2026-02-12, 14:53
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det är alltså inte jobbigt. Det är en tankenöt som föddes ur dålig kemi men inte dog med en bra. Det testar min fattning- liksom och känns kreativt inte depressivt.
Vet inte riktigt vad du syftar på faktiskt. Är för gammal för ordlekar.
Citera
2026-02-26, 19:02
Medlem
Började må bättre ett tag, men nu har självmordstankarna kommit tillbaka. För nån månad sedan begick en anhörig självmord och jag känner ingen mening med att fortsätta kämpa, vågar inte tänka på att behöva vakna varje dag i år efter år utan att min anhörig inte finns med. Det är för stort skrämmande.
Citera
2026-03-04, 07:28
Avstängd
Jag tänker på det ibland, men steget dit är väldigt stort.
Var det inte Magnus Uggla som skrev:
"Varför ska man ta livet av sej när man inte får höra snacket efteråt"

Ev att han snodde texten, men det är väldigt träffande.
Citera
2026-03-04, 16:45
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knas3an
Började må bättre ett tag, men nu har självmordstankarna kommit tillbaka. För nån månad sedan begick en anhörig självmord och jag känner ingen mening med att fortsätta kämpa, vågar inte tänka på att behöva vakna varje dag i år efter år utan att min anhörig inte finns med. Det är för stort skrämmande.

En låt som är bra i sådana lägen är David Bowies "Rock ‘n’ Roll Suicide".
Du är inte ensam i din situation och det ska du aldrig glömma
Citera
2026-03-04, 22:02
Medlem
Zyndromes avatar
Har haft återkommande depressioner genom åren och att göra slut på allt har snurrat runt i fantasin men på senare tid har det blivit riktigt kämpigt, t.o.m. pratade med psykolog för nån vecka sen om hur jag skulle ta livet av mig.
Citera
2026-03-09, 18:53
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggelrock
Hur kan man tänka på självmord när man inte vet om det hjälper.

Med utgångspunkt i mig själv - man har helt enkelt nått vägs ände i livet. Det finns ingenting kvar som är värt att leva (plågas) för. Sjukskrivningar, terapi, medicinering osv funkar bara till en viss gräns. Man orkar inte mer, man vill inte mer. "Men tänk på dina anhöriga!" Jag har levt större delen av mitt liv för andras skull. Det räcker nu. Det är där jag befinner mig.
Citera
2026-03-10, 20:43
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Med utgångspunkt i mig själv - man har helt enkelt nått vägs ände i livet. Det finns ingenting kvar som är värt att leva (plågas) för. Sjukskrivningar, terapi, medicinering osv funkar bara till en viss gräns. Man orkar inte mer, man vill inte mer. "Men tänk på dina anhöriga!" Jag har levt större delen av mitt liv för andras skull. Det räcker nu. Det är där jag befinner mig.
Jag menar man vet ju inte om självmord löser nåt.
Vad är det man vill lösa?

Jag har haft det så. Att jag kan inte fortsätta. Med det här. Det var en bra utgångspunkt. Att gå vidare.
När det var omöjligt för mig. Det var svårt ändå. Det är det. Men ändå inte. Egentligen. Du vet det verkar som vi ändå ska dö. Då börja jag tänka på Jesus som ska ha dött på ett kors för mig pga min synd. För att jag skulle få leva. Det är svårt i början men det går. Vi behöver nyktra till. Omvända oss. Ta vid. Igen.
Han gör allt nytt.
Alla måste gå till honom för att få liv. Så det är lika för alla. Du är, inte annorlunda.

◄ Jesaja 43:25 ►
Svenska (1917)
Jag, jag är den som utplånar dina överträdelser för min egen skull, och dina synder kommer jag icke mer ihåg.

Citera
2026-03-11, 22:40
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Jag tänkte på det här nu idag. Jesus har tagit udden från döden.

Vi vet ju inte vad som väntar menar jag om vi lyckas släcka våra liv.

Dödens udd är synden: Bibeln förklarar att "Dödens udd är synden, och syndens makt är lagen" (1 Kor 15:56). Eftersom Jesus tog på sig syndens straff genom sin död och uppståndelse, har döden förlorat sin förmåga att hålla människor kvar i evigt fördärv.

Han "gjordes till synd" ett med synden,fast han inte visste av nån.

1 Kor 15:55, 57
Citera
2026-03-12, 02:07
Medlem
För ofta skulle jag tro, har det i bakhuvudet att det finns som utväg att ge upp allt om allt går åt skogen och livet tappar mening. Jag är tyvärr en person som har oerhört att ta motgångar och ser ofta dem som extrema misslyckanden, ofta orsakade av mig själv då jag är en perfektionist av stora mått utifrån mina värderingar och mål. Har fått mer och mer tankar senaste åren då det numera finns en återkommande risk att mitt liv kommer att förändras på sätt jag inte kommer att kunna hantera.

Har egentligen alltid fascinerats av tanken på självmord, minns att jag 7-8 år gammal stod i uthuset och höll en kniv mot halsen och tänkte ungefär att "jag skulle kunna dö här och nu om jag ville".

Nåja, jag ser ut att överleva denna vinter i allafall och jag vill ju faktiskt inte dö heller.
Citera
2026-03-13, 18:58
Medlem
Felpost
Citera
2026-03-13, 19:12
Medlem
Hej! Jag är en ung kvinna som känner att hela mitt liv bara fallerar. Kommer inte kunna plugga i framtiden, inte få några jobb, har knappt några riktiga vänner. Har inget att leva för helt enkelt. Jag vill dö. Pallar inte misslyckas med ett självmordsförsök och sen behöva fortsätta leva med den skammen. Usch nej. Jag undrar: om jag tar detta och sen klunkar så mycket vodka jag kan: finns det någon risk att jag överlever? Jag har: Propavan 250 mg, quetiapin 2500 mg, lergigan 690 mg. Eller är detta bara helt onödigt? Borde jag bara hänga mig istället? Är det någon vits med att skära upp handlederna också? För att lixom öka chanserna. Tack för svar!
Citera
2026-03-13, 19:29
Medlem
krillekroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruttenpotatis026
Hej! Jag är en ung kvinna som känner att hela mitt liv bara fallerar. Kommer inte kunna plugga i framtiden, inte få några jobb, har knappt några riktiga vänner. Har inget att leva för helt enkelt. Jag vill dö. Pallar inte misslyckas med ett självmordsförsök och sen behöva fortsätta leva med den skammen. Usch nej. Jag undrar: om jag tar detta och sen klunkar så mycket vodka jag kan: finns det någon risk att jag överlever? Jag har: Propavan 250 mg, quetiapin 2500 mg, lergigan 690 mg. Eller är detta bara helt onödigt? Borde jag bara hänga mig istället? Är det någon vits med att skära upp handlederna också? För att lixom öka chanserna. Tack för svar!
Hur vet man att det blir bättre efteråt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in