2026-03-07, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Intressant! Obehaglig inblick i hur du ser på andra människor, men väldigt ärligt och intressant i stort med skillnaden.

Du skriver i inlägget innan att fullblodspsykopater är oberörda avngruppdynamik och utfrysning, skullr du säga att det är någonting du faller in i?

Kan det också vara så att du känner med Ove och Babe för att det på något sätt tangerar trauman i dig, når in i dina egna trauman? För även någon oempatiskt kan väl känna för sig själv.
Faller in under vad? Att jag skulle vara fullblodspsykopat eller att jag inte bryr mig alls om social utfrysning?

Nej jag är inte fullblodspsykopat. Jag har en hel del gemensamma drag med de, men med vissa skillnader. Jag kan känna för exempelvis djur eller för Ove i filmen. Jag har moral också.
Men jag delar vissa andra drag. Exempelvis empatilöshet för människor och människoliv. Jag ogillar även att folk bestämmer över mig eller styr mig, tillrättavisar mig. Jag är väldigt hämndlysten och ger ALLTID igen när jag blivit illa behandlad, proportionerlig åtgärd eller kraftigare. Huvudsaken är att jag känner mig nöjd. Jag är även manipulativ och lurig.
Jag är väldigt planerande och kalkylerande. Men jag är inte känslolös.

Då jag inte bryr mig om andra människor så bryr jag mig inte heller om vad de tycker om mig. Jag skiter fullständigt i social utfrysning. Jag har haft jobb där jag blivit utfryst. Men det rör mig inte ryggen. Jag är inte i behov av att någon ska tycka om mig. Om de däremot skadar mig så kommer hämnden, och den är inte barmhärtig, den har inte varit det. En del människor gillar mig, de flesta gör det. Jag beter mig inte som en översittare utan kan få folk och tro att jag bryr mig om de och deras familjer. Jag har haft folk på min sida som stått upp för mig, eftersom jag visat omtanke för deras barn exempelvis.
(Falsk omtanke)
Senast redigerad av Pundedu 2026-03-07 kl. 12:38.
2026-03-07, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister
Tror du missuppfattar min poäng och jag tycker mig se två motsägelser i ditt resonemang. Det du syftar på som fullblodspsykopater är snarare machiavelister. Dessa har som du säger ett behov av att att vara ledare. Men man kan inte vara ledare utan att tillhöra en grupp. Ingen börjar som ledare för en grupp utan machiavelister har till skillnad från antisociala ("fullblodspsykopater") ganska enkelt för att inställa sig till hierarkier och acceptera rangordningar. De behandlar underordnade som skit men fjäskar för överordnande för att klättra så högt det går. Överordnade uppfattar sällan dessa som empatistörda. Du skall inte tro att Hitler som soldat i första världskriget eller Putin som kgb agent uppfattades som särskilt svåra. De var machiavelister med behov till grupptillhörighet. Jämför det med en fullblodspsykopat som John Ausonius, han blev utkastad med huvudet före från lumpen och hade enorma auktoritetsproblem. Hans personlighetsstörning är däremot ganska ointressant för den här diskussionen då den handlar om folk i vardagen.

Sedan ser jag en motsägelse i att det inte är ett mänsligt behov att tillhöra en grupp men samtidigt att normala männisor blir självmordsbenägna av social utfrysning.

Det är ett mänskligt behov att tillhöra en grupp. Det står väl till och med i Bibeln att social utfrysning är bland det värsta man kan utsätta någon för. Det är väl kanske inte det värsta, det är ju värre att koka de levande, men det är ändå ganska illa. Så bland det värsta du kan utsätta en människa för är social exkludering och uteslutning, göra den ensam.

Men en person som verkligen är fullblodspsykopat bryr sig inte ett skit om social uteslutning. Detta då de inte har några känslomässiga band till folk, och dessutom inte ser ett värde i folk. Folk är utbytbara.
Psykopaten kan finnas i gruppen fysiskt, men är alltid separerad från den psykiskt.
2026-03-07, 12:40
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Ja vi hamnar förmodligen i en annan diskussion, men inte i bemärkelsen som du antyder. Bomba-till-parkeringsplats-gänget handlar inte om att de i grunden är empatilösa utan om att grupptänkande och indoktrinering gör en empatilös, s.k. dehumanisering och selektiv empati. Och det finns även en sorts moral i det, man övertalar sig själv att moraliska frågeställningar inte gäller i den specifika kontexten med rationaliseringar som grundar sig i att "de förtjänar det" och "vi försvarar oss".
Så i din frågeställning är det för att ukrainarna förtjänar det, kollektivt och i min att ryska soldater förtjänar det.
2026-03-07, 12:43
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Det är ett mänskligt behov att tillhöra en grupp. Det står väl till och med i Bibeln att social utfrysning är bland det värsta man kan utsätta någon för. Det är väl kanske inte det värsta, det är ju värre att koka de levande, men det är ändå ganska illa. Så bland det värsta du kan utsätta en människa för är social exkludering och uteslutning, göra den ensam.

Men en person som verkligen är fullblodspsykopat bryr sig inte ett skit om social uteslutning. Detta då de inte har några känslomässiga band till folk, och dessutom inte ser ett värde i folk. Folk är utbytbara.
Psykopaten kan finnas i gruppen fysiskt, men är alltid separerad från den psykiskt.
Här håller jag med dig till punkt och pricka. Ingenting som motsäger vad jag tidigare skrivit.
2026-03-07, 12:45
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Så i din frågeställning är det för att ukrainarna förtjänar det, kollektivt och i min att ryska soldater förtjänar det.

Du verkar missuppfatta. Troligen för att du är medlem i det tillfälligt kognitivt nedsatta kollektivet.
2026-03-07, 12:52
Medlem
Citat:
Intressant! Obehaglig inblick i hur du ser på andra människor, men väldigt ärligt och intressant i stort med skillnaden.

Du skriver i inlägget innan att fullblodspsykopater är oberörda avngruppdynamik och utfrysning, skullr du säga att det är någonting du faller in i?

Kan det också vara så att du känner med Ove och Babe för att det på något sätt tangerar trauman i dig, når in i dina egna trauman? För även någon oempatiskt kan väl känna för sig själv.

(Men jag kan känna empati för folk i min familj, exempelvis min mamma). I alla fall om jag anstränger mig och i vissa fall.
2026-03-07, 12:52
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Eller så är inte de du kallar Machiavelliska personer, psykopater, utan drivs av känslor.
Förstår inte riktigt vad du menar. Machiavelister och psykopater är ju distinkta personlighetestyper i teorin on den mörka triaden (narcissister den tredje). Du menar vad, att machievelister till skillnad från psykopater drivs av känslor? Jag skulle hävda att alla människor drivs känslor även om impulskontroll och förmåga till rationellt tänkande skiljer sig.
2026-03-07, 12:58
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Du verkar missuppfatta. Troligen för att du är medlem i det tillfälligt kognitivt nedsatta kollektivet.
Precis, eller tvärtom. Beror vad man är indoktrinerad i, men jag utgick från din egen förklaring och ställde en retoriskt fråga, om jag uppfattat det du sa korrekt och det här blev ditt svar? Det gick inte att debattera.
Jag reagerade på din fråga, genom att du bara tog upp den ena parten men inte den andra.

Jag kan känna empati, med de soldater som finns med i kriget, men som jag sa, handlar det även om moralen. Vad jag anser är rätt och fel.
2026-03-07, 12:59
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Följt Snobirds tråd om intelligens med stort intresse, och är sugen på att höra Flashbacks tankar om en liknande frågeställning:

Har du genom livet formulerat några vardagliga subtila tecken, telltale signs, som du tycker återkommande hjälper dig bedöma om en person har låg empati?

Det är inte så att dom själva brukar erkänna det liksom. Tvärtom.

Exempel:
Jag drar alltid öronen åt mig när någon har problem att förstå konceptet med fackförbund. Detta handlar inte om när någon politiskt tycker att fackförbund har en försvårande plats i det ekonomiska klimatet, eller att balansen mellan fackförbund och arbetsgivare är skev vid en given tidpunkt, utan när man på ett basalt plan blir PROVOCERAD av att vissa människor understår sig att samarbeta för att tillsammans undvika att eventuella svagheter utnyttjas av andra.

Det har uteslutande rört sig om skithögar, som helt enkelt jagar upp sig för att dom blir berövade möjligheten att vilseleda andra till sin egen fördel. Någon enstaka gång har det handlat om omognad.

Har du några signaler som får dina varningsklockor att ringa?
Nån som sliter och rycker i hundens koppel.
2026-03-07, 13:11
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister
Förstår inte riktigt vad du menar. Machiavelister och psykopater är ju distinkta personlighetestyper i teorin on den mörka triaden (narcissister den tredje). Du menar vad, att machievelister till skillnad från psykopater drivs av känslor? Jag skulle hävda att alla människor drivs känslor även om impulskontroll och förmåga till rationellt tänkande skiljer sig.
Jag tänkte mer som om vi tar Julius Caesar, så stod han på de små människornas sida. Att han vill leda är ganska klart men det visar inte att han var oempatisk eller psykopat.

En teori behöver inte vara sann, den måste även bevisas. Undantagen är inte regeln.

För övrigt var Fursten inte ett ideal för Machiavelli, utan hur han ansåg att en furste skulle vara, rent teoretiskt, för att kunna leda och behålla makten.
Ibland undrar jag även om allt han ansåg, fanns med, då den gavs ut efter hans död.
I hans diskurser på Levi, menade han istället att folket alltid har rätt.
2026-03-07, 13:12
Medlem
nonameds avatar
Du har mycket ansikte uttrycken hos människor avslöjar en del. Det är oftast det snabbaste sättet att läsa folk på.
2026-03-07, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Faller in under vad? Att jag skulle vara fullblodspsykopat eller att jag inte bryr mig alls om social utfrysning?

Yes, om du påverkas av social utfrysning?

Citat:
Nej jag är inte fullblodspsykopat. Jag har en hel del gemensamma drag med de, men med vissa skillnader. Jag kan känna för exempelvis djur eller för Ove i filmen. Jag har moral också.
Men jag delar vissa andra drag. Exempelvis empatilöshet för människor och människoliv. Jag ogillar även att folk bestämmer över mig eller styr mig, tillrättavisar mig. Jag är väldigt hämndlysten och ger ALLTID igen när jag blivit illa behandlad, proportionerlig åtgärd eller kraftigare. Huvudsaken är att jag känner mig nöjd. Jag är även manipulativ och lurig.
Jag är väldigt planerande och kalkylerande. Men jag är inte känslolös.

Då jag inte bryr mig om andra människor så bryr jag mig inte heller om vad de tycker om mig. Jag skiter fullständigt i social utfrysning. Jag har haft jobb där jag blivit utfryst. Men det rör mig inte ryggen. Jag är inte i behov av att någon ska tycka om mig. Om de däremot skadar mig så kommer hämnden, och den är inte barmhärtig, den har inte varit det. En del människor gillar mig, de flesta gör det. Jag beter mig inte som en översittare utan kan få folk och tro att jag bryr mig om de och deras familjer. Jag har haft folk på min sida som stått upp för mig, eftersom jag visat omtanke för deras barn exempelvis.
(Falsk omtanke)

Jag hör dig! Lågempatisk alla gånger, men inte helt avstängd. Det pendlar också lite beroende på ämnet och deltagare. Låter rimligt.

Hämndbegäret där intresserar mig. Vad innebär "skadat dig"? Hur ser en förseelse ut? Vilken brottsbalk är mest utförligt stipulerad inom dig? Sociala brott lär väl vara mer eller mindre oväsentliga I guess? Stöld kan jag tänka mig är en oerhörd kränkning, osv.

Och hur funkar straffskalan? Är den öga för öga? Eller har du en egen skala där vissa saker kan resultera i överraskande straff?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in