2026-03-13, 19:48
Medlem
Samtidigt i verkligheten där det "inte säljs någonting"

https://www.svd.se/a/5pEEmm/bostadsmarknaden-i-stockholms-innerstad-budpremier-pa-rekordhog-niva

Citat:
Budgivningarna i Stockholms innerstad har blivit allt hetare. I februari låg premien på den högsta nivån sedan våren 2022 – samtidigt som en ny drömgräns passerades. Och snart kan priserna pressas upp ytterligare.

I februari låg den genomsnittliga budpremien i Stockholms innerstad på 9,3 procent, den högsta nivån sedan april 2022, visar nya siffror från Hemnet.

Till stor del handlar utvecklingen om ett lågt inflöde av bostäder på marknaden samtidigt som efterfrågan är hög.

– Färre bostäder publiceras samtidigt som köptrycket är högt. Det leder till fler spekulanter på varje visning och driver upp priserna kraftigt i budgivningarna. Stockholms innerstad sticker verkligen ut – trots, eller kanske just på grund av, att det redan är landets dyraste lägenhetsmarknad, säger Hemnets marknadsanalytiker Erik Holmberg.

De höga budpremierna trycker också upp priserna. I februari nådde snittpriserna i Stockholms innerstad för första gången 120 000 kronor per kvadratmeter.

Nya regler driver upp priserna
I februari tog det i genomsnitt 12 dagar att sälja en bostad i Stockholms innerstad – den lägsta noteringen sedan mars 2022.

Och snart kan temperaturen på bostadsmarknaden trissas upp ytterligare.

Anledningen är de lättade bolåneregler som träder i kraft den 1 april.

Med de nya reglerna höjs taket för hur mycket man som mest får låna, från 85 till 90 procent. Syftet är att fler yngre ska kunna ta sig in på bostadsmarknaden. Dessutom försvinner det skärpta amorteringskravet, som innebär extra amortering för den vars skulder överstiger 4,5 gånger inkomsten.

Två av tre svenskar, 66 procent, tror att bostadspriserna kommer att öka efter att regeringen lättat på bolånereglerna. Det visar nya siffror från Nordeas boendebarometer.

Skillnaderna är stora mellan olika delar av landet. I Stockholm och Malmö tror över sju av tio, 73 procent, på stigande priser, jämfört med 51 procent i norra Sverige.

Samtidigt är det få som tror på fallande priser. Endast 3 procent bedömer att bostadspriserna kommer att sjunka det kommande året till följd av de nya reglerna, medan 17 procent tror att priserna kommer att vara oförändrade.

– Med ökade bostadspriser finns risken att det blir ännu svårare för förstagångsköpare att ta sig in på bostadsmarknaden, trots att kravet på kontantinsats sänks. Tvärtemot regeringens syfte, säger Nordeas privatekonom Anders Stenkrona.

Större risk för räntehöjning
När det gäller boräntorna tror en majoritet på stabila nivåer framöver, visar Nordeas boendebarometer.

Över hälften av svenskarna, 54 procent, tror att boräntorna kommer att vara oförändrade under året. Det är fler än hösten 2025, då 45 procent trodde på stillastående räntor.

Samtidigt tror 20 procent på stigande boräntor, upp från 11 procent i höstas. Endast 16 procent räknar med att räntorna kommer att sjunka de kommande tolv månaderna – en tydlig minskning från 35 procent hösten 2025.

Innan kriget i Iran bröt ut prissatte marknaden sannolikheten för en räntesänkning från Riksbanken under året som hög. Men i dag ser man större risk för en höjning.

Men förändringarna av regelverket för bolån kan också få andra effekter. Den som redan äger en bostad kan få svårare att låna till renoveringar. Från den 1 april sänks bolånetaket för tilläggslån från 85 till 80 procent. Syftet med den här delen av förändringen är att begränsa hushållens belåning över tid.

Dessutom ändras värdet som ligger till grund för belåningsgraden. I stället för marknadsvärdet ska det amorteringsgrundande värdet användas – som utgår från inköpspriset och normalt bara kan omvärderas efter fem år.
Citera
2026-03-13, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Samtidigt i verkligheten där det "inte säljs någonting"

https://www.svd.se/a/5pEEmm/bostadsmarknaden-i-stockholms-innerstad-budpremier-pa-rekordhog-niva

Och sedan kom kriget.
Skulle bli väldigt förvånad om budpremien inte går ned i mars jämfört med förra månaden. I februari såg man varje dag flera +30-50 % inom tullarna - som nu blivit mycket ovanligare. Börsen ned 6,5 % från topp och kronan 4 % svagare mot dollarn på bara två veckor.
Citera
2026-03-13, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Exakt vad i den här kalkylen kan liknas vid en "glädjekalkyl"? Eller menar du att att slutpriserna på hemnet är påhittade?
Låt oss gå över mina förutsättningar här för att besvara din fråga.
Jag förväntas alltså förklara för dig, du som misslyckades brutalt med att läsa en text som var ~1 A4 i storlek för bara någon sida sedan, att du har fel i dina antaganden som du gör för att du inte vet bättre.
Frågeställningen blir då, kommer du lyckas läsa texten som förklarar att du har fel? Troligtvis inte
Om du mot förmodan lyckas, kommer du acceptera att du har fel? Absolut inte, eftersom det krävs att en viss nivå av intelligens för att inse att man har fel och hade du haft det så hade du troligtvis inte gjort din glädje kalkyl från början.

Jag kan förklara varför det är en glädjekalkyl du ägnar dig åt och varför det är helt ointressant i en diskussion om bostadsmarknaden men jag förväntar mig inte att du helt plötsligt skall komma till insikt i saken. Du lär fortsätta att traggla på samma spår som tidigare.

Here goes.
Det är en glädjekalkyl för du förutsätter optimala förutsättningar och sätter ribban så lågt som möjligt och när ribban är klarad anser du att uppdraget är slutfört.

Optimala förutsättningar i detta fallet innebär att du tar en person som är heltidsanställd, med normal lön och hög sparförmåga.
Vad händer om man tjänar mindre än snittet? Om man inte bor hemma utan tvingas bor i dyr andra-hand och inte kan spara 4000-5000 per månad?
Vad händer om man, under spartiden, får se ett krig i mellanöstern bryta ut och se sitt sparande gå ner 5-10% på kort tid? Kontantinsatsen minskar men bostäderna blir dyrare oavsett.

Lägsta möjliga ribba innebär att du accepterar vilken skitlägenhet som helst. Det har tidigare påtalats för dig att folk kanske inte är sugna på att lägga 2-3 miljoner och skuldsätta sig för lång framtid bara för att få en sunkig lägenhet i Biskopsgården.
Bostäder är inte utbytbara, det är inte en en liter mjölk vi talar om. Kvalité i detta fallet har betydelse och många som säljs saknar grundläggande hygienfaktorer som krävs för att ens vara ett alternativ.
Er åsikt däremot är att "vilken som helst duger", vilket är att utföra en glädjekalkyl.

Sist men inte minst sätter ni ribban på att precis klara av att utföra köpet.
Vad händer om du är 24 år och har skuldsatt dig djupt för att lyckas köpa en lägenhet och nu behöver du lägga ~40-50% av din inkomst i boendekostnader.
Byta jobb? Börja plugga? Skaffa barn? Not gonna happen, inte med de boendekostnaderna och det är inte så att folk inte vet om detta.
Många avstår nog från bostadsköp, även om de precis klarar gränsen eftersom de löpande kostnaderna efter blir så katastrofalt höga eftersom priset på bostaden är så högt.

Det slutliga argumentet jag ofta får höra när man väl har avfärdat era glädjekalkyler är "men flytta dit du har råd då!" vilket är exakt poängen.
Om det inte finns bostäder i Göteborg som unga har råd med, då är det ju brist på bostäder!

Sedan är det också så att ni grovt missförstår frågan, vilket jag påtalade inledningsvis i bristen på intelligens, och det leder er till att tro att er glädjekalkyl bevisar något.
Det är inte en fråga om "går det" utan en fråga om "hur svårt är det?".
Det går att vinna på lotto men det är inte vanligt förekommande, likaså är det i detta fallet.
Det går att köpa en lägenhet, under optimala förutsättningar och med en stor nypa tur men om det är väldigt svårt att köpa bostad för att priserna är så höga så följer logiken att färre skulle kunna köpa och vi skulle få fler unga vuxna som bor hemma och det är exakt det vi ser nu:
"En bristande bostadsmarknad fortsätter att begränsa unga vuxna i Storgöteborg. Var fjärde ung i åldern 20–27 år bor kvar hemma, 90 procent av dem ofrivilligt. En tredjedel tvekar också inför att bilda familj på grund av bostadsläget. "

Detta svaret lär ju flyga långt över ditt förstånd men det kanske kan tjäna som exempel på varför "min glädjekalkyl visar att det går!" inte är ett bra argument. Precis på samma sätt är inte argumentet "Hur kan det vara brist på bostäder, de säljs ju på Hemnet?" direkt hållbart, förutom i just bevis på den låga förmågan hos personen som använder det.
Citera
2026-03-13, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Uppriktigt sagt vet jag inte vad du vill komma fram till.
Du kom till mig och sade "Det har bevisats i tråden" och slutsatsen är ju att enda som har bevisats är att tråden är fylld av personer som inte kan räkna, resonera eller läsa och det leder dem/er till att tro felaktiga saker som de sedan inte har vett nog att hålla för sig själv.

Det gör mig ingenting, ni får gärna ha fel i era antaganden om ni så önskar, det går lätt att söka upp var som faktiskt stämmer istället så er okunnighet är ju helt frivillig. Problemet kommer när ni söker upp någon som faktiskt kan resonera, räkna och läsa och påstår att ni har svar på något.
Då kommer jag ju naturligtvis utvärdera era svar och påtala den extrema brist ni påvisar, vill ni slippa det så går det ju bra med. Jag jagar normalt sett inte er som tror fel om bostadsmarknaden, det är oftast ni som skriver till mig först och tror ni vet bättre och sedan blir ni sura när ni blir motbevisade.

Jag har förklarat många gånger varför era glädjekalkyler är ointressanta, senast här så du kan väl läsa det om du vill ha svar på varför det är ointressant att bemöta en dum glädjekalkyl ännu en gång.
Du kanske tycker dina teorier och felaktiga antaganden är spännande men vart är uppsidan för mig i detta fall?
Jag får inte betalt för att vara specialpedagog åt er och är man obegåvad nog till att föra fram en glädjekalkyl är man inte vara begåvad nog till att ta in att man har fel i sitt antagande.
Även om jag hade, mot alla odds, lyckats förstå detta åt dig så vad är uppsidan för mig?
Bostadsmarknaden blir inte bättre för att du förstår den bättre, inget kommer förändras av din förståelse eller oförståelse.
Citera
2026-03-13, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Jag förväntas alltså förklara för dig, du som misslyckades brutalt med att läsa en text som var ~1 A4 i storlek för bara någon sida sedan, att du har fel i dina antaganden som du gör för att du inte vet bättre.
Frågeställningen blir då, kommer du lyckas läsa texten som förklarar att du har fel? Troligtvis inte
Om du mot förmodan lyckas, kommer du acceptera att du har fel? Absolut inte, eftersom det krävs att en viss nivå av intelligens för att inse att man har fel och hade du haft det så hade du troligtvis inte gjort din glädje kalkyl från början.

Jag kan förklara varför det är en glädjekalkyl du ägnar dig åt och varför det är helt ointressant i en diskussion om bostadsmarknaden men jag förväntar mig inte att du helt plötsligt skall komma till insikt i saken. Du lär fortsätta att traggla på samma spår som tidigare.

Here goes.
Det är en glädjekalkyl för du förutsätter optimala förutsättningar och sätter ribban så lågt som möjligt och när ribban är klarad anser du att uppdraget är slutfört.

Optimala förutsättningar i detta fallet innebär att du tar en person som är heltidsanställd, med normal lön och hög sparförmåga.
Vad händer om man tjänar mindre än snittet? Om man inte bor hemma utan tvingas bor i dyr andra-hand och inte kan spara 4000-5000 per månad?
Vad händer om man, under spartiden, får se ett krig i mellanöstern bryta ut och se sitt sparande gå ner 5-10% på kort tid? Kontantinsatsen minskar men bostäderna blir dyrare oavsett.

Lägsta möjliga ribba innebär att du accepterar vilken skitlägenhet som helst. Det har tidigare påtalats för dig att folk kanske inte är sugna på att lägga 2-3 miljoner och skuldsätta sig för lång framtid bara för att få en sunkig lägenhet i Biskopsgården.
Bostäder är inte utbytbara, det är inte en en liter mjölk vi talar om. Kvalité i detta fallet har betydelse och många som säljs saknar grundläggande hygienfaktorer som krävs för att ens vara ett alternativ.
Er åsikt däremot är att "vilken som helst duger", vilket är att utföra en glädjekalkyl.

Vad händer om du är 24 år och har skuldsatt dig djupt för att lyckas köpa en lägenhet och nu behöver du lägga ~40-50% av din inkomst i boendekostnader.
Byta jobb? Börja plugga? Skaffa barn? Not gonna happen, inte med de boendekostnaderna och det är inte så att folk inte vet om detta.
Många avstår nog från bostadsköp, även om de precis klarar gränsen eftersom de löpande kostnaderna efter blir så katastrofalt höga eftersom priset på bostaden är så högt.

Det slutliga argumentet jag ofta får höra när man väl har avfärdat era glädjekalkyler är "men flytta dit du har råd då!" vilket är exakt poängen.
Om det inte finns bostäder i Göteborg som unga har råd med, då är det ju brist på bostäder!

Sedan är det också så att ni grovt missförstår frågan, vilket jag påtalade inledningsvis i bristen på intelligens, och det leder er till att tro att er glädjekalkyl bevisar något.
Det går att vinna på lotto men det är inte vanligt förekommande, likaså är det i detta fallet.
Det går att köpa en lägenhet, under optimala förutsättningar och med en stor nypa tur men om det är väldigt svårt att köpa bostad för att priserna är så höga så följer logiken att färre skulle kunna köpa och vi skulle få fler unga vuxna som bor hemma och det är exakt det vi ser nu:
"En bristande bostadsmarknad fortsätter att begränsa unga vuxna i Storgöteborg. Var fjärde ung i åldern 20–27 år bor kvar hemma, 90 procent av dem ofrivilligt. En tredjedel tvekar också inför att bilda familj på grund av bostadsläget. "

Detta svaret lär ju flyga långt över ditt förstånd men det kanske kan tjäna som exempel på varför "min glädjekalkyl visar att det går!" inte är ett bra argument. Precis på samma sätt är inte argumentet "Hur kan det vara brist på bostäder, de säljs ju på Hemnet?" direkt hållbart, förutom i just bevis på den låga förmågan hos personen som använder det.
Är det någon som hittar något som helst som adresserar frågan om glädjekalkyl i denna text?

Är det något som adresserar kalkyl ens?

Eller är det bara en massa förvirrat rundprat som inte säger det minsta konkret om någon kalkyl?
Citera
2026-03-13, 21:50
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Du kom till mig och sade "Det har bevisats i tråden" och slutsatsen är ju att enda som har bevisats är att tråden är fylld av personer som inte kan räkna, resonera eller läsa och det leder dem/er till att tro felaktiga saker som de sedan inte har vett nog att hålla för sig själv.

Det gör mig ingenting, ni får gärna ha fel i era antaganden om ni så önskar, det går lätt att söka upp var som faktiskt stämmer istället så er okunnighet är ju helt frivillig. Problemet kommer när ni söker upp någon som faktiskt kan resonera, räkna och läsa och påstår att ni har svar på något.
Då kommer jag ju naturligtvis utvärdera era svar och påtala den extrema brist ni påvisar, vill ni slippa det så går det ju bra med. Jag jagar normalt sett inte er som tror fel om bostadsmarknaden, det är oftast ni som skriver till mig först och tror ni vet bättre och sedan blir ni sura när ni blir motbevisade.

Jag har förklarat många gånger varför era glädjekalkyler är ointressanta, senast här så du kan väl läsa det om du vill ha svar på varför det är ointressant att bemöta en dum glädjekalkyl ännu en gång.
Du kanske tycker dina teorier och felaktiga antaganden är spännande men vart är uppsidan för mig i detta fall?
Jag får inte betalt för att vara specialpedagog åt er och är man obegåvad nog till att föra fram en glädjekalkyl är man inte vara begåvad nog till att ta in att man har fel i sitt antagande.
Även om jag hade, mot alla odds, lyckats förstå detta åt dig så vad är uppsidan för mig?
Bostadsmarknaden blir inte bättre för att du förstår den bättre, inget kommer förändras av din förståelse eller oförståelse.
Du klipper bort mycket i mitt svar, vilket inte är speciellt ärligt.

Och varför kan du inte i stället konkret visa vad som är "glädjekalkyl" i min uträkning? Ja, jag missade amortering i min kalkyl, jag erkänner det. Men lägg till dessa 2000 kronor per månad i kalkylen och du kommer fortfarande inte upp i bostadskostnader över 35% av disponibel inkomst som är den gräns du använder. Boendekostnaden för ettan i Göteborg som vi diskuterade tidigare i tråden blir 6222+2000=8222. 8222/25000=33%.

Detta i stället för att bara upprepa samma svar hela tiden att det är du som har rätt och resten av oss är illiterata idioter som varken kan läsa eller räkna. Den argumantationen leder ingenstans, som du förhoppningsvis förstår nu.
Citera
2026-03-13, 22:10
Medlem
https://yle.fi/a/7-10094890
Citera
2026-03-13, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Du klipper bort mycket i mitt svar, vilket inte är speciellt ärligt.
Detta i stället för att bara upprepa samma svar hela tiden att det är du som har rätt och resten av oss är illiterata idioter som varken kan läsa eller räkna. Den argumantationen leder ingenstans, som du förhoppningsvis förstår nu.
Jag klipper inte bort ditt svar, det finns fortfarande kvar för de som vill läsa och jag är inte en av dem.
Bara för att du skriver något så betyder det inte att jag förpliktigas att svara, mer än det jag redan gjort. Det är inte så världen fungerar, jag har redan skrivit att jag är komplett ointresserad av era glädjekalkyler bevisat att de sprungna ur en väldigt låg förmåga med tanke på att tre av er som framför dessa argument inte klarar av att läsa en text på 1 A4

Varför skall jag sitta och mer eller mindre vara specialpedagog och underhålla dina dumma påståenden gratis?
Citera
2026-03-13, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Är det någon som hittar något som helst som adresserar frågan om glädjekalkyl i denna text?

Är det något som adresserar kalkyl ens?

Det står i texten att jag inte tänker adressera glädjekalkylen. Så när du påtalar att det inte görs så hur får det mig att framstå som dålig, exakt?

På tal om frågor som aldrig besvaras, hur kommer det sig att nästan alla jag sett som interagerar med dig verkar ha uppfattningen att du inte har något klokt att säga och att du inte vill erbjuda källa till det du påstår?
Är det ett sammanträffande att så många olika, av varandra oberoende personer, får den uppfattningen?

Du har inget vettigt att säga och det är inte värt att försöka bemöta dina dumheter för du lär dig inte ändå, du är för gammal för det.
Du inser ju inte ens när du säger emot dig själv, sist när du sade att du köpte en relativt nyproducerad lägenhet för fyra månadslöner och hade genomsnittslön så inser du inte själv hur extremt billigt det var för dig lol
Citera
2026-03-13, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Ja, du har rätt. Det blev fel ord av mig där. Utbetalning skall det vara och inte utgift.

Kämpa på killar. I den här takten kommer ni klara av neken i nolltid.
Citera
2026-03-13, 22:36
Medlem
Citat:

Here goes.

Flashback borde verkligen ha ett maxtak på antal tecken på vissa användare. Jag försökte läsa ditt inlägg - men med alla felkommatteringar blev jag bara trött.
Citera
2026-03-13, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAngryFeminist
https://yle.fi/a/7-10094890

Sånthär uppmanar jag alla ni riktiga svenskar att vara uppmärksam på. Hen vart ju såklart en jubelidiot av rang men ta inte lätt på det. Det finns en anledning att det startades en tråd om brödköer i Finland för inte så länge sen.

Om vi ska knyta ihop det till den svenska marknaden är att nästa Booli-statistik kan bli spretig. Känns som att det fanns en uppgång som eventuellt kommit av sig maa kriget i mellanöstern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in