Citat:
Jag har i denna tråden sett argument för att detta de facto beror på låg empati. Men jag håller nog med dig, det känns snarare som okontrollerat hög empati, med frånkopplad logik. Balansen är det viktigaste.
Men tror du för hög empati, den moderna feminina samhället, är något som för med sig mer problem än lågempatiska makthavare utan möjlighet att förstå vår art?
För empati är också grunden till att korrekt kunna läsa av reaktioner, motivatorer, social stämning och massa annat. Även för att kunna se långsiktiga, planetens överlevnad, kontra kortsiktiga, utvecklingen av kärnvapen. En som saknar empatisk förmåga tänker ytterst lite på framtida generationer, då dom är abstrakta och nonsens.
Trump håller på lite så just nu, exempel. Bränner världen för att skydda sitt ego.
Men tror du för hög empati, den moderna feminina samhället, är något som för med sig mer problem än lågempatiska makthavare utan möjlighet att förstå vår art?
För empati är också grunden till att korrekt kunna läsa av reaktioner, motivatorer, social stämning och massa annat. Även för att kunna se långsiktiga, planetens överlevnad, kontra kortsiktiga, utvecklingen av kärnvapen. En som saknar empatisk förmåga tänker ytterst lite på framtida generationer, då dom är abstrakta och nonsens.
Trump håller på lite så just nu, exempel. Bränner världen för att skydda sitt ego.
Ursäkta att jag skjuter in mig i konversationen. Det jag vill ha sagt är att empati är det som får människor att ändra sig, i längden.
Om någon röker/snusar/knarkar så funkar det ALDRIG att lägga fram fakta, logiska och sakliga argument för att låta bli med beteendet. Detta är självklara saker alla vet och till och med framförs direkt på förpackningen i överväldigande tydlighet gällande rökning i varje fall.
En överviktig människa tar sällan, om nånsin, tag i sin fetma för att folk påpekar problemen med att vara fet. Det är INTE en fråga om upplysning av fakta. Anledningen till deras fetma och andra problem som nämndes ovan är i stor del känslostyrda. Det KÄNNS bra att te.x äta onyttigt eller mycket, det är GUTT att röka och ta paus, snus ger VÄLBEFINNANDE, knark upplevs som FANTASTISKT eller rentav LUGNANDE, alkohol får en att VARVA NER efter en veckas slit. Om vi då tar en partner som säger att man är en sjuk jävla alkoholist som super bort livet och sabbar barnens liv så kommer en överväldigande majoritet inte bara känna "SHIT nu måste jag ta tag i livet!". Dom kommer istället känna sig påhoppade och tjatade på, egot tar en törn och man har ingen lust att gå personen till mötes när dom är så oförskämda.
Om någon är med i en sjuk sekt så gräver den sig djupare om alla börjar vråla att dom är med i en sjuk sekt som gör folk dumma i huvudet och slutar i mass-självmord!
Istället behöver dom ett ankare till den vanliga verkligheten som inte aktivt ifrågasätter allting angående sekten varje dag. Någon dom litar på som indirekt visar att sekttillhörigheten är inte av godo och troligen har konstiga o-motiverade ritualer och hireakier. Saker som tar LÅNG TID att ha effekt. Förståelse, tålamod, empati, sympati och RESPEKT.