstans, såklart. Men bara för att någonting inte framförs så stoppar ju inte det dig från att hävda det, eller hur?
Det är därför du länkar artiklar som inte stöttar dina argument och i flera fall tvärtom motbevisar dig, du bryr dig inte om att läsa saker för varför läsa när det är så mycket lättare att bara ljuga?

Det här är nog varför du sitter på flashback sedan 20+ år tillbaka, jag misstänker att du är lika lögnaktig i verkliga livet och det gör med stor sannolikhet att folk inte tycker det är så trevligt att vistas nära dig.
Sen är det såklart att du kanske inte förstår att du ljuger, du kanske bara inte kan läsa och hittar på saker men det är ju ännu mer sorgligt i så fall.

Jag har motbevisat dig så många gånger om nu och, eftersom du vägrar inse att du har fel, också bevisat att du är irrationell och bryr dig inte om vad som stämmer eller inte.
Citera
2026-03-14, 10:54
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Jag klipper inte bort ditt svar, det finns fortfarande kvar för de som vill läsa och jag är inte en av dem.
Bara för att du skriver något så betyder det inte att jag förpliktigas att svara, mer än det jag redan gjort. Det är inte så världen fungerar, jag har redan skrivit att jag är komplett ointresserad av era glädjekalkyler bevisat att de sprungna ur en väldigt låg förmåga med tanke på att tre av er som framför dessa argument inte klarar av att läsa en text på 1 A4

Varför skall jag sitta och mer eller mindre vara specialpedagog och underhålla dina dumma påståenden gratis?
Jag kan bara konstatera att du utger dig för att vara helt ointresserad av kalkylerna för du förstår dem inte, trots att det handlar om enkel grundskolematematik. Din prosa är heller inte den bästa, utan ofta rätt snårig och förvirrad, så folk orkar väl inte läsa vad du skriver helt enkelt.
Citera
2026-03-14, 11:27
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Genom att skrota den dysfunktionella hyresregleringen. Br är suboptimalt som första bostad för en 19åring som flyttar hemifrån. En hyresrätt lämpar sig betydligt bättre, dessvärre är ju hyresmarknaden dysfunktionell pga bruksvärdeshyra som leder till enorma köer. Blir enkelt så när en trea på Östermalm i ett hus från förra seklet har samma hyra som en trea byggd i sovjetbetong i Rinkeby.

När jag kollade för något år sen stod det ca 800k människor i Stockholms stads bostadskö, endast ca 10% var aktivt sökande...

Det stod 1 miljon i kö för 5-8 år sen någonting. Kön har alltså minskat med 200 000 st individer. Trenden har vänt, kul du erkänner bruksvärdessystemet fungerar.

Kan de bero på Sverigedemokraternas migrationspolitik börjar få praktiskt genomslag med ett batteri av åtgärder t ex återvändarbidrag för afghanska getherdar @ 350 000 kr? Gängkriminella Mustafas i bostadskön flyr i hundratusental senaste åren pga förverkanslagen?
Senast redigerad av slemhog 2026-03-14 kl. 11:31.
Citera
2026-03-14, 12:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det stod 1 miljon i kö för 5-8 år sen någonting. Kön har alltså minskat med 200 000 st individer. Trenden har vänt, kul du erkänner bruksvärdessystemet fungerar.

Kan de bero på Sverigedemokraternas migrationspolitik börjar få praktiskt genomslag med ett batteri av åtgärder t ex återvändarbidrag för afghanska getherdar @ 350 000 kr? Gängkriminella Mustafas i bostadskön flyr i hundratusental senaste åren pga förverkanslagen?

https://bostad.stockholm.se/statistik/summering-av-aret-20242/

Stolligheter som vanligt. All statistik finns på Stockholms bostadsförmedlings hemsida.

Personer i Sthlms bostadskö;
2025 895k
2024 857k
2023 822k
2022 774k
2021 737k
2020 675k
2019 636k
2018 600k
2017 556k

Kön har alltså ökat med 339k personer och mer än 60% på 8 år.

Hyresregleringen stänger ut så många unga som möjligt från en bostad, omvandlar HR till BR samt skyddar de som har råd med en fet villa/brf så de kan sitta passivt i kön i årtionden och casha in bostaden till pensionen för att ta en hyresreglerad lgh på Östermalm. Barnen får pengarna till BR/Villa.
Senast redigerad av flanders 2026-03-14 kl. 12:34.
Citera
2026-03-14, 12:39
Avslutad
Citat:
Lögnaktiga flanders slår till igen.
Vart skriver insändaren att det är vidrigt?

Ingenstans, såklart. Men bara för att någonting inte framförs så stoppar ju inte det dig från att hävda det, eller hur?
Det är därför du länkar artiklar som inte stöttar dina argument och i flera fall tvärtom motbevisar dig, du bryr dig inte om att läsa saker för varför läsa när det är så mycket lättare att bara ljuga?

Det här är nog varför du sitter på flashback sedan 20+ år tillbaka, jag misstänker att du är lika lögnaktig i verkliga livet och det gör med stor sannolikhet att folk inte tycker det är så trevligt att vistas nära dig.
Sen är det såklart att du kanske inte förstår att du ljuger, du kanske bara inte kan läsa och hittar på saker men det är ju ännu mer sorgligt i så fall.

Jag har motbevisat dig så många gånger om nu och, eftersom du vägrar inse att du har fel, också bevisat att du är irrationell och bryr dig inte om vad som stämmer eller inte.

Överger man tanken på barn pga en knapp timmes pendling är man antingen inte intresserad av att skaffa barn eller extremt bortskämd.

Vi pratar alltså om en pendlingstid halva Stockholm har vardagligen. Inklusive de som bor i exklusiva områden som Saltsjöbaden mfl.
Citera
2026-03-14, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag kan bara konstatera att du utger dig för att vara helt ointresserad av kalkylerna för du förstår dem inte, trots att det handlar om enkel grundskolematematik. Din prosa är heller inte den bästa, utan ofta rätt snårig och förvirrad, så folk orkar väl inte läsa vad du skriver helt enkelt.
Mhm, är det Länsförsäkringars artikel som också har snårig och förvirrad prosa som gör att du inte kan läsa deras artikel?
Skall jag påminna dig om ditt misstag, varsågod här är det, lol.

Du kan konstatera vad du vill, du konstaterade ju också att "det har bevisats i tråden" så det är inte som dina konstateranden är särskilt betydelsefulla eller förenliga med vad som stämmer.
Citera
2026-03-14, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Överger man tanken på barn pga en knapp timmes pendling är man antingen inte intresserad av att skaffa barn eller extremt bortskämd.

Vi pratar alltså om en pendlingstid halva Stockholm har vardagligen. Inklusive de som bor i exklusiva områden som Saltsjöbaden mfl.
Om man inte kan köpa bostad i en stad för att det inte finns bostäder att köpa är det brist på bostäder, det är rätt logiskt.

Vad du tycker är bortskämt eller inte spelar inte så stor roll, du har väldigt konstiga åsikter och tankar om saker som antagligen du får rätt stort mothugg för i verkliga livet.
Jag har sagt det till dig innan, dina åsikter får du gärna ha men det ändrar inte faktum. Det blir inte mindre bostadsbrist för att du tycker att unga människor är bortskämda för att de inte vill ha 2 timmar pendlingsväg till jobbet varje dag.

Vill du besvara frågan jag ställde här för övrigt, du påstod att skribenten till inlägget i GP ansåg att det var vidrigt att flytta till Trollhättan.
Vart står det?

Dags att erkänna att du antingen inte kan läsa eller att du ljuger som besatt? Något är det, för det står inte i texten
Senast redigerad av Wallincus 2026-03-14 kl. 13:15.
Citera
2026-03-14, 13:15
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Mhm, är det Länsförsäkringars artikel som också har snårig och förvirrad prosa som gör att du inte kan läsa deras artikel?
Skall jag påminna dig om ditt misstag, varsågod här är det, lol.

Du kan konstatera vad du vill, du konstaterade ju också att "det har bevisats i tråden" så det är inte som dina konstateranden är särskilt betydelsefulla eller förenliga med vad som stämmer.
"En etta i centrala Stockholm". Ja, som jag skrev, alla kan inte bo inom tull. Det är helt enkelt ett löjligt exempel för bortskämda människor.

Och det där Göteborgsexemplet har väl helt enkelt räknat fel. Det behövs inte så stor insats för att köpa en lägenhet på en miljon. Enkel matematik, som man räknar ut på en sekund i huvudet. Inga kalkyler anges ju heller. Ska du inte kolla det åtminstone? Eller är du en sån som tror på allt som "står i tidningen"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in