2026-03-06, 15:35
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Vad du snackar strunt.

Man kan visst känna empati samtidigt som man har massor av andra känslor. Nu hittade du bara på, utan vetenskapligt stöd, att det skulle finnas en gräns för hur många känslor som får plats samtidigt. Varför gjorde du det?

Personer som lider brukar tvärtom bli mer empatiska, till och med "people-pleasers".
Jag tror att det kan stämma. Av någon anledning åker empatin upp och ner, vet inte om du har några vetenskapliga förklaringar för det, men jag känner inte till några. Jag diskuterar för att jag vill veta.

Känner en people-pleaser som inte kunde sätta stop. När han väl lyckades slutade så var det nästan bara jag kvar som han kan prata med, för resten är bara massa folk som utnyttjat honom och önskar att han mår bra igen så att de kan fortsätta utnyttja honom. Jag fattar inte varför han söker sig till en sån som jag, men det känns väl bra för honom med nån som inte riktigt frågar om hjälp och inte tackar utan säger som jag känner.

Vet inte hur du ser på people-pleasers, men att må dåligt och vara vänlig och snäll för att man mår dåligt är inte alls samma som att bli en people-pleaser enligt mig iaf.
2026-03-06, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
De äter kött eller vegetariskt, bryr sig generellt inte om djur. Anser platt att naturen har sin gång. Matar inte fåglar, uttrycker hat hundar och katter. De tror på en allsmäktig gud och påstår att om man tror på den så ska allt lösa sig. Det är väl de vanligaste.

Uttrycker hat mot hundar och katter - det är fan sant! Det ringer en varningsklocka då. Bra spaning
2026-03-06, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Om någon plötsligt skriker åt dig ”du är ful och dum och luktar illa” och slår dig på truten så du rasar ihop och sedan sparkar dig medvetslös när du ligger på golvet så KAN det vara ett tecken på att den personen har låg empati.
Eventuellt! Men vi ska inte heller dra förhastade slutsatser
2026-03-06, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Om du är så jävla dålig att du inte kan föra din egen talan gentemot arbetsgivaren ska du givetvis fortsätta att göda sossepatrasket!
Så får du tycka, men då hamnar du också på min lista över misstänkta lågempater
2026-03-06, 15:52
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Människor som använder ordet "jag" väldigt mycket och ofta, alla tankar, händelser och upplevelser utgår ifrån dem själv och kretsar kring deras ego, svårt att vara empatisk då!
Jag ser inte någon sådan koppling själv, men jag kan ha fel. Jag önskar att jag vore lite mer centrerad på mig själv och inte tänkte på något annat än mig. När jag ser din skrivna text känner jag inte annat än hur jag måste prova själv om jag blir mer centrerad på mig själv om jag skriver jag många gånger. Du skulle kunna ha rätt att jag har svårt att låta empatisk såhär.

Det ser ut som något min mamma skulle kunna ha sagt! :S
2026-03-06, 16:19
Medlem
Citat:
Vilket utmärkt exempel du kom med, jag håller med.

Överlag så signalerar folk sin låga empati när dom grundlöst (eller med bortförklaringar) tycker att saker som är bra för världen är dåliga saker (och vice versa). Det kan handla om vad som helst. Facket till exempel, som du nämner. Eller sjukare saker för all del, tex att någon ny lag ligger på tapeten där man ska göra det lättare att få fast dom som utför våldsdåd - då kommer rätt många fram och predikar kring varför en sådan förbättring för världen egentligen är "extremt dålig". Likaså om någon kommer med en idé om hur man skulle kunna bromsa ett krig eller sjukdomar på olika sätt, då kommer samma människor fram och hinner knappt blinka innan dom uppjagat vräker ur sig alla möjliga bortförklaringar till varför detta inte ska göras eller att vi åtminstone bör skjuta upp på det och helst också försvåra/komplicera till det.

Det kryllar av sådana människor! Även här på fb kan man i dom flesta trådar alltid hitta ett par stycken.

Beter sig som fiender till den mänskliga arten, fast lite lätt förtäckt som "kritiker" eller djävulens advokat. Agree!
2026-03-06, 16:44
Medlem
Blir arg och föraktfull om någon är ledsen och brister i gråt. Blicken förvandlas till svarta hajögon. Psykopater, sociopater och antisocial personlighetsstörning har låg empati för andra än sig själv.
2026-03-06, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Följt Snobirds tråd om intelligens med stort intresse, och är sugen på att höra Flashbacks tankar om en liknande frågeställning:

Har du genom livet formulerat några vardagliga subtila tecken, telltale signs, som du tycker återkommande hjälper dig bedöma om en person har låg empati?

Det är inte så att dom själva brukar erkänna det liksom. Tvärtom.

Exempel:
Jag drar alltid öronen åt mig när någon har problem att förstå konceptet med fackförbund. Detta handlar inte om när någon politiskt tycker att fackförbund har en försvårande plats i det ekonomiska klimatet, eller att balansen mellan fackförbund och arbetsgivare är skev vid en given tidpunkt, utan när man på ett basalt plan blir PROVOCERAD av att vissa människor understår sig att samarbeta för att tillsammans undvika att eventuella svagheter utnyttjas av andra.

Det har uteslutande rört sig om skithögar, som helt enkelt jagar upp sig för att dom blir berövade möjligheten att vilseleda andra till sin egen fördel. Någon enstaka gång har det handlat om omognad.

Har du några signaler som får dina varningsklockor att ringa?

Skulle skippa teorin om fackförbund.
Och fokusera på de som visar ointrese för andras känslor. Som klagar på att de är så känsliga .
Och som har svårt att möta andra i deras känslor.

Men en bör vara försiktig. Då andra diagnoser som tex adhd och autism kan påverka en persons beteenden. Bägge diagnoserna kan leda till stt.det missas signaler. Och adhd har korrelation med att inte vara så vänlig och inkännande. Och kan missa signaler pga att de har svårt att fokusera.
Medans den som är autist kan ha svårt att tolka minspel som är uttryck för känslor.

Så jag skulle troligtvis komplettera det med att leta efter texten på att personen försöker manipulera . Eller tecken på att.individen har Narcisiatiska eller sadistiska drag.
2026-03-06, 19:43
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Eventuellt! Men vi ska inte heller dra förhastade slutsatser
Nej, det kan ju vara så att du verkligen är ful och luktar illa. Det går ju inte att avgöra utifrån det du skriver. Och den här personen är orolig att du inte är medveten om detta, så han vill upplysa dig.

Och det kan ju vara så att du brutalt misshandlat den här personens mormor. Så det är egentligen hans starka empati med sin mormor som får honom att agera så brutalt mot dig.
2026-03-06, 19:52
Medlem
Citat:
Vad du snackar strunt.

Man kan visst känna empati samtidigt som man har massor av andra känslor. Nu hittade du bara på, utan vetenskapligt stöd, att det skulle finnas en gräns för hur många känslor som får plats samtidigt. Varför gjorde du det?

Personer som lider brukar tvärtom bli mer empatiska, till och med "people-pleasers".

Det är inte hittepå.
Det är dokumenterat att vissa stänger av för att de har svårt att hantera alla de känslor de upplever när de är empatiska. Det blir överväldigande för dem.
Kan handla om att de är mer empatiska. Eller att de i allmänhet har svårt för att få för mycket intryck. Eller att de har svårt att hantera känslorna som väcks.

Det här är något som vissa utbildade psykologer har märkt. De tar till sig sina klienters känslor så att de blir känslomässigt dränerande.
Ofta innebär det att de söker sig till en tjänst utan klienter.

Den här sortens empati brukar förklaras med hjälp av ett begrepp som kallas spegelneuroner.
Vi ser någon tex en människa eller ett djur i smärta.
Då speglas den känslan i vär hjärna. En sk överaktiv empati innebär en högre aktivitet i hjärnan i de områden som är förknippade med känslor.
Det har mätts med hjälp av fmri.
2026-03-06, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Det är inte hittepå.
Det är dokumenterat att vissa stänger av för att de har svårt att hantera alla de känslor de upplever när de är empatiska. Det blir överväldigande för dem.
Kan handla om att de är mer empatiska. Eller att de i allmänhet har svårt för att få för mycket intryck. Eller att de har svårt att hantera känslorna som väcks.

Det här är något som vissa utbildade psykologer har märkt. De tar till sig sina klienters känslor så att de blir känslomässigt dränerande.
Ofta innebär det att de söker sig till en tjänst utan klienter.

Den här sortens empati brukar förklaras med hjälp av ett begrepp som kallas spegelneuroner.
Vi ser någon tex en människa eller ett djur i smärta.
Då speglas den känslan i vär hjärna. En sk överaktiv empati innebär en högre aktivitet i hjärnan i de områden som är förknippade med känslor.
Det har mätts med hjälp av fmri.

SoulOfSophia skrev så här tidigare idag:

Överlag så signalerar folk sin låga empati när dom grundlöst (eller med bortförklaringar) tycker att saker som är bra för världen är dåliga saker (och vice versa). Det kan handla om vad som helst. Facket till exempel, som du nämner. Eller sjukare saker för all del, tex att någon ny lag ligger på tapeten där man ska göra det lättare att få fast dom som utför våldsdåd - då kommer rätt många fram och predikar kring varför en sådan förbättring för världen egentligen är "extremt dålig". Likaså om någon kommer med en idé om hur man skulle kunna bromsa ett krig eller sjukdomar på olika sätt, då kommer samma människor fram och hinner knappt blinka innan dom uppjagat vräker ur sig alla möjliga bortförklaringar till varför detta inte ska göras eller att vi åtminstone bör skjuta upp på det och helst också försvåra/komplicera till det."

Fan om inte du håller på med just precis det hon snackar om här? Försöker hänga ut känslosamma personer som problemcrowden när det kommet till låg empati 😂 Vilken rövare du är.

Empati är väl inte ens en känsla, det är väl en egenskap? Skulle psykologer som blir känslomässigt dränerade och därmed söker sig till annat yrke på något sen för evigt vara tomma på empati?
2026-03-06, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kringkring
Blir arg och föraktfull om någon är ledsen och brister i gråt. Blicken förvandlas till svarta hajögon. Psykopater, sociopater och antisocial personlighetsstörning har låg empati för andra än sig själv.

Ja, och dom avskyr när folk beter sig på ett sätt dom inte kan kontrollera. Kanontrick ju, kallar någon en känsloyttring för hysteri kan det vara lågempatiska drag.

Det kan också vara en hysterisk person. Man får känna av från fall till fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in